Žiadna charita: Svet potrebuje viac sociálnych biznisov

Pojem sociálny biznis na Slovensku nie je veľmi známy. Uprednostňujú sa klasické formy podnikania alebo startupy. Vo svete sa však začína vnímať ako životaschopné riešenie reálnych problémov spoločnosti.

Impact Hub je medzinárodná platforma, pôsobí v osemdesiatich krajinách a stojí za iniciatívou Social Business. Baška Klimek z bratislavského Impact Hubu hovorí, že na Slovensku je tento pojem spájaný s nepochopením. Dodáva, že sociálny biznis je niečo medzi klasickým podnikom, startupom a neziskovou organizáciou.

„Využíva klasické podnikateľské riešenia, ale orientuje sa na reálne problémy spoločnosti. Môže to byť zamestnávanie ľudí bez domova, ale aj technológie. Zatiaľ však nefunguje podporný systém,“ naznačuje B. Klimek. Impact Hub sa snaží o to, aby ľudia pochopili nový trend. Ide najmä o začínajúcich a mladých podnikateľov. Motivovať chce aj neziskové organizácie, aby nezostávali len pri dvoch percentách z dane alebo grantoch.

Dušan Matuška,Hela Kusá, Sergej Kára, Branislav ŠmidtZdroj: Natália Jakubcová | Petit Press 2016

„Aj neziskovky môžu podnikať a získať zdroje na podporu činnosti. Pri návšteve kaviarne si môžeme vybrať, či pôjdeme do podniku, ktorý iba zarába, alebo aj pomáha,“ hovorí Sergej Kára z občianskeho združenia Vagus, ktoré sa orientuje na bezdomovcov v nízkoprahovom centre Domec a prevádzkuje bratislavskú kaviareň Dobre & Dobré v Starom Meste.

TRADÍCIA A MODERNA

Podstatou podnikania je zisk. „Aj sociálny biznis musí byť ziskový, aby bol udržateľný. Rozdiel je možno v tom, že zisk sa nerozdeľuje, ale vracia na ďalší rozvoj,“ vysvetľuje Branislav Šmidt z Impact Hubu. Sociálny biznis môže byť tradičný, ale aj moderný. Od kaviarne až po počítačové hry.

„Chceme motivovať k tomu, aby podnikanie riešilo spoločenské problémy, aby nebolo zahľadené samo do seba a do svojho produktu,“ dopĺňa B. Šmidt. Projekt SocialBusiness.sk združuje teraz sedem firiem a organizácií, postupne sa pridáva ďalších päť.

Baška Klimek, Impact Hub BratislavaZdroj: Natália Jakubcová | Petit Press 2016

„Robíme to preto, lebo chceme zmeniť vnímanie sociálneho biznisu na trhu. Základný prvok je aktívny jednotlivec, ktorý nemyslí len na zisk. Vidíme veľa bublín, snažíme sa zreálniť podnikanie a motivovať,“ uvádza B. Klimek. B. Šmidt z Impact Hubu zdôrazňuje, že sociálne podnikanie neznamená odmietnutie zisku z princípu.

Uvažuje však o tom, ako firma či spoločnosť so ziskom nakladá. „Nie je to o tom, že zisk si prerozdelíme a o rok vytvoríme ešte väčší a kúpime si nové auto. Zisk z podnikania by sa mal presmerovať do zmysluplných projektov,“ hovorí.

DLHŠIA CESTA

S. Kára z kaviarne Dobre & Dobré, kde zamestnávajú ľudí bez domova, tvrdí, že zisk je rovnako podstatný ako sociálna rovina. „Cesta k profitu je pre nás oveľa dlhšia, nákladová rovina na sociálny aspekt je väčšia ako v bežnej kaviarni. Dôležité je cestou k zisku niečo dokázať. Zisk chceme investovať do projektov, ktoré robíme. Zasa to nie je o kupovaní nového auta alebo exkluzívnej dovolenky, ale o prosociálnom využití zisku,“ opisuje S. Kára a vymenúva aktivity, ktoré z podstaty nemôžu byť ziskové.

„Robíme terénnu sociálnu prácu pre ľudí bez domova. Fungujeme ako občianske združenie, ktoré musí získavať zdroje na to, aby mohlo fungovať. Externé financovanie z kaviarne im iba pomáha.“ Stratégia sociálneho biznisu je zaplatiť ľudí tak, abyzo mzdy mohli slušne a normálne fungovať. O rozdeľovaní zisku v prvých rokoch podnikania nemôže byť reč. Myslí si to aj Helena Kusá, ktorá reprezentuje značku Hento – Toto.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 898
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 783
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 795
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 486
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 405
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 618
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 886
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 746
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 089
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 853

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

Gašparko musí byť! Bez neho by to nebolo ono

V súčasnosti je na Slovensku niekoľko bábkových divadiel, väčšina hrá na stálych scénach, niektoré však „neobsedia“.

Nebeské svetlá a iné zážitky na palubách lietadiel

Ľudstvo lieta viac ako kedykoľvek predtým. Konštruktéri veľkých leteckých spoločností vyhľadávajú nové technológie i materiály, aby bola letecká doprava lacnejšia a bezpečnejšia.

V hlavnej úlohe dieťa ako rozprávkový hrdina

Predstavte si, že máte šesť rokov a dostanete knihu, v ktorej sa hlavný hrdina volá a vyzerá ako vy.

Najlepšou prevenciou proti riziku je plán

Experti tvrdia, že aj najhorší plán je lepší ako žiaden. Dane boli, sú a budú vždy nespochybniteľnou súčasťou rizika v biznise. O daňových prizikách sa však hovorí stále málo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop