Bojíte sa lietať? Čísla a kurzy na ukľudnenie

Cathay Pacific Airways z Hongkongu sú vraj najbezpečnejšie aerolínie na svete. Za tridsať rokov neprišli o jediné lietadlo ani cestujúceho. Tridsaťročné čisté konto má aj ďalších sedem leteckých spoločností. Ktoré to sú?

Uvedené údaje čerpáme z takzvaného bezpečnostného ratingu šesťdesiatich najväčších leteckých spoločností na svete, ktorý zverejňuje každý rok vo februári nemecký letecký mesačník Aero International. Opiera sa o špecializované databázy a prepočty podľa rozličných kritérií, ktoré spracúva renomované výskumné centrum JACDEC z Hamburgu. Toto centrum dlhé roky monitoruje a analyzuje nehody lietadiel komerčných leteckých dopravcov po celom svete.

Podľa štatistík by človek musel vzlietnuť 5,3 milióna ráz, aby zažil leteckú nehodu

Tri desaťročia bez katastrofy majú za sebou okrem hongkongského prepravcu aj Air New Zealand, Japan Airlines, ďalšia japonská spoločnosť ANA All Nippon Airways, austrálsky Qantas, TAP Portugal, britský Virgin Atlantic Airways a nemecký Air Berlin. V zozname je aj ďalších dvanásť aerolínií s čistým kontom, akurát tie ešte nelietajú tridsať rokov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Treba si však uvedomiť‚ že niekedy ani pri haváriách, ktoré na fotografiách vyzerajú hrôzostrašne, nemuseli zomrieť ľudia. Nemecké štatistiky registrujú deväť veľkých spoločností, ktoré museli dať v minulých rokoch po haváriách odviezť do šrotu dokopy sedemnásť neopraviteľných lietadiel, nik v nich však nezahynul.

Zdroj: Ján Blažej

KURZ PROTI STRACHU. Človek príde o život skôr pri jazde na bicykli než pri havárii lietadla, tvrdia experti na bezpečnosť leteckej dopravy. Viceprezident medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo IATA Günther Matschnigg, ktorý mal vo svojom rezorte aj otázky bezpečnosti dopravy, sa nechal počuť, že človek by musel vzlietnuť najmenej 5,3 milióna ráz a odlietať si aspoň štrnásťtisíc rokov, aby zažil leteckú nehodu.

Na špeciálnych kurzoch psychológovia a piloti účastníkov učia, ako sa nebáť lietať a mať z lietania radosť

Skeptika však nepresvedčí. Zrejme preto sú vo Viedni na pôde Austrian Airlines už vypredané všetky marcové a aprílové kurzy, kde za 670 eur psychológovia i piloti účastníkov učia, ako sa nebáť lietať a mať z lietania radosť. Nemecké aerolínie Lufthansa podobný dvojdňový kurz predávajú dokonca za 790 eur a na štyri februárové termíny sú už iba čakacie listiny.

Špeciálne kurzy robia aj pre deti od šesť do jedenásť rokov. V pohode vstupuje do lietadla v Nemecku iba štyridsať percent cestujúcich, šesťdesiat percent žien sa priznáva‚ že má na palube nepríjemný pocit. Lietanie v rozličnej miere stresuje až osemdesiat percent cestujúcich, ktorí zastávajú vedúce manažérske posty‚ možno preto‚ že lietajú častejšie ako bežní ľudia.

Psychoterapeuti učia, ako sa zbavovať strachu špeciálnym dýchaním, radia počúvať v slúchadlách upokojujúcu hudbu. Rôzne magazíny vytrvalo riešia, či človeku na upokojenie stačí iba malé jedlo alebo si treba pred letom dať štamperlík – a koľko, pretože vo výškach grády rýchlejšie stúpajú do hlavy. Upokojujúci účinok má údajne aj čokoláda.

ČLOVEK PROTI TECHNIKE. Rôzne zahraničné štatistiky sa zhodujú, že počet obetí katastrof dopravných lietadiel má klesajúci trend napriek tomu‚ že cestujúcich výrazne pribúda, v ostatných rokoch o päť až osem percent ročne. V posledných desiatich rokoch bol najhorším rok 2005. Výskumné centrum JACDEC uvádza, že vtedy zahynulo 1 045 ľudí. Naopak‚ najbezpečnejším bol v oblakoch rok 2013, keď si letecká doprava vyžiadala „iba“ 251 obetí.

Experti to vysvetľujú čoraz väčšou spoľahlivosťou techniky. Bezpečnosť však negatívne ovplyvňuje ľudský faktor a „neletecké“ príčiny, aj vojenské konflikty či terorizmus.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PHU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PHU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Konferencia - EU support for research
  2. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  3. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 635
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 177
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 018
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 128
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 352
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 838
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 106
  8. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 093
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 4 040
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 435

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfredaktorka SME Balogová: Fico už od začiatku vraždu zľahčoval (diskusia)

Hosťami boli šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová a šéfredaktor Aktuality.sk Peter Bárdy.

DOMOV

Fico podľa Talianov pred rokmi telefonoval s Vadalom

O telefonáte vie talianska prokuratúra.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Bašternákov klient káže o daniach

Občania sa na kampaň skladali iba ak Ficovi.

Neprehliadnite tiež

Posledný zvyšok krajiny, aká bola kedysi všade pri Dunaji

Veľkolélsky ostrov vrátili späť v čase.

Dunaj z Veľkoléskeho ostrova
Protesty vo Vancouveri

Cez sklady v Hamburgu dodnes prechádza tretina svetového obchodu s kobercami a významný objem kakaa a kávy

Speicherstadt sa stal významnou súčasťou nemeckého ekonomického zázraku.

Hrad na vode. Najfotografovanejší pohľad na Speicherstadt.

Cena bitcoinu lietala za uplynulý rok hore-dole aj o tisícky dolárov mesačne

Bublina už praskla a virtuálne meny môžu opäť stúpať.

Tomáš Sedláček: Zo všetkých humanitných odborov si trúfa predpovedať budúcnosť len ekonómia

Pre liberálov je príliš konzervatívny, pre konzervatívcov zasa príliš liberálny. Český ekonóm Tomáš Sedláček.

Tomáš Sedláček