Stromy pod ochranou

Nie je dôležitá krása, veľkosť ani vek, ale príbeh. Uvádza sa na internetovej stránke Európskeho stromu roka, ankety, ktorá pred šestnástimi rokmi odštartovala v Česku.

Dub v Pozbe (okres N. Zámky).(Zdroj: Martin Babarík)

Anketa Strom roka je na Slovensku iba o rok mladšia ako v krajine jej pôvodu v Českej republike, Nadácia Ekopolis práve organizuje jej 15. ročník.

Do konca septembra sa ešte dá hlasovať za jeden z dvanástich stromov – finalistov, podrobnosti sú na internetovej stránke organizácie. Víťaz potom bude súťažiť o titul Európsky strom roka 2018.

Nápad z Brna

Prvý raz v roku 2002 usporiadala brnianska Nadace Partnerství anketu Strom roka a myšlienka sa hneď začala šíriť do ďalších krajín.

Vzniká medzinárodná ekologická organizácia Environmental Partnership Association (EPA) so sídlom v Prahe, ktorá združuje šesť partnerov zo stredoeurópskych krajín.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nielenže zastrešuje európsku súťaž Strom roka, za dvadsať rokov existencie podporila ekologické a komunitné projekty sumou 10 miliónov eur.

Nielen Európa

Len za uplynulé dva roky svoje Stromy roka vyhlásili prvýkrát aj na Srí Lanke, v Indii, Nepále, Malajzii, v Singapure, v kanadskom Québecu, Austrálii aj Rusku.

Súťaž si nachádza partnerov po celom svete – chcú upozorniť, že stromy patria ku kultúrnemu a prírodnému dedičstvu rovnako ako hrady či prírodné úkazy a treba ich chrániť.

Slovenským minuloročným víťazom je 270-ročný platan z Budatína, zámku v Žiline. Rok predtým sa unikátna, vyše 200-ročná hruška ružovka z Bošácej v ankete Európsky strom roka umiestnila na treťom mieste.

Finalisti 2017

Medzi tohtoročnými finalistami je gaštan v Hradišti, ktorý pravdepodobne zasadili Turci pred 350 rokmi. Pod jelčianskym platanom vraj odpočíval aj uhorský kráľ Matej Korvín, ktorý chodieval medzi ľudí v prestrojení.

V bútľavej Jelši v Uňatíne na brehu Krupinice si údajne zbojníci ukrývali poklady.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53D7 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53D7 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  3. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 636
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 615
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 850
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 324
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 079
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 925
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 402
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 033
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 523
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 171

Téma: Rastliny


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Majstri sveta ťažia z Nemecka i Afriky. Esá Francúzov sú potomkami prisťahovalcov

Až 15 hráčov Francúzska nemá pôvod v Európe.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

To nie je o manželstve. Bojíte sa, že už nebudete výnimoční

A pritom stačí jednoduché: len sa podeliť.

Neprehliadnite tiež

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.