Prečo dá niekto obrovské peniaze za auto, ktoré parkuje pred nevyhovujúcim bytom

V domoch, obchodoch či kanceláriách prežije moderný človek takmer 90 percent času. Nie je teda jedno, v akom prostredí sa pohybujeme. Náročnosť Slovákov, najmä tých scestovaných, na kvalitu budov rastie. Tomu sa musia prispôsobiť aj developeri a investori.

Rozostavaný projekt Blumentál. (Zdroj: Vladimír Kampf)

Na situáciu na trhu nehnuteľností vplývajú v ostatných rokoch aj zahraničné korporácie, ktoré k nám z domovských krajín prenášajú kritériá na kvalitné kancelárske priestory, záleží im na zdravom vnútornom prostredí i ekologických podmienkach.

Musíme sa preformátovať a pochopiť, že byty a pracovné priestory sú v našich životoch kľúčové záležitosti. Napriek tomu sú niektorí ľudia schopní zaplatiť nesmierne veľa peňazí za luxusné auto, ktoré potom parkujú pred bytom, ktorý im nevyhovuje.

Karol Machánek, Corwin

Mnohé z toho, čo na Slovensku ešte len spoznávame, majú tieto spoločnosti zakotvené vo firemnej kultúre. Karol Machánek z developerskej spoločnosti Corwin spomína na situáciu spred zhruba štyroch rokov, keď začínali pripravovať komplex Blumental v Bratislave. „Pri diskusiách o takzvaných zelených budovách sme sa vtedy stretávali s názorom, že je to len nový marketing, ďalšie vyťahovanie peňazí z vrecka. Dnes je to už inak. Budova bez uznávaného certifikátu nemá šancu získať nadnárodného nájomníka,“ vysvetľuje K. Machánek. Pripúšťa však, že pri administratívnych komplexoch je to stále jednoduchšie ako pri obytných budovách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Z trendu štandard

Skúsenosť na PROFIT klube potvrdil aj Marek Kremeň z firmy Exergy Studios, ktorá sa certifikáciou zaoberá. „Už to nie je iba trend, zelené budovy začínajú byť štandardom. Developeri majú o certifikovanie záujem. Prevažujú ešte komerčné priestory, administratívne či obchodné komplexy. Postupne sa však posudzovanie stane súčasťou aj pri obytných priestorov,“ verí.

Ukázalo sa tiež, že certifikačný proces prináša aj pre developera viaceré výhody v zjednodušovaní a zlepšovaní procesov. Podstatné je, že na stavbu a celý projekt sa pozerá holisticky – nie ako na izolovaný objekt, ktorý sa končí fasádou budovy, ale v ekologických aj spoločenských súvislostiach. A najmä vytvára dobré prostredie pre život.

Výsledok, ktorý prináša aj všelijaké užitočné drobnosti pre nájomníkov budov, ani nemusí byť oveľa drahší ako klasická stavba. Požiadavkou na získanie certifikátu zelenej, teda udržateľnej budovy je integrované plánovanie – to znamená, že na začiatku si zainteresovaní sadnú za jeden stôl a povedia si, čo chcú postaviť.

V budovách sa okrem zdravého prostredia a dispozície hodnotí spotreba zdrojov, vody a elektrickej energie, pôvod materiálov, ale sleduje sa aj znečistenie počas výstavby i odpad, ktorý vzniká pri využívaní budovy. Dôraz sa kladie aj na lokalitu – efektívne využitie mestského prostredia, už zastavaných alebo opätovne využitých plôch. Je ľahké postaviť pekný dom niekde pri zelenom lesíku, ale ak sa tým zničí kus prírody, nemožno ho už nazvať udržateľným. Dôležité je tiež zázemie pre nájomníkov a sociálne prepojenia.

Developeri občas zabúdajú na sociálne aspekty novej výstavby. Tak sa stáva, že za mestami vznikajú veľké komplexy, ktoré namiesto kvalitného bývania ponúkajú iba nocľah. Ako takmer vo všetkom, aj tu je nevyhnutná komunikácia so samosprávami a obyvateľmi, ktorých výstavba – pozitívne či negatívne – ovplyvní. Klienti developerských firiem, záujemcovia o bývanie nateraz nepodmieňujú hodnotenie kvality bytu ekologickými prvkami.

