Bláznivý miliardár spoza kamery

Pre súčasnosť sa Nick Woodman stal synonymom úspechu. Nielen preto, že tento sympatický Američan extrémne rýchlo vybudoval miliardovú firmu, ale aj preto, že priniesol svetu techno-hračku, ktorá oslovila mnohých aktívnych ľudí. Za vynálezom kamerky GoPro nebola náhoda, ale cieľavedomosť a odhodlanie.

Štyridsaťročný Nicholas Woodman mal na podnikanie všetky predpoklady. Jeho otec bol totiž spoluzakladateľom investičnej banky a syn sa teda okolo sveta peňazí pohyboval od detstva. Napriek tomu to Nicka ťahalo za športom a najmä na vodu. Vyrastal v Kalifornii, kde navštevoval aj strednú školu a počas voľna sa venoval surfovaniu.

LÍDER NA DOSKE. Líderské schopnosti ho inšpirovali k tomu, aby v škole založil prvý surfistický klub. Počas školských futbalových zápasov preto predával tričká, aby získal nejaké peniaze na prevádzku klubu. Bola to čistá vášeň a odhodlanie začať s niečím vlastným. Keď prestúpil na Kalifornskú univerzitu v San Diegu a získal titul v odbore vizuál- neho umenia a kreatívneho písania, v rozlete mu už nič nebránilo.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalej to už ale také jednoduché nebolo. Nick skúsil podnikať a vytvoril dva startupy, čím chcel rozbehnúť financovanie ďalších projektov a najmä mať peniaze pre svoju surfistickú vášeň. Startupy sa však nikdy nedokázali naplno odlepiť od zeme, najmä preto, že nevedeli pritiahnuť veľký dopyt. Prvý bol totiž obyčajným e-shopom, ktorý chcel predávať elektroniku, druhý bol hernou a marketingovou platformou, ktorá dávala používateľom možnosť vyhrať hotovosť.

Ak by do tridsiatky Nick woodman nerozbehol biznis, mal by asi iba bežné zamestnanie

Neúspech ho neodradil, aj keď jeho ďalší pokus bol takisto viac projektom „na kolene“. Kým surfoval v Austrálii a Indonézii, chcel svoje surfistické kúsky zachytávať na video. A tak si bez akýchkoľvek technologických výdobytkov gumeným popruhom jednoducho pripevnil vodotesný fotoaparát na dlaň ruky a snažil sa z toho vyťažiť čo najviac. Obraz však nezodpovedal tomu, čo si predstavoval. Bolo to amatérske a zároveň to odvádzalo od surfovania.

Zdroj: SITA/AP

Chcelo to „byť profíkom“, vytvoriť kameru, ktorá dokáže zachytiť skvelý obraz a je jednoduchá na používanie. Utvrdil ho v tom potenciálne veľký dopyt nielen medzi surfistami, ale aj extrémnymi športovcami. Nehovoriac o selfie trende, ktorý mal ešte len prísť.

CESTA K MILIÓNOM. Ani tak to nemalo byť jednoduché. Napriek tomu, že kamera, s ktorou plánoval prísť, by spĺňala všetko, čo športovci požadovali – chceli kvalitné snímky, chceli sa dostať k dianiu čo najbližšie, chceli mať kameru vždy poruke a v dobrom zábere. To si vyžadovalo čas. Aj preto najprv vyvinul popruh, ktorý by univerzálne uchytil kameru na telo.

N. Woodman tejto myšlienke veril natoľko, že sa rozhodol financovať projekt z vlastných peňazí a z toho, čo dokázal zarobiť predajom domácky vyrobených náramkov. Nebolo toho veľa, ale matematika fungovala. Náramky kupoval na Bali za necelé dva doláre a predával v Kalifornii za šesťdesiat.

Na rozbeh biznisu to však nepostačovalo. Najmä ak ďalej plánoval priniesť na trh fungujúcu kameru. Pôžičku si vybavil u svojej matky a otca. Dokopy sa mu podarilo vyzbierať takmer 250-tisíc dolárov, čo už tvorilo slušný základ pre štart podnikania v Amerike.

Ako vždy pripomína, požičané peniaze vrátil, len čo to bolo možné. A to bolo pomerne skoro, pretože novinka, ktorú nakoniec označil nálepkou GoPro, sa ujala. Zrodil sa ďalší masovo uznávaný produkt, ktorý sa mal stať na dlhé roky kultom jednej éry a generácie.

Kamera následne prešla viacerými vylepšeniami, dostala pripojenie na WiFi, mohla byť ovládaná na diaľku či vodotesná. A čo bolo podstatné, bola náhradou profesionálnych kamier za prístupnú cenu 200 až 400 dolárov.

Hodnota firmy je takmer dva a pol miliardy dolárov

Zdroj: SITA/AP

REKLAMA JE VŠETKO. Ako večný nadšenec extrémnych športov Nick presne vedel, na koho a najmä ako zacieliť svoj marketing. Všetko okolo uvedenia kamery na trh súviselo s entuziazmom, perfektnými zábermi, extrémnymi športovcami. Sám Nick, ktorý zvykol jazdiť na rýchlych autách, si vedel predstaviť využitie kamery pri mnohých príležitostiach a športoch. Odrazu to už nebolo len o snímaní vĺn pri surfovaní, ale čoraz viac ľudí používalo kameru pri rôznych aktivitách, čo vhodne doplnilo ďalšiu odnož produktov GoPro, a to doplnkov, uchytávacích zariadení či špeciálnych prilieb až po surfovacie dosky na mieru.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PFS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PFS na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
          2. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
          3. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
          4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
          5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
          6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
          7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
          8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
          9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
          10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
          1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
          2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
          3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
          4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
          5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
          6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
          7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
          8. Tréningové moduly HACCP online
          9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
          10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
          1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 217
          2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 834
          3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 756
          4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 336
          5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 9 070
          6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 809
          7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 284
          8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 851
          9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine 3 238
          10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 221

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Obľúbený hotel Bödöra a Smeru prišiel o eurofondy

          Firmy z babindolskej skupiny odstúpili od zmluvy na opravu hotela Zlatý kľúčik z eurofondov. Dôvod nepovedali.

          KOMENTÁRE

          Špačince sú Slavkov II

          Vlastnú verziu by vedeli prerozprávať tisícky seniorov, od ktorých skúpili pozemky.

          PLUS

          Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

          Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

          Neprehliadnite tiež

          Ako sa balí svet v Šenkviciach

          Špeciálne vrecia z Novplastu si objednáva nielen mesto Berlín, dánske priemyselné podniky, ale aj švajčiarska armáda či McDonald’s.

          Realitná bublina sa stále nafukuje, ale nepraská

          Súčasné ceny bytov už prekonali hodnoty, ktoré mali pred vypuknutím finančnej krízy. Ceny nehnuteľností brzdia len lacnejšie domy.

          Južná Afrika môže nakŕmiť svet

          Na tom, že v Juhoafrickej republike to už dlhšie vrie, má hlavnú zásluhu prezident Jacob Zuma, ktorý nedávno rezignoval.

          Cesta od turistiky k smart podrážke

          Topánky s podrážkou od firmy Vibram sú dodnes značkou kvality na celom svete. K úspechu jej pomohli aj inovácie.

          Odmeny pre sprostredkovateľov rezort financií ohraničí

          Dokážu vybaviť lacnejšiu hypotéku či finančne pripraviť človeka na nečakané životné situácie. Meno im však kazí pár dobrodruhov, ktorých zaujímajú iba peniaze.