Dopravná fantastika v reálnom svete

Ako budeme cestovať v roku 2030? Bude Trenčanom cesta hyperloopom do Bratislavy trvať pätnásť minút a na konečnej zastávke si cez mobilnú aplikáciu objednajú taxík bez šoféra? Alebo pricestujú do hlavného mesta rozheganým vlakom z konca minulého storočia a potom sa natlačia do električky, v ktorej sa v lete nedá dýchať?

Predpovedanie budúcnosti dopravy je veľmi riziková záležitosť. Veď ak by sme sa mali riadiť utopickými predstavami z minulosti, dnes už sme sa mali presúvať po mestách v lietajúcich autách. Namiesto toho sme desiatky minút v zápchach. Otvorenie električkovej trate do bratislavskej Petržalky oslávime ako epochálnu udalosť.

Dopravná fantastika v reálnom sveteZdroj: 2GETTHERE.EU | Petit Press 2016

Aj preto vyvolalo veľkú pozornosť nedávne vyhlásenie, že firma Hyperloop Transportation Technologies (HTT) plánuje postaviť potrubnú železnicu známu ako hyperloop z Viedne do Bratislavy a neskôr aj do Budapešti. Investor by chcel prvú fázu spustiť už v roku 2020. Náklady dvesto až tristo miliónov dolárov nie sú až také astronomické, aby išlo len o utópiu skupiny rojkov.

FANTASTI A SKEPTICI

Dopravní odborníci sú napriek tomu opatrní. „Nie som proti novinkám, ale najprv si musíme upratať na dvore, až potom sa môžeme venovať takýmto projektom. U nás je ťažko hovoriť o nejakých futuristických víziách, keď sme ešte nevyriešili problémy, ktoré tu máme.Viac by sme mali staviť na skutočne funkčnú integrovanú dopravu,“ myslí si riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva Rastislav Cenký.

Dopravná fantastika v reálnom sveteZdroj: 2GETTHERE.EU | Petit Press 2016

Aj efektívne využitie hyperloopu by podľa neho bolo v Bratislave sporné. Skeptický je aj britský analytik a autor viacerých kníh o dejinách železníc Christian Wolmar. „Ľudia prichádzajú s fantastickými nápadmi, lebo je to jednoduchšie. Vyriešiť problémy dopravy je také ťažké, že sa utiekajú k rojčeniu,“ tvrdí britský expert.

Podľa neho už odpovede poznáme – riešenie ponúkajú autobusy, vlaky, električky, trolejbus, ale aj bicykle, len ich politici musia uprednostniť pred osobnými autami.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PQE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PQE na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 371
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 230
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 606
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 186
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 557
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 404
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 331
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 123
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 085
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 003

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

Neprehliadnite tiež

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.

V jednom berlínskom hosteli sa spí na území Severnej Kórey

City Hostel Berlin v diplomatickej štvrti Berlína vybudovali a prevádzkujú Severokórejci na pôde veľvyslanectva KĽDR. Turisti o tom zväčša nevedia.