Architekt sa púšťa do experimentov, ktoré voňajú človečinou

Igor Marko má po otcovi architektúru v génoch‚ dostal v odbore klasické vzdelanie aj zaujímavú prax hneď po škole. Ale po tom‚ ako v Británii privoňal k projektom‚ ktoré sa pohybujú niekde na hranici medzi experimentom a vizionárstvom‚ už nechcel zostať obyčajným architektom. Rozprávali sme sa o životných náhodách a novom pohľade na tvorbu miest.

Už dve desaťročia pôsobíte v Londýne. Vždy vás to ťahalo preč zo Slovenska alebo zasiahla náhoda?

Viac náhod‚ postupne. Keď som bol v druhom ročníku na vysokej škole‚ prišla revolúcia. A keďže sa škola ocitla v dosť neurčitom stave, rozhodol som sa využiť čas pobytom na univerzite v Mníchove. Bol to taký malý azyl. Už tam som začal pozorovať, čo sa deje v architektúre vonku a aké sú možnosti. Bol to prvý dotyk s niečím iným.

A po návrate?

Doštudoval som‚ získal som výbornú prax v ateliéri môjho otca‚ ktorý je tiež architekt. Ale už vtedy som mal pocit, že mi celkom nesedí‚ ako to tu funguje. Možno aj preto‚ že som z umeleckej rodiny, mal som vždy tendenciu skúmať, experimentovať mimo hraníc štandardnej rutiny či foriem. Vtedy som to robil akosi prirodzene, bez plánovania.

Článok pokračuje pod video reklamou

Architekt Igor MarkoZdroj: SME - Gabriel Kuchta

IGOR MARKO
Slovenský architekt a projektant urbánnych riešení pôsobí už dvadsať rokov v Londýne. V posledných rokoch sa so svojou firmou Marko and Placemakers venuje najmä zlepšovaniu prostredia a prepájaniu mestských komunít. Jeho experimentálny prístup vyústil do vizionárskeho konceptu centrálneho Londýna bez áut. Projekt parku Northala Fields v Londýne uvádzajú ako svetlý príklad udržateľného rozvoja, vychádzajúci priamo z komunity. Oceňovaný je rovnako aj návrh komplexnej revitalizácie nábrežia v Manchestri. Ďalšie projekty riešili napríklad helsinský prístav, územný plán Kyjeva či Trenčína, rozvoj priestorov pri bratislavskom Digital Parku alebo na Račianskom mýte. Markov návrh na zelenú rekonštrukciu Starého mosta v Bratislave zamietli.

Mali ste teda pocit, že na Slovensku nebol na experimentovanie priestor?

Jednoducho som sa nevedel začleniť, nebol som šťastný. Každý si myslel‚ že budem nasledovať otca‚ ktorý bol veľkou autoritou‚ ale ja som vedel‚ že musím vyrásť sám.

Prišla náhoda?

Bola to kombinácia viacerých okolností. Bol som na chvíľu v New Yorku, len tak na výlete v snahe zabudnúť na nešťastnú lásku‚ a tam som tiež pocítil „niečo iné“. Keď som sa vrátil‚ už som mal v sebe nejakú nákazu. A zrazu prišla ďaľšia náhoda. Stretol som kamaráta – sklára, ktorý ma poprosil, či by som s ním nešiel na výstavu do Londýna. Tam som hneď v deň otvorenia výstavy dostal – zase úplne náhodne – pracovnú ponuku.

Tomu sa hovorí šťastie. Alebo osud?

Asi. Priznám sa, že Londýn ma spočiatku veľmi neoslovil. Bola jeseň roku 1996 a upršané počasie. Najprv som chcel ísť hneď domov. Ale na vernisáži tej sklárskej výstavy bolo veľa významných ľudí‚ medzi nimi aj slávna česko-britská architektka Eva Jiřičná. Bolo to pre mňa nesmierne inšpirujúce. Cítil som inú energiu... Dal som sa tam do reči s jedným architektom, ktorý medzi rečou spomenul, že hľadajú spolupracovníka. Chvíľu sme hovorili o tom‚ čo robím a čo by som chcel robiť, a on mi nakoniec povedal, že ma berú. Na ďalší týždeň som sa definitívne sťahoval do Londýna.

Víťazný návrh v projekte Car Free LondonZdroj: Marko and Placemakers

Už tam ste začali vnímať presahy z architektúry‚ ktoré vás fascinujú?

Náš ateliér mal zákazky na dva mosty, čo bolo pre mňa nezvyčajné. Ale vtedy práve mosty prežívali v Británii veľký boom. Stavali sa ikonické veci ako Millenium Bridge v Londýne. Na prvom moste sme spolupracovali s českou firmou pána Strážskeho, fantastického inžiniera, ktorý žije síce v Amerike, ale má časť firmy aj v Česku. Preto anglická firma potrebovala niekoho, kto vie po česky a zároveň by rozumel takémuto multidisciplinárnemu projektu. Mal som šťastie‚ že som sa prakticky hneď dostal na pomerne seniorskú pozíciu a nemusel som začínať odspodu.

Ako ste prišli k verejným priestorom‚ na ktoré sa dnes špecializujete?

Bola to evolúcia. Už mosty, pri ktorých som v Británii začínal‚ sú vlastne verejný priestor. Postupne sme spolupracovali na viacerých projektoch, ktoré boli spojené s umeleckou inštaláciou. Do britskej vlády vtedy prišiel Tony Blair a otvorili sa verejné financie. Obrovské sumy sa investovali práve do projektov, ktoré sa riešili cez umeleckú sféru. Robila sa tak aj regenerácia územia a komunít. Bolo to pre mňa niečo nové. To už nie je čistá architektúra, pole kreativity je väčšie a vplyv na klienta je oveľa širší, lebo ním môže byť hocikto‚ kto využíva verejný priestor. Je to organickejšie, živšie. Práve cez tento typ projektov som sa prepojil s Petrom Finkom‚ s ktorým sme si neskôr založili spoločnú firmu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PTQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PTQ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          6. Talent - vzdelanie - úspech
          7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          1. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          2. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          4. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
          5. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
          6. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
          7. HubHub spája sily s Neulogy
          8. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
          9. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
          10. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 379
          2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 132
          3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 10 497
          4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 7 133
          5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 128
          6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 317
          7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 463
          8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 024
          9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 123
          10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 356

          Hlavné správy zo Sme.sk

          EKONOMIKA

          Kaliňák ukázal jednu faktúru za Kiskov let, ostatné najskôr neexistujú

          Ministerstvo vnútra ukázalo podrobnosti letov, v rámci nich jedinú faktúru, o ktorej existencii sa už aj tak vedelo.

          KOMENTÁRE

          Kiskova cena za rodinu sa dá vyčísliť na lety

          Čo ak sa na celú vec pozrieme ako na problém zosúlaďovania práce s rodinou.

          Neprehliadnite tiež

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.

          Slovenka, ktorú živí keramika: Na trhy chodím s registračnou pokladnicou

          Klaudia Sisková si pred rokmi otvorila keramický ateliér, kde tvorí z francúzskeho porcelánu. Uživiť sa v tomto odvetví nie je ľahké, ale umelkyňa sa nevzdáva.