Ako čo najrýchlejšie predať byt

Nedávno som mala príležitosť predávať dve nehnuteľnosti. Patrili mojej rodine a strávila som v nich veľa času, takže môj pohľad na ne bol skreslený. O tom‚ že im niečo asi chýba‚ ma presvedčili až kupci, ktorí sa o naše „lukratívne“ bývanie netrhali. Až po nejakom čase som si spomenula na slová mojej známej‚ ktorá mi rozprávala o homestagingu – úprave interiérov na predaj. Bola to moja záchrana.

Možno aj vy zastávate názor, že pri kúpe nehnuteľnosti sú dôležitejšie praktické veci ako nejaké „kudrlinky“ a vyvolávanie atmosféry. Napríklad poloha, cena, balkón, výťah či samostatné WC. Faktom však zostáva‚ že pokiaľ sa rozhodujete medzi dvoma bytmi s podobnými parametrami a cenou, určite si aj vy podvedome vyberiete ten, ktorý vo vás vyvolá pozitívnejšie emócie.

Väčšina ľudí sa pri nákupoch rozhoduje pocitovo – a vlastne nezáleží na tom‚ či ide o parfum za dvadsať eur‚ dovolenku za niekoľko stoviek alebo byt za niekoľko sto tisíc. Ak sa niekde dobre cítia alebo v nich niečo vyvolá pekné spomienky či túžby, dokážu sa vzdať aj svojich pôvodných a náročnejších požiadaviek.

DOM AKO DOMOV

Keď ako ja predávate niečo‚ čo má pre vás emocionálnu hodnotu‚ ani si neuvedomíte‚ že cudzí človek ju zrejme nebude cítiť. Preňho sú možno dôležité iné veci‚ možno nedokáže cítiť „dobrú energiu“‚ ktorú v dome vytvorilo šťastné spolužitie vašich prarodičov a džavot veselých detí. Väčšinou mu ani nestačí tú predstavu šťavnato opísať.

A tu nastupuje homestaging – príprava nehnuteľností na predaj‚ ktorej cieľom je dodať priestoru pocit domova, vyzdvihnúť jeho potenciál a dodať mu emóciu‚ ale tak‚ aby ju podvedome vycítil každý návštevník.

Andrea PaldanZdroj: Maňo Štrauch

Známa, ktorú spomínam v úvode‚ inak módna návrhárka Andrea Paldan‚ mi nadšene rozprávala‚ ako sa vďaka tomu dá za pomerne málo peňazí zvýšiť atraktivita, a nezriedka i cena nehnuteľnosti.

Ak sa človek niekde dobre cíti, dokáže sa vzdať aj svojich pôvodných a náročnejších požiadaviek

Andrea na to využívala doslova pár dekorácií, ako sú vankúše, sviečky či vázy. „K tejto ponuke som prišla celkom neočakávane vďaka známemu, ktorý mal realitnú kanceláriu. Keď som vošla do niektorých domov na predaj alebo prenájom, uvedomila som si‚ že napriek tomu, že boli nadštandardné, určené pre bonitného klienta a nachádzali sa v skvelej štvrti, niečo im jednoducho chýbalo,“ sumarizuje svoje pocity.

Odrazu dostala chuť ich zmeniť. To „niečo“ je pre ňu čaro domova. „Na to, aby nehnuteľnosť zaujala, stačí malá investícia‚ niekedy aj sto či dvesto eur, dizajnérske oko a širokouhlé fotografie. Ak by mal zostať dom či byt nepovšimnutý niekoľko mesiacov, oplatí sa to,“ prízvukuje Andrea.

Zdroj: Miroslava Spodniaková

NA VLASTNEJ KOŽI

Podelím sa s vami o vlastnú skúsenosť. Predávali sme dedkov starší, ale zrekonštruovaný vidiecky dom s krásnou 24-árovou záhradou. Po tom‚ ako sa presťahoval‚ dom postupne pustol, a napriek dobrej cene sme ho nedokázali vyše dvoch rokov predať. Skúšali sme všeličo, ale báli sme sa ísť úplne pod cenu. A tak sme sa mesiac čo mesiac chodili na vidiek starať o pustnúcu záhradu.

Na to, aby nehnuteľnosť zaujala, stačí malá investícia‚ niekedy aj sto či dvesto eur. Ak by mal zostať dom či byt nepovšimnutý niekoľko mesiacov, oplatí sa to

Raz sa nám prostredníctvom šikovného realitného agenta ozvalo naraz niekoľko záujemcov, ktorí chceli dom vidieť. To rozhodlo. Spolu s dvoma priateľkami sme si urobili nezvyčajný víkend za účelom „našminkovať“ dom tak‚ aby sa konečne predal. Kufor auta naplnili závesy, sviečky, koberčeky, vázy, dečky, ale aj skladacie bicykle a prútené koše. Cieľom bolo ukázať návštevníkom presne to, čo sme tu my už dávno videli – teda dokonalú dedinskú romantiku.

Pred úpravamiZdroj: Miroslava Spodniaková

Rozprestreli sme prikrývky, natrhali kvety, vyložili dečky a posledné plody jesene naaranžovali do košíka. Upiekli sme štrúdľu, uvarili kávu a prestreli stôl v záhrade. O blízku kôlňu sme si opreli naše štýlové skladačky s košíkmi. A k tomu všetkému sme ešte pustili príjemné džezové podfarbenie. Odrazu sa z dedkovho domu stala bašta mestských romantikov, unikajúcich pred každodenným stresom.

A bingo! Hneď druhý záujemca na túto predstavu zareagoval. Bol prepracovaný a chcel zmeniť svoj život. Zostal s nami pri šálke kávy a voňavej štrúdli‚ zohrieval sa na jesennom slnku. Kochal sa retro kúpeľňou i nami dekorovanou kuchyňou. Do týždňa bol dom predaný.

