Ako efektívne sporiť na dôchodok? Odborníci radia nespoliehať sa len na štát

Vzhľadom na demografický vývoj je nepravdepodobné, že Sociálna poisťovňa bude k dôchodcom štedrejšia ako dnes.

(Zdroj: Fotolia)

Pre Slovensko znamenajú švajčiarske dôchodky často spomínané klišé. Majú však ďaleko od reality. Dôvodom pritom nie je legislatívne prostredie, ale pasivita mladých, ktorí sa o svoju budúcnosť veľmi nestarajú.

Na porovnanie, v bohatej alpskej krajine je penzijný systém postavený na kombinácii priebežného a kapitalizačného piliera, ktorý dopĺňa individuálne investovanie. Podobne ako na Slovensku.

Seniori, ktorí v obchode počítajú každé euro, môžu dlho rozprávať o tom, že v praxi je to inak. A zrejme aj naďalej bude. Nevýhodu prvého priebežného piliera je, že odvody zamestnancov sa rovno použijú na penzie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Lenže seniorov pribúda a mladých je menej. Matematika nepustí, časom sa buď opäť predĺži vek odchodu do dôchodku, znížia sa vyplácané dávky, alebo sa zvýši daňovo-odvodové zaťaženie.

Druhý pilier, ktorý je tu od roku 2005, má systém vyvážiť, najmä mladí si odkladajú peniaze, ktoré sa neskôr vrátia iba im. Vstup do systému je však po viacerých zmenách dobrovoľný.

Podľa analýzy vládneho Inštitútu finančnej politiky doň vstúpilo len 30 percent mladých, ktorí sa prvý raz zamestnali.

Optimistický scenár

„Nízky podiel vstupujúcich zvyšuje súčasné príjmy penzijného systému na úkor budúcich výdavkov,“ upozorňuje analytik Inštitútu finančnej politiky Tomáš Rizman.

Dodáva, že politiky vedúce k vyššej účasti v druhom pilieri pozitívne ovplyvnia saldo penzijného systému až po roku 2080.

„Po tomto roku však dodatočný výpadok príjmov prevážia nižšie budúce výdavky a saldo penzijného systému bude lepšie v scenári s vysokou účasťou v druhom pilieri.“ To je optimistický scenár.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C522P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C522P na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 13 224
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 912
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 038
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 684
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 800
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 502
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 716
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 691
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 364
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 938

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Trump po summite: Do volieb Rusi nezasahovali, vyhral som vďaka kampani

Trump a Putin chcú spolupracovať, summit označili za úspešný.

Komentár Zuzany Kepplovej

Čižnár podpísal sťažnosti farmárov

Lajdáctvo a schválnosti pri (ne)riešení ich prípadov zrastajú dokopy.

ŠPORT

Prvý týždeň na Tour de France: Sagan má už len jediný cieľ

Prvý týždeň na Tour veľké zmeny nepriniesol.

Neprehliadnite tiež

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.