Aerolínie hľadajú ženy. Nie však ako letové asistentky

Výrobcovia lietadiel Boeing a Airbus odhadujú, že do dvadsiatich rokov budú dopravcovia vo svete potrebovať ďalších 560-tisíc pilotov. Záujemcovia z mužských radov už nestačia, preto na palubách lietadiel v poslednom čase pribúda žien. Nielen v rolách letušiek.

Slovenská pilotka Andrea Sabol(Zdroj: Ján Blažej)

Letecká doprava zažíva rozmach. Vlani nasadlo do dopravných lietadiel takmer tri a pol miliardy ľudí a ročne sa má toto číslo zvyšovať najmenej o päť percent.

Podľa spoločnosti Boeing svet bude počas najbližších dvoch desaťročí potrebovať 39 620 nových lietadiel s kapacitou nad sto miest. Na nepretržitú prevádzku každého treba zvyčajne dvanásť pilotov.

Oplatí sa to?

Byť pilotom je prestížne a dobre platené povolanie. Skúsenému kapitánovi veľkokapacitného lietadla v medzikontinentálnej doprave zaplatí veľká spoločnosť ročne od 113- do 227-tisíc eur. Druhý pilot, zväčša mladší, si v cudzine zarobí 85- až 170-tisíc.

Ani piloti menších sto- až dvestomiestnych lietadiel na kontinentálnych tratiach netrpia núdzou – kapitán môže rátať s ročnou výplatou od 100- do 185-tisíc eur, kopilot zhruba s polovicou.

Hoci väčšina slovenských pilotov absolvovala najmä Žilinskú univerzitu alebo má vysokoškolské vojenské vzdelanie, pilotovi vo svete stačí maturita a diplom z autorizovanej leteckej školy. Výcvik je drahý a mnohí adepti si ho spolufinancujú, niektorí aj kompletne platia sami.

Výberový proces v aerolíniách je tiež náročný na odborné vedomosti z rôznych odborov, ktoré súvisia s lietaním, dohliadajú aj na perfektný zdravotný stav, fyzickú a psychickú odolnosť i schopnosť okamžite analyzovať krízové situácie, rozhodnúť sa a zareagovať. Pilotov navyše preskúšavajú pravidelne každého pol roka.

Najmladšia kapitánka

Nedávno sa britská nízkonákladová spoločnosť easyJet pochválila, že má najmladšiu leteckú kapitánku na svete. Kate McWilliamsová má len dvadsaťšesť rokov. Lietanie má táto dáma v krvi.

S malými športovými lietadlami sa zoznámila už v trinástich rokoch. Po prvý raz sama vzlietla ako šestnásťročná, absolvovala školu pre pilotov a v devätnástich ju easyJet zamestnal ako druhú pilotku v airbuse.

Nedávno jej druhého pilota robil dokonca iba devätnásťročný Luke Elsworth, spoločnosť však trvá na tom, že nejde o marketingový ťah. Obaja absolvovali výcvik ako ktokoľvek iný a svoje si museli odlietať.

Kate má za sebou už tisícky hodín. Vo väčšine aerolínií sa do výberu na post kapitána môžu hlásiť piloti, ktorí na konkrétnom stroji nalietali najmenej pol druha tisíca hodín.

V nastávajúcich dvoch rokoch chce mať easyJet už dvanásť percent pilotiek. Žien v pilotskom kresle je zatiaľ málo, v celosvetovom priemere je to len zhruba päť percent.

Najmä pre nároky na fyzickú silu pri riadení starších typov lietadiel, relatívny dostatok mužských záujemcov, ale aj pre určitú nedôveru voči nežnému pohlaviu a „hrozbe“ materských dovoleniek boli dosiaľ pilotky výnimkou.

Nová technika však fyzické požiadavky výrazne znižuje. A žien bude pribúdať aj preto, že aerolínie po celom svete potrebujú státisíce nových pilotov.

Hoci komerčné aerolínie môžu pilotov zamestnávať aj do veku šesťdesiatpäť rokov, dopravcovia núkajú čoraz viac šancí pre dámy. Sú s nimi spokojné. Adeptky sú veľmi dobre pripravené a pri skúškach získajú neraz vyššie hodnotenie než muži.

Ambiciózne tuláčky

„Sú mimoriadne ambiciózne, asi ako každá menšina, ktorá chce preraziť,“ hovorí o kolegyniach skúsený slovenský dopravný pilot.

Hoci prvá pilotka v niekdajších SkyEurope Airlines bola Češka, prvá slovenská pilotka sa zas uplatnila v Česku. Tam bolo voľné miesto v boeingu, na ktorý mala „papiere“.

Dve dvadsaťdeväťročné kopilotky si pre boeingy vyškolil bratislavský AirExplore, iba dvadsaťpäťročnú pilotku majú v Go2Sky. Tam prijali aj dvadsaťosemročnú Britku s indickým pôvodom, ktorá nedávno lietala v Lotyšsku pre Air Baltic.

Piloti i pilotky majú totiž túlavé povolanie. Za SkyEurope Airlines lietala aj jedna Dánka, tri slovenské kapitánky pôsobia v spoločnosti Flydubai, v moslimskom prostredí, ktoré často nebýva ženám naklonené.

Ale aj tam sa ženy postupne presadzujú. Kráľovské aerolinky z Bruneja majú v medzikontinentálnom Boeingu 757 Dreamliner dokonca trojčlennú výhradne ženskú posádku. Fotografovať sa dali iba so šatkou na hlave.

A v Saudskej Arábii, krajine, kde ženy nesmú viesť ani len auto, získali už prvé dve ženy diplomy dopravných pilotov. Teda vlastne pilotiek.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 922
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 532
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 490
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 337
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 996
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 762
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 490
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 261
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 510
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 026

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

KULTÚRA

Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Na našom trhu pôsobia firmy, ktoré ponúkajú klientom riešenia založené na hackovaní

Medzi nimi aj spoločnosť Citadelo, ktorá sa ako jedna z mála špecializuje na bezpečnosť priemyselných komplexov.

Ako vzniká veľký knižný festival na Slovensku? A ako samotné vydavateľstvo?

Niekedy svižnejšie, než by sa mohlo zdať. Najmä ak sa stretnú ľudia s podobnými záujmami a nasmerujú spoločnú energiu na cieľ, ktorý má zmysel.

Prekliate hory a Drina na najkrajšej vodnej ceste

Do prázdneho prístavu kômp, prepravných lodí, zlátaných hydrobusov, lodičiek a člnov nás doviezli dvaja mladí muži, ktorí obsluhujú v malej kaviarničke hneď nad tunelom v skale.

Súkromí dopravcovia, ktorých je viac vidieť

Na Slovensku pôsobí niekoľko súkromných dopravcov, ktorí prevádzkujú autobusové linky. Minimálne dvaja z nich majú na našom trhu významnejšie postavenie.