Everett - miesto, kde sa narodil lietajúci obor

Po vyše polhodinovej ceste z centra Seattlu sa dostávame do mesta Everett v štáte Washington, ktorý je domovom jedného z najväčších výrobcov lietadiel. Továrenská hala Boeingu je objemom najväčšia budova na svete. Každoročne ju navštívi 150-tisíc návštevníkov a termíny exkurzií sú obsadené celé mesiace dopredu. Aj preto je to taký výnimočný zážitok.

Počas vojny v roku 1943 vybudovala spoločnosť Boeing viacero tovární na brehoch pri Pugetovom zálive na americkom severozápade. Zásobovali bojovými lietadlami americkú armádu a spojencov. Okrem Everettu sa konštruovali aj v Aberdeene, Bellinghame, Chehalise a Tacome.

Továrenská hala, kde vznikajú najznámejšie pasažierske lietadlá dneška ako Boeing 747 Jumbo Jet či najnovší Dreamliner‚ bola však postavená až dlho po vojne‚ v roku 1967. V súčasnosti je interiér rozdelený na menšie sekcie, špecializované na výrobu jedného typu lietadla. Zostávam ohúrená veľkosťou haly, ktorú vidieť už z diaľnice. Má rozlohu takmer 40 hektárov a podľa nášho sprievodcu by sa sem zmestilo 911 basketbalových štadiónov. Rozpráva nám o tom, aké je zložité udržiavať v takej veľkej hale teplo‚ v lete chladenie či prívod čerstvého vzduchu. Spomína‚ že keď ju postavili‚ pod stropom sa tvorili skutočné oblaky a občas sa z nich spúšťal dážď. Neskôr v budove nainštalovali systém cirkulácie vzduchu a mračná sa rozplynuli.

Zdroj: Profimedia.cz

Stroje času

Exkurzia‚ na ktorú vôbec nie je ľahké sa dostať‚ sa začína v návštevníckom centre, kde je malé múzeum techniky a histórie spoločnosti a neodmysliteľný obchod so suvenírmi. Tu nám na úvod premietajú film o letectve a rozvoji leteckej techniky. „Lietadlo je jediný stroj na svete, ktorý sa približuje stroju času,“ tvrdí rozprávač. „Letiská sú ako portály do iného sveta.“ Pravda‚ dnes vám stačí nastúpiť na niektorom európskom letisku a prakticky za pár hodín sa ocitnete na druhej strane sveta v úplne inom časovom pásme. Lietanie berieme ako bežnú súčasť nášho života a nemyslíme na to‚ aká „magická“ a úplne nepredstaviteľná vec by to bola pre ľudí‚ ktorí žili pred takými stopäťdesiatimi rokmi.

Šesť Boeingov 767 sa tu pohybuje do „účka“‚ pričom každá pozícia znamená iný stav výroby

Zdroj: Profimedia.cz

Nielen uvedomenie si tohoto vo mne vyvoláva silný zážitok z nezvyčajného výletu. Umocňuje ho každý ďalší moment strávený v leteckej továrni v Everette. Kvôli bezpečnosti i vzdialenostiam nás do továrenskej haly prevážajú autobusom. Ako na letisku. Pripomína mi Kennedyho vesmírne centrum na Floride. Je to obrovské priestranstvo, každá cesta autobusom medzi jednotlivými budovami trvá viac ako desať minút.

Továrenská hala má rozlohu takmer 40 hektárov a podľa nášho sprievodcu by sa sem zmestilo 911 basketbalových štadiónov

Zrod Dreamlinera

Okrem konštrukčnej haly a ďalších prídavných hál, kde sa lietadlá striekajú farbami, má Boeing v Everette k dispozícii aj vlastné továrenské letisko Paine Field so štartovacou dráhou, kde testuje všetky lietadlá. Vlastní navyše jediný súkromný diaľničný most v USA. Konštrukčné haly od náterovej haly totiž delí diaľnica. Monumentálnu továrenskú halu máme možnosť sledovať z vnútornej vyhliadkovej terasy‚ po ktorej sa presúvame z jednej časti do druhej. Je tu prísne zakázané fotiť, ale aspoň sa viac sústredíme na výklad sprievodcu. „V tejto chvíli sa v továrni nachádza 22 lietadiel, buď už skompletizovaných, alebo ešte rozobraných na kúsky‚“ prezrádza nám.

Zdroj: Eva Spišáková

Skonštruovať lietadlo trvalo ešte pred niekoľkými rokmi mesiac a pol. Dnes aj vďaka efektívnej konštrukcii najnovšieho Boeingu 787 Dreamliner sú konštrukční technici schopní lietadlo poskladať za necelé dva týždne. Po doladení výroby to vraj má byť len osem dní. Nedokážem si to ani predstaviť. Dozvedáme sa‚ že Dreamliner je vyrobený zo špeciálneho kompozitného materiálu s obsahom uhlíkových vlákien.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 835
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 682
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 148
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 321
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 260
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 028
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 000
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 833
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 745

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Ľudia bez domova pracujú na skrášlení životného prostredia

Na Slovensku by ľudia možno aj chceli pomáhať, ale v dôsledku systému práce aj tak zväčša skončia v kancelárii a robia tabuľky. Treba však zabojovať s byrokraciou a založiť si vlastné združenie, hovoria zakladatelia organizácie Stopa Slovensko Martina Pisárová a Pavol Sabela.

Prihláste sa alebo nominujte

Spoločnosť EY vyhlasuje na Slovensku už dvanásty ročník medzinárodnej súťaže EY Podnikateľ roka.

Softvér pojedá celý svet

Inloop je firma troch spriaznených duší, ktoré sa naživo vidia len občas. Spája ich nielen internet, ale aj vývoj aplikácií či rozšírenej a virtuálnej reality.

Čistý dizajn z kvality v odpade

Odpadové drevo rozmontujú a spracúvajú do originálneho dizajnu, stavajú na majstrovstve ručnej driny a nechcú to robiť povrchne.