PROFIT KLUB

V akom dome túžite bývať, v akej kancelárii chcete pracovať?

Sťahujete kanceláriu, kupujete byt, chcete stavať dom? Nie všetky sú kvalitné a nie všetky sú zdravé, hoci môžu byť architektonicky veľmi pekné. Budova sa nekončí na obvodovom múre.

Nové bývanie v Devíne(Zdroj: Archív Corwin)

Priemerný Európan strávi až 87 percent života vnútri budov a ďalších šesť percent času trávi v aute. Na vzduchu (aj keď vzduch mnohých miest nie je práve najčistejší) je v priemere pol hodinu denne.

Tínedžeri vo vyspelých krajinách sú na tom trochu lepšie, vnútri presedia či preležia "len" 75 percent dňa. Priemerný Američan je na tom, naopak, ešte horšie ako obyvateľ Európy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo s tým?

Asi vám hneď napadne, že treba ľudí vyhnať von, obedovať v parku, prechádzať sa v lese, behať popri rieke. Lenže zvyky ľudí sa tak ľahko nezmenia. A kritici namietnu, že tej zelene a priestorov na pohyb je v mestách žalostne málo.

Tento problém môžeme začať riešiť aj z druhého konca a postupne meniť priestory, v ktorých moderní ľudia žijú a pracujú. Keď si vezmeme, že v budovách trávime takmer 90 percent svojho života, nie je jedno, či majú zdravé vnútorné prostredie.

Na otázku, či chce kvalitne a zdravo bývať a pracovať, asi nik neodpovie NIE. Lenže nie každý už dokáže špecifikovať, čo to znamená. V nedávnom medzinárodnom prieskume o bývaní sme sa dozvedeli, že ľudia túžia po väčších bytoch či krajšom zariadení.

Priestor i pekné prostredie sú pre dobrý pocit nevyhnutné. Oboje závisí do istej miery (ale nie výlučne, pretože svoje zohráva aj informovanosť a priority) aj od finančných zdrojov vlastníka či firmy, ktorá si priestory prenajíma. V budovách sa však často objavujú ďalšie problémy, ktoré by tu nemuseli byť.

„Ide o vysoké koncentrácie oxidu uhličitého pri nedostatku čerstvého vzduchu, prchavých organických látok (VOC) a formaldehydov,“ konkretizuje Marek Kremeň z firmy Exergy Studios, ktorý je expertom na vnútorné prostredie budov. Tieto škodlivé látky do priestoru uvoľňuje nábytok a materiály vnútorných povrchov, povedzme farby, laky, lepidlá, koberce.

Kde sme zdraví?

Vzduch, ktorý vnútri aj 23 a pol hodiny denne dýchame, by mal byť dobrý. „Pri správnom výbere materiálov a dimenzovaní množstva čerstvého vzduchu v budove je to pomerne ľahko riešiteľná vec. Hodnoty sa dajú kvantifikovať pomocou meraní, ktoré sa robia po zariadení priestoru," tvrdí zo skúsenosti pri hodnotení takzvaných zelených stavieb M. Kremeň.

Hoci slovenské stavebné normy sú podľa odborníkov prísne, aj tak je u nás málo stavieb, kde sa ľudia cítia naozaj dobre. Podľa koncových používateľov za to môžu investori a developeri. Podľa developerov to riadi dopyt na trhu a požiadavky zákazníkov.

A tak je fajn, že aj u nás sa už dopyt - aspoň v kancelárskych priestoroch začína orientovať na „zelenšie a zdravšie" aj prostredníctvom certifikačných systémov zelených budov. „Pre kvalitné a zdravé prostredie v budove potrebujete v prvom rade kvalitný projekt a pozitívny prístup investora či developera," zdôrazňuje M. Kremeň, ktorý takéto budovy aj certifikuje.

Pričom zdravé a príjemné prostredie netvorí len budova s dobrým vetraním, ale aj dostatkom priestoru, svetla, zdravými materiálmi a dobrým zázemím, dostupnosťou, príjemným okolím i prepojením v rámci danej komunity.

„Projekt by mal okrem národnej legislatívy a noriem spĺňať radu iných parametrov kvality vnútorného i vonkajšieho prostredia. Mnohé z nich sú práve súčasťou medzinárodných certifikačných systémov zelených budov (napríklad LEED, BREEAM - pozn. red.). Taký projekt si však zaslúži aj výbornú realizáciu, ktorá je kľúčová,“ upozorňuje expert.

Projekt a realizáciu rieši developer, takže pokiaľ je "na tej istej lodi", nemalo by dobrému prostrediu vašej budovy stáť nič v ceste. To, či sa tento prístup preklopí aj do sektoru bytovej výstavby bude závisieť čiastočne od prístupu investorov.

„Nemali by sme predávať ľuďom iba byty, ale kvalitné miesto na budúci život, skrátka domov," hovorí Karol Machánek z developerskej spoločnosti Corwin Capital. „To znamená, že to neposkladám z najlacnejšieho, ale pripravím podmienky na funkčné vetranie, kúrenie, chladenie, ale aj záhrady či park. Nekončíme pri fasáde domu, dokonca ani na hranici pozemku. A keď ide predaj dobre, tak sa rozpočet na spoločne priestory navýši, nestrčí si to majiteľ do vrecka,“ dodáva.

Máme v tom slovo

Do značnej miery však to, ako bývame a pracujeme závisí aj od nás, obyvateľov, a toho, s čím sa uspokojíme. „Záujem klienta o prostredie, v ktorom žije a funguje, je jedinou možnosťou vytvorenia konkurencie na trhu. Informácie sú na v dnešnej dobe na dosah, aj prostredníctvom rôznych profesných združení," tvrdí M. Kremeň, ktorý pôsobí aj v predstavenstve Slovenskej rady pre zelené budovy.

„Veľa ľudí sa na byty pozerá len ako na spotrebný tovar, ale to spôsobuje problémy," upozorňuje K. Machánek. „Darmo budete mat pekný byt, bez zázemia. Keby sa ľudia stavali k autám tak, ako k bytom, tak je Dacia auto roka,“ hovorí na príklade.

Protiargument sa zvyčajne začína slovami „ale je to drahé". Podľa M. Kremeňa je už dnes aj na našom trhu dostatok cenovo dostupných riešení na to, aby sa mohlo stavať zdravo a ekologicky.

Ďalšou otázkou je nastavenie celkovej klímy, v ktorej budú budovy s kvalitným prostredím a okolím, ktoré bude ľudí doslova lákať von, bežnou vecou.

„Páči sa mi prístup niektorých samospráv v severnej Amerike. Motivujú developerov stavať zelené budovy. Napríklad v kanadskom Vancouveri som zažil, že čím vyššiu úroveň LEED certifikátu developeri dosiahnu, tým väčšiu podlažnú plochu im dovolia postaviť,“ hovorí z vlastnej skúsenosti Drahan Petrovič z developerskej firmy Imagine Development.

Nie je trend „zelených budov" len marketingový ťah? „A je ním trend jesť zdravé potraviny? Nie, je to racionálne rozhodnutie každého človeka, ktorý sa chce cítiť dobre, produktívne a chce vedieť, akým palivom zásobuje svoje telo. Pri budovách to je rovnako,“ tvrdí M. Kremeň, podľa ktorého si len ľudia často neuvedomujú, čo všetko na ich organizmus pôsobí.

Zaujíma vás viac?

...o tom, čo všetko môžu robiť developeri a čím môžeme prispieť my, zákazníci, aby sa nám aj na Slovensku naozaj dobre bývalo a pracovalo?
Pozrite si, čo hovorili experti na PROFIT klube.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          6. Talent - vzdelanie - úspech
          7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          1. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          2. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          4. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
          5. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
          6. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
          7. HubHub spája sily s Neulogy
          8. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
          9. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
          10. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 426
          2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 113
          3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 10 528
          4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 7 137
          5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 122
          6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 326
          7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 459
          8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 023
          9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 123
          10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 359

          Téma: Dekor


          Hlavné správy zo Sme.sk

          EKONOMIKA

          Kaliňák ukázal jednu faktúru za Kiskov let, ostatné najskôr neexistujú

          Ministerstvo vnútra ukázalo podrobnosti letov, v rámci nich jedinú faktúru, o ktorej existencii sa už aj tak vedelo.

          KOMENTÁRE

          Kiskova cena za rodinu sa dá vyčísliť na lety

          Čo ak sa na celú vec pozrieme ako na problém zosúlaďovania práce s rodinou.

          Neprehliadnite tiež

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.

          Slovenka, ktorú živí keramika: Na trhy chodím s registračnou pokladnicou

          Klaudia Sisková si pred rokmi otvorila keramický ateliér, kde tvorí z francúzskeho porcelánu. Uživiť sa v tomto odvetví nie je ľahké, ale umelkyňa sa nevzdáva.