Dopravná fantastika v reálnom svete

Ako budeme cestovať v roku 2030? Bude Trenčanom cesta hyperloopom do Bratislavy trvať pätnásť minút a na konečnej zastávke si cez mobilnú aplikáciu objednajú taxík bez šoféra? Alebo pricestujú do hlavného mesta rozheganým vlakom z konca minulého storočia a potom sa natlačia do električky, v ktorej sa v lete nedá dýchať?

Predpovedanie budúcnosti dopravy je veľmi riziková záležitosť. Veď ak by sme sa mali riadiť utopickými predstavami z minulosti, dnes už sme sa mali presúvať po mestách v lietajúcich autách. Namiesto toho sme desiatky minút v zápchach. Otvorenie električkovej trate do bratislavskej Petržalky oslávime ako epochálnu udalosť.

Dopravná fantastika v reálnom sveteZdroj: 2GETTHERE.EU | Petit Press 2016

Aj preto vyvolalo veľkú pozornosť nedávne vyhlásenie, že firma Hyperloop Transportation Technologies (HTT) plánuje postaviť potrubnú železnicu známu ako hyperloop z Viedne do Bratislavy a neskôr aj do Budapešti. Investor by chcel prvú fázu spustiť už v roku 2020. Náklady dvesto až tristo miliónov dolárov nie sú až také astronomické, aby išlo len o utópiu skupiny rojkov.

Článok pokračuje pod video reklamou

FANTASTI A SKEPTICI

Dopravní odborníci sú napriek tomu opatrní. „Nie som proti novinkám, ale najprv si musíme upratať na dvore, až potom sa môžeme venovať takýmto projektom. U nás je ťažko hovoriť o nejakých futuristických víziách, keď sme ešte nevyriešili problémy, ktoré tu máme.Viac by sme mali staviť na skutočne funkčnú integrovanú dopravu,“ myslí si riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva Rastislav Cenký.

Dopravná fantastika v reálnom sveteZdroj: 2GETTHERE.EU | Petit Press 2016

Aj efektívne využitie hyperloopu by podľa neho bolo v Bratislave sporné. Skeptický je aj britský analytik a autor viacerých kníh o dejinách železníc Christian Wolmar. „Ľudia prichádzajú s fantastickými nápadmi, lebo je to jednoduchšie. Vyriešiť problémy dopravy je také ťažké, že sa utiekajú k rojčeniu,“ tvrdí britský expert.

Podľa neho už odpovede poznáme – riešenie ponúkajú autobusy, vlaky, električky, trolejbus, ale aj bicykle, len ich politici musia uprednostniť pred osobnými autami.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PQE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PQE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Sieť prevádzok STOP SHOP obchodov má už 80 pobočiek
  5. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  6. Ekonomická diplomacia Indonézie
  7. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  8. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  10. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 314
  2. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 24 872
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 24 547
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 16 452
  5. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 8 321
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 7 216
  7. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 602
  8. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 301
  9. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 4 175
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 4 148

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Maďarič tvrdí, že Fico poprel byt na Vazovovej. V Smere o tom nevedia

Fico podľa Maďariča povedal, že v byte nebol.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako kauza Dankovho titulu priblížila koalíciu bližšie ku koncu

Na vyvodenie dôsledkov už vyzývajú aj koaliční partneri.

DOMOV

Sme za lepšie Slovensko. Denník SME pripravil špeciálne vydanie

Distribuovať sa bude na námestí SNP v Bratislave počas piatkového protestu.

KOMENTÁRE

Čo všetko sme nevedeli o našej slobode

Slobodu nestačí vdychovať ako paru v saune.

Neprehliadnite tiež

Výrobca drevených roliet berie podnikanie ako službu

Aj rolety sú jedinečné z práve dreva

Renáta Hall: Vysoké školy potrebujeme viac otvoriť

Prečo slovenské vysoké školy nie sú v špičke?

Železničné múzeum vybudoval zo skladu

Stal sa prvým železničiarom v rodine.