Keď hovorí písmo a obraz

Grafický dizajn je trochu zastaraný pojem. Kedysi to bolo najmä plošné spojenie obrazu a písma s uplatnením v knihách, časopisoch a na plagátoch. Dnes je to skôr komunikačný dizajn, ktorý musí v záplave informácií vytŕčať a neomylne odovzdať svoje posolstvo. Profit sa rozpráva so špičkovými slovenskými dizajnérmi o tom, čo ich svetom najviac hýbe.

Môžeme hodnotiť estetiku, krásu nejakého diela, aj plagátu, ale vždy to bude subjektívna záležitosť. Existujú však aj objektívne kritériá na hodnotenie dobrého dizajnu. „Napríklad nie je jedno, akým písmom sa kniha vysádže. Od toho závisí, či sa text dobre číta. Môže sa stať, že čitateľ knihu odloží, často ani nevie prečo, ale reaguje tak na zlé medziriadkové medzery či typ písma,“ vysvetľuje dizajnér Martin Bajaník.

Text pritom môže byť výborný, knihu pokazí hlúpy dizajn. „Sám si vyberám knihy podľa toho, či sa mi na prvý pohľad páčia. Robím to vedome a iste to robí aj veľa iných ľudí, hoci možno skôr podvedome,“ tvrdí. Na Slovensku už podľa neho možno nájsť na pultoch knihy s naozaj dobrým dizajnom. „Situácia sa v posledných rokoch veľmi zlepšila. Lídrami sú vydavateľstvá Slovart a Artforum. Najmä v Artfore veľmi dbajú na vyznenie kníh, často je to na rozhraní medzi umením a dizajnom. Slovart pred časom oslovil študentov a získal tak spolupracovníkov,“ konštatuje.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď hovorí písmo a obrazZdroj: Archív Doda Dobríka | Petit Press 2016

Vydávanie kníh s dobrým dizajnom však nie je jednoduché. „Často sú to stratové podniky, nevrátia sa ani náklady,“ hovorí M. Bajaník a púšťa sa do porovnania so svetom, kde knižný trh funguje trocha inak. „Rýchloobrátkové tituly sa vydávajú bežne len v mäkkej väzbe, tak sú lacnejšie, ale účel knihy splnia. Ľudia si ich kupujú na cestovanie alebo relax – prečítajú a niekedy aj zahodia alebo posunú ďalšiemu človeku. Na Slovensku mnohí zákazníci takzvané paperbacky nechcú, uprednostňujú tvrdú väzbu,“ hovorí M. Bajaník.

Ako dizajnér má skúsenosť aj s prácou na knihách, hoci ich veľa nerobil. Po ukončení štúdia sa venoval prevažne komerčnému dizajnu v reklame. Takže má určite kompetenciu odpovedať na otázku, prečo reklama často obťažuje. A či sa dá robiť tak, aby oslovila, ale nebola agresívna. „V reklame možno pozorovať jej estetický jazyk. Mení sa, keď idete od západných krajín smerom na východ. Západná Európa je trochu ďalej a za pekné považuje iné veci ako my. Celkom iné stvárnenie majú reklamy v pobaltských štátoch a v Rusku,“ hovorí M. Bajaník.

Uvažujeme nad tým, prečo u nás všeličo „západné“ považujeme za škaredé. Je to dané podľa neho aj tým, že na Západe už veľmi dlho funguje komunikačný dizajn, uhladené veci sú opozerané a dizajnéri preto hľadajú polohy, ktorým zatiaľ veľmi nerozumieme. „Dobrým príkladom sú detské knihy. Ilustrujú ich niečím, čo vyzerá ako čmáranice, kým my stále vychádzame z Albína Brunovského, Miroslava Cipára a iných známych ilustrátorov. Estetika je jednoducho iná, mení sa so zemepisnou šírkou,“ vysvetľuje grafik.

DIZAJN S KÁVOU

Reklama môže zaujať formou. Čím dlhšie v spoločnosti funguje dizajn, tým býva kultivovanejší. Vidno to aj na slovenskej reklame, je už úplne inde ako v deväťdesiatych rokoch, dizajn reklamy je už kultivovaný. „Problém reklamy je najmä v jej množstve, je všade, kam sa obzriete. Nevyhnete sa jej,“ hodnotí M. Bajaník, ktorý je známy predovšetkým ako autor konceptu kaviarní Foxford.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PTY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PTY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  4. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  5. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  9. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 28 465
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 21 989
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 19 605
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 051
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 14 155
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 992
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 10 284
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 669
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 651
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 570

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Mäkké zručnosti budú v budúcnosti najviac cenené

Ako zmeniť školy, aby držali krok s dobou?

Roboty v budúcnosti učiteľom ušetria čas, aby sa mohli študentom viac venovať osobne

Všetky odtiene zelenej rastú v srdci Malajzie

V krajine čajových plantáží.

Marketing potrebuje trocha punku

V reklame je veľa balastu, ale tie najlepšie si ľudia zapamätajú.

Dvadsať rokov podnikajú vo výrobe sóje bez eurofondov a ekologicky

Najväčším hitom v predajni sú akékoľvek zrná, strukoviny a všetky druhy ovsených vločiek.

Zuzana Csériová v obchode u Vážky

Zo starého oblečenia vyrábajú izolácie do domov a áut

Textilný odpad sa dá zrecyklovať viacerými spôsobmi.