Bláznivý miliardár spoza kamery

Pre súčasnosť sa Nick Woodman stal synonymom úspechu. Nielen preto, že tento sympatický Američan extrémne rýchlo vybudoval miliardovú firmu, ale aj preto, že priniesol svetu techno-hračku, ktorá oslovila mnohých aktívnych ľudí. Za vynálezom kamerky GoPro nebola náhoda, ale cieľavedomosť a odhodlanie.

Štyridsaťročný Nicholas Woodman mal na podnikanie všetky predpoklady. Jeho otec bol totiž spoluzakladateľom investičnej banky a syn sa teda okolo sveta peňazí pohyboval od detstva. Napriek tomu to Nicka ťahalo za športom a najmä na vodu. Vyrastal v Kalifornii, kde navštevoval aj strednú školu a počas voľna sa venoval surfovaniu.

LÍDER NA DOSKE. Líderské schopnosti ho inšpirovali k tomu, aby v škole založil prvý surfistický klub. Počas školských futbalových zápasov preto predával tričká, aby získal nejaké peniaze na prevádzku klubu. Bola to čistá vášeň a odhodlanie začať s niečím vlastným. Keď prestúpil na Kalifornskú univerzitu v San Diegu a získal titul v odbore vizuál- neho umenia a kreatívneho písania, v rozlete mu už nič nebránilo.

Ďalej to už ale také jednoduché nebolo. Nick skúsil podnikať a vytvoril dva startupy, čím chcel rozbehnúť financovanie ďalších projektov a najmä mať peniaze pre svoju surfistickú vášeň. Startupy sa však nikdy nedokázali naplno odlepiť od zeme, najmä preto, že nevedeli pritiahnuť veľký dopyt. Prvý bol totiž obyčajným e-shopom, ktorý chcel predávať elektroniku, druhý bol hernou a marketingovou platformou, ktorá dávala používateľom možnosť vyhrať hotovosť.

Ak by do tridsiatky Nick woodman nerozbehol biznis, mal by asi iba bežné zamestnanie

Neúspech ho neodradil, aj keď jeho ďalší pokus bol takisto viac projektom „na kolene“. Kým surfoval v Austrálii a Indonézii, chcel svoje surfistické kúsky zachytávať na video. A tak si bez akýchkoľvek technologických výdobytkov gumeným popruhom jednoducho pripevnil vodotesný fotoaparát na dlaň ruky a snažil sa z toho vyťažiť čo najviac. Obraz však nezodpovedal tomu, čo si predstavoval. Bolo to amatérske a zároveň to odvádzalo od surfovania.

Zdroj: SITA/AP

Chcelo to „byť profíkom“, vytvoriť kameru, ktorá dokáže zachytiť skvelý obraz a je jednoduchá na používanie. Utvrdil ho v tom potenciálne veľký dopyt nielen medzi surfistami, ale aj extrémnymi športovcami. Nehovoriac o selfie trende, ktorý mal ešte len prísť.

CESTA K MILIÓNOM. Ani tak to nemalo byť jednoduché. Napriek tomu, že kamera, s ktorou plánoval prísť, by spĺňala všetko, čo športovci požadovali – chceli kvalitné snímky, chceli sa dostať k dianiu čo najbližšie, chceli mať kameru vždy poruke a v dobrom zábere. To si vyžadovalo čas. Aj preto najprv vyvinul popruh, ktorý by univerzálne uchytil kameru na telo.

N. Woodman tejto myšlienke veril natoľko, že sa rozhodol financovať projekt z vlastných peňazí a z toho, čo dokázal zarobiť predajom domácky vyrobených náramkov. Nebolo toho veľa, ale matematika fungovala. Náramky kupoval na Bali za necelé dva doláre a predával v Kalifornii za šesťdesiat.

Na rozbeh biznisu to však nepostačovalo. Najmä ak ďalej plánoval priniesť na trh fungujúcu kameru. Pôžičku si vybavil u svojej matky a otca. Dokopy sa mu podarilo vyzbierať takmer 250-tisíc dolárov, čo už tvorilo slušný základ pre štart podnikania v Amerike.

Ako vždy pripomína, požičané peniaze vrátil, len čo to bolo možné. A to bolo pomerne skoro, pretože novinka, ktorú nakoniec označil nálepkou GoPro, sa ujala. Zrodil sa ďalší masovo uznávaný produkt, ktorý sa mal stať na dlhé roky kultom jednej éry a generácie.

Kamera následne prešla viacerými vylepšeniami, dostala pripojenie na WiFi, mohla byť ovládaná na diaľku či vodotesná. A čo bolo podstatné, bola náhradou profesionálnych kamier za prístupnú cenu 200 až 400 dolárov.

Hodnota firmy je takmer dva a pol miliardy dolárov

Zdroj: SITA/AP

REKLAMA JE VŠETKO. Ako večný nadšenec extrémnych športov Nick presne vedel, na koho a najmä ako zacieliť svoj marketing. Všetko okolo uvedenia kamery na trh súviselo s entuziazmom, perfektnými zábermi, extrémnymi športovcami. Sám Nick, ktorý zvykol jazdiť na rýchlych autách, si vedel predstaviť využitie kamery pri mnohých príležitostiach a športoch. Odrazu to už nebolo len o snímaní vĺn pri surfovaní, ale čoraz viac ľudí používalo kameru pri rôznych aktivitách, čo vhodne doplnilo ďalšiu odnož produktov GoPro, a to doplnkov, uchytávacích zariadení či špeciálnych prilieb až po surfovacie dosky na mieru.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PFS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PFS na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 181
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 043
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 038
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 457
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 007
  6. Kam do tepla v januári? 1 691
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 502
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 356
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 172
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 899

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Sklady sú spiace peniaze. Zara vie robiť rýchlu módu vďaka dobrej logistike

Logistika a distribúcia sú silnými tromfmi obchodného modelu značky Zara, ktorý sa stal vzorom pre trend rýchlej módy.

Rýchla móda dnes nemá alternatívu

Móda sa celkom zbláznila. Jednu vec si poriadne ani neoblečiete a už sa z výkladov na vás pozerá nový, vraj trendovejší. Konceptu rýchlej módy vo všetkom protirečí luxusná, ktorá vlastne z módy nikdy nevychádza.

Investujte do výskumu. Vráti sa vám to.

Budúcnosť majú firmy, ktoré prinesú aplikácie najmä v oblastiach analýzy dát a umelej inteligencie. Tvrdí to Ornit Shinarová, ktorá v banke Citi v Izraeli vedie akcelerátor rizikového investovania.

V Nórsku nepotrebujete hotovosť. Stačí vám karta či mobil

Peňaženky Nórov či Švédov nie sú plné mincí, ale skôr kariet. Aj tie však z peňaženiek miznú, nahrádzajú ich mobily.

Pracoval na ropnej plošine. Tie peniaze nie sú zadarmo

Z každej strany sa sypú príbehy ľudí, ktorí sú ochotní vzdať sa všetkého, aby premenili svoje najväčšie túžby na skutočnosť.