Kvalita životného poistenia rastie

Zdravotníctvo aj penzijný systém sú v kríze. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že možnosť pripoistiť sa s výhľadom na kvalitnú liečbu v zahraničí či lepší dôchodok vyvážia Slováci zlatom. Poisťovacích poradcov však predsa len nevítajú s otvoreným náručím. Má odvetvie argumenty na to, aby presvedčilo klientov o zmysle poisťovacích produktov?

Môžete veriť poisťovateľovi?Zdroj: Pixabay.com

Pre pochopenie celej situácie je potrebné vrátiť sa viac ako desať rokov dozadu. Voľná legislatíva a niekoľkí dobrodruhovia nadlho pokazili meno celému sektoru životných poistení.

Po prvom zaplatenom poistnom dostal sprostredkovateľ odmenu vo výške až dvadsiatich štyroch mesačných platieb, ale to mu nestačilo. Po určitom čase odporučil klientovi „lepšiu poistku“ za novú províziu. Výsledkom bolo, že sa klient presúval každé dva roky do inej poisťovne a nemal našetrené nič.

VÝHODA KONKURENCIE

Marko Tomašovič / Allianz – Slovenská poisťovňaZdroj: Archív Marka Tomašoviča

Časy, keď klientovi sľúbili aj nesplniteľné, sú už čiastočne minulosťou.

Dnes je situácia už iná. „Časy, keď klientovi sľúbili aj nesplniteľné, sú už čiastočne minulosťou,“ hodnotí Marko Tomašovič, viceprezident obchodu so životným poistením Allianzu – Slovenskej poisťovne.

Prísnejšia legislatíva a presne určené podmienky podľa neho trh sprehľadnili a vyčistili, agenti a sprostredkovatelia majú komplexnejšie informácie a ponúkajú transparentnejšie produkty a služby. „Veľká konkurencia na trhu núti agentov a sprostredkovateľov k profesionalite,“ dodáva.

Aj Katarína Gáliková, manažérka Komunálnej poisťovne, potvrdzuje, že praktiky, ktoré sa používali kedysi, sú už dnes neprípustné. „Časy, keď obchodník sledoval len províziu a bol ochotný sľúbiť nesplniteľné, neriešil finančnú situáciu či reálne potreby klienta, sú už preč. Dnes by ho také konanie mohlo stáť miesto.“

Daniela Guťanová, hovorkyňa NN Životnej poisťovne Slovensko, pripúšťa, že pozícia finančného agenta utrpela v období rýchleho rozvoja poisťovníctva na prelome tisícročí. Do systému sa vtedy najmä cez rôzne brokerské siete dostalo množstvo ľudí, ktorí nemali záujem o dlhodobé pôsobenie v tejto brandži, ale išlo im o rýchly zárobok.

„Trh poisťovateľov sa od týchto ľudí už do značnej miery prečistil a dnes je situácia iná. Žiaľ, negatívna historická skúsenosť a zlá reputácia ostala, to sa nedá vymazať zo dňa na deň,“ hovorí D. Guťanová. Verí, že renomé poisťovateľov sa dá zmeniť dôsledným výberom agentov a predajcov a investíciami do ich vzdelávania.

Regulácia je čoraz prísnejšia v celej Európe. Tento mesiac napríklad Česká národná banka potvrdila pokutu päť miliónov českých korún (185-tisíc eur) spoločnosti OVB za používanie nekalých praktík pri predaji životného poistenia. Pre objektívnosť treba dodať, že na podobnú vysokú pokutu zatiaľ na Slovensku iba čakáme.

ČO OČAKÁVAJÚ KLIENTI?

Nezávislá štúdia agentúry Market Vision Slovakia potvrdila, že na trhu so životným poistením sú rezervy. Priestor vidí už v samotnom zisťovaní klientskych potrieb súvisiacich so zriadením životného poistenia a následnej správnej ponuke poistného produktu.

Poradcovia majú podľa tejto štúdie „významné rezervy“ v zisťovaní reálnych potrieb klienta. „Iba v 65 percentách prípadov bola analýza potrieb klienta dostatočná, v 25 percentách vykonali poradcovia iba čiastočnú analýzu a v 10 percentách analýza vôbec neprebehla,“ hovorí Daniela Šišuláková, projektová manažérka agentúry.

Zo štúdie založenej na výsledkoch mystery shoppingu vyplýva, že klientmi najlepšie hodnotenou poisťovňou v oblasti kvality predaja životného poistenia je ČSOB Poisťovňa, za ňou NN Životná poisťovňa a Union poisťovňa.

Staršia štúdia z roku 2014, ktorú si v poradenskej spoločnosti dala vypracovať poisťovňa Axa, hovorí, že pri porovnaní slovenského a českého trhu boli slovenskí klienti s ponúkanými službami poisťovní spokojnejší. 91 percent Slovákov a 85 percent Čechov tvrdilo, že poistné podmienky im vysvetlili zrozumiteľne. So zohľadnením vlastných potrieb bolo spokojných 79 percent Slovákov, ale len 64 percent Čechov.

Slovenský trh životného poistenia má potenciál aj podľa Deloittu, no tento analytický inštitút takisto pripúšťa riziko nízkej kvality. Krátka životnosť nových zmlúv a časté prepoisťovanie v inej poisťovni za provízie ostáva naďalej problémom. Produkty majú často nezrozumiteľný systém poplatkov a ponúkaná životná poistka nie vždy korešponduje s potrebami klienta.

AKO SI UDRŽAŤ KLIENTA

Daniela Guťanová / NN Životná poisťovňaZdroj: Archív Daniely Guťanovej

Dobrý agent musí s klientom neustále komunikovať
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PMU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PMU na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 461
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 227
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 509
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 190
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 568
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 407
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 356
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 084
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 984

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

Neprehliadnite tiež

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.

V jednom berlínskom hosteli sa spí na území Severnej Kórey

City Hostel Berlin v diplomatickej štvrti Berlína vybudovali a prevádzkujú Severokórejci na pôde veľvyslanectva KĽDR. Turisti o tom zväčša nevedia.