Šikovní amatéri, malí podvodníci?

Z dlhej chvíle niekto upečie tortu alebo vyrobí čelenku. Ľuďom sa zapáči a sú ochotní si takýto produkt kúpiť. Lenže výrobca nie je živnostník ani podnikateľ. Postaviť si biznis plán na pár drobnostiach vyrobených z dlhej chvíle tak, aby sa z tejto činnosti dalo aspoň prežívať, je podľa zákonov nemožné. Čo s tým?

Fámy o tom, ako nejakému drobnému výrobcovi naparili pokutu, sú ťažko uveriteľné. Ak áno, tak na začiatku stojí voľajaký závistlivec, ktorý si neodpustí oficiálnu sťažnosť a úrady sa ňou následne musia zaoberať. Drobní nezaregistrovaní výrobcovia sú tŕňom v oku aj živnostníkov či podnikateľov, ktorí obchodujú s podobnými výrobkami.

Nie je im po chuti, keď niekto predáva bez toho, aby sa musel zaťažovať administratívou a ďalšími povinnosťami. Tie by aj drobným výrobcom zvýšili cenu výrobku. Napriek tomu sa dá takto zarábať v rámci zákona. Daňová poradkyňa a audítorka Patrícia Haberlová hovorí: „Niekto môže byť slobodný umelec, niekto výrobca alebo obchodník. Najmarkantnejšia hranica vážnejšieho podnikania sa začína, keď má aj zamestnancov. Vtedy pribúda mnoho ďalších povinností, registrácie a odvody. Robiť niečo nelegálne sa dá len ťažko.“

Článok pokračuje pod video reklamou

ŽIVNOSŤ JE MINIMUM

Zákon akúkoľvek výrobu dostatočne kontroluje nevyhnutnosťou minimálne živnostenského oprávnenia. Napríklad akýkoľvek výrobca tort musí spĺňať aj hygienické predpisy výroby. Práve preto ich nemôže piecť len tak hocikto. Zákon takúto činnosť dobrácky nepodporuje.

Žiadne zjednodušenia ako v čase, keď sa dalo zaplatiť paušálnu daň, dnes neexistujú. Drobného výrobcu s mizernými príjmami pár desiatok eur pravdepodobne neprídu stíhať a kontrolovať zamestnanci daňového úradu, lebo je pre nich nezaujímavý. Po nahlásení podozrenia však môže prísť štátna obchodná inšpekcia alebo živnostenský úrad.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4Q23 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4Q23 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 232
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 197
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 070
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 341
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 116
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 6 723
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 417
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 668
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 835
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 124

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Vieme, prečo Noční vlci kladú vence

Manévre sme videli kvôli utečencom i Sorosovi. Pri Vlkoch, nohy vyložené.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.