Elektrizujúce premeny z autosalónu v Ženeve

Automobilky sa pripravujú na vek elektromobility, takmer každá koketuje s elektrickým pohonom.

POP.UP POP.UP (Zdroj: Jozef Prosnan)

Jarný ženevský autosalón potvrdil trend rastúcich dátových tokov medzi vodičom a automobilom i medzi automobilom a jeho okolím.

Prepojenie auta s internetom bude čoskoro nevyhnutnosťou. Moderný automobil dospieva do štádia, keď je schopný autonómnej alebo takmer samostatnej jazdy.

Musí však získať dôveru motoristov a zákonodarcov. Investície do modelov s elektrickým alebo hybridným pohonom, ktoré aspoň lokálne odbremeňujú životné prostredie, rastú – nie však skokmi. Ich masívnejšiemu presadeniu stále bráni chýbajúca infraštruktúra.

Ak sa vlani v Európe predalo 221 614 elektromobilov a plug-in hybridov, čo je len 1,5 percenta trhu nových osobných automobilov, v roku 2025 ich podiel má vzrásť na štvrtinu.

K tým najodvážnejším exponátom na jarnom ženevskom autosalóne patril Pop.Up, spoločný projekt obojživelného autonómneho modelu spoločností Airbus a Italdesign.

Je zložený z dvojmiestnej kabíny a štvorkolesového podvozku. Poháňa ho dvojzáprah elektromotorov (60 kW/82 k), ktorý mu zabezpečuje dojazd sto kilometrov. Okrem toho sa dá kabína aj s podvozkom zavesiť pod kvadrokoptéru. Tú poháňa osem elektromotorov s doletom ďalších sto kilometrov.

Elekt romotorom poháňaný koncept Toyota i-Tril má byť ideálnym dopravným prostriedkom v čoraz hustejšie osídlovaných megamestách. K tomu poslúži konfigurácia jedného miesta vpredu a dvoch vzadu – ideálna napríklad pre matku s deťmi.

V prospech ovládateľnosti zas hovorí systém kĺbového uloženia medzi zadnou nápravou a kabínou. Umožňuje nakláňanie predných kolies a karosérie, zatiaľ čo kolesá zadnej nápravy ostávajú kolmo k vozovke. Minibus VW I.D. Buzz len vzhľadom pripomína éru hippies.

Poháňajú ho elektromotory na prednej a zadnej náprave. Jeho akumulátory sa dajú nabíjať indukčným aj klasickým spôsobom. Keď sa v roku 2020 dostane do sériovej výroby, bude mať akčný rádius 600 kilometrov.

Vozidlo, ktoré svoje okolie monitoruje laserovými skenermi, ultrazvukovými a radarovými senzormi a kamerami, dokáže jazdiť autonómne prostredníctvom systému I.D. Pilot. Poháňajú ho dva elektromotory (343 kW/ 460 k), z 0 na 100 km/h akceleruje za 3,2 sekundy a dosahuje maximálnych 210 km/h. To je navštívenka športovej verzie jedného z dvoch najpredávanejších elektromobilov v Európe. Má karbónovú karosériu a odstránené zadné sedadlá.

Bude záležať na ohlase publika, či Zoe e-Sport Concept ostane štúdiou, bude pretekárskym autom, alebo sa stane sériovo vyrábaným modelom pre horúce hlavy v ére elektromobility. Elektromobilite by mala vychádzať v ústrety aerodynamika.

Taký je odkaz štúdie Peugeot Shooting Brake Instinkt o funkčnej autonómnej jazde. Kombinuje klasický benzínový štvorvalec a elektromotor, pritom k zníženiu spotreby prispievajú aj aktívne aerodynamické prvky karosérie.

Po prekročení rýchlosti 88 km/h sa predné svetelné telesá vysunú dopredu a malý spojler vykĺzne zo spodnej časti zadného okna. V stánku trojcípej hviezdy svet elektromobility stelesňuje označenie EQ. Zastrešuje sérové elektromobily, elektromotory, akumulátory a nabíjacie stanice – aj experimentálnu štúdiu SUV Mercedes-Benz Generation EQ. Dokumentuje flexibilitu zástavby batérií, počtu a výkonu elektromotorov, rázvoru náprav a rozchodu kolies.

Jednotná platforma sa tak dá využiť v tomto SUV, ako aj v športovom kupé či v klasickej limuzíne. Veľký sedan Pininfarina H600 s protismernými zadnými dverami stavia na originálnom hybridnom pohone, ktorý tvorí elektromotor podporovaný malou plynovou turbínou. Tá predlžuje dojazd.

Systém dosahuje maximálny výkon 600 kW (815 k). Pininfarina H600 akceleruje z pokoja na stovku za 2,9 sekundy, dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h a akčný rádius s plnou nádržou siaha k úrovni tisíc kilometrov.

Navonok tradične chápaný luxusný kabriolet Bentley EXP 12 Speed 6e Concept posádku rozmaznáva kvalitnou kožou, ušľachtilým drevom a lešteným kovom. Pritom ho motorizuje výhradne elektromotor schopný na jedno rýchle indukčné nabitie akumulátorov absolvovať cestu trebárs z Londýna do Paríža (približne 500 km). Minulosť s budúcnosťou spája virtuálny komorník, schopný rezervovať let alebo aj izbu v hoteli.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  3. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  4. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  7. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  8. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  9. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  10. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 25 592
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 22 805
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 414
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 18 303
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 14 743
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 057
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 930
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 507
  9. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 4 235
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 227

Téma: Profit


Hlavné správy zo Sme.sk

Skupina Penta je minoritným vlastníkom vydavateľa denníka SME. Na snímke spolumajiteľ Penty Jaroslav Haščák.
Ilustračné foto.

V Dobšinej sa boja jedni druhých. Vražda ich naučila

Mladý Róm dobil miestneho futbalistu. V nedeľu prišli do Dobšinej priaznivci ĽSNS.

Vražda mladého futbalistu Štefana vyvolala v Dobšinej nevyslovené napätie medzi Rómami a Nerómami.
Autorská strana Sama Marca

Kočner je nová Gorila, ktorá pozýva na námestia (píše Samo Marec)

Nejde o Fica ani Šefčoviča. Pravdepodobne sa toho dozvieme ešte omnoho viac.

Maroš Šefčovič

Neprehliadnite tiež

Mäkké zručnosti budú v budúcnosti najviac cenené

Ako zmeniť školy, aby držali krok s dobou?

Roboty v budúcnosti učiteľom ušetria čas, aby sa mohli študentom viac venovať osobne

Všetky odtiene zelenej rastú v srdci Malajzie

V krajine čajových plantáží.

Marketing potrebuje trocha punku

V reklame je veľa balastu, ale tie najlepšie si ľudia zapamätajú.

Dvadsať rokov podnikajú vo výrobe sóje bez eurofondov a ekologicky

Najväčším hitom v predajni sú akékoľvek zrná, strukoviny a všetky druhy ovsených vločiek.

Zuzana Csériová v obchode u Vážky

Zo starého oblečenia vyrábajú izolácie do domov a áut

Textilný odpad sa dá zrecyklovať viacerými spôsobmi.