Treba sa tešiť na problémy

Cenu Profitu pre inšpiratívnu začínajúcu firmu v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2016 si prevzal Marek Kuzma z Košíc. InnocentStore‚ ktorý vedie ako jeho zakladateľ a konateľ, sa zameriava na štýlové doplnky k produktom Applu. Firma stavia na lojalite a nákupnej sile fanúšikov‚ ale iba z toho by neprežila. Konkurencia vo virtuálne prepojenom svete‚ v ktorom sa stierajú hranice‚ je veľmi silná. A tak musia byť naozaj inovatívni.

Súťaž mu odporúčal známy. Dobre poznal príbeh svojej firmy, jej úspechy i pády, a bol si istý, že musí zabodovať. „Vyplnil som prihlášku a vzápätí nás vybrali do pätice top finalistov,“ spomína Marek Kuzma.

Firmu InnocentStore založil na konci roka 2010. Celé to však začalo už dávnejšie. „Vždy som robil niečo navyše okrem toho, čo odo mňa vyžadovali. Nedalo sa to obísť. Všetko to malo blízko ku grafike a dizajnu,“ vraví. Do istej miery to podedil.

Marekov otec je zubár. „Má cit pre estetiku a najmä pre detaily. Je veľký puntičkár. Jeho práca má veľa spoločného s dizajnom a túto danosť preniesol aj na mňa. Rodičia chceli, aby som bol tiež zubár, ale ja som sa k tomu nikdy nemal,“ prezrádza. Spočiatku robil webové stránky a vizitky. Brigádoval pre kamarátov. Bavil ho však aj marketing a tvorba značiek.

Článok pokračuje pod video reklamou

„InnocentStore ako e-shop bol už môj vysokoškolský projekt. Bola to spočiatku len voľnočasová aktivita, nikdy som si nemyslel, že by to mohlo prerásť do vážnejšieho podnikania. To mi došlo až neskôr,“ usmieva sa pod fúzy.

Marek Kuzma (30). Keď bol malý, chcel sa stať kozmonautom. Toto pokušenie ho dodnes neopustilo. Až sa raz rozbehne základná infraštruktúra letov do vesmíru, tak vraj neodolá. Vyštudoval ekonómiu na Technickej univerzite v Košiciach. Názov firmy InnocentStore údajne vznikol preto, lebo Virgin už bol obsadený. Úspešný podnikateľ odporúča najmä mladým ľuďom stretávať sa s druhými a naplno žiť svoj sen alebo zámer. Ľuďom na Slovensku podľa neho často chýba odhodlanie, ktoré sa dá nasať trebárs na startupových stretnutiach.

NEPOSEDNÝ

Hovorí, že odmalička neobsedel na mieste. Aj počas nášho rozhovoru sa musel neustále hýbať, posúvať na stoličke. Živo rozpráva, ako sa niekedy koncom deväťdesiatych rokov dostal k prvému počítaču značky Apple a zamiloval sa. Najprv sa na ne chodil len pozerať v bratislavskom obchode. „Nemal som na viac, ako sa len pozerať.

Treba sa tešiť na problémyZdroj: Vladimír Kampf/ Profit | Petit Press 2016

V tom veku som na to nemal peniaze. Prvé zariadenie od tejto firmy som si kúpil až neskôr. Bolo to v čase, keď ich ešte u nás nebolo veľa. Nebolo sa na koho obrátiť, a tak som si všetko musel naštudovať sám. Vyhľadať na internete, zohnať. To boli moje začiatky.“

Mladý podnikateľ sa však dušuje, že tou značkou nie je postihnutý natoľko, ako niektorí jeho nezlomní prívrženci. Uznáva, že aj zariadenie s nahryznutým jablkom sa môže pokaziť a má svoje muchy. „Nie, nie som zaslepený a militantný,“ smeje sa. Napriek tomu je dnes jeho každodenným chlebíčkom všeličo, čo s Applom súvisí.

Jeho študentský projekt e-shopu s dizajnovými doplnkami prerástol do reálneho sveta. Najprv fungoval pod otcovou firmou a neskôr rozbehol vlastný InnocentStore ako garážovú firmu. Či skôr firmu v študentskej izbe.

„Vždy sa mi páčili pekné veci. V čase, keď som začínal, bol IT segment pretechnizovaný. Nemal nič spoločné s estetikou. Veci, ktoré si k technologickým hračkám človek dokupoval, boli strašne škaredé. Mne sa to nepáčilo. Predsa nebudem vláčiť môj Mac v nejakých hrozných taškách, vravel som si,“ vraví s hraným rozhorčením.

Začal teda hľadať na internete výrobcov pekných doplnkov a možnosť, ako by sám mohol byť spokojný. „Rozbehol som sa po zaujímavých značkách a dizajnéroch. Niektoré veci sa však nedali objednať po jednom kuse. Preto sme sa dávali dokopy s kamarátmi a objednávali sme si. Keď už som mal toho viac, skúsil som prebytok predať cez internet. A to bol úplný začiatok môjho obchodovania,“ vysvetľuje, ako to bolo.

OD PRVÉHO DŇA

K podnikateľskej náhode na štart úspešného internetového obchodu prispelo aj Marekove šťastie na ľudí a kamarátov. Práve oni mu urobili dizajn a prvú verziu webovej stránky.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PXZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PXZ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 203
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 824
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 070
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 609
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 116
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 001
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 550
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 340
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 773

Téma: Apple


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.