To však developerov brzdiť nemá. Ako povedal Drahan Petrovič z firmy Imagine Development, keďže každý z partnerov ich spoločnosti má zahraničnú skúsenosť, pozerajú sa na vec automaticky inak. „Videli sme, ako sa v zahraničí projekty pripravujú, ako sa stavajú. Máme preto ambíciu neprodukovať budovy, ale domovy,“ vraví zástupca developera, ktorý ponúka moderné komunitné bývanie a je oň záujem. Myslí si, že požiadavky na certifikáciu zelených budov by sa mohli stať návodom aj pre štandardné stavby. D. Petrovič pripomína, že ak architekt a developer vložia do stavby srdce, tak sa v nej použije mnoho prvkov zelených stavieb bez toho, aby mu to niekto prikázal.

Príťažlivá kombinácia

Záujem o zdravšie, ekologickejšie bývanie už registrujú aj v spoločnosti Corwin. „Finišujeme s dvoma projektmi a v oboch je pomerne veľký podiel kupujúcich, ktorí žili v zahraničí. Aj pri výbere bytu je pre nich certifikácia dôležitým argumentom. V obytnom komplexe v Devíne sme sa snažili využiť prednosti prostredia a vytvárame tiež podmienky pre komunitné bývanie. Na domoch sú aj zelené strechy, lebo strechu považujeme za piatu fasádu domu,“ vysvetľuje K. Machánek.

Kvalita bývania nie je samozrejmá banalita. M. Kremeň hovorí, že najhoršia je nevedomosť – ňou sa všetko začína i končí. „Ešte sa bežne stretávame so zle navrhnutými vnútornými priestormi, s nevyhovujúcim kúrení či klimatizáciou. Často sa používajú nevhodné materiály na povrchové úpravy stien, nábytku či podláh, nekvalitné koberce, farby, laky. Do vzdu chu, ktorý dýchame, uvoľňujú formaldehydy a prchavé látky,“ upresňuje expert na vnútorné prostredie budov.

Málo ľudí myslí aj na dostatočné vetranie kancelárií alebo bytov. Obsah kysličníka uhličitého pritom možno zmerať jednoduchým a lacným zariadením. „Štandardne by malo byť ráno v spálni okolo tisíc takzvaných ppm jednotiek CO2. Merania ukázali, že v mnohých prípadoch je táto hranica prekročená až päťnásobne,“ uvádza M. Kremeň. Dôsledkami sú malátnosť či bolesti hlavy, za čo ľudia často vinia choroby či dedičnosť. D. Petrovič upozorňuje na to, že okrem materiálov je v kanceláriách a bytoch dôležitá aj dispozícia priestorov.

„Dbáme napríklad aj na to, aby boli byty priečne presvetľované a prevetrávané. Developeri hľadajú kompromisy medzi cenou, lepšie povedané ziskom, a kvalitou bývania. Výsledkom bývajú zbytočne dlhé chodby, zlé usporiadanie izieb, kúpeľní a kuchýň,“ konštatuje D. Petrovič.

Aj pri bytoch a kanceláriách sa posudzuje pomer kvality a výkonu. K. Machánek potvrdzuje predpoklad, že dobré veci sú zvyčajne drahšie. „Musíme sa preformátovať a pochopiť, že životné prostredie, kancelárie a byty sú v našich životoch kľúčové. Nerozumiem tomu, že ľudia sú ochotní zaplatiť nesmierne veľa peňazí za luxusné auto, ktoré potom parkujú pred bytom, ktorý im vlastne ani nevyhovuje,“ uvažuje K. Machánek.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          6. Talent - vzdelanie - úspech
          7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          1. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          2. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          4. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
          5. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
          6. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
          7. HubHub spája sily s Neulogy
          8. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
          9. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
          10. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 611
          2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 096
          3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 10 691
          4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 7 164
          5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 109
          6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 346
          7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 449
          8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 013
          9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 123
          10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 378

          Téma: Profit


          Hlavné správy zo Sme.sk

          EKONOMIKA

          Kaliňák ukázal jednu faktúru za Kiskov let, ostatné najskôr neexistujú

          Ministerstvo vnútra ukázalo podrobnosti letov, v rámci nich jedinú faktúru, o ktorej existencii sa už aj tak vedelo.

          KOMENTÁRE

          Kiskova cena za rodinu sa dá vyčísliť na lety

          Čo ak sa na celú vec pozrieme ako na problém zosúlaďovania práce s rodinou.

          Neprehliadnite tiež

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.

          Slovenka, ktorú živí keramika: Na trhy chodím s registračnou pokladnicou

          Klaudia Sisková si pred rokmi otvorila keramický ateliér, kde tvorí z francúzskeho porcelánu. Uživiť sa v tomto odvetví nie je ľahké, ale umelkyňa sa nevzdáva.