Everett - miesto, kde sa narodil lietajúci obor

Po vyše polhodinovej ceste z centra Seattlu sa dostávame do mesta Everett v štáte Washington, ktorý je domovom jedného z najväčších výrobcov lietadiel. Továrenská hala Boeingu je objemom najväčšia budova na svete. Každoročne ju navštívi 150-tisíc návštevníkov a termíny exkurzií sú obsadené celé mesiace dopredu. Aj preto je to taký výnimočný zážitok.

Počas vojny v roku 1943 vybudovala spoločnosť Boeing viacero tovární na brehoch pri Pugetovom zálive na americkom severozápade. Zásobovali bojovými lietadlami americkú armádu a spojencov. Okrem Everettu sa konštruovali aj v Aberdeene, Bellinghame, Chehalise a Tacome.

Továrenská hala, kde vznikajú najznámejšie pasažierske lietadlá dneška ako Boeing 747 Jumbo Jet či najnovší Dreamliner‚ bola však postavená až dlho po vojne‚ v roku 1967. V súčasnosti je interiér rozdelený na menšie sekcie, špecializované na výrobu jedného typu lietadla. Zostávam ohúrená veľkosťou haly, ktorú vidieť už z diaľnice. Má rozlohu takmer 40 hektárov a podľa nášho sprievodcu by sa sem zmestilo 911 basketbalových štadiónov. Rozpráva nám o tom, aké je zložité udržiavať v takej veľkej hale teplo‚ v lete chladenie či prívod čerstvého vzduchu. Spomína‚ že keď ju postavili‚ pod stropom sa tvorili skutočné oblaky a občas sa z nich spúšťal dážď. Neskôr v budove nainštalovali systém cirkulácie vzduchu a mračná sa rozplynuli.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zdroj: Profimedia.cz

Stroje času

Exkurzia‚ na ktorú vôbec nie je ľahké sa dostať‚ sa začína v návštevníckom centre, kde je malé múzeum techniky a histórie spoločnosti a neodmysliteľný obchod so suvenírmi. Tu nám na úvod premietajú film o letectve a rozvoji leteckej techniky. „Lietadlo je jediný stroj na svete, ktorý sa približuje stroju času,“ tvrdí rozprávač. „Letiská sú ako portály do iného sveta.“ Pravda‚ dnes vám stačí nastúpiť na niektorom európskom letisku a prakticky za pár hodín sa ocitnete na druhej strane sveta v úplne inom časovom pásme. Lietanie berieme ako bežnú súčasť nášho života a nemyslíme na to‚ aká „magická“ a úplne nepredstaviteľná vec by to bola pre ľudí‚ ktorí žili pred takými stopäťdesiatimi rokmi.

Šesť Boeingov 767 sa tu pohybuje do „účka“‚ pričom každá pozícia znamená iný stav výroby

Zdroj: Profimedia.cz

Nielen uvedomenie si tohoto vo mne vyvoláva silný zážitok z nezvyčajného výletu. Umocňuje ho každý ďalší moment strávený v leteckej továrni v Everette. Kvôli bezpečnosti i vzdialenostiam nás do továrenskej haly prevážajú autobusom. Ako na letisku. Pripomína mi Kennedyho vesmírne centrum na Floride. Je to obrovské priestranstvo, každá cesta autobusom medzi jednotlivými budovami trvá viac ako desať minút.

Továrenská hala má rozlohu takmer 40 hektárov a podľa nášho sprievodcu by sa sem zmestilo 911 basketbalových štadiónov

Zrod Dreamlinera

Okrem konštrukčnej haly a ďalších prídavných hál, kde sa lietadlá striekajú farbami, má Boeing v Everette k dispozícii aj vlastné továrenské letisko Paine Field so štartovacou dráhou, kde testuje všetky lietadlá. Vlastní navyše jediný súkromný diaľničný most v USA. Konštrukčné haly od náterovej haly totiž delí diaľnica. Monumentálnu továrenskú halu máme možnosť sledovať z vnútornej vyhliadkovej terasy‚ po ktorej sa presúvame z jednej časti do druhej. Je tu prísne zakázané fotiť, ale aspoň sa viac sústredíme na výklad sprievodcu. „V tejto chvíli sa v továrni nachádza 22 lietadiel, buď už skompletizovaných, alebo ešte rozobraných na kúsky‚“ prezrádza nám.

Zdroj: Eva Spišáková

Skonštruovať lietadlo trvalo ešte pred niekoľkými rokmi mesiac a pol. Dnes aj vďaka efektívnej konštrukcii najnovšieho Boeingu 787 Dreamliner sú konštrukční technici schopní lietadlo poskladať za necelé dva týždne. Po doladení výroby to vraj má byť len osem dní. Nedokážem si to ani predstaviť. Dozvedáme sa‚ že Dreamliner je vyrobený zo špeciálneho kompozitného materiálu s obsahom uhlíkových vlákien.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PHG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PHG na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 737
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 293
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 093
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 437
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 024
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 985
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 600
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 220
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 791
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 038

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Pomýlil som sa. Trumpove výhovorky kritiku nezastavili

Trump tvrdí, že vyjadrenia v Helsinkách myslel presne naopak. Nie je to prvýkrát.

KULTÚRA

Čím je starší, tým je horší? Merčiak má zodpovednosť, akú si nikto neželá

Niekto má smolu, že jeho práca nie je anonymná.

Neprehliadnite tiež

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.