Aerolínie hľadajú ženy. Nie však ako letové asistentky

Výrobcovia lietadiel Boeing a Airbus odhadujú, že do dvadsiatich rokov budú dopravcovia vo svete potrebovať ďalších 560-tisíc pilotov. Záujemcovia z mužských radov už nestačia, preto na palubách lietadiel v poslednom čase pribúda žien. Nielen v rolách letušiek.

Slovenská pilotka Andrea Sabol(Zdroj: Ján Blažej)

Letecká doprava zažíva rozmach. Vlani nasadlo do dopravných lietadiel takmer tri a pol miliardy ľudí a ročne sa má toto číslo zvyšovať najmenej o päť percent.

Podľa spoločnosti Boeing svet bude počas najbližších dvoch desaťročí potrebovať 39 620 nových lietadiel s kapacitou nad sto miest. Na nepretržitú prevádzku každého treba zvyčajne dvanásť pilotov.

Oplatí sa to?

Byť pilotom je prestížne a dobre platené povolanie. Skúsenému kapitánovi veľkokapacitného lietadla v medzikontinentálnej doprave zaplatí veľká spoločnosť ročne od 113- do 227-tisíc eur. Druhý pilot, zväčša mladší, si v cudzine zarobí 85- až 170-tisíc.

Ani piloti menších sto- až dvestomiestnych lietadiel na kontinentálnych tratiach netrpia núdzou – kapitán môže rátať s ročnou výplatou od 100- do 185-tisíc eur, kopilot zhruba s polovicou.

Hoci väčšina slovenských pilotov absolvovala najmä Žilinskú univerzitu alebo má vysokoškolské vojenské vzdelanie, pilotovi vo svete stačí maturita a diplom z autorizovanej leteckej školy. Výcvik je drahý a mnohí adepti si ho spolufinancujú, niektorí aj kompletne platia sami.

Výberový proces v aerolíniách je tiež náročný na odborné vedomosti z rôznych odborov, ktoré súvisia s lietaním, dohliadajú aj na perfektný zdravotný stav, fyzickú a psychickú odolnosť i schopnosť okamžite analyzovať krízové situácie, rozhodnúť sa a zareagovať. Pilotov navyše preskúšavajú pravidelne každého pol roka.

Najmladšia kapitánka

Nedávno sa britská nízkonákladová spoločnosť easyJet pochválila, že má najmladšiu leteckú kapitánku na svete. Kate McWilliamsová má len dvadsaťšesť rokov. Lietanie má táto dáma v krvi.

S malými športovými lietadlami sa zoznámila už v trinástich rokoch. Po prvý raz sama vzlietla ako šestnásťročná, absolvovala školu pre pilotov a v devätnástich ju easyJet zamestnal ako druhú pilotku v airbuse.

Nedávno jej druhého pilota robil dokonca iba devätnásťročný Luke Elsworth, spoločnosť však trvá na tom, že nejde o marketingový ťah. Obaja absolvovali výcvik ako ktokoľvek iný a svoje si museli odlietať.

Kate má za sebou už tisícky hodín. Vo väčšine aerolínií sa do výberu na post kapitána môžu hlásiť piloti, ktorí na konkrétnom stroji nalietali najmenej pol druha tisíca hodín.

V nastávajúcich dvoch rokoch chce mať easyJet už dvanásť percent pilotiek. Žien v pilotskom kresle je zatiaľ málo, v celosvetovom priemere je to len zhruba päť percent.

Najmä pre nároky na fyzickú silu pri riadení starších typov lietadiel, relatívny dostatok mužských záujemcov, ale aj pre určitú nedôveru voči nežnému pohlaviu a „hrozbe“ materských dovoleniek boli dosiaľ pilotky výnimkou.

Nová technika však fyzické požiadavky výrazne znižuje. A žien bude pribúdať aj preto, že aerolínie po celom svete potrebujú státisíce nových pilotov.

Hoci komerčné aerolínie môžu pilotov zamestnávať aj do veku šesťdesiatpäť rokov, dopravcovia núkajú čoraz viac šancí pre dámy. Sú s nimi spokojné. Adeptky sú veľmi dobre pripravené a pri skúškach získajú neraz vyššie hodnotenie než muži.

Ambiciózne tuláčky

„Sú mimoriadne ambiciózne, asi ako každá menšina, ktorá chce preraziť,“ hovorí o kolegyniach skúsený slovenský dopravný pilot.

Hoci prvá pilotka v niekdajších SkyEurope Airlines bola Češka, prvá slovenská pilotka sa zas uplatnila v Česku. Tam bolo voľné miesto v boeingu, na ktorý mala „papiere“.

Dve dvadsaťdeväťročné kopilotky si pre boeingy vyškolil bratislavský AirExplore, iba dvadsaťpäťročnú pilotku majú v Go2Sky. Tam prijali aj dvadsaťosemročnú Britku s indickým pôvodom, ktorá nedávno lietala v Lotyšsku pre Air Baltic.

Piloti i pilotky majú totiž túlavé povolanie. Za SkyEurope Airlines lietala aj jedna Dánka, tri slovenské kapitánky pôsobia v spoločnosti Flydubai, v moslimskom prostredí, ktoré často nebýva ženám naklonené.

Ale aj tam sa ženy postupne presadzujú. Kráľovské aerolinky z Bruneja majú v medzikontinentálnom Boeingu 757 Dreamliner dokonca trojčlennú výhradne ženskú posádku. Fotografovať sa dali iba so šatkou na hlave.

A v Saudskej Arábii, krajine, kde ženy nesmú viesť ani len auto, získali už prvé dve ženy diplomy dopravných pilotov. Teda vlastne pilotiek.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  3. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  2. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  3. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  4. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  5. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  8. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  9. Move in immediately, if you feel like it
  10. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 32 804
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 296
  3. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 10 510
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 144
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 817
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 537
  7. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 6 766
  8. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 6 180
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 854
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 730

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vytvoriť dokonalú kópiu Ficovho hlasu? Fikcia

Súdni znalci falošné nahrávky odhalia.

DOMOV

Vláda schválila nákup stíhačiek F-16 za 1,6 miliardy eur

Dododané majú byť do roku 2023. Dovtedy budú chrániť vzdušný priestor MiG-29.

DOMOV

Kompromitujúce nahrávky už znervóznili viacerých

Niektoré nahrávky nie sú dodnes objasnené.

Neprehliadnite tiež

Loď Noe je pre nich ako člen rodiny

Manželov Šulcovcov pozná na Baťovom kanáli každý

Maroš Ďurik: Peniaze vás šťastnými neurobia

Pri investovaní i golfe potrebuje stratégiu, rozvahu a odvahu.

Centrum doktora Böhma robí najviac operácií sivého zákalu na Slovensku

Klinika začínala v prenajatých priestoroch nemocnice.

Technológie, ktoré šetria energie, sa vyplatia aj bez dotácií

Ekologické technológie sa stávajú trhovými