Kvalitné PR nielen pre slobodné povolania

Najmä menšie firmy a živnostníci, ktorí sa zaoberajú poradenstvom, účtovníctvom či vzdelávaním, ale aj slobodné povolania, ako sú napríklad fotografi, majú v rozpočte obmedzené zdroje na propagáciu. Žijeme však v 21. storočí, keď sa už hádam každý pohybuje na internete. A tam sa dá urobiť veľa aj za pomerne málo peňazí.

SOCIÁLNE SIETE

Práve online priestor je na propagáciu malej firmy ideálny. „Odporúčam profilovať konkrétnu osobnosť z firmy a silnú tému, ktorá ľudí zaujíma, na sieti LinkedIn v kombinácii s Twitterom,“ radí skúsený PR konzultant Pavel Šafránek. Podľa neho je dôležitá tvorba originálneho obsahu – komentáre k aktuálnemu dianiu formou LinkedIn blogu, účasť v diskusiách relevantných pre váš biznis alebo na tému, ktorej sa venujete.

„V prostredí, ktoré sa vyznačuje z veľkej časti opakovaným vymieňaním si informácií, ktoré vznikli, ani nevieme kde, je vlastný názor na aktuálne dianie veľkou pridanou hodnotou. Ide o postupné budovanie povedomia experta na určitú tému v očiach verejnosti,“ dodáva P. Šafránek. Webovú stránku považuje za nevyhnutnú vizitku, ktorá slúži najmä pre nových a potenciálnych zákazníkov.

ODBORNÝ BLOG

Ďalšou možnosťou, ako sa zviditeľniť v online priestore, je zriadiť si blog na stránkach jedného z kľúčových médií ako Sme.sk, eTrend. sk, eProfit.sk či Dennikn.sk a prezentovať na ňom témy, ktoré súvisia s biznisom firmy, nie sú však prezentované obchodnou formou, ale informatívne a analyticky.

„Z mojej skúsenosti je síce dobré prispievať pravidelne, ale nie každý to dokáže. Preto odporúčam písať vo chvíli, keď máte myšlienku v hlave,“ hovorí P. Šafránek. Martina Vyskočová z Manažérskej vzdelávacej akadémie (MVA) potvrdzuje, že aj na internete je dôležité byť sám sebou a autentický.

„Je to možno otrepané, ale naozaj verím, že každý sme iný a keď zviditeľníte vaše odlišnosti, tak určite nezapadnete do priemeru a vašu prácu bude vidieť.“ Myslí si, že výhodou malých firiem či živnostníkov je, že za ich prácou a cestou je príbeh. „Pri veľkých korporáciách možno niekedy na začiatku bol, ale už nechytá tak za srdce ako príbeh jednej osoby, dvojice či rodiny, ktorá založila biznis, išla do rizika a mala nejaký zaujímavý dôvod,“ dodáva M. Vyskočová.

DIRECT MAIL

Priama e-mailová komunikácia tu bola už dávno, ale funguje aj dnes v modernejších formách. „Ja tento typ komunikácie využívam sporadicky s tým, že oslovujem konkrétnu osobu u potenciálneho klienta, väčšinou riaditeľa alebo majiteľa firmy, nikdy nepíšem hromadne na niekoľko adries, pretože to nepôsobí profesionálne,“ zdôrazňuje P. Šafránek.

V jeho praxi PR experta sa oplatí, keď sa pred priamym oslovením na „vysnívaného“ klienta pozriete, zistíte, ako na trhu komunikuje, čo by mohol zlepšiť a ako. „Následne stačí poslať stručný e-mail s tým, že som si urobil krátku analýzu, z ktorej som zistil, že by mohol vhodnejšie využívať určité nástroje, aby dosiahol želaný efekt. V komunikácii je potrebné nechať vždy otvorené dvierka, aby sa nikto necítil do niečoho tlačený,“ ponúka komunikačnú stratégiu, ktorá sa dá využiť takmer v každom biznise.

Direct mail uznáva aj M. Vyskočová z MVA, ale podľa nej treba myslieť na segmentáciu a správne oslovenie cieľovej skupiny. „Aby váš e-mail išiel tým správnym ľuďom, nebol vnímaný ako spam a aby zaujal. Ideálne je, ak po e-mailovej komunikácii nasleduje telefonát,“ vraví. Taktiež pomáha, ak e-mail nie je iba informačný, ale je tam jasná výzva, aby adresát po jeho prečítaní niečo vykonal. Odpovedal, klikol na odkaz alebo ho preposlal kolegom.

PROMO ZADARMO

„Ponúknuť občas bezplatnú službu – konzultáciu, prednášku či e-book potenciálnym klientom je dobrá propagačná stratégia,“ myslí si PR konzultantka Jana Lednárová. „Dôležité je však poznať svoju cenu a nejsť na úkor vlastných zdrojov,“ dodáva.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 289
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 174
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 265
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 822
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 935
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 305
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 073
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 025
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 609

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Prihláste sa alebo nominujte

Spoločnosť EY vyhlasuje na Slovensku už dvanásty ročník medzinárodnej súťaže EY Podnikateľ roka.

Softvér pojedá celý svet

Inloop je firma troch spriaznených duší, ktoré sa naživo vidia len občas. Spája ich nielen internet, ale aj vývoj aplikácií či rozšírenej a virtuálnej reality.

Čistý dizajn z kvality v odpade

Odpadové drevo rozmontujú a spracúvajú do originálneho dizajnu, stavajú na majstrovstve ručnej driny a nechcú to robiť povrchne.

Zlodeji objavili nebeský disk

Nebeský disk z Nebry je najstaršie známe vyobrazenie nočnej oblohy a postavenia nebeských telies. Má 3 600 rokov. Našli ho hľadači pokladov neďaleko nemeckého mestečka Nebra.