Aerolínie hľadajú ženy. Nie však ako letové asistentky

Výrobcovia lietadiel Boeing a Airbus odhadujú, že do dvadsiatich rokov budú dopravcovia vo svete potrebovať ďalších 560-tisíc pilotov. Záujemcovia z mužských radov už nestačia, preto na palubách lietadiel v poslednom čase pribúda žien. Nielen v rolách letušiek.

Slovenská pilotka Andrea Sabol(Zdroj: Ján Blažej)

Letecká doprava zažíva rozmach. Vlani nasadlo do dopravných lietadiel takmer tri a pol miliardy ľudí a ročne sa má toto číslo zvyšovať najmenej o päť percent.

Podľa spoločnosti Boeing svet bude počas najbližších dvoch desaťročí potrebovať 39 620 nových lietadiel s kapacitou nad sto miest. Na nepretržitú prevádzku každého treba zvyčajne dvanásť pilotov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Oplatí sa to?

Byť pilotom je prestížne a dobre platené povolanie. Skúsenému kapitánovi veľkokapacitného lietadla v medzikontinentálnej doprave zaplatí veľká spoločnosť ročne od 113- do 227-tisíc eur. Druhý pilot, zväčša mladší, si v cudzine zarobí 85- až 170-tisíc.

Ani piloti menších sto- až dvestomiestnych lietadiel na kontinentálnych tratiach netrpia núdzou – kapitán môže rátať s ročnou výplatou od 100- do 185-tisíc eur, kopilot zhruba s polovicou.

Hoci väčšina slovenských pilotov absolvovala najmä Žilinskú univerzitu alebo má vysokoškolské vojenské vzdelanie, pilotovi vo svete stačí maturita a diplom z autorizovanej leteckej školy. Výcvik je drahý a mnohí adepti si ho spolufinancujú, niektorí aj kompletne platia sami.

Výberový proces v aerolíniách je tiež náročný na odborné vedomosti z rôznych odborov, ktoré súvisia s lietaním, dohliadajú aj na perfektný zdravotný stav, fyzickú a psychickú odolnosť i schopnosť okamžite analyzovať krízové situácie, rozhodnúť sa a zareagovať. Pilotov navyše preskúšavajú pravidelne každého pol roka.

Najmladšia kapitánka

Nedávno sa britská nízkonákladová spoločnosť easyJet pochválila, že má najmladšiu leteckú kapitánku na svete. Kate McWilliamsová má len dvadsaťšesť rokov. Lietanie má táto dáma v krvi.

S malými športovými lietadlami sa zoznámila už v trinástich rokoch. Po prvý raz sama vzlietla ako šestnásťročná, absolvovala školu pre pilotov a v devätnástich ju easyJet zamestnal ako druhú pilotku v airbuse.

Nedávno jej druhého pilota robil dokonca iba devätnásťročný Luke Elsworth, spoločnosť však trvá na tom, že nejde o marketingový ťah. Obaja absolvovali výcvik ako ktokoľvek iný a svoje si museli odlietať.

Kate má za sebou už tisícky hodín. Vo väčšine aerolínií sa do výberu na post kapitána môžu hlásiť piloti, ktorí na konkrétnom stroji nalietali najmenej pol druha tisíca hodín.

V nastávajúcich dvoch rokoch chce mať easyJet už dvanásť percent pilotiek. Žien v pilotskom kresle je zatiaľ málo, v celosvetovom priemere je to len zhruba päť percent.

Najmä pre nároky na fyzickú silu pri riadení starších typov lietadiel, relatívny dostatok mužských záujemcov, ale aj pre určitú nedôveru voči nežnému pohlaviu a „hrozbe“ materských dovoleniek boli dosiaľ pilotky výnimkou.

Nová technika však fyzické požiadavky výrazne znižuje. A žien bude pribúdať aj preto, že aerolínie po celom svete potrebujú státisíce nových pilotov.

Hoci komerčné aerolínie môžu pilotov zamestnávať aj do veku šesťdesiatpäť rokov, dopravcovia núkajú čoraz viac šancí pre dámy. Sú s nimi spokojné. Adeptky sú veľmi dobre pripravené a pri skúškach získajú neraz vyššie hodnotenie než muži.

Ambiciózne tuláčky

„Sú mimoriadne ambiciózne, asi ako každá menšina, ktorá chce preraziť,“ hovorí o kolegyniach skúsený slovenský dopravný pilot.

Hoci prvá pilotka v niekdajších SkyEurope Airlines bola Češka, prvá slovenská pilotka sa zas uplatnila v Česku. Tam bolo voľné miesto v boeingu, na ktorý mala „papiere“.

Dve dvadsaťdeväťročné kopilotky si pre boeingy vyškolil bratislavský AirExplore, iba dvadsaťpäťročnú pilotku majú v Go2Sky. Tam prijali aj dvadsaťosemročnú Britku s indickým pôvodom, ktorá nedávno lietala v Lotyšsku pre Air Baltic.

Piloti i pilotky majú totiž túlavé povolanie. Za SkyEurope Airlines lietala aj jedna Dánka, tri slovenské kapitánky pôsobia v spoločnosti Flydubai, v moslimskom prostredí, ktoré často nebýva ženám naklonené.

Ale aj tam sa ženy postupne presadzujú. Kráľovské aerolinky z Bruneja majú v medzikontinentálnom Boeingu 757 Dreamliner dokonca trojčlennú výhradne ženskú posádku. Fotografovať sa dali iba so šatkou na hlave.

A v Saudskej Arábii, krajine, kde ženy nesmú viesť ani len auto, získali už prvé dve ženy diplomy dopravných pilotov. Teda vlastne pilotiek.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  6. DEXIS SLOVAKIA má nového generálneho riaditeľa
  7. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  8. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  9. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 19 202
  2. Najužitočnejšia appka 15 776
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 651
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 020
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 284
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 686
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 148
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 789
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 5 153
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 635

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remišová: Ak Imrecze nevedel postrážiť finančnú správu, ako mu môžeme zveriť rozpočet?

Všetky alternatívy sú pri prezidentskom kandidátovi otvorené.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vlaky na Slovensku horia, a bude sa to opakovať

Čo sa deje v slovenských železniciach.

Stĺpček Jakuba Fila

Súzvuk Fica a Pellegriniho môže začať lámať Imrecze

Dvojvládie Smeru prenasleduje odkaz Radičovej vlády.

ŠPORT

Na slovenské zápasy si lístky už oficiálne nekúpite

Bojovali proti priekupníkom. Doplatili na to fanúšikovia.

Neprehliadnite tiež

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Stará vila dostala novú tvár. Prerábali tak, aby z nej vyhodili čo najmenej

Vznik projektu, ktorý pristupuje citlivo k spoločnosti a životnému prostrediu, môže plniť úlohu prvej lastovičky.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.

Stovky eur môžete dostať za dvojeurovú mincu

Euro je nepochybne tvrdšia mena ako koruna. Mince niektorých štátov majú pre zberateľov dokonca až stonásobne vyššiu hodnotu, ako je nominálna.