Pusťme do biznisu deti, v ich pohľade na svet sa skrýva obrovský potenciál

Britský umelec a dizajnér Dominic Wilcox vo svojom rodnom meste Sunderland na severovýchode Anglicka oslovil 450 detí, aby preňho nakreslili vlastné vynálezy. Keď zozbieral viac ako šesťsto nákresov, zistil, že sa v nich skrýva obrovský potenciál. Keby všetci dospelí brali silu detskej predstavivosti vážne, svet umenia, technológií i vedy by nabral nový rozmer.

Postupne prenikajú do sveta podnikania a kreatívneho priemyslu, keďže ich pohľad na svet a jeho problémy sa diametrálne líši od toho dospelého. Dominic Wilcox bol naozaj prekvapený, aké zaujímavé a vynaliezavé koncepty deti vytvorili. Táto skúsenosť ho motivovala spustiť vlastný projekt, ktorý by tie najlepšie detské nápady premenil na skutočné produkty.

Cieľom bolo v prvom rade inšpirovať deti a povzbudiť ich, aby uverili v silu svojej predstavivosti a ukázať im, že aj ich nápady sú dosť dobré na to, aby ich niekto zrealizoval. Dominic rozbehol projekt Investors! (Vynálezcovia!) takmer dvadsiatkou workshopov, na ktorých viedol skupinky štvor- až dvanásťročných detí. Okrem iného im predstavil vlastné bláznivé vynálezy, napríklad reverzné odpočúvacie zariadenie alebo prilbu s bagrom na servírovanie raňajkových vločiek.

Potom ich poprosil, aby sa skúsili zamyslieť, čo by im alebo členom ich rodiny mohlo uľahčiť či spríjemniť život. Svoj vynález mali nakresliť. Na jeho prekvapenie objavil medzi absurdnými výmyslami aj množstvo prepracovaných skíc. Šesťdesiat vybraných návrhov zaniesol do miestneho FabLabu, ktorý sa rozhodol návrhy detí premeniť na skutočné produkty. Výrobcovia sa stretli s malými dizajnérmi a mesiac pracovali na prototypoch.

Púšťame do biznisu detiZdroj: Archív Ľubomíra Reháka | Petit Press 2016

Lampu so žalúziami, ochladzovaciu vidličku na horúce jedlo, zubnú kefku s dávkovačom pasty, odchytávač listov stromov, rodinnú kolobežku, nástennú posteľ pre bábätká, samopolievaciu rastlinku či papuče s nafukovacou podrážkou predstavili na výstave v Sunderlande začiatkom tohto roka.

VYNÁLEZY PO SLOVENSKY

Šancu preniknúť do prostredia biznisu majú aj slovenské deti, keďže aj na Slovensku sa postupne rozbieha čoraz viac projektov, ktoré sú cielené na nižšie vekové kategórie. Už štvrtý rok napríklad funguje projekt iKid (Innovative Kid – Inovatívne dieťa), ktorého cieľom je osloviť najmladšiu generáciu potenciálnych podnikateľov a podporiť v školstve rozvoj tvorivosti a podnikateľských zručností.

„Veríme, že aj detské nápady dokážu zmeniť svet a priniesť pozitívnu zmenu. Vytváraním bezpečného prostredia, v ktorom sa deti môžu hrať so svojimi nápadmi, ich učíme dôverovať svojim schopnostiam a sebe samým, preukazovať odvahu, akceptovať výzvy a nebáť sa zlyhaní,“ hovorí Kenneth Ryan, zakladateľ projektu určeného deťom zo základných škôl vo veku desať až štrnásť rokov.

Deťom sa počas šiestich mesiacov venujú mentori, dobrovoľníci z prostredia biznisu, ktorí ich usmerňujú na ceste za ich vlastným podnikateľským plánom. Počas workshopov a exkurzií do úspešných slovenských spoločností sa deti učia pracovať so svojimi nápadmi, identifikujú problémy, hľadajú riešenia, definujú si cieľovú skupinu a robia prieskumy trhu, až sa napokon dopracujú k funkčnému prototypu.

Venujú sa aj marketingovým otázkam, hľadajú cesty, ako sa zviditeľniť a ako svoj produkt ponúknuť ďalej. Tím detí funguje ako skutočná začínajúca firma a po pol roku svoj produkt predstavuje počas finálovej startupovej súťaže pred odbornou porotou a veľkým publikom. „Cieľom je sprostredkovať zážitok, v ktorom sú zasiate počiatky podnikania. Práve tento šesťmesačný proces, ktorý sa končí súťažou, je okamih, keď sa to stane. Nápad a produkt sú už vedľajšie,“ zdôrazňuje K. Ryan.

Tento rok sa projekt stretol s úspechom na desiatich slovenských školách. „Naším cieľom je priniesť podnikateľského ducha všetkým bez rozdielu – od dedinských škôl cez mestá až po metropoly, deťom bez rozdielu pohlavia, sociálneho statusu alebo študijných výsledkov,“ vysvetľuje K. Ryan. Za štyri roky trvania projektu vytvorilo 250 detí celkovo 44 funkčných prototypov.

DOKÁŽU ČOKOĽVEK

Tohtoročným víťazom detských startupov sa stal najmladší zo všetkých súťažných tímov – štvrtáci, zhruba desaťročné deti z košickej Základnej školy Park Angelinum s naozaj inovatívnym projekom‚ ktorý uľahčí život malým psičkárom. Učiteľka Monika Haščáková spočiatku pochybovala, že sa do finále vôbec prepracujú. Ale povedala si, že už len čiastočne hotový prototyp bude pre deti perfektná skúsenosť.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 674
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 803
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 749
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 624
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 867
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 751
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 313
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 198
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 816

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Nie je Tokajské víno ako Tokaj

Geografickým názvom Tokaj môžu byť označené len vína priamo z maďarskej dedinky Tokaj. Všetky ostatné sa označujú ako tokajské vína.

K jedlu patrí aj dobré víno

To sa však ťažko vysvetľuje tým, ktorí delia vína maximálne na biele a červené.

Svätojurskí vinári, ktorí dorábajú víno od polovice 18. storočia

Takmer pätnásť rokov spoločného podnikania rodín Dubovských a Grančičových viedlo k úspešnému a stále rastúcemu biznisu s vínom značky zloženej z mien oboch majiteľov.

Budujú prvý dom s vertikálnym porastom na fasáde

Podstatou projektu je to, že na fasáde domu budú rásť stromy, kríky a tráva, ktoré budú neoddeliteľnou súčasťou architektúry.