Obsah nákupného košíka závisí od toho, koľko majú ľudia informácií, času a peňazí

Na vine je Holena. Odkedy v rozprávke o dvanástich mesiačikoch vyslala Marušku do treskúceho mrazu zbierať jahody, chceme ich mať v zime na stole aj my. „Nakupovanie potravín a varenie by sme príliš komplikovať nemali. Najlepšie veci sú jednoduché. Platí to v živote, v obchode aj v kuchyni,“ hovorí pre Profit Guillaume Chêne zo skupiny Metro.

Ukáž mi, čo máš v košíku, a ja ti poviem, kto si. Kedy ste naposledy zaostrili pohľad do nákupného košíka človeka čakajúceho pri pokladni pred vami? Bizarná sociálna detektívka poodhalí kadečo. Napríklad, ako si nažíva majiteľ obsahu konkrétneho košíka. Kozí syr, paradajky, bielkovinové pečivo = tridsiatnička vyznávajúca zdravý životný štýl. Panenka, vajcia, sushi, pivo, lasagne = bezdetný manažér. Rožky, kurča, múka, banánové jupíky = mama rodiny.

KOŠÍK AKO ZRKADLO

 „Nákup potravín odzrkadľuje viac ako stav financií na účte. Poukazuje na hodnoty, vzťah k sebe samému, svojmu zdraviu, rodine,“ myslí si Francúz Guillaume Chêne, ktorý žije v Prahe ako riaditeľ spoločností Metro Cash & Carry SR a Makro Cash & Carry CZ. Podľa odborníčky na kvalitu a bezpečnosť potravín Kataríny Fašiangovej zo Slovenskej aliancie moderného obchodu obsah nákupného košíka závisí od toho, koľko majú ľudia času a peňazí.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Mladý človek uprednostňuje polotovary, no zároveň si potrpí na vzhľad produktu a zvýšený obsah vitamínov či vlákniny. Nechce strácať čas zdĺhavou prípravou večere. Ideálne je, ak si polotovar prihreje alebo dovarí a o pár minút ho už je,“ hovorí K. Fašiangová a pripomína, že taký človek nehľadí na financie. Nakupuje to, čo si vyžaduje jeho životný štýl. Ľudia na vidieku volia skôr veci, ktoré ich zasýtia. Vrátane potravín bohatších na sacharózu a na tuk.

KRÁSA V JEDNODUCHOSTI

Po roku 1989 sme podľa K. Fašiangovej podľahli čaru nepoznaného sveta nových potravín. Očarili nás nevídané chute a atraktívne obaly, pri nákupoch a varení nás zlákalo experimentovanie a nový závan. „Po období odriekania a nevedomosti človek zrazu pocítil potrebu ochutnať všetko naleštené, západné. No a čo, že to bolo prechemizované a umelé,“ reaguje G. Chêne.

Zdroj: Maňo Štrauch

Podľa K. Fašiangovej sme postupne nabehli na vlnu biopotravín, zníženého tuku, zvýšeného obsahu vitamínov a vlákniny. „Už aj v masle si pýtame betakarotén, ktorý mu dodáva krajší žltý šmrnc. Pomaly však začíname zisťovať, že ani pri potravinách nie je všetko zlato, čo má lesk,“ hovorí K. Fašiangová. Zdôrazňuje, že si uvedomujeme, že nablýskané jablko s dokonalým tvarom a rozmermi, ktoré na stole vydrží aj tri mesiace, postupne stráca chuť. Už niekoľko rokov pozoruje trend, ktorý nás v príprave jedál tlačí späť ku koreňom.

Jedlo je ako ľudská bytosť. Každý dobrý kuchár vie, že najlepšia potravina je tá s vlastným príbehom

G. Chêne to volá krása v jednoduchosti potravín. „Dobré jedlo je obyčajne to najjednoduchšie. Dokonalosť pokrmu závisí viac od jednoduchosti a pravosti surovín ako od majstrovstva kuchára či technológií,“ hovorí. V jedle vraj platí rovnaké pravidlo ako v živote. „Nakupovanie a varenie by sa príliš komplikovať nemali. Jednoduché riešenia bývajú najlepšie. Platí to v živote, pri nákupe potravín aj v kuchyni,“ zamýšľa sa G. Chêne, ktorý lásku k vareniu objavil, keď mal šesť.

Ani pri potravinách nie je všetko zlato, čo má lesk

Rodičia sa vychystali na večierok a malý Guillaume vytiahol múku, vajcia a večer si vyplnil palacinkovým programom. Pri nakupovaní a varení uznáva lokálnosť. „Najlepšia chuť a kvalita sa skrýva v čerstvých miestnych produktoch. Jedlo je ako ľudská bytosť. Každý dobrý kuchár vie, že najlepšia potravina je tá s vlastným príbehom,“ vysvetľuje G. Chêne.

EXOTIKA V ZIME

Pri nákupe a konzumácii potravín by sme sa podľa G. Chêneho nemali riadiť dogmami, ale sedliackym rozumom, ktorý rešpektuje jednoduchosť a sezónnosť. „Iste, aj v zimných mesiacoch nájdete v ponuke reťazcov jahody a exotické ovocie. Pokojne si ich z času na čas doprajte. Ale ich nadmerná konzumácia v období, keď nerastú, nie je veľmi logická,“ hovorí G. Chêne.

Upozorňuje aj na prehnanú posadnutosť bio produktmi. „Ak si na záhrade dopestujem šalát bio spôsobom, no kúsok odo mňa leje sused na ten svoj pesticídový kokteil, s mojím šalátom si z pesticídov glgnem tiež.“

Zdroj: Michal Matloň

Podľa K. Fašiangovej sme čoraz ochotnejší čítať etikety na obaloch. „Pred siedmimi rokmi ste málokoho videli v potravinách zobrať do ruky produkt a lúskať hieroglyfy na etikete. Je to čiastočne spôsobené medializovanými potravinovými škandálmi, ale aj za to sme vďační. Najlepší zákazník je totiž dobre informovaný zákazník,“ dopĺňa K. Fašiangová.

Lepšiu informovanosť by nám už čoskoro mohlo zaručiť používanie QR kódov na potravinových výrobkoch. Podľa K. Fašiangovej by mohli nahradiť EAN kódy, ktorých informačná kapacita má svoje limity. „QR kód dokáže pojať stovky údajov od pôvodu surovín až po dátum výroby alebo spotreby. Pri jeho načítaní bude aj zamestnanec pri kase schopný odhaliť, či nejde napríklad o jogurt, ktorý mal byť dávno stiahnutý z predaja,“ hovorí K. Fašiangová.

Diskusia medzi obchodníkmi, dodávateľmi a vládou sa už začala. V medzinárodnej sieti Metro spustili testovaciu prevádzku používania QR kódov interne v sortimente rýb. V praxi si zákazník QR kód tovaru načíta cez čítačku v smartfóne a telefón mu razom vysúka zoznam detailných informácií počnúc pôvodom produktu, výrobou, cestou na pult až po výživové hodnoty či recepty.

NAJLACNEJŠIE SÚ NASPODU

Počuli ste už o hororových zápletkách, ktoré spriadajú reťazce, aby cielenými trikmi oklamali klientov? „Sklamem každého, kto za rozmiestnením tovaru v priestoroch obchodu hľadá mystérium, tajomstvo či puč. Predajca nie je strašidelný mág, ale pragmatický obchodník."

"Niektorí ukladajú na začiatok prevádzky nápoje, lebo sú ťažké a v košíku by ľahko zničili zvyšok nákupu. Iní uprednostňujú emóciu čerstvosti a ku vchodu umiestnia čerstvé potraviny, zeleninu a ovocie. Pečivo nájdete obyčajne na konci, lebo je krehké a malo by sa skladovať na vrchu nákupného košíka,“ vysvetľuje G. Chêne.

Iným príkladom sú svetlá, ktoré musí predajca prispôsobiť kvalite ponúkaného výrobku. „Jediný kilojoule, ktorý by sme pridali či odobrali v oddelení ovocia a zeleniny, by mohol zvýšeným teplom ovplyvniť výslednú kvalitu,“ vysvetľuje obchodník.

Ľudia čoraz viac čítajú etikety na obaloch. Dátumom nie vždy správne rozumejú

Samostatnou kapitolou je umiestňovanie potravín do regálov. „Najnižšie ukladáme najlacnejšie produkty so základnou kvalitou. Predávajú sa zvyčajne v najväčších baleniach a tvoria 7 až 15 percent tržieb reťazca. V úrovní očí nájdete najvyhľadávanejšie produkty, ktoré tvoria neraz päťdesiat percent tržieb reťazca. Prečo by ich obchodník premiestňoval na spodok?“ pýta sa G. Chêne.

Zdroj: archív Metro

ZNÁMKA RODIČOV

Francúza najviac ťaží fakt, že informácie o kvalitných potravinách chýbajú deťom. „Prečo ich neučíme základné vedomosti zo sveta potravín vrátane schopností čítania etikiet? Len tak už ako dospelí dokážu správne zvážiť nielen cenu, ale aj kvalitu,“ zamýšľa sa G. Chêne. Dodáva, že pričastá konzumácia sladkostí by mala dostať v rodinách červenú.

„Rodičia hrajú pri plnení domácich zásob, špájz a chladničiek extrémne dôležitú úlohu. Dávajú deťom príklad a vytvárajú u nich zvyk. U nás doma napríklad nenájdete žiadne sladené nápoje, sirupy či sladkosti. Celkom stačí, ak sú im deti vystavené mimo domova. Inak majú k dispozícii všetko ostatné – chutné syry, poctivé domáce marmelády a čerstvý chlieb,“ opisuje vlastnú skúsenosť francúzsky obchodník G. Chêne.

Na ďalšej strane o zdravom rozume v kuchyni, ale tiež rozhovor s ekotoxikológom Jozefom Klímom o tom‚ čo do košíka nepatrí.

Ekotoxikológ Jozef Klíma: Čítajte, obzerajte, voňajte

Hydroponické paradajky, žltkastý karfiol, lososy z Baltického mora či fitness tyčinky s palmovým olejom. Čomu sa pri nákupe potravín vyhýbať prezradil Profitu bývalý šéf Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcie Jozef Klíma.

Katarína FašiangováZdroj: SAMO

Ako nakupuje potraviny ekotoxikológ?

Čítam zloženie každého výrobku. Vyhýbam sa potravinám s obsahom palmového oleja. Extrémne vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín je spoluzodpovedný za nárast srdcovocievnych ochorení. Obsahuje ho takmer polovica fitness a müsli tyčiniek, keksíkov, čokolád, čokoládových nátierok vrátane najznámejšej čokoládovo-orieškovej nátierky na trhu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PGW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PGW na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 104
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 15 490
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 700
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 12 628
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 538
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 190
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 180
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 018
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 464
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 398

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Dôchodkový strop je Everestom populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

Neprehliadnite tiež

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Stará vila dostala novú tvár. Prerábali tak, aby z nej vyhodili čo najmenej

Vznik projektu, ktorý pristupuje citlivo k spoločnosti a životnému prostrediu, môže plniť úlohu prvej lastovičky.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.

Stovky eur môžete dostať za dvojeurovú mincu

Euro je nepochybne tvrdšia mena ako koruna. Mince niektorých štátov majú pre zberateľov dokonca až stonásobne vyššiu hodnotu, ako je nominálna.