SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Aerolínie hľadajú ženy. Nie však ako letové asistentky

Výrobcovia lietadiel Boeing a Airbus odhadujú, že do dvadsiatich rokov budú dopravcovia vo svete potrebovať ďalších 560-tisíc pilotov. Záujemcovia z mužských radov už nestačia, preto na palubách lietadiel v poslednom čase pribúda žien. Nielen v rolách letušiek.

Slovenská pilotka Andrea SabolSlovenská pilotka Andrea Sabol(Zdroj: Ján Blažej)

Letecká doprava zažíva rozmach. Vlani nasadlo do dopravných lietadiel takmer tri a pol miliardy ľudí a ročne sa má toto číslo zvyšovať najmenej o päť percent.

Podľa spoločnosti Boeing svet bude počas najbližších dvoch desaťročí potrebovať 39 620 nových lietadiel s kapacitou nad sto miest. Na nepretržitú prevádzku každého treba zvyčajne dvanásť pilotov.

Oplatí sa to?

Byť pilotom je prestížne a dobre platené povolanie. Skúsenému kapitánovi veľkokapacitného lietadla v medzikontinentálnej doprave zaplatí veľká spoločnosť ročne od 113- do 227-tisíc eur. Druhý pilot, zväčša mladší, si v cudzine zarobí 85- až 170-tisíc.

Ani piloti menších sto- až dvestomiestnych lietadiel na kontinentálnych tratiach netrpia núdzou – kapitán môže rátať s ročnou výplatou od 100- do 185-tisíc eur, kopilot zhruba s polovicou.

Hoci väčšina slovenských pilotov absolvovala najmä Žilinskú univerzitu alebo má vysokoškolské vojenské vzdelanie, pilotovi vo svete stačí maturita a diplom z autorizovanej leteckej školy. Výcvik je drahý a mnohí adepti si ho spolufinancujú, niektorí aj kompletne platia sami.

Výberový proces v aerolíniách je tiež náročný na odborné vedomosti z rôznych odborov, ktoré súvisia s lietaním, dohliadajú aj na perfektný zdravotný stav, fyzickú a psychickú odolnosť i schopnosť okamžite analyzovať krízové situácie, rozhodnúť sa a zareagovať. Pilotov navyše preskúšavajú pravidelne každého pol roka.

Najmladšia kapitánka

Nedávno sa britská nízkonákladová spoločnosť easyJet pochválila, že má najmladšiu leteckú kapitánku na svete. Kate McWilliamsová má len dvadsaťšesť rokov. Lietanie má táto dáma v krvi.

S malými športovými lietadlami sa zoznámila už v trinástich rokoch. Po prvý raz sama vzlietla ako šestnásťročná, absolvovala školu pre pilotov a v devätnástich ju easyJet zamestnal ako druhú pilotku v airbuse.

Nedávno jej druhého pilota robil dokonca iba devätnásťročný Luke Elsworth, spoločnosť však trvá na tom, že nejde o marketingový ťah. Obaja absolvovali výcvik ako ktokoľvek iný a svoje si museli odlietať.

Kate má za sebou už tisícky hodín. Vo väčšine aerolínií sa do výberu na post kapitána môžu hlásiť piloti, ktorí na konkrétnom stroji nalietali najmenej pol druha tisíca hodín.

V nastávajúcich dvoch rokoch chce mať easyJet už dvanásť percent pilotiek. Žien v pilotskom kresle je zatiaľ málo, v celosvetovom priemere je to len zhruba päť percent.

Najmä pre nároky na fyzickú silu pri riadení starších typov lietadiel, relatívny dostatok mužských záujemcov, ale aj pre určitú nedôveru voči nežnému pohlaviu a „hrozbe“ materských dovoleniek boli dosiaľ pilotky výnimkou.

Nová technika však fyzické požiadavky výrazne znižuje. A žien bude pribúdať aj preto, že aerolínie po celom svete potrebujú státisíce nových pilotov.

Hoci komerčné aerolínie môžu pilotov zamestnávať aj do veku šesťdesiatpäť rokov, dopravcovia núkajú čoraz viac šancí pre dámy. Sú s nimi spokojné. Adeptky sú veľmi dobre pripravené a pri skúškach získajú neraz vyššie hodnotenie než muži.

Ambiciózne tuláčky

„Sú mimoriadne ambiciózne, asi ako každá menšina, ktorá chce preraziť,“ hovorí o kolegyniach skúsený slovenský dopravný pilot.

Hoci prvá pilotka v niekdajších SkyEurope Airlines bola Češka, prvá slovenská pilotka sa zas uplatnila v Česku. Tam bolo voľné miesto v boeingu, na ktorý mala „papiere“.

Dve dvadsaťdeväťročné kopilotky si pre boeingy vyškolil bratislavský AirExplore, iba dvadsaťpäťročnú pilotku majú v Go2Sky. Tam prijali aj dvadsaťosemročnú Britku s indickým pôvodom, ktorá nedávno lietala v Lotyšsku pre Air Baltic.

Piloti i pilotky majú totiž túlavé povolanie. Za SkyEurope Airlines lietala aj jedna Dánka, tri slovenské kapitánky pôsobia v spoločnosti Flydubai, v moslimskom prostredí, ktoré často nebýva ženám naklonené.

Ale aj tam sa ženy postupne presadzujú. Kráľovské aerolinky z Bruneja majú v medzikontinentálnom Boeingu 757 Dreamliner dokonca trojčlennú výhradne ženskú posádku. Fotografovať sa dali iba so šatkou na hlave.

A v Saudskej Arábii, krajine, kde ženy nesmú viesť ani len auto, získali už prvé dve ženy diplomy dopravných pilotov. Teda vlastne pilotiek.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  2. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  4. Women in business
  5. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  6. Bim Challenge 2019
  7. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  8. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  9. Grilovacia sezóna je zahájená!
  10. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 466
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 346
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 713
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 053
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 877
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 356
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 977
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 942
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 2 935
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 712

Hlavné správy zo Sme.sk

Ochrana Fica stojí desaťtisíce, no podľa Sakovej mu ju treba

O predĺženú ochranu žiadal expremiér aj v roku 2010 po nástupe vlády Ivety Radičovej.

Robert Fico.
Dnes píše Ondej Prostredník

Prečo útočili na kresťanov na Srí Lanke

Útočníci využívajú etnické a náboženské rozdiely na oživenie občianskej vojny.

Evanjelický teológ Ondrej Prostredník
Takto vyzeralo Roland café na Hlavnom námestí v Bratislave po požiari 28. novembra 2018.
Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Pôžitkársky ponor do čiernočiernej tmy, kde sa víno rozvinie

Tibor Kiss je autorom myšlienky degustácie potme.

Rakúska rezervácia sa pýši titulom prvý región čítania prírody

Príbehy podnikania v súlade s prírodou v Alpách.

Kaplnka na Lachtale

Jedlo môžeme chápať ako investíciu do seba

Dušan Plichta má úspech s firmou, ktorá vyrába funkčné potraviny.

Dušan Plichta

Na koniec sveta nemusíte cestovať dlho, stačí ísť na juh Portugalska

Kto neabsolvuje Paseo de Grutas, akoby tu ani nebol.

Sen o lietaní si splnil, keď mal už jednu kariéru za sebou

Daniel Ferjanček vlastní firmu s lietadlami.

Daniel Ferjanček