Keď pre vydavateľa nie je kniha iba biznis

Na knihu sa dá nazerať všelijako. Môže byť darom, ale aj podložkou pod kývajúcu sa nohu starého stola. Dokáže priblížiť emócie i dokonale technokratický popis vecí. Sprostredkúva kontakt so svetom a niekedy otvára ríše nevídané. Profit sa vybral do sveta kníh‚ aby si pohovoril s autormi, vydavateľmi a kníhkupcami o tom‚ ako sa im žije.

Dobrá kniha ide ako teplé rožky

Na Slovensku vychádza ročne okolo desaťtisíc knižných titulov, z toho približne štyritisíc v segmente beletria a populárno-náučná literatúra. Trh je zaplavený novinkami a čitateľ sa na ňom orientuje čoraz ťažšie. Valéria Malíková z vydavateľstva Ikar vraví, že by to chcelo slovenského Harryho Pottera.

Zdroj: Eduard Žitňanský

Stále sa u nás veľmi dobre predávajú knihy v češtine‚ ale najmä mladí dnes čítajú už aj po anglicky. Pohľad do kníhkupectiev napovedá, že nikdy nebolo tak dobre ako dnes. Valéria Malíková, výkonná riaditeľka vydavateľstva Ikar a podpredsedníčka Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR, potvrdzuje: „Ponuka je pestrá, obsahuje všetko – od jednoduchých textov až po intelektuálske knihy. Stále mám však pocit, že ľudia čítajú málo, niektorí vôbec. V policiach majú knihy, ktoré ani neotvorili. Premýšľame, ako primať mladých, aby čítali. Chcelo by to niečo ako Harryho Pottera,“ uvažuje.

Na jednej strane je vydavateľský biznis rovnaký ako všetky ostatné. Kniha je tovar, ktorý sa zdaňuje dvakrát – klasickou daňou z pridanej hodnoty a odvodom do kultúrnych fondov, najmä literárneho. Vydavatelia musia posielať knižniciam povinné výtlačky. Sú teda ekonomicky zaťažení inak ako ostatní podnikatelia. Hoci je kniha tovarom, predsa sa len od iného spotrebného tovaru v mnohom líši.

Keď prišla fotografia, ľudia sa báli o osud výtvarného umenia. Podobné obavy vyvolal príchod televízie. Najnovšie sa ako ohrozenie tlačenej knihy javí internet. V. Malíková jeho vplyv pripúšťa, ale nevníma ho ako výrazný. „Nepoznáme komplexné čísla za celý slovenský knižný trh‚ ale z našej praxe sa ukazuje, že predaj elektronických kníh a textov stiahnutých z internetu klasické knihy neohrozuje. Keď je kniha dobrá a čitateľa zaujme, tak si ju rád kúpi. Podiel elektronických kníh na celkovom predaji produkcie je stále zanedbateľný,“ tvrdí.

ČARO PAPIERA. Papier vonia, pri obracaní strán jemne šuští. Zážitok z čítania nenahradí žiadna čítačka. „Sama radšej čítam papierové knihy, na cesty si však beriem čítačku – je to praktické, knihy mi nezaberajú miesto v batožine,“ hovorí V. Malíková.

Či už zabalená v papieri alebo v počítačovom súbore‚ dobrá kniha sa rodí ťažko a dlho. Keď autor napíše text, ktorý má podľa neho čo povedať aj iným‚ prinesie ho do vydavateľstva. „Štandardne nasleduje posudzovanie rukopisu. Máme však niekoľkých autorov, s ktorými dlhodobo spolupracujeme, a pri nich toto úvodné sito vynechávame. Vo vydavateľstve máme špecialistov na domácu tvorbu, ktorí rukopisy odporúčajú na vydanie. Alebo neodporúčajú,“ vysvetľuje šéfka vydavateľstva. Po redaktorovi sa na rukopis ešte pozrú obchodníci, prípadne niektorí z členov vedenia. Nasledujú redakčné úpravy, sadzba, korektúry a napokon vydanie.

Samostatnou kapitolou je financovanie. Je vôbec možné vopred odhadnúť úspech knihy? „Práve to je na knižnom biznise veľmi ťažké‚“ hovorí V. Malíková. „Vydavateľstvo, ako to naše, je už veľká firma, plánujeme náklady, obrat a ostatné ekonomické ukazovatele. Podrobne plánujeme vydanie každého titulu, vieme, koľko nás bude stáť a koľko nám môže priniesť. Náklady sa dajú jednoducho spočítať‚ ale pri výnosoch sa spoliehame len na odhady. Niekedy sa nám podarí trafiť celkom presne a niekedy sme úplne vedľa,“ hovorí V. Malíková.

HRANICA ZLOMU. Laik predpokladá, že zisk alebo strata vydavateľa závisí najmä od nákladu a počtu predaných výtlačkov. „Takto sa to naozaj nedá povedať, lebo každá kniha je špecifická,“ oponuje V. Malíková. Iné je vydanie básnickej zbierky s nákladom sedemsto kusov a celkom inak veci fungujú pri vydaní novely s nákladom dvetisíc. Osobitnou kapitolou sú potom obrazové publikácie, ktoré vyžadujú náročné prípravné práce, grafiku, ale aj kvalitu papiera a tlače.

„Hranica zlomu je pri každej knihe inde,“ konštatuje vydavateľka. Priemerný náklad kníh s logom Ikar sa pohybuje okolo tri- tisíc kusov. „Máme však autorov, domácich i zahraničných, ktorých vydávame v desaťtisícových nákladoch. Pomyselný rebríček úspešnosti vedú knihy Táni Keleovej-Vasilkovej.“ Odmena pre autora závisí aj od počtu predaných výtlačkov. „Uplatňujeme systém, ktorý sa používa na celom svete. Pri vydaní knihy dostáva autor takzvanú nenávratnú garanciu, ktorá zvyčajne pokryje honorár za prvý náklad vydania. Potom dostáva dohodnuté percento z ceny každého predaného výtlačku,“ vysvetľuje V. Malíková.

ŤAŽKÝ CHLEBÍK. Je zbytočné upodozrievať autorov, že píšu preto, aby zbohatli. Písaním kníh sa dá uživiť, ale na to, aby sa spisovateľ živil len písaním, musí ročne predať desiatky tisíc výtlačkov.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 419
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 318
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 751
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 578
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 094
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 552
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 445
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 307
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 515
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 090

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Ostrovy noblesných sklárov

Máloktorý súčasný dizajnérsky výrobok má za sebou takú dlhú históriu ako benátske sklo. Benátske zrkadlá, lustre a ozdobné predmety zo skla zdobili už stredoveké paláce, pričom dnes ich nájdete napríklad v interiéri najznámejších hotelových sietí.

Papier je stále voňavý. Slováci sú konzervatívni knihomoli

Oveľa častejšie knihy kupujú v kamenných kníhkupectvách a antikvariátoch než cez internet. Potrebujú kontakt s knihou. Neporovnávate ceny kníh? Ak chcete ušetriť, tak by ste mali.

Dámy, ktoré sa zahryzli do perníkov starého otca

Pernikáreň s príbehom a tradíciou, ktorú založil pradedo Jozef Ertl na začiatku minulého storočia, je dnes prevažne dámska firma.

Digitálni nomádi pôsobia ako novodobí boháči

Silviu na Bali priviedlo surfovanie, Adam sa presúva za učením sa jazykov, Kristína pre pracovné príležitosti, Zuzanu láka multikultúrna rozmanitosť sveta a manželia Šoralovci v exotike čerpajú energiu a nápady.