Veterán so štvorkolesovými veteránmi

Pred desiatimi rokmi mu manželka kúpila kabriolet Škoda Felicia, vyrobený v roku 1960. Vraj, nech aj on má vlastné auto. Dovtedy Ján Horňák totiž reparoval iba cudzie. Zháňal náhradné dielce, čo nekúpil, vyrobil na kolene a tisícky hodín rekonštruoval. Odvtedy získal viacero rarít, ale červená Felicia je jeho srdcová záležitosť.

Vedľa sídla svojej firmy v Moravanoch nad Váhom pri Piešťanoch postavil šesťdesiatdvaročný Ján Horňák Classic Car Museum. V presklenej hale má okrem desiatich historických áut aj motocykle, bicykle a motokáru, na ktorej ukončil reprezentáciu. Poháre, medaily a diplomy zo súťaží už nemá kam ukladať. Štrnásť ďalších starých áut vystavuje v piešťanských kúpeľoch. Najstarší v zbierke je americký Hupmobile z roku 1909, z čias, keď v USA fungovalo pätnásťtisíc automobiliek.

Je to čosi ako motorizovaný kočiar. Bez smeroviek, s petrolejkami v reflektoroch a pneumatikami na drevených kolesách. Tento dvojlitrový štvorvalec, s dvoma rýchlosťami dopredu a jednou dozadu je stále pojazdný. Na sto kilometrov potrebuje pätnásť litrov benzínu a za hodinu prejde aj osemdesiat kilometrov. Americký šesťvalcový Packard Touring Sport z roku 1925 je zasa autom tej istej značky, ktorou po prelete Atlantiku pilot Charles Lindbergh absolvoval triumfálnu jazdu jasajúcim špalierom Newyorčanov.

Veterán so štvorkolesovými veteránmiZdroj: Profit / Ján Blažej | Petit Press 2016

UNIKÁTY. Legendou je aj Packard Club Sedan z roku 1935. Má dvanásťvalcový motor s výkonom 175 koní, ktoré vytiahli aj 140-kilometrovú rýchlosť. Spotreba? Tridsaťpäť litrov na sto kilometrov. Znalci oceňujú hydraulické nastavovanie ventilov, posilňovač spojky, brzdy a ďalšie fajnovosti. Američania ho považujú za svoj Rolls-Royce, luxus, ktorý stál 5 600 dolárov, kým Ford T bol len za 168. Modely Club Sedan v tridsiatych rokoch vozievali prezidentov, ale aj mafiánov. Tento typ chcel mať aj Stalin. Packard je firma z histórie. V roku 1959 ju pohltili General Motors.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 987
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 622
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 531
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 155
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 031
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 904
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Ako efektívne sporiť na dôchodok

Pre Slovensko znamenajú švajčiarske dôchodky často spomínané klišé. Majú však ďaleko od reality. Dôvodom pritom nie je legislatívne prostredie, ale pasivita mladých, ktorí sa o svoju budúcnosť veľmi nestarajú.

Viedeň je mesto kongresov. Túto povesť si buduje dve storočia

Biznis model, ako sa stať svetovým lákadlom pre kongresy a konfrencie si Viedeň buduje 200 rokov.

Fotografie, ktoré povedia, čo nie je vidieť

Martin Baláž sa venuje sa reportážnej sociálnej fotografii. Témami aj spôsobom ich uchopenia sa vymyká svojim spolupútnikom, hoci nemá meno, ktoré by zacvendžalo.

Záložňa z čias Márie Terézie

Prvá úverová inštitúcia Uhorska vznikla v Bratislave, kde pôsobila štrnásť rokov. V činnosti pokračuje ďalej - v Budapešti a je najstarším biznisom Maďarska.