Keď pre vydavateľa nie je kniha iba biznis

Na knihu sa dá nazerať všelijako. Môže byť darom, ale aj podložkou pod kývajúcu sa nohu starého stola. Dokáže priblížiť emócie i dokonale technokratický popis vecí. Sprostredkúva kontakt so svetom a niekedy otvára ríše nevídané. Profit sa vybral do sveta kníh‚ aby si pohovoril s autormi, vydavateľmi a kníhkupcami o tom‚ ako sa im žije.

Dobrá kniha ide ako teplé rožky

Na Slovensku vychádza ročne okolo desaťtisíc knižných titulov, z toho približne štyritisíc v segmente beletria a populárno-náučná literatúra. Trh je zaplavený novinkami a čitateľ sa na ňom orientuje čoraz ťažšie. Valéria Malíková z vydavateľstva Ikar vraví, že by to chcelo slovenského Harryho Pottera.

Zdroj: Eduard Žitňanský

Stále sa u nás veľmi dobre predávajú knihy v češtine‚ ale najmä mladí dnes čítajú už aj po anglicky. Pohľad do kníhkupectiev napovedá, že nikdy nebolo tak dobre ako dnes. Valéria Malíková, výkonná riaditeľka vydavateľstva Ikar a podpredsedníčka Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR, potvrdzuje: „Ponuka je pestrá, obsahuje všetko – od jednoduchých textov až po intelektuálske knihy. Stále mám však pocit, že ľudia čítajú málo, niektorí vôbec. V policiach majú knihy, ktoré ani neotvorili. Premýšľame, ako primať mladých, aby čítali. Chcelo by to niečo ako Harryho Pottera,“ uvažuje.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na jednej strane je vydavateľský biznis rovnaký ako všetky ostatné. Kniha je tovar, ktorý sa zdaňuje dvakrát – klasickou daňou z pridanej hodnoty a odvodom do kultúrnych fondov, najmä literárneho. Vydavatelia musia posielať knižniciam povinné výtlačky. Sú teda ekonomicky zaťažení inak ako ostatní podnikatelia. Hoci je kniha tovarom, predsa sa len od iného spotrebného tovaru v mnohom líši.

Keď prišla fotografia, ľudia sa báli o osud výtvarného umenia. Podobné obavy vyvolal príchod televízie. Najnovšie sa ako ohrozenie tlačenej knihy javí internet. V. Malíková jeho vplyv pripúšťa, ale nevníma ho ako výrazný. „Nepoznáme komplexné čísla za celý slovenský knižný trh‚ ale z našej praxe sa ukazuje, že predaj elektronických kníh a textov stiahnutých z internetu klasické knihy neohrozuje. Keď je kniha dobrá a čitateľa zaujme, tak si ju rád kúpi. Podiel elektronických kníh na celkovom predaji produkcie je stále zanedbateľný,“ tvrdí.

ČARO PAPIERA. Papier vonia, pri obracaní strán jemne šuští. Zážitok z čítania nenahradí žiadna čítačka. „Sama radšej čítam papierové knihy, na cesty si však beriem čítačku – je to praktické, knihy mi nezaberajú miesto v batožine,“ hovorí V. Malíková.

Či už zabalená v papieri alebo v počítačovom súbore‚ dobrá kniha sa rodí ťažko a dlho. Keď autor napíše text, ktorý má podľa neho čo povedať aj iným‚ prinesie ho do vydavateľstva. „Štandardne nasleduje posudzovanie rukopisu. Máme však niekoľkých autorov, s ktorými dlhodobo spolupracujeme, a pri nich toto úvodné sito vynechávame. Vo vydavateľstve máme špecialistov na domácu tvorbu, ktorí rukopisy odporúčajú na vydanie. Alebo neodporúčajú,“ vysvetľuje šéfka vydavateľstva. Po redaktorovi sa na rukopis ešte pozrú obchodníci, prípadne niektorí z členov vedenia. Nasledujú redakčné úpravy, sadzba, korektúry a napokon vydanie.

Samostatnou kapitolou je financovanie. Je vôbec možné vopred odhadnúť úspech knihy? „Práve to je na knižnom biznise veľmi ťažké‚“ hovorí V. Malíková. „Vydavateľstvo, ako to naše, je už veľká firma, plánujeme náklady, obrat a ostatné ekonomické ukazovatele. Podrobne plánujeme vydanie každého titulu, vieme, koľko nás bude stáť a koľko nám môže priniesť. Náklady sa dajú jednoducho spočítať‚ ale pri výnosoch sa spoliehame len na odhady. Niekedy sa nám podarí trafiť celkom presne a niekedy sme úplne vedľa,“ hovorí V. Malíková.

HRANICA ZLOMU. Laik predpokladá, že zisk alebo strata vydavateľa závisí najmä od nákladu a počtu predaných výtlačkov. „Takto sa to naozaj nedá povedať, lebo každá kniha je špecifická,“ oponuje V. Malíková. Iné je vydanie básnickej zbierky s nákladom sedemsto kusov a celkom inak veci fungujú pri vydaní novely s nákladom dvetisíc. Osobitnou kapitolou sú potom obrazové publikácie, ktoré vyžadujú náročné prípravné práce, grafiku, ale aj kvalitu papiera a tlače.

„Hranica zlomu je pri každej knihe inde,“ konštatuje vydavateľka. Priemerný náklad kníh s logom Ikar sa pohybuje okolo tri- tisíc kusov. „Máme však autorov, domácich i zahraničných, ktorých vydávame v desaťtisícových nákladoch. Pomyselný rebríček úspešnosti vedú knihy Táni Keleovej-Vasilkovej.“ Odmena pre autora závisí aj od počtu predaných výtlačkov. „Uplatňujeme systém, ktorý sa používa na celom svete. Pri vydaní knihy dostáva autor takzvanú nenávratnú garanciu, ktorá zvyčajne pokryje honorár za prvý náklad vydania. Potom dostáva dohodnuté percento z ceny každého predaného výtlačku,“ vysvetľuje V. Malíková.

ŤAŽKÝ CHLEBÍK. Je zbytočné upodozrievať autorov, že píšu preto, aby zbohatli. Písaním kníh sa dá uživiť, ale na to, aby sa spisovateľ živil len písaním, musí ročne predať desiatky tisíc výtlačkov.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PJ6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PJ6 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  4. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  5. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  6. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  7. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  10. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  1. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  2. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  3. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  4. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  5. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  6. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  7. Vyberáme správny názov firmy
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  10. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 21 740
  2. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 339
  3. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 16 664
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 940
  5. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 10 682
  6. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 8 040
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 661
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 289
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 763
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka! 3 562

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico prosíka Lajčáka... a potom ho zrazu zostrelí

Fico sa pridal ku konšpirátorom.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danko škodí – lebo môže

Pri oslabenom Smere sa rozlieva ako jed.

Neprehliadnite tiež

Podnik pre cestovateľov, ktorí majú radi kávu s atmosférou

Navštívil mnoho krajín po celom svete. Jedného dňa sa rozhodol, že si otvorí cestovateľskú kaviareň.

Keď zamestnáva Róm Rómov, ich vzájomná dôvera je hlbšia

Nie je ľahké nájsť prácu pre firmu, ktorej majiteľom je Róm.

V Handlovej odštartovali nový projekt s názvom Basketbalová škola ŠBK Handlová

Handlová sa teší obrovskému záujmu detí o basketbal. Za posledné tri roky vzrástol štvornásobne, a to najmä vďaka viacerým úspešným projektom, nevynímajúc letné kempy pre deti.

Výrobca drevených roliet berie podnikanie ako službu

Aj rolety sú jedinečné z práve dreva