Najstaršia firma v strednej Európe: Osemstoročná soľ z poľskej Vieličky lieči oči

Soľná baňa v poľskej Vieličke stále produkuje soľ, ale dnes viac lieči. Tento bizis funguje od 13. storočia, hoci sa z banského podniku postupom času stal turistický a kúpeľný.

Soľná baňa Vielička(Zdroj: Kopalnia soli Wieliczka)

V minulosti sa v Poľsku soľou platilo a pre poľských kráľov bola naozaj nad zlato, lebo predstavovala aj tretinu príjmov koruny. Sprievodkyňa Dorota ma presviedča, že Soľ nad zlato je poľská národná rozprávka, a je prekvapená, že Česi a Slováci ju majú tiež.

Z kamennej soli je vytesaná socha Mikuláša Kopernika, jedného z prvých „turistov“, ktorý baňu navštívil už v 15. storočí.

Posledná časť deja, keď Maruška putuje ríšou Soľného kráľa soľnými sieňami, sa však určite odohrávala tu, v poľskej Vieličke (Wieliczka). Siene, kaplnky, oltáre a chodby s bohatou výzdobou, sochy, krištáľové lustre – jednoducho toto všetko vytesali do striebrosivej kamennej soli.

Článok pokračuje pod video reklamou

Soľná baňa vo Vieličke je najstarší v strednej Európe dodnes nepretržite fungujúci biznis. Soľ je vo Vieličke umením aj technikou, vierou i vedou, zábavou i zdravím.

Z kamennej soli je vytesaná socha Mikuláša Kopernika, jedného z prvých „turistov“, ktorý baňu navštívil už v 15. storočí.V akusticky dokonalej sieni s vysokým soľným stropom a jazierkom znie i hudba ďalšieho slávneho Poliaka, skladateľa Fryderyka Chopina "v soli". Baňa má dokonca vlastný orchester.

Vystavená technika, napríklad výťah, ktorý sa pohybuje silou ôsmich koní chodiacich dookola, ukazuje, že mechanika je nemenej geniálna ako stroje z éry elektriny.

Baníci do soľných brál od 16. storočia vytesali kaplnky a v najväčšej z nich sa modlili k svätej Kinge, patrónke baníkov.

Na opačnom konci siene je socha pápeža Jána Pavla II., ktorý ju v roku 1999 kanonizoval. Poľská soľná baňa je jedným z prvých objektov na svete, ktoré v roku 1978 zapísali do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Návštevníci tu po soli chodia, dýchajú slaný vzduch, ktorý je podľa mojej sprievodkyne zdravší ako vonku.

„Vo svete je móda stavať umelé soľné jaskyne a my ju máme prírodnú,“ hovorí Dorota. Ale soľ znamená v neposlednom rade obchod.

V súčasnosti sa soľ získava predovšetkým odparovaním z morskej vody.

No ešte aj v 19. storočí bola kamenná soľ strategická surovina podobného významu ako dnes ropa. Ak sú niekde ceny vysoké, v poľštine nie sú „mastné“, ale „slané“.

Ako fungovala firma v 13. storočí?

Už od roku 1250 vo Vieličke existuje banská spoločnosť, ktorá patrila najskôr krakovským vojvodom a potom až do rozpadu Poľska v roku 1772 kráľom so sídlom v neďalekom Krakove.

Panovník, ktorý dosiahol mier so susedmi Poľska, je známy aj tým, že prijal zákon o obchodovaní so soľou. Rovesník českého kráľa Karla IV. Kazimír Veľký, ktorý panoval v rokoch 1310 až 1370, sprostredkoval rokovania, ktoré vyústili do vyšehradských dohôd.

V nich si Česko, Maďarsko a Poľsko určili hranice a dohodli sa na spolupráci. Samostatná listina o soľných baniach, ktorú vydal popri iných zákonníkoch, dokazuje, že strategický význam mali nielen hranice, ale aj soľ.

Krakov bol síce už predtým známy ako dôležitá križovatka obchodných ciest, ale k jeho rozmachu významne prispeli práve zisky zo soli, z nich sa postavilo veľa meštianskych i cirkevných budov.

Prečítajte si tiež: Staré stroje v Kremnici razia peniaze aj na vývoz

Zákon obsahuje podrobné popisy štruktúry a fungovania banskej spoločnosti, ktorá mala všetky znaky moderného biznisu. Bol majetkom koruny a riadil ju hlavný „manažér“ poverený korunou. Prvým bol Mikolaj Wiercynek, správca kráľovských majetkov, kupec, bankár a kráľov diplomat nemeckého pôvodu, inak aj zakladateľ vplyvného meštianskeho rodu v Krakove.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4SGR na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4SGR na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 954
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 240
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 686
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 031
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 839
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 352
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 099
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 515
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 786
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 680

Téma: História biznisu


Článok je zaradený aj do ďalších tém Dejiny biznisu

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.