Elektrizujúce premeny z autosalónu v Ženeve

Automobilky sa pripravujú na vek elektromobility, takmer každá koketuje s elektrickým pohonom.

POP.UP (Zdroj: Jozef Prosnan)

Jarný ženevský autosalón potvrdil trend rastúcich dátových tokov medzi vodičom a automobilom i medzi automobilom a jeho okolím.

Prepojenie auta s internetom bude čoskoro nevyhnutnosťou. Moderný automobil dospieva do štádia, keď je schopný autonómnej alebo takmer samostatnej jazdy.

Musí však získať dôveru motoristov a zákonodarcov. Investície do modelov s elektrickým alebo hybridným pohonom, ktoré aspoň lokálne odbremeňujú životné prostredie, rastú – nie však skokmi. Ich masívnejšiemu presadeniu stále bráni chýbajúca infraštruktúra.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa vlani v Európe predalo 221 614 elektromobilov a plug-in hybridov, čo je len 1,5 percenta trhu nových osobných automobilov, v roku 2025 ich podiel má vzrásť na štvrtinu.

K tým najodvážnejším exponátom na jarnom ženevskom autosalóne patril Pop.Up, spoločný projekt obojživelného autonómneho modelu spoločností Airbus a Italdesign.

Je zložený z dvojmiestnej kabíny a štvorkolesového podvozku. Poháňa ho dvojzáprah elektromotorov (60 kW/82 k), ktorý mu zabezpečuje dojazd sto kilometrov. Okrem toho sa dá kabína aj s podvozkom zavesiť pod kvadrokoptéru. Tú poháňa osem elektromotorov s doletom ďalších sto kilometrov.

Elekt romotorom poháňaný koncept Toyota i-Tril má byť ideálnym dopravným prostriedkom v čoraz hustejšie osídlovaných megamestách. K tomu poslúži konfigurácia jedného miesta vpredu a dvoch vzadu – ideálna napríklad pre matku s deťmi.

V prospech ovládateľnosti zas hovorí systém kĺbového uloženia medzi zadnou nápravou a kabínou. Umožňuje nakláňanie predných kolies a karosérie, zatiaľ čo kolesá zadnej nápravy ostávajú kolmo k vozovke. Minibus VW I.D. Buzz len vzhľadom pripomína éru hippies.

Poháňajú ho elektromotory na prednej a zadnej náprave. Jeho akumulátory sa dajú nabíjať indukčným aj klasickým spôsobom. Keď sa v roku 2020 dostane do sériovej výroby, bude mať akčný rádius 600 kilometrov.

Vozidlo, ktoré svoje okolie monitoruje laserovými skenermi, ultrazvukovými a radarovými senzormi a kamerami, dokáže jazdiť autonómne prostredníctvom systému I.D. Pilot. Poháňajú ho dva elektromotory (343 kW/ 460 k), z 0 na 100 km/h akceleruje za 3,2 sekundy a dosahuje maximálnych 210 km/h. To je navštívenka športovej verzie jedného z dvoch najpredávanejších elektromobilov v Európe. Má karbónovú karosériu a odstránené zadné sedadlá.

Bude záležať na ohlase publika, či Zoe e-Sport Concept ostane štúdiou, bude pretekárskym autom, alebo sa stane sériovo vyrábaným modelom pre horúce hlavy v ére elektromobility. Elektromobilite by mala vychádzať v ústrety aerodynamika.

Taký je odkaz štúdie Peugeot Shooting Brake Instinkt o funkčnej autonómnej jazde. Kombinuje klasický benzínový štvorvalec a elektromotor, pritom k zníženiu spotreby prispievajú aj aktívne aerodynamické prvky karosérie.

Po prekročení rýchlosti 88 km/h sa predné svetelné telesá vysunú dopredu a malý spojler vykĺzne zo spodnej časti zadného okna. V stánku trojcípej hviezdy svet elektromobility stelesňuje označenie EQ. Zastrešuje sérové elektromobily, elektromotory, akumulátory a nabíjacie stanice – aj experimentálnu štúdiu SUV Mercedes-Benz Generation EQ. Dokumentuje flexibilitu zástavby batérií, počtu a výkonu elektromotorov, rázvoru náprav a rozchodu kolies.

Jednotná platforma sa tak dá využiť v tomto SUV, ako aj v športovom kupé či v klasickej limuzíne. Veľký sedan Pininfarina H600 s protismernými zadnými dverami stavia na originálnom hybridnom pohone, ktorý tvorí elektromotor podporovaný malou plynovou turbínou. Tá predlžuje dojazd.

Systém dosahuje maximálny výkon 600 kW (815 k). Pininfarina H600 akceleruje z pokoja na stovku za 2,9 sekundy, dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h a akčný rádius s plnou nádržou siaha k úrovni tisíc kilometrov.

Navonok tradične chápaný luxusný kabriolet Bentley EXP 12 Speed 6e Concept posádku rozmaznáva kvalitnou kožou, ušľachtilým drevom a lešteným kovom. Pritom ho motorizuje výhradne elektromotor schopný na jedno rýchle indukčné nabitie akumulátorov absolvovať cestu trebárs z Londýna do Paríža (približne 500 km). Minulosť s budúcnosťou spája virtuálny komorník, schopný rezervovať let alebo aj izbu v hoteli.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 13 224
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 912
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 038
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 684
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 800
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 502
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 716
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 691
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 364
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 938

Téma: Profit


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Trump po summite: Do volieb Rusi nezasahovali, vyhral som vďaka kampani

Trump a Putin chcú spolupracovať, summit označili za úspešný.

Komentár Zuzany Kepplovej

Čižnár podpísal sťažnosti farmárov

Lajdáctvo a schválnosti pri (ne)riešení ich prípadov zrastajú dokopy.

ŠPORT

Prvý týždeň na Tour de France: Sagan má už len jediný cieľ

Prvý týždeň na Tour veľké zmeny nepriniesol.

Neprehliadnite tiež

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.