Kvalitné PR nielen pre slobodné povolania

Najmä menšie firmy a živnostníci, ktorí sa zaoberajú poradenstvom, účtovníctvom či vzdelávaním, ale aj slobodné povolania, ako sú napríklad fotografi, majú v rozpočte obmedzené zdroje na propagáciu. Žijeme však v 21. storočí, keď sa už hádam každý pohybuje na internete. A tam sa dá urobiť veľa aj za pomerne málo peňazí.

SOCIÁLNE SIETE

Práve online priestor je na propagáciu malej firmy ideálny. „Odporúčam profilovať konkrétnu osobnosť z firmy a silnú tému, ktorá ľudí zaujíma, na sieti LinkedIn v kombinácii s Twitterom,“ radí skúsený PR konzultant Pavel Šafránek. Podľa neho je dôležitá tvorba originálneho obsahu – komentáre k aktuálnemu dianiu formou LinkedIn blogu, účasť v diskusiách relevantných pre váš biznis alebo na tému, ktorej sa venujete.

„V prostredí, ktoré sa vyznačuje z veľkej časti opakovaným vymieňaním si informácií, ktoré vznikli, ani nevieme kde, je vlastný názor na aktuálne dianie veľkou pridanou hodnotou. Ide o postupné budovanie povedomia experta na určitú tému v očiach verejnosti,“ dodáva P. Šafránek. Webovú stránku považuje za nevyhnutnú vizitku, ktorá slúži najmä pre nových a potenciálnych zákazníkov.

ODBORNÝ BLOG

Ďalšou možnosťou, ako sa zviditeľniť v online priestore, je zriadiť si blog na stránkach jedného z kľúčových médií ako Sme.sk, eTrend. sk, eProfit.sk či Dennikn.sk a prezentovať na ňom témy, ktoré súvisia s biznisom firmy, nie sú však prezentované obchodnou formou, ale informatívne a analyticky.

„Z mojej skúsenosti je síce dobré prispievať pravidelne, ale nie každý to dokáže. Preto odporúčam písať vo chvíli, keď máte myšlienku v hlave,“ hovorí P. Šafránek. Martina Vyskočová z Manažérskej vzdelávacej akadémie (MVA) potvrdzuje, že aj na internete je dôležité byť sám sebou a autentický.

„Je to možno otrepané, ale naozaj verím, že každý sme iný a keď zviditeľníte vaše odlišnosti, tak určite nezapadnete do priemeru a vašu prácu bude vidieť.“ Myslí si, že výhodou malých firiem či živnostníkov je, že za ich prácou a cestou je príbeh. „Pri veľkých korporáciách možno niekedy na začiatku bol, ale už nechytá tak za srdce ako príbeh jednej osoby, dvojice či rodiny, ktorá založila biznis, išla do rizika a mala nejaký zaujímavý dôvod,“ dodáva M. Vyskočová.

DIRECT MAIL

Priama e-mailová komunikácia tu bola už dávno, ale funguje aj dnes v modernejších formách. „Ja tento typ komunikácie využívam sporadicky s tým, že oslovujem konkrétnu osobu u potenciálneho klienta, väčšinou riaditeľa alebo majiteľa firmy, nikdy nepíšem hromadne na niekoľko adries, pretože to nepôsobí profesionálne,“ zdôrazňuje P. Šafránek.

V jeho praxi PR experta sa oplatí, keď sa pred priamym oslovením na „vysnívaného“ klienta pozriete, zistíte, ako na trhu komunikuje, čo by mohol zlepšiť a ako. „Následne stačí poslať stručný e-mail s tým, že som si urobil krátku analýzu, z ktorej som zistil, že by mohol vhodnejšie využívať určité nástroje, aby dosiahol želaný efekt. V komunikácii je potrebné nechať vždy otvorené dvierka, aby sa nikto necítil do niečoho tlačený,“ ponúka komunikačnú stratégiu, ktorá sa dá využiť takmer v každom biznise.

Direct mail uznáva aj M. Vyskočová z MVA, ale podľa nej treba myslieť na segmentáciu a správne oslovenie cieľovej skupiny. „Aby váš e-mail išiel tým správnym ľuďom, nebol vnímaný ako spam a aby zaujal. Ideálne je, ak po e-mailovej komunikácii nasleduje telefonát,“ vraví. Taktiež pomáha, ak e-mail nie je iba informačný, ale je tam jasná výzva, aby adresát po jeho prečítaní niečo vykonal. Odpovedal, klikol na odkaz alebo ho preposlal kolegom.

PROMO ZADARMO

„Ponúknuť občas bezplatnú službu – konzultáciu, prednášku či e-book potenciálnym klientom je dobrá propagačná stratégia,“ myslí si PR konzultantka Jana Lednárová. „Dôležité je však poznať svoju cenu a nejsť na úkor vlastných zdrojov,“ dodáva.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 345
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 503
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 925
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 633
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 476
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 373
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 302
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 259
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 130

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

K jedlu patrí aj dobré víno

To sa však ťažko vysvetľuje tým, ktorí delia vína maximálne na biele a červené.

Svätojurskí vinári, ktorí dorábajú víno od polovice 18. storočia

Takmer pätnásť rokov spoločného podnikania rodín Dubovských a Grančičových viedlo k úspešnému a stále rastúcemu biznisu s vínom značky zloženej z mien oboch majiteľov.

Budujú prvý dom s vertikálnym porastom na fasáde

Podstatou projektu je to, že na fasáde domu budú rásť stromy, kríky a tráva, ktoré budú neoddeliteľnou súčasťou architektúry.

Ako efektívne sporiť na dôchodok

Pre Slovensko znamenajú švajčiarske dôchodky často spomínané klišé. Majú však ďaleko od reality. Dôvodom pritom nie je legislatívne prostredie, ale pasivita mladých, ktorí sa o svoju budúcnosť veľmi nestarajú.