Aerolínie hľadajú ženy. Nie však ako letové asistentky

Výrobcovia lietadiel Boeing a Airbus odhadujú, že do dvadsiatich rokov budú dopravcovia vo svete potrebovať ďalších 560-tisíc pilotov. Záujemcovia z mužských radov už nestačia, preto na palubách lietadiel v poslednom čase pribúda žien. Nielen v rolách letušiek.

Slovenská pilotka Andrea Sabol(Zdroj: Ján Blažej)

Letecká doprava zažíva rozmach. Vlani nasadlo do dopravných lietadiel takmer tri a pol miliardy ľudí a ročne sa má toto číslo zvyšovať najmenej o päť percent.

Podľa spoločnosti Boeing svet bude počas najbližších dvoch desaťročí potrebovať 39 620 nových lietadiel s kapacitou nad sto miest. Na nepretržitú prevádzku každého treba zvyčajne dvanásť pilotov.

Oplatí sa to?

Byť pilotom je prestížne a dobre platené povolanie. Skúsenému kapitánovi veľkokapacitného lietadla v medzikontinentálnej doprave zaplatí veľká spoločnosť ročne od 113- do 227-tisíc eur. Druhý pilot, zväčša mladší, si v cudzine zarobí 85- až 170-tisíc.

Ani piloti menších sto- až dvestomiestnych lietadiel na kontinentálnych tratiach netrpia núdzou – kapitán môže rátať s ročnou výplatou od 100- do 185-tisíc eur, kopilot zhruba s polovicou.

Hoci väčšina slovenských pilotov absolvovala najmä Žilinskú univerzitu alebo má vysokoškolské vojenské vzdelanie, pilotovi vo svete stačí maturita a diplom z autorizovanej leteckej školy. Výcvik je drahý a mnohí adepti si ho spolufinancujú, niektorí aj kompletne platia sami.

Výberový proces v aerolíniách je tiež náročný na odborné vedomosti z rôznych odborov, ktoré súvisia s lietaním, dohliadajú aj na perfektný zdravotný stav, fyzickú a psychickú odolnosť i schopnosť okamžite analyzovať krízové situácie, rozhodnúť sa a zareagovať. Pilotov navyše preskúšavajú pravidelne každého pol roka.

Najmladšia kapitánka

Nedávno sa britská nízkonákladová spoločnosť easyJet pochválila, že má najmladšiu leteckú kapitánku na svete. Kate McWilliamsová má len dvadsaťšesť rokov. Lietanie má táto dáma v krvi.

S malými športovými lietadlami sa zoznámila už v trinástich rokoch. Po prvý raz sama vzlietla ako šestnásťročná, absolvovala školu pre pilotov a v devätnástich ju easyJet zamestnal ako druhú pilotku v airbuse.

Nedávno jej druhého pilota robil dokonca iba devätnásťročný Luke Elsworth, spoločnosť však trvá na tom, že nejde o marketingový ťah. Obaja absolvovali výcvik ako ktokoľvek iný a svoje si museli odlietať.

Kate má za sebou už tisícky hodín. Vo väčšine aerolínií sa do výberu na post kapitána môžu hlásiť piloti, ktorí na konkrétnom stroji nalietali najmenej pol druha tisíca hodín.

V nastávajúcich dvoch rokoch chce mať easyJet už dvanásť percent pilotiek. Žien v pilotskom kresle je zatiaľ málo, v celosvetovom priemere je to len zhruba päť percent.

Najmä pre nároky na fyzickú silu pri riadení starších typov lietadiel, relatívny dostatok mužských záujemcov, ale aj pre určitú nedôveru voči nežnému pohlaviu a „hrozbe“ materských dovoleniek boli dosiaľ pilotky výnimkou.

Nová technika však fyzické požiadavky výrazne znižuje. A žien bude pribúdať aj preto, že aerolínie po celom svete potrebujú státisíce nových pilotov.

Hoci komerčné aerolínie môžu pilotov zamestnávať aj do veku šesťdesiatpäť rokov, dopravcovia núkajú čoraz viac šancí pre dámy. Sú s nimi spokojné. Adeptky sú veľmi dobre pripravené a pri skúškach získajú neraz vyššie hodnotenie než muži.

Ambiciózne tuláčky

„Sú mimoriadne ambiciózne, asi ako každá menšina, ktorá chce preraziť,“ hovorí o kolegyniach skúsený slovenský dopravný pilot.

Hoci prvá pilotka v niekdajších SkyEurope Airlines bola Češka, prvá slovenská pilotka sa zas uplatnila v Česku. Tam bolo voľné miesto v boeingu, na ktorý mala „papiere“.

Dve dvadsaťdeväťročné kopilotky si pre boeingy vyškolil bratislavský AirExplore, iba dvadsaťpäťročnú pilotku majú v Go2Sky. Tam prijali aj dvadsaťosemročnú Britku s indickým pôvodom, ktorá nedávno lietala v Lotyšsku pre Air Baltic.

Piloti i pilotky majú totiž túlavé povolanie. Za SkyEurope Airlines lietala aj jedna Dánka, tri slovenské kapitánky pôsobia v spoločnosti Flydubai, v moslimskom prostredí, ktoré často nebýva ženám naklonené.

Ale aj tam sa ženy postupne presadzujú. Kráľovské aerolinky z Bruneja majú v medzikontinentálnom Boeingu 757 Dreamliner dokonca trojčlennú výhradne ženskú posádku. Fotografovať sa dali iba so šatkou na hlave.

A v Saudskej Arábii, krajine, kde ženy nesmú viesť ani len auto, získali už prvé dve ženy diplomy dopravných pilotov. Teda vlastne pilotiek.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 350
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 923
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 434
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 810
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 690
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 396
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 467
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 944
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 176
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 146

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Liek na problémy školstva hľadajú v komunite

Domáce vzdelávanie nie je iba keď jeden z rodičov preberá úlohy štátnej školy, ale aj komunitné škôly, kde si skupina rodičov najíma učiteľov.

Štyri zamyslenia na dobrý život s Profitom

Niekoľko inšpiratívnych drobností a zamyslení na každý deň.

Zima podnikaniu v Hornom Rakúsku praje

S akými výzvami sa pasuje zákulisie zimných radovánok, do ktorého turisti zväčša nevidia?

Gašparko musí byť! Bez neho by to nebolo ono

V súčasnosti je na Slovensku niekoľko bábkových divadiel, väčšina hrá na stálych scénach, niektoré však „neobsedia“.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop