V žilinskom technologickom inštitúte sa pozerajú desať rokov dopredu

Na recepcii stojí „vozík“ pripomínajúci korytnačku. Nie je to hračka, ale ústredná súčasť systému, ktorý zabezpečuje automatickú distribúciu materiálov v moderných priemyselných halách. Sme v sídle Stredoeurópskeho technologického inštitútu (Central European Institute of Technology – CEIT) v Žiline. Nie náhodou sa vlani jeden z jeho zakladateľov dostal do finále prestížnej súťaže EY Podnikateľ roka.

Ilustračné foto.(Zdroj: Vladimír Kampf)

Na začiatku boli traja vysoko školskí profesori – Branislav Mičieta, Milan Gregor a Štefan Medvecký. „Robili sme veľa vecí pre priemysel. Inicializovali sme vznik Slovenského centra produktivity pri Žilinskej univerzite, ktoré sa sústredilo na spoluprácu s praxou,“ začína rozprávanie B. Mičieta. Tak vznikli aj automatizované robotické systémy pre logistiku v bratislavskom Volkswagene.

„Pôvodne sme uvažovali, že vyrobíme prototyp a odovzdáme ho niekomu, aby ho produkoval. Nenašli sme partnera, a tak sme začali aj s výrobou. Našli sme napokon niekoľko dodávateľov, ktorí pre nás robia niektoré komponenty, ale stále sme finálnymi producentmi. Do bratislavskej automobilky sme dodali už zhruba sto kusov, v Škode v Mladej Boleslavi je ich okolo päťdesiat,“ upresňuje.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dopĺňa, že štvrtým kľúčovým mužom v CEIT-e sa stal Peter Magvaši, bývalý politik a minister. „Poznali sme ho ako dobrého technika, inžiniera ešte z čias jeho pôsobenia v Považských strojárňach. Má prehľad, myslí mu to a je pre CEIT veľkým prínosom,“ hovorí B. Mičieta.

Generátor ideí

Inštitútu ide najmä o inovatívne produkty pre priemysel. Zakladatelia stále pôsobia aj v akademickom prostredí a prostredníctvom neho podporujú nové myšlienky, ktoré vyvíjajú spolu so študentmi. „Vytvárame podmienky pre vznik startupov, otvorili sme veľké laboratórium Žilinský inteligentný výrobný systém (Žilina Intelligent Manufacturing System, ZIMS).

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4QJQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4QJQ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 903
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 219
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 787
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 935
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 835
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 344
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 117
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 523
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 777
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 684

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Projekt Manhattan. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.