Ivan Mikloš: Nariekame nad stavom školstva, ale vieme, čo sa s tým dá robiť

Profit sa zhováral s prezidentom MESA10, ktorý je koordinátorom a strategickým poradcom školského projektu To dá rozum, Ivanom Miklošom nielen o súčasnom stave, ale aj o východiskách.

Ivan Mikloš (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Hľadáme inšpirácie v zahraničí, a pritom vieme, že šibnutím zázračného prútika sa nič nezmení. Projekt neziskovej organizácie MESA 10 To dá rozum sa venuje pochopeniu príčin a návrhom riešení, ktoré by sa dali aplikovať.

O reforme školstva sa hovorí už od roku 1990. Prečo sa doteraz nič neudialo?

"Nepovedal by som, že sa nič neudialo. Urobili sa zmeny, mnohé z nich sú pozitívne. Napríklad vysoké školy sú dostupnejšie pre viac študentov.

Sprehľadnilo sa financovanie celého systému zavedením normatívov, možno povedať, že sa urobil poriadok. Prostredníctvom akreditácie vysokých škôl sa zaviedli minimálne kritériá kvality vysokých škôl. Nedá sa teda paušalizovať a povedať, že sa neurobilo nič. Stále je tu však rozdiel medzi potrebami – teda tým, aké by školstvo malo byť – a možnosťami zmeny celého systému."

Článok pokračuje pod video reklamou

Nemôžeme priamo prebrať fínsky model. Už aj preto, že Fíni sa k nemu nedostali skokom, ale vývojom.

Ivan Mikloš

Aké sú dôvody?

"Jedným z nich je zrejme aj skutočnosť, že tento rezort nemal šťastie na reformných ministrov. Najlepšími boli podľa mňa Ján Pišút a Ladislav Kováč, ktorí boli hneď v prvých dvoch vládach po roku 1989. Po nich už nikto.

Eugen Jurzyca vo vláde Ivety Radičovej (2010 – 2012, pozn. red.) nemal dosť času, ale ani odvahy. Objektívne treba však povedať, že školstvo je na reformy ťažká sféra. V systéme je veľa aktérov a vykazuje obrovskú zotrvačnosť. V porovnaní s daňovou reformou je reforma školstva oveľa zložitejšia."

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TYJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TYJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 563
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 502
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 13 688
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 023
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 543
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 598
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 403
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 464
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 373
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 155

Téma: Profit


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ak Kiskovi laureáti nie sú hodní, koho chce oceniť Fico a vláda

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Neprehliadnite tiež

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.