Bojíte sa lietať? Čísla a kurzy na ukľudnenie

Cathay Pacific Airways z Hongkongu sú vraj najbezpečnejšie aerolínie na svete. Za tridsať rokov neprišli o jediné lietadlo ani cestujúceho. Tridsaťročné čisté konto má aj ďalších sedem leteckých spoločností. Ktoré to sú?

Uvedené údaje čerpáme z takzvaného bezpečnostného ratingu šesťdesiatich najväčších leteckých spoločností na svete, ktorý zverejňuje každý rok vo februári nemecký letecký mesačník Aero International. Opiera sa o špecializované databázy a prepočty podľa rozličných kritérií, ktoré spracúva renomované výskumné centrum JACDEC z Hamburgu. Toto centrum dlhé roky monitoruje a analyzuje nehody lietadiel komerčných leteckých dopravcov po celom svete.

Podľa štatistík by človek musel vzlietnuť 5,3 milióna ráz, aby zažil leteckú nehodu

Tri desaťročia bez katastrofy majú za sebou okrem hongkongského prepravcu aj Air New Zealand, Japan Airlines, ďalšia japonská spoločnosť ANA All Nippon Airways, austrálsky Qantas, TAP Portugal, britský Virgin Atlantic Airways a nemecký Air Berlin. V zozname je aj ďalších dvanásť aerolínií s čistým kontom, akurát tie ešte nelietajú tridsať rokov.

Treba si však uvedomiť‚ že niekedy ani pri haváriách, ktoré na fotografiách vyzerajú hrôzostrašne, nemuseli zomrieť ľudia. Nemecké štatistiky registrujú deväť veľkých spoločností, ktoré museli dať v minulých rokoch po haváriách odviezť do šrotu dokopy sedemnásť neopraviteľných lietadiel, nik v nich však nezahynul.

Zdroj: Ján Blažej

KURZ PROTI STRACHU. Človek príde o život skôr pri jazde na bicykli než pri havárii lietadla, tvrdia experti na bezpečnosť leteckej dopravy. Viceprezident medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo IATA Günther Matschnigg, ktorý mal vo svojom rezorte aj otázky bezpečnosti dopravy, sa nechal počuť, že človek by musel vzlietnuť najmenej 5,3 milióna ráz a odlietať si aspoň štrnásťtisíc rokov, aby zažil leteckú nehodu.

Na špeciálnych kurzoch psychológovia a piloti účastníkov učia, ako sa nebáť lietať a mať z lietania radosť

Skeptika však nepresvedčí. Zrejme preto sú vo Viedni na pôde Austrian Airlines už vypredané všetky marcové a aprílové kurzy, kde za 670 eur psychológovia i piloti účastníkov učia, ako sa nebáť lietať a mať z lietania radosť. Nemecké aerolínie Lufthansa podobný dvojdňový kurz predávajú dokonca za 790 eur a na štyri februárové termíny sú už iba čakacie listiny.

Špeciálne kurzy robia aj pre deti od šesť do jedenásť rokov. V pohode vstupuje do lietadla v Nemecku iba štyridsať percent cestujúcich, šesťdesiat percent žien sa priznáva‚ že má na palube nepríjemný pocit. Lietanie v rozličnej miere stresuje až osemdesiat percent cestujúcich, ktorí zastávajú vedúce manažérske posty‚ možno preto‚ že lietajú častejšie ako bežní ľudia.

Psychoterapeuti učia, ako sa zbavovať strachu špeciálnym dýchaním, radia počúvať v slúchadlách upokojujúcu hudbu. Rôzne magazíny vytrvalo riešia, či človeku na upokojenie stačí iba malé jedlo alebo si treba pred letom dať štamperlík – a koľko, pretože vo výškach grády rýchlejšie stúpajú do hlavy. Upokojujúci účinok má údajne aj čokoláda.

ČLOVEK PROTI TECHNIKE. Rôzne zahraničné štatistiky sa zhodujú, že počet obetí katastrof dopravných lietadiel má klesajúci trend napriek tomu‚ že cestujúcich výrazne pribúda, v ostatných rokoch o päť až osem percent ročne. V posledných desiatich rokoch bol najhorším rok 2005. Výskumné centrum JACDEC uvádza, že vtedy zahynulo 1 045 ľudí. Naopak‚ najbezpečnejším bol v oblakoch rok 2013, keď si letecká doprava vyžiadala „iba“ 251 obetí.

Experti to vysvetľujú čoraz väčšou spoľahlivosťou techniky. Bezpečnosť však negatívne ovplyvňuje ľudský faktor a „neletecké“ príčiny, aj vojenské konflikty či terorizmus.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PHU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PHU na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 939
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 157
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 765
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 111
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 422
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 300
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 189
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.

V jednom berlínskom hosteli sa spí na území Severnej Kórey

City Hostel Berlin v diplomatickej štvrti Berlína vybudovali a prevádzkujú Severokórejci na pôde veľvyslanectva KĽDR. Turisti o tom zväčša nevedia.