Mladí Rómovia porážajú sociálnu neistotu praním a žehlením

Projekt práčovne a žehliarne United Colors prepojený s komunitným centrom vyhlásila porota startupového Impact Inkubátora 2016 za najlepší v kategórii Sociálny biznis.

Marcelka je spokojná zamestnankyňa (Zdroj: Vladimír Kampf)

Jeho autori od radosti takmer z kože vyskočili. Víťazstvo ocenilo doterajšie úsilie rómskej organizácie a upevnilo ich odhodlanie pokračovať v ďalších aktivitách.

Projekt Združenia mladých Rómov (ZMR) z Banskej Bystrice bol mimoriadne užitočný aj počas najväčšieho slovenského festivalu Pohoda 2016 v Trenčíne.

„Ľudia sa najskôr pozerali na náš stan ako na UFO,“ hovorí s úsmevom štatutár združenia Ivan Mako. „Teší ma, že sa nám podarilo prekonať počiatočné prekvapenie a nakoniec sme boli na Pohode osožní. Ľudia si k nám chodili dávať prať oblečenie.“

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Žiadna charita: Svet potrebuje viac sociálnych biznisov

Náš svet je na také veci nepripravený

Budova Multifunkčného kultúrneho centra v priemyselnej časti Valaskej pri Brezne ešte nedávno chátrala.

Keď prechádzame zrekonštruovanými priestormi, Ivan mi vysvetľuje, že sa vždy pustia len do toho, na čo majú peniaze. „Tu bola jedna obrovská kopa neporiadku,“ ukazuje vo vstupnej chodbe.

„Konečne sme získali financie aj na kúrenie od nášho donora Nadácie Ekopolis. Sedliacky rozum síce hovorí, že kúrenie malo byť realizované pri základnej rekonštrukcii, ale pre nedostatok financií nám nezostalo nič iné, len si naň počkať,“ dodáva.

United Colors (Spojené farby podľa vzoru United Nations – Spojené národy) je značka, s ktorou sa združenie prihlásilo do Impact Inkubátora 2016.

Súčasťou projektu je aj práčovňa a žehliareň, kde učia pracovným návykom inak nezamestnateľných ľudí.

„Spoločnosť ešte nie je pripravená na to, že by Rómovia mohli niečo ponúkať. Peniaze čerpáme z rôznych zdrojov zo zahraničia alebo zo štátnych fondov. Európske zdroje ešte nevyužívame v takej miere, ako by sme chceli, ale dúfam, že sa nám to čoskoro podarí. Základom pre nás boli Nórske fondy, ktoré sme využili na zriadenie sociálnej prevádzky.“

Podľa Maka je dôležité, aby vybudovali organizáciu, ktorá bude fungovať dlhodobo, a nie iba jednorazovo. „V našej lokalite sa predtým komunita, o ktorú sa zaujímame, nerozvíjala. Snažíme sa to napraviť a myslím, že sa nám to darí.“

Prečítajte si tiež: Bratia z Prievidze chcú Slovákov posadiť na zelené bicykle

Rozhodli sa, že budú sprievodcovia

Budova Multifunkčného komunitného centra je viacúčelová.

„Poskytujeme ľuďom možnosť pracovať v sociálnych prevádzkach, ako je náš pilotný projekt práčovne a žehliarne. Zámerom je rozbehnúť aj ďalšie jednoduché prevádzky. Budú určené pre ľudí, ktorí si v tomto regióne hľadajú uplatnenie na trhu práce iba veľmi ťažko. Je to pre nich takmer nemožné,“ tvrdí štatutár združenia.

Z toho, čo sám videl v zahraničí, vyskladal celý dom. Práčovňa a žehliareň, ktoré sídlia v suteréne, poskytujú služby pre zariadenia sociálnych služieb, reštaurácie, hotely, penzióny

Časom by mala pribudnúť napríklad dielňa na výrobu reklamných predmetov.

„Aj biznis v sociálnych podnikoch musí brať ohľad na tri parametre: výrobu, marketing a odbyt. Na tom staviame. Nie je to nič iné ako klasický biznis. Projekty v treťom sektore väčšinou fungujú jednorazovo. Organizácie získajú prostriedky, niečo urobia a keď minú peniaze a nedostanú ďalšiu podporu, je po projekte. My však chceme vydržať,“ hovorí Ivan.

Dodáva, že preto by svoje aktivity a funkčnosť centra chceli postupne nastaviť na existenciu bez vonkajšej podpory.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4SGS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4SGS na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 13 055
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 868
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 985
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 710
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 777
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 488
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 708
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 759
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 396
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 962

Téma: Profit


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Prvý týždeň na Tour de France: Sagan má už len jediný cieľ

Prvý týždeň na Tour veľké zmeny nepriniesol.

Píše Ivan Mikloš

Nepredvídateľný užitočný idiot (píše Ivan Mikloš)

Aké poučenie si možeme vziať z Trumpa.

Neprehliadnite tiež

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.