Pantomíma žije! A nielen na javiskách

Ako prvý a doteraz jediný slovenský herec získal kontrakt na pozíciu klauna v najväčšom a najúspešnejšom svetovom divadelnom cirkuse Cirque du Soleil. Juraj Benčík ako predstaviteľ postavy Biely klaun a alternant hlavnej postavy Zasnený klaun v inscenácii Corteo odohral so Slnečným cirkusom predstavenia pre takmer dva milióny divákov. Všestranný človek, ktorý celý život niečo tvoril, ale po návrate na Slovensko nezostal pri užívaní si prchavej slávy.

Čo teraz robíte?

Učím. To je najvyššia forma rozdávania sa. Samozrejme, je veľmi príjemné rozdávať sa na javisku, ale možnosti na Slovensku nie sú takmer žiadne. Naopak, je tu obrovské množstvo práce v oblasti informovania ľudí, kolegov, študentov.

Kde učíte?

Všade, kam ma pozvú. Robím workshopy, učím aj tým, že režírujem – väčšinou amatérov alebo študentov. Vyučujem na konzervatóriu v Prešove, tam mám úväzok. Prednášam na univerzitách, dokonca mám ponuku učiť na katedre pantomímy v Prahe. Neučím len mladých – v Žiline prednášam na univerzite tretieho veku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Načo je človeku vo vyššom veku byť mímom?

Na univerzite tretieho veku prednášam dejiny divadla. Teóriu obohacujem o praktické skúsenosti, ukážky a vysvetlenia. Napríklad som dostal ako podklady dejiny svetového divadelníctva, ktoré sa končia v šesťdesiatych rokoch. Študentov som informoval aj o tom, kam smeruje vývoj súčasného dramatického umenia vo svete a čo môžeme očakávať. Týmto sa u nás málokto zaoberá.

Nie je mím druhom na vymretie?

Videli ste niekedy v posledných rokoch napríklad otvorenie olympijských hier? Zväčša sa na to pozerajú zhruba dve miliardy obyvateľov planéty. Pozerajú sa na pantomímu. Je to najvyspelejší spôsob divadelnej komunikácie. Žiaľ, my žijeme v krajinke, ktorá je kultúrne veľmi uzavretá a už tradične zaostáva za zvyškom rozvinutého sveta. Veď ešte v období renesancie sme boli aj viac než dve storočia za vtedajším Talianskom. V minulom storočí sme túto zaostalosť zmiernili na približne päťdesiat až šesťdesiat rokov. Teraz sa nám to podarilo stiahnuť na dvadsať až tridsať rokov. Menej to nebude.

Pantomíma žije!Zdroj: Archív Juraja Benčíka | Petit Press 2016

To stále nie je dobré.

Náš vývoj je nanešťastie obmedzený jazykovo a teritoriálne. Sme uzavretá kultúra, máme kopu predsudkov. K mnohým, samozrejme, dopomohol aj režim, ktorý sme tu mali, a neskôr aj ľudia, ktorí v ňom vyrástli a podvedome v ňom ďalej zotrvávajú, aj keď si to nie sú ochotní pripustiť. Boli obmedzovaní minulým režimom a svoje vnútorné obmedzenia si preniesli aj do tohto. Keď sa niekto dvadsať či tridsať rokov vyvíja vo veľmi veľkom obmedzení, tak uvoľnenie nestihne dohnať a ďalšie roky pôsobí rovnako obmedzene.

JURAJ BENČÍK
Slovenský herec, mím a pedagóg. Má za sebou 50 divadelných postáv vo viac ako 40 inscenáciách. Herecké umenie predviedol v 30 krajinách sveta. V dabingu prepožičal svoj hlas vyše 300 postavám a moderoval stovky podujatí. Stal sa blízkym spolupracovníkom Milana Sládka a bol spoluorganizátor a propagátor medzinárodného projektu Supertrieda – Superclass.

Nie ste v tom náhodou namočený aj vy? Ako ste sa zbavili obmedzenia?

Mal som veľké šťastie, že som sa začal zaoberať práve pantomímou. Už v deväťdesiatych rokoch. Stihol som sa čiastočne vymaniť.

Ako?

Najmä tak, že som mohol cestovať a študovať iné kultúry. Väčšina mojich rovesníkov takú možnosť nemala a starší odo mňa ju nedostali vôbec. Celý život sa zaoberali len Slovenskom a Českom. A to najmä preto, že naša divadelná kultúra je viazaná na reč. Okrem českého publika slovenským divadelníkom nikto nerozumie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PUC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PUC na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 954
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 240
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 686
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 031
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 839
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 352
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 099
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 515
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 786
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 680

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.