Kuriéri na bicykloch dobývajú Slovensko

Nezastaví ich dážď ani sneh, nespomalia ich dopravné zápchy. Menšie zásielky doručia do dvoch hodín a na cargo bicykloch odvezú pohodlne štvrťtonový náklad. Ľudia ich poznávajú podľa typických žltých dresov s nápisom Švihaj Šuhaj. Na ulici vzbudzujú sympatie a naplno bodovali aj v súťaži Profitu pre malé a začínajúce firmy.

Cyklokuriérska služba s chytľavým názvom Švihaj Šuhaj vznikla v Bratislave v roku 2009. Bol to vlastne prenos myšlienky z Budapešti, kde nadšenci už dlhšie doručovali zásielky výhradne ekologicky, teda na bicykloch pod maďarskou značkou Hajtas Pajtas. Zakladatelia slovenskej firmy Gábor Bindics a Ferenc Viola, mimochodom obaja žijú na Slovensku, sa už venujú iným projektom, ale projekt úspešne pokračuje aj po prevzatí značky väčšou kuriérskou spoločnosťou GO4.

DOBRÁ PRAX. Budapeštianska skúsenosť pomohla Bratislavčanom najmä v začiatkoch. V maďarskej metropole si už vyskúšali, že cyklokuriérska služba je limitovaná napríklad veľkosťou batoha, do ktorého sa zmestí len obmedzený počet zásielok s obmedzenou veľkosťou. Bicy- kel je najefektívnejším dopravným prostriedkom len na určitom území, ideálne v dosahu desiatich kilometrov. Na väčšie vzdialenosti už bude cyklokuriér len veľmi ťažko konkurovať autokuriérom. Na druhej strane jeho výhodou je, že rýchlosť doručenia nezávisí od dopravnej situácie.

Článok pokračuje pod video reklamou
Názov Švihaj Šuhaj je silný, oslovuje, uchopí ho každý. Funguje ako pozitívny vírus

Keď sa rozhovoríme o momente prepojenia dvoch značiek, obchodný riaditeľ Josef Ošlejšek hovorí‚ že vo firme GO4 mali cyklokuriérov už predtým. A hoci doručovanie na bicykli bolo pre nich len doplnkovou službou, mali vlastne viac cyklokuriérov ako pôvodná firma Švihaj Šuhaj. „Cyklista je vhodný logistický prvok najmä pre pešiu zónu a širšie centrum mesta. Využívame prekládku z áut na bicykle na rozhraní pešej zóny. Biznis model, ktorý bol na začiatku veľmi romantický – robme všetko na bicykloch, sme doplnili aj o využitie áut, čo robí našu službu veľmi flexibilnou‚“ hovorí.

Aby neprišlo k omylu: GO4 je materská spoločnosť. Švihaj Šuhaj je od roku 2012 jej dcérou. Genéza je pomerne jednoduchá. „Zatelefonoval mi väčšinový majiteľ Švihaj Šuhaj Michal Matys a na stretnutí načrtol predstavu o tom, že by sme cyklokuriérsku službu prevzali. Ešte nikdy som sa s nikým tak rýchlo nedohodol,“ opisuje J. Ošlejšek. Švihaj Šuhaj potreboval vtedy nájsť niekoho, kto by rozvíjal obchodné meno a myšlienku, čo sa v GO4 páčilo a videli v tom príležitosť. „Myslím si , že pôvodní vlastníci môžu byť spokojní,“ uvádza prevádzkový riaditeľ Šimon Krošlák.

Zdroj: Berco

Názov Švihaj Šuhaj je silný, oslovuje, uchopí ho každý, kto s ním príde po prvý raz do styku. „Je ako pozitívny vírus,“ hovorí J. Ošlejšek. Názov dodal službe „šmrnc“ a vyslal priateľský signál verejnosti.

Denne je v teréne osem až desať cyklokuriérov v Bratislave a jeden v Košiciach. Služby GO4 a Švihaj Šuhaj majú spoločný dispečing, obe firmy majú aj spoločné ekonomické oddelenie, administratívu a delia sa o priestory.

Takmer každé väčšie mesto v západnej Európe už koketuje s myšlienkou rozširovania cyklokuriérskych služieb

BEZPEČNOSŤ NA CESTE. Jazdu na bicykli po Bratislave mnohí prirovnávajú k adrenalínovému športu