Keď hovorí písmo a obraz

Grafický dizajn je trochu zastaraný pojem. Kedysi to bolo najmä plošné spojenie obrazu a písma s uplatnením v knihách, časopisoch a na plagátoch. Dnes je to skôr komunikačný dizajn, ktorý musí v záplave informácií vytŕčať a neomylne odovzdať svoje posolstvo. Profit sa rozpráva so špičkovými slovenskými dizajnérmi o tom, čo ich svetom najviac hýbe.

Môžeme hodnotiť estetiku, krásu nejakého diela, aj plagátu, ale vždy to bude subjektívna záležitosť. Existujú však aj objektívne kritériá na hodnotenie dobrého dizajnu. „Napríklad nie je jedno, akým písmom sa kniha vysádže. Od toho závisí, či sa text dobre číta. Môže sa stať, že čitateľ knihu odloží, často ani nevie prečo, ale reaguje tak na zlé medziriadkové medzery či typ písma,“ vysvetľuje dizajnér Martin Bajaník.

Text pritom môže byť výborný, knihu pokazí hlúpy dizajn. „Sám si vyberám knihy podľa toho, či sa mi na prvý pohľad páčia. Robím to vedome a iste to robí aj veľa iných ľudí, hoci možno skôr podvedome,“ tvrdí. Na Slovensku už podľa neho možno nájsť na pultoch knihy s naozaj dobrým dizajnom. „Situácia sa v posledných rokoch veľmi zlepšila. Lídrami sú vydavateľstvá Slovart a Artforum. Najmä v Artfore veľmi dbajú na vyznenie kníh, často je to na rozhraní medzi umením a dizajnom. Slovart pred časom oslovil študentov a získal tak spolupracovníkov,“ konštatuje.

Keď hovorí písmo a obrazZdroj: Archív Doda Dobríka | Petit Press 2016

Vydávanie kníh s dobrým dizajnom však nie je jednoduché. „Často sú to stratové podniky, nevrátia sa ani náklady,“ hovorí M. Bajaník a púšťa sa do porovnania so svetom, kde knižný trh funguje trocha inak. „Rýchloobrátkové tituly sa vydávajú bežne len v mäkkej väzbe, tak sú lacnejšie, ale účel knihy splnia. Ľudia si ich kupujú na cestovanie alebo relax – prečítajú a niekedy aj zahodia alebo posunú ďalšiemu človeku. Na Slovensku mnohí zákazníci takzvané paperbacky nechcú, uprednostňujú tvrdú väzbu,“ hovorí M. Bajaník.

Ako dizajnér má skúsenosť aj s prácou na knihách, hoci ich veľa nerobil. Po ukončení štúdia sa venoval prevažne komerčnému dizajnu v reklame. Takže má určite kompetenciu odpovedať na otázku, prečo reklama často obťažuje. A či sa dá robiť tak, aby oslovila, ale nebola agresívna. „V reklame možno pozorovať jej estetický jazyk. Mení sa, keď idete od západných krajín smerom na východ. Západná Európa je trochu ďalej a za pekné považuje iné veci ako my. Celkom iné stvárnenie majú reklamy v pobaltských štátoch a v Rusku,“ hovorí M. Bajaník.

Uvažujeme nad tým, prečo u nás všeličo „západné“ považujeme za škaredé. Je to dané podľa neho aj tým, že na Západe už veľmi dlho funguje komunikačný dizajn, uhladené veci sú opozerané a dizajnéri preto hľadajú polohy, ktorým zatiaľ veľmi nerozumieme. „Dobrým príkladom sú detské knihy. Ilustrujú ich niečím, čo vyzerá ako čmáranice, kým my stále vychádzame z Albína Brunovského, Miroslava Cipára a iných známych ilustrátorov. Estetika je jednoducho iná, mení sa so zemepisnou šírkou,“ vysvetľuje grafik.

DIZAJN S KÁVOU

Reklama môže zaujať formou. Čím dlhšie v spoločnosti funguje dizajn, tým býva kultivovanejší. Vidno to aj na slovenskej reklame, je už úplne inde ako v deväťdesiatych rokoch, dizajn reklamy je už kultivovaný. „Problém reklamy je najmä v jej množstve, je všade, kam sa obzriete. Nevyhnete sa jej,“ hodnotí M. Bajaník, ktorý je známy predovšetkým ako autor konceptu kaviarní Foxford.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PTY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PTY na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 080
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 545
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 615
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 826
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 095
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 968
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 828
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 781
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 705
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 292

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

PRIMÁR

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Neprehliadnite tiež

Ako sa dá financovať biznis

Banka vám požičia, iba keď si požičať nepotrebujete. Známy aforizmus platí pri firmách dvojnásobne. Bankové domy si vyberajú osvedčených dlžníkov a iba dobrý nápad im nestačí. To však neznamená, že sa nedá rásť aj za „cudzie“.

Chcem po sebe zanechať stopu

Už ako študent pracoval herec Marko Igonda pre Holywood. V roku 2008 ho európska porota vybrala ako vychádzajúcu hviezdu súčasného filmu. Po zahraničných projektoch by rád pomohol slovenskému filmu.

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.