Úprava interiéru jedno- až dvojizbového bytu trvá profesionálovi do troch hodín, vrátane fotografovania

Druhým prípadom bol byt v Nitre, ktorý bol po nájomcoch v mierne dezolátnom stave. Tu už investícia bola vyššia. Farebných a už nemoderných stien sme sa zbavili‚ všade sme dali bielu farbu. Kúpili sme tiež biele prikrývky, mäkučké vankúše, biely koberec a závesy. Zohnali sme vázy, chutnučké uteráky, kanvice, ba aj kávovar, jednoducho všetko, čo sme odrazu považovali za dôležité na vytvorenie pocitu domova.

Lacné farebné postele sme prekryli dekami a dozdobili vankúšmi. Na stenu sme zavesili jemné obrazy a okná zmäkčili závesmi. Voňavá sviečka dopomohla atmosfére. Po dlhšom čase sa záujem o byt odrazu pohol a my sme ho aj napriek „kríze“ čoskoro predali. Dnes už viem‚ že dekorácie netreba kupovať‚ stačí si ich požičať. Lebo nový obyvateľ si priestor aj tak bude chcieť pretvoriť podľa seba.

Po úpraváchZdroj: Miroslava Spodniaková

ČO NA TO PROFESIONÁL

Martina Šnejdárková je profesionálna homestagerka, ktorá spolupracuje s viacerými realitnými kanceláriami. Vždy mala umelecké cítenie‚ napriek tomu, že má titul MBA a dlhé roky pracovala na manažérskej pozícii vo veľkej firme. Okrem iného aj maľuje a vyrába šperky. Profesionálne sa vydala inou cestou až po odchode na materskú dovolenku. Vtedy si s manželom postavili dom a Martine pripadla úloha zariadiť ho. Hovorí‚ že bola vtedy doslova posadnutá hľadaním, kombinovaním a dolaďovaním jednotlivých prvkov interiéru.

Výsledok však podľa nej ohúril nielen jej rodinu, ale i známych a neznámych, ktorí si k nej začali chodiť po rady pri zariaďovaní nehnuteľností. Martina zistila, že mnohí ľudia na to nemajú čas, trpezlivosť alebo cit. Našla dieru na trhu a odtiaľ bol už iba krôčik k homestagingu a neskôr k založeniu jej novej firmy. Dnes má za sebou desiatky úprav nehnuteľností‚ ktorých cieľ je jediný – aby sa rýchlejšie a výhodnejšie predali.

Zverila sa mi‚ že spočiatku chodila vždy na osobné obhliadky priestorov, ale dnes jej už stačí vidieť fotografie. „Na základe fotky a svojich skúseností si viem predstaviť, ako možno interiér upraviť alebo pretvoriť tak, aby bol krajší, útulnejší a zaujímavejší,“ hovorí.

Pred úpravamiZdroj: Miroslava Spodniaková

Martina si ešte živo spomína na svoj prvý homestaging. Išlo o byt, ktorý nebol celé dva mesiace pre nikoho zaujímavý a po jej úpravách sa predal do dvoch týždňov. „Urobila som jednoduchý fotostaging‚ to znamená, že som priniesla doplnky, naaranžovala ich, fotografka potom priestor nafotila a ja som si doplnky zase odniesla. Len na základe nových fotografií sa rozbehli obhliadky‚“ vysvetľuje.

UČÍ SLOVENSKO

Takto to Martina robí najčastejšie‚ hoci niekedy si zákazník želá, aby doplnky ostali v interiéri aj počas obhliadok. „Niektoré priestory to naozaj potrebujú, preto inventár aj prenajímam na obdobie obhliadok. Stalo sa mi tiež, že zákazník chcel inventár odkúpiť,“ hovorí. Úprava interiéru jedno- až dvojizbového bytu trvá podľa nej do troch hodín, vrátane fotografovania.

Stále sa mi jednoduchšie spolupracuje s cudzincami, ktorí ponuku homestagingu vnímajú ako samozrejmosť a bonus k realitným službám
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 761
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 943
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 108
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 611
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 799
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 241
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 159
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 084
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 062
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 973

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

SVET

Vojna sa dnes v podstate nedá vyhlásiť. A už vôbec nie cez Twitter

Severná Kórea považuje tweety amerického prezidenta za vyhlásenie vojny. Washington to tak nevidí.

KULTÚRA

Star Trek mával smiešne masky a triky. Na nových častiach sa však nešetrilo

Na Netflixe sú epizódy po desiatich rokoch.

Neprehliadnite tiež

Ľudia bez domova pracujú na skrášlení životného prostredia

Na Slovensku by ľudia možno aj chceli pomáhať, ale v dôsledku systému práce aj tak zväčša skončia v kancelárii a robia tabuľky. Treba však zabojovať s byrokraciou a založiť si vlastné združenie, hovoria zakladatelia organizácie Stopa Slovensko Martina Pisárová a Pavol Sabela.

Prihláste sa alebo nominujte

Spoločnosť EY vyhlasuje na Slovensku už dvanásty ročník medzinárodnej súťaže EY Podnikateľ roka.

Softvér pojedá celý svet

Inloop je firma troch spriaznených duší, ktoré sa naživo vidia len občas. Spája ich nielen internet, ale aj vývoj aplikácií či rozšírenej a virtuálnej reality.

Čistý dizajn z kvality v odpade

Odpadové drevo rozmontujú a spracúvajú do originálneho dizajnu, stavajú na majstrovstve ručnej driny a nechcú to robiť povrchne.