Bojíte sa lietať? Čísla a kurzy na ukľudnenie

Cathay Pacific Airways z Hongkongu sú vraj najbezpečnejšie aerolínie na svete. Za tridsať rokov neprišli o jediné lietadlo ani cestujúceho. Tridsaťročné čisté konto má aj ďalších sedem leteckých spoločností. Ktoré to sú?

Uvedené údaje čerpáme z takzvaného bezpečnostného ratingu šesťdesiatich najväčších leteckých spoločností na svete, ktorý zverejňuje každý rok vo februári nemecký letecký mesačník Aero International. Opiera sa o špecializované databázy a prepočty podľa rozličných kritérií, ktoré spracúva renomované výskumné centrum JACDEC z Hamburgu. Toto centrum dlhé roky monitoruje a analyzuje nehody lietadiel komerčných leteckých dopravcov po celom svete.

Podľa štatistík by človek musel vzlietnuť 5,3 milióna ráz, aby zažil leteckú nehodu

Tri desaťročia bez katastrofy majú za sebou okrem hongkongského prepravcu aj Air New Zealand, Japan Airlines, ďalšia japonská spoločnosť ANA All Nippon Airways, austrálsky Qantas, TAP Portugal, britský Virgin Atlantic Airways a nemecký Air Berlin. V zozname je aj ďalších dvanásť aerolínií s čistým kontom, akurát tie ešte nelietajú tridsať rokov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Treba si však uvedomiť‚ že niekedy ani pri haváriách, ktoré na fotografiách vyzerajú hrôzostrašne, nemuseli zomrieť ľudia. Nemecké štatistiky registrujú deväť veľkých spoločností, ktoré museli dať v minulých rokoch po haváriách odviezť do šrotu dokopy sedemnásť neopraviteľných lietadiel, nik v nich však nezahynul.

Zdroj: Ján Blažej

KURZ PROTI STRACHU. Človek príde o život skôr pri jazde na bicykli než pri havárii lietadla, tvrdia experti na bezpečnosť leteckej dopravy. Viceprezident medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo IATA Günther Matschnigg, ktorý mal vo svojom rezorte aj otázky bezpečnosti dopravy, sa nechal počuť, že človek by musel vzlietnuť najmenej 5,3 milióna ráz a odlietať si aspoň štrnásťtisíc rokov, aby zažil leteckú nehodu.

Na špeciálnych kurzoch psychológovia a piloti účastníkov učia, ako sa nebáť lietať a mať z lietania radosť

Skeptika však nepresvedčí. Zrejme preto sú vo Viedni na pôde Austrian Airlines už vypredané všetky marcové a aprílové kurzy, kde za 670 eur psychológovia i piloti účastníkov učia, ako sa nebáť lietať a mať z lietania radosť. Nemecké aerolínie Lufthansa podobný dvojdňový kurz predávajú dokonca za 790 eur a na štyri februárové termíny sú už iba čakacie listiny.

Špeciálne kurzy robia aj pre deti od šesť do jedenásť rokov. V pohode vstupuje do lietadla v Nemecku iba štyridsať percent cestujúcich, šesťdesiat percent žien sa priznáva‚ že má na palube nepríjemný pocit. Lietanie v rozličnej miere stresuje až osemdesiat percent cestujúcich, ktorí zastávajú vedúce manažérske posty‚ možno preto‚ že lietajú častejšie ako bežní ľudia.

Psychoterapeuti učia, ako sa zbavovať strachu špeciálnym dýchaním, radia počúvať v slúchadlách upokojujúcu hudbu. Rôzne magazíny vytrvalo riešia, či človeku na upokojenie stačí iba malé jedlo alebo si treba pred letom dať štamperlík – a koľko, pretože vo výškach grády rýchlejšie stúpajú do hlavy. Upokojujúci účinok má údajne aj čokoláda.

ČLOVEK PROTI TECHNIKE. Rôzne zahraničné štatistiky sa zhodujú, že počet obetí katastrof dopravných lietadiel má klesajúci trend napriek tomu‚ že cestujúcich výrazne pribúda, v ostatných rokoch o päť až osem percent ročne. V posledných desiatich rokoch bol najhorším rok 2005. Výskumné centrum JACDEC uvádza, že vtedy zahynulo 1 045 ľudí. Naopak‚ najbezpečnejším bol v oblakoch rok 2013, keď si letecká doprava vyžiadala „iba“ 251 obetí.

Experti to vysvetľujú čoraz väčšou spoľahlivosťou techniky. Bezpečnosť však negatívne ovplyvňuje ľudský faktor a „neletecké“ príčiny, aj vojenské konflikty či terorizmus.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PHU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PHU na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 931
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 221
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 752
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 945
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 840
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 344
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 110
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 520
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 777
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 685

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.