Elektrizujúce premeny z autosalónu v Ženeve

Automobilky sa pripravujú na vek elektromobility, takmer každá koketuje s elektrickým pohonom.

POP.UP (Zdroj: Jozef Prosnan)

Jarný ženevský autosalón potvrdil trend rastúcich dátových tokov medzi vodičom a automobilom i medzi automobilom a jeho okolím.

Prepojenie auta s internetom bude čoskoro nevyhnutnosťou. Moderný automobil dospieva do štádia, keď je schopný autonómnej alebo takmer samostatnej jazdy.

Musí však získať dôveru motoristov a zákonodarcov. Investície do modelov s elektrickým alebo hybridným pohonom, ktoré aspoň lokálne odbremeňujú životné prostredie, rastú – nie však skokmi. Ich masívnejšiemu presadeniu stále bráni chýbajúca infraštruktúra.

Ak sa vlani v Európe predalo 221 614 elektromobilov a plug-in hybridov, čo je len 1,5 percenta trhu nových osobných automobilov, v roku 2025 ich podiel má vzrásť na štvrtinu.

K tým najodvážnejším exponátom na jarnom ženevskom autosalóne patril Pop.Up, spoločný projekt obojživelného autonómneho modelu spoločností Airbus a Italdesign.

Je zložený z dvojmiestnej kabíny a štvorkolesového podvozku. Poháňa ho dvojzáprah elektromotorov (60 kW/82 k), ktorý mu zabezpečuje dojazd sto kilometrov. Okrem toho sa dá kabína aj s podvozkom zavesiť pod kvadrokoptéru. Tú poháňa osem elektromotorov s doletom ďalších sto kilometrov.

Elekt romotorom poháňaný koncept Toyota i-Tril má byť ideálnym dopravným prostriedkom v čoraz hustejšie osídlovaných megamestách. K tomu poslúži konfigurácia jedného miesta vpredu a dvoch vzadu – ideálna napríklad pre matku s deťmi.

V prospech ovládateľnosti zas hovorí systém kĺbového uloženia medzi zadnou nápravou a kabínou. Umožňuje nakláňanie predných kolies a karosérie, zatiaľ čo kolesá zadnej nápravy ostávajú kolmo k vozovke. Minibus VW I.D. Buzz len vzhľadom pripomína éru hippies.

Poháňajú ho elektromotory na prednej a zadnej náprave. Jeho akumulátory sa dajú nabíjať indukčným aj klasickým spôsobom. Keď sa v roku 2020 dostane do sériovej výroby, bude mať akčný rádius 600 kilometrov.

Vozidlo, ktoré svoje okolie monitoruje laserovými skenermi, ultrazvukovými a radarovými senzormi a kamerami, dokáže jazdiť autonómne prostredníctvom systému I.D. Pilot. Poháňajú ho dva elektromotory (343 kW/ 460 k), z 0 na 100 km/h akceleruje za 3,2 sekundy a dosahuje maximálnych 210 km/h. To je navštívenka športovej verzie jedného z dvoch najpredávanejších elektromobilov v Európe. Má karbónovú karosériu a odstránené zadné sedadlá.

Bude záležať na ohlase publika, či Zoe e-Sport Concept ostane štúdiou, bude pretekárskym autom, alebo sa stane sériovo vyrábaným modelom pre horúce hlavy v ére elektromobility. Elektromobilite by mala vychádzať v ústrety aerodynamika.

Taký je odkaz štúdie Peugeot Shooting Brake Instinkt o funkčnej autonómnej jazde. Kombinuje klasický benzínový štvorvalec a elektromotor, pritom k zníženiu spotreby prispievajú aj aktívne aerodynamické prvky karosérie.

Po prekročení rýchlosti 88 km/h sa predné svetelné telesá vysunú dopredu a malý spojler vykĺzne zo spodnej časti zadného okna. V stánku trojcípej hviezdy svet elektromobility stelesňuje označenie EQ. Zastrešuje sérové elektromobily, elektromotory, akumulátory a nabíjacie stanice – aj experimentálnu štúdiu SUV Mercedes-Benz Generation EQ. Dokumentuje flexibilitu zástavby batérií, počtu a výkonu elektromotorov, rázvoru náprav a rozchodu kolies.

Jednotná platforma sa tak dá využiť v tomto SUV, ako aj v športovom kupé či v klasickej limuzíne. Veľký sedan Pininfarina H600 s protismernými zadnými dverami stavia na originálnom hybridnom pohone, ktorý tvorí elektromotor podporovaný malou plynovou turbínou. Tá predlžuje dojazd.

Systém dosahuje maximálny výkon 600 kW (815 k). Pininfarina H600 akceleruje z pokoja na stovku za 2,9 sekundy, dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h a akčný rádius s plnou nádržou siaha k úrovni tisíc kilometrov.

Navonok tradične chápaný luxusný kabriolet Bentley EXP 12 Speed 6e Concept posádku rozmaznáva kvalitnou kožou, ušľachtilým drevom a lešteným kovom. Pritom ho motorizuje výhradne elektromotor schopný na jedno rýchle indukčné nabitie akumulátorov absolvovať cestu trebárs z Londýna do Paríža (približne 500 km). Minulosť s budúcnosťou spája virtuálny komorník, schopný rezervovať let alebo aj izbu v hoteli.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 495
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 033
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 505
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 395
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 743
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 674
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 003
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 754
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 510
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 433

Téma: Profit


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Sturtupy podporujú aj banky

Finančné domy v dnešnej ére lacných peňazí rozdávajú úvery vo veľkom, či už na bývanie, alebo na spotrebu. Profit zisťoval, či banky s ľahkosťou požičajú aj začínajúcim podnikateľom, takzvaným startupistom.

Ako sa dá financovať biznis

Banka vám požičia, iba keď si požičať nepotrebujete. Známy aforizmus platí pri firmách dvojnásobne. Bankové domy si vyberajú osvedčených dlžníkov a iba dobrý nápad im nestačí. To však neznamená, že sa nedá rásť aj za „cudzie“.

Chcem po sebe zanechať stopu

Už ako študent pracoval herec Marko Igonda pre Holywood. V roku 2008 ho európska porota vybrala ako vychádzajúcu hviezdu súčasného filmu. Po zahraničných projektoch by rád pomohol slovenskému filmu.

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.