Pusťme do biznisu deti, v ich pohľade na svet sa skrýva obrovský potenciál

Britský umelec a dizajnér Dominic Wilcox vo svojom rodnom meste Sunderland na severovýchode Anglicka oslovil 450 detí, aby preňho nakreslili vlastné vynálezy. Keď zozbieral viac ako šesťsto nákresov, zistil, že sa v nich skrýva obrovský potenciál. Keby všetci dospelí brali silu detskej predstavivosti vážne, svet umenia, technológií i vedy by nabral nový rozmer.

Postupne prenikajú do sveta podnikania a kreatívneho priemyslu, keďže ich pohľad na svet a jeho problémy sa diametrálne líši od toho dospelého. Dominic Wilcox bol naozaj prekvapený, aké zaujímavé a vynaliezavé koncepty deti vytvorili. Táto skúsenosť ho motivovala spustiť vlastný projekt, ktorý by tie najlepšie detské nápady premenil na skutočné produkty.

Cieľom bolo v prvom rade inšpirovať deti a povzbudiť ich, aby uverili v silu svojej predstavivosti a ukázať im, že aj ich nápady sú dosť dobré na to, aby ich niekto zrealizoval. Dominic rozbehol projekt Investors! (Vynálezcovia!) takmer dvadsiatkou workshopov, na ktorých viedol skupinky štvor- až dvanásťročných detí. Okrem iného im predstavil vlastné bláznivé vynálezy, napríklad reverzné odpočúvacie zariadenie alebo prilbu s bagrom na servírovanie raňajkových vločiek.

Potom ich poprosil, aby sa skúsili zamyslieť, čo by im alebo členom ich rodiny mohlo uľahčiť či spríjemniť život. Svoj vynález mali nakresliť. Na jeho prekvapenie objavil medzi absurdnými výmyslami aj množstvo prepracovaných skíc. Šesťdesiat vybraných návrhov zaniesol do miestneho FabLabu, ktorý sa rozhodol návrhy detí premeniť na skutočné produkty. Výrobcovia sa stretli s malými dizajnérmi a mesiac pracovali na prototypoch.

Púšťame do biznisu detiZdroj: Archív Ľubomíra Reháka | Petit Press 2016

Lampu so žalúziami, ochladzovaciu vidličku na horúce jedlo, zubnú kefku s dávkovačom pasty, odchytávač listov stromov, rodinnú kolobežku, nástennú posteľ pre bábätká, samopolievaciu rastlinku či papuče s nafukovacou podrážkou predstavili na výstave v Sunderlande začiatkom tohto roka.

VYNÁLEZY PO SLOVENSKY

Šancu preniknúť do prostredia biznisu majú aj slovenské deti, keďže aj na Slovensku sa postupne rozbieha čoraz viac projektov, ktoré sú cielené na nižšie vekové kategórie. Už štvrtý rok napríklad funguje projekt iKid (Innovative Kid – Inovatívne dieťa), ktorého cieľom je osloviť najmladšiu generáciu potenciálnych podnikateľov a podporiť v školstve rozvoj tvorivosti a podnikateľských zručností.

„Veríme, že aj detské nápady dokážu zmeniť svet a priniesť pozitívnu zmenu. Vytváraním bezpečného prostredia, v ktorom sa deti môžu hrať so svojimi nápadmi, ich učíme dôverovať svojim schopnostiam a sebe samým, preukazovať odvahu, akceptovať výzvy a nebáť sa zlyhaní,“ hovorí Kenneth Ryan, zakladateľ projektu určeného deťom zo základných škôl vo veku desať až štrnásť rokov.

Deťom sa počas šiestich mesiacov venujú mentori, dobrovoľníci z prostredia biznisu, ktorí ich usmerňujú na ceste za ich vlastným podnikateľským plánom. Počas workshopov a exkurzií do úspešných slovenských spoločností sa deti učia pracovať so svojimi nápadmi, identifikujú problémy, hľadajú riešenia, definujú si cieľovú skupinu a robia prieskumy trhu, až sa napokon dopracujú k funkčnému prototypu.

Venujú sa aj marketingovým otázkam, hľadajú cesty, ako sa zviditeľniť a ako svoj produkt ponúknuť ďalej. Tím detí funguje ako skutočná začínajúca firma a po pol roku svoj produkt predstavuje počas finálovej startupovej súťaže pred odbornou porotou a veľkým publikom. „Cieľom je sprostredkovať zážitok, v ktorom sú zasiate počiatky podnikania. Práve tento šesťmesačný proces, ktorý sa končí súťažou, je okamih, keď sa to stane. Nápad a produkt sú už vedľajšie,“ zdôrazňuje K. Ryan.

Tento rok sa projekt stretol s úspechom na desiatich slovenských školách. „Naším cieľom je priniesť podnikateľského ducha všetkým bez rozdielu – od dedinských škôl cez mestá až po metropoly, deťom bez rozdielu pohlavia, sociálneho statusu alebo študijných výsledkov,“ vysvetľuje K. Ryan. Za štyri roky trvania projektu vytvorilo 250 detí celkovo 44 funkčných prototypov.

DOKÁŽU ČOKOĽVEK

Tohtoročným víťazom detských startupov sa stal najmladší zo všetkých súťažných tímov – štvrtáci, zhruba desaťročné deti z košickej Základnej školy Park Angelinum s naozaj inovatívnym projekom‚ ktorý uľahčí život malým psičkárom. Učiteľka Monika Haščáková spočiatku pochybovala, že sa do finále vôbec prepracujú. Ale povedala si, že už len čiastočne hotový prototyp bude pre deti perfektná skúsenosť.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 710
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 7 162
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 039
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 988
  5. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 745
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 506
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 185
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 994
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 868
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 032

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

7 zmien životného štýlu, na ktorých zarobíte

Sporíte, šetríte, túžite viac zarobiť. Ale nedeje sa to. Niekedy stačí málo, možno len pozmeniť niečo vo svojom životnom štýle.

Víno ako ho zamýšľala sama príroda

Tvárou vinárstva Weingut Nikolaihof v malebnom rakúskom údolí Wachau je Christine Saahsová.Nie je to však matriarchát, ale výborne naolejovaná biznisová mašinéria, kde má každý svoje nezameniteľné miesto.

Od banky k sakám nie je ďaleko

Ako sa z vyštudovaného ekonóma a najmä finančníka stane odborník na módu?

Bez práce nie sú facebookové koláče

Sociálne siete vznikli najmä ako zábavné platformy pre mladých ľudí. Dnes sa stali účinným nástrojom aj v biznise a marketingu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop