Žiadna charita: Svet potrebuje viac sociálnych biznisov

Pojem sociálny biznis na Slovensku nie je veľmi známy. Uprednostňujú sa klasické formy podnikania alebo startupy. Vo svete sa však začína vnímať ako životaschopné riešenie reálnych problémov spoločnosti.

Impact Hub je medzinárodná platforma, pôsobí v osemdesiatich krajinách a stojí za iniciatívou Social Business. Baška Klimek z bratislavského Impact Hubu hovorí, že na Slovensku je tento pojem spájaný s nepochopením. Dodáva, že sociálny biznis je niečo medzi klasickým podnikom, startupom a neziskovou organizáciou.

„Využíva klasické podnikateľské riešenia, ale orientuje sa na reálne problémy spoločnosti. Môže to byť zamestnávanie ľudí bez domova, ale aj technológie. Zatiaľ však nefunguje podporný systém,“ naznačuje B. Klimek. Impact Hub sa snaží o to, aby ľudia pochopili nový trend. Ide najmä o začínajúcich a mladých podnikateľov. Motivovať chce aj neziskové organizácie, aby nezostávali len pri dvoch percentách z dane alebo grantoch.

Dušan Matuška,Hela Kusá, Sergej Kára, Branislav ŠmidtZdroj: Natália Jakubcová | Petit Press 2016

„Aj neziskovky môžu podnikať a získať zdroje na podporu činnosti. Pri návšteve kaviarne si môžeme vybrať, či pôjdeme do podniku, ktorý iba zarába, alebo aj pomáha,“ hovorí Sergej Kára z občianskeho združenia Vagus, ktoré sa orientuje na bezdomovcov v nízkoprahovom centre Domec a prevádzkuje bratislavskú kaviareň Dobre & Dobré v Starom Meste.

TRADÍCIA A MODERNA

Podstatou podnikania je zisk. „Aj sociálny biznis musí byť ziskový, aby bol udržateľný. Rozdiel je možno v tom, že zisk sa nerozdeľuje, ale vracia na ďalší rozvoj,“ vysvetľuje Branislav Šmidt z Impact Hubu. Sociálny biznis môže byť tradičný, ale aj moderný. Od kaviarne až po počítačové hry.

„Chceme motivovať k tomu, aby podnikanie riešilo spoločenské problémy, aby nebolo zahľadené samo do seba a do svojho produktu,“ dopĺňa B. Šmidt. Projekt SocialBusiness.sk združuje teraz sedem firiem a organizácií, postupne sa pridáva ďalších päť.

Baška Klimek, Impact Hub BratislavaZdroj: Natália Jakubcová | Petit Press 2016

„Robíme to preto, lebo chceme zmeniť vnímanie sociálneho biznisu na trhu. Základný prvok je aktívny jednotlivec, ktorý nemyslí len na zisk. Vidíme veľa bublín, snažíme sa zreálniť podnikanie a motivovať,“ uvádza B. Klimek. B. Šmidt z Impact Hubu zdôrazňuje, že sociálne podnikanie neznamená odmietnutie zisku z princípu.

Uvažuje však o tom, ako firma či spoločnosť so ziskom nakladá. „Nie je to o tom, že zisk si prerozdelíme a o rok vytvoríme ešte väčší a kúpime si nové auto. Zisk z podnikania by sa mal presmerovať do zmysluplných projektov,“ hovorí.

DLHŠIA CESTA

S. Kára z kaviarne Dobre & Dobré, kde zamestnávajú ľudí bez domova, tvrdí, že zisk je rovnako podstatný ako sociálna rovina. „Cesta k profitu je pre nás oveľa dlhšia, nákladová rovina na sociálny aspekt je väčšia ako v bežnej kaviarni. Dôležité je cestou k zisku niečo dokázať. Zisk chceme investovať do projektov, ktoré robíme. Zasa to nie je o kupovaní nového auta alebo exkluzívnej dovolenky, ale o prosociálnom využití zisku,“ opisuje S. Kára a vymenúva aktivity, ktoré z podstaty nemôžu byť ziskové.

„Robíme terénnu sociálnu prácu pre ľudí bez domova. Fungujeme ako občianske združenie, ktoré musí získavať zdroje na to, aby mohlo fungovať. Externé financovanie z kaviarne im iba pomáha.“ Stratégia sociálneho biznisu je zaplatiť ľudí tak, abyzo mzdy mohli slušne a normálne fungovať. O rozdeľovaní zisku v prvých rokoch podnikania nemôže byť reč. Myslí si to aj Helena Kusá, ktorá reprezentuje značku Hento – Toto.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 574
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 685
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 256
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 038
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 006
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 868
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 724
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 571
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 251
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 236

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Z Nemecka urobila Merkelová hýbateľa Európy

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Prihláste sa alebo nominujte

Spoločnosť EY vyhlasuje na Slovensku už dvanásty ročník medzinárodnej súťaže EY Podnikateľ roka.

Softvér pojedá celý svet

Inloop je firma troch spriaznených duší, ktoré sa naživo vidia len občas. Spája ich nielen internet, ale aj vývoj aplikácií či rozšírenej a virtuálnej reality.

Čistý dizajn z kvality v odpade

Odpadové drevo rozmontujú a spracúvajú do originálneho dizajnu, stavajú na majstrovstve ručnej driny a nechcú to robiť povrchne.

Zlodeji objavili nebeský disk

Nebeský disk z Nebry je najstaršie známe vyobrazenie nočnej oblohy a postavenia nebeských telies. Má 3 600 rokov. Našli ho hľadači pokladov neďaleko nemeckého mestečka Nebra.