Keď hovorí písmo a obraz

Grafický dizajn je trochu zastaraný pojem. Kedysi to bolo najmä plošné spojenie obrazu a písma s uplatnením v knihách, časopisoch a na plagátoch. Dnes je to skôr komunikačný dizajn, ktorý musí v záplave informácií vytŕčať a neomylne odovzdať svoje posolstvo. Profit sa rozpráva so špičkovými slovenskými dizajnérmi o tom, čo ich svetom najviac hýbe.

Môžeme hodnotiť estetiku, krásu nejakého diela, aj plagátu, ale vždy to bude subjektívna záležitosť. Existujú však aj objektívne kritériá na hodnotenie dobrého dizajnu. „Napríklad nie je jedno, akým písmom sa kniha vysádže. Od toho závisí, či sa text dobre číta. Môže sa stať, že čitateľ knihu odloží, často ani nevie prečo, ale reaguje tak na zlé medziriadkové medzery či typ písma,“ vysvetľuje dizajnér Martin Bajaník.

Text pritom môže byť výborný, knihu pokazí hlúpy dizajn. „Sám si vyberám knihy podľa toho, či sa mi na prvý pohľad páčia. Robím to vedome a iste to robí aj veľa iných ľudí, hoci možno skôr podvedome,“ tvrdí. Na Slovensku už podľa neho možno nájsť na pultoch knihy s naozaj dobrým dizajnom. „Situácia sa v posledných rokoch veľmi zlepšila. Lídrami sú vydavateľstvá Slovart a Artforum. Najmä v Artfore veľmi dbajú na vyznenie kníh, často je to na rozhraní medzi umením a dizajnom. Slovart pred časom oslovil študentov a získal tak spolupracovníkov,“ konštatuje.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď hovorí písmo a obrazZdroj: Archív Doda Dobríka | Petit Press 2016

Vydávanie kníh s dobrým dizajnom však nie je jednoduché. „Často sú to stratové podniky, nevrátia sa ani náklady,“ hovorí M. Bajaník a púšťa sa do porovnania so svetom, kde knižný trh funguje trocha inak. „Rýchloobrátkové tituly sa vydávajú bežne len v mäkkej väzbe, tak sú lacnejšie, ale účel knihy splnia. Ľudia si ich kupujú na cestovanie alebo relax – prečítajú a niekedy aj zahodia alebo posunú ďalšiemu človeku. Na Slovensku mnohí zákazníci takzvané paperbacky nechcú, uprednostňujú tvrdú väzbu,“ hovorí M. Bajaník.

Ako dizajnér má skúsenosť aj s prácou na knihách, hoci ich veľa nerobil. Po ukončení štúdia sa venoval prevažne komerčnému dizajnu v reklame. Takže má určite kompetenciu odpovedať na otázku, prečo reklama často obťažuje. A či sa dá robiť tak, aby oslovila, ale nebola agresívna. „V reklame možno pozorovať jej estetický jazyk. Mení sa, keď idete od západných krajín smerom na východ. Západná Európa je trochu ďalej a za pekné považuje iné veci ako my. Celkom iné stvárnenie majú reklamy v pobaltských štátoch a v Rusku,“ hovorí M. Bajaník.

Uvažujeme nad tým, prečo u nás všeličo „západné“ považujeme za škaredé. Je to dané podľa neho aj tým, že na Západe už veľmi dlho funguje komunikačný dizajn, uhladené veci sú opozerané a dizajnéri preto hľadajú polohy, ktorým zatiaľ veľmi nerozumieme. „Dobrým príkladom sú detské knihy. Ilustrujú ich niečím, čo vyzerá ako čmáranice, kým my stále vychádzame z Albína Brunovského, Miroslava Cipára a iných známych ilustrátorov. Estetika je jednoducho iná, mení sa so zemepisnou šírkou,“ vysvetľuje grafik.

DIZAJN S KÁVOU

Reklama môže zaujať formou. Čím dlhšie v spoločnosti funguje dizajn, tým býva kultivovanejší. Vidno to aj na slovenskej reklame, je už úplne inde ako v deväťdesiatych rokoch, dizajn reklamy je už kultivovaný. „Problém reklamy je najmä v jej množstve, je všade, kam sa obzriete. Nevyhnete sa jej,“ hodnotí M. Bajaník, ktorý je známy predovšetkým ako autor konceptu kaviarní Foxford.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PTY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PTY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  2. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  3. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  4. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  6. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  7. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  8. Ekonomická diplomacia Indonézie
  9. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 588
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 25 009
  3. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 22 150
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 16 844
  5. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 6 899
  6. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 5 934
  7. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 4 991
  8. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 408
  9. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 287
  10. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 3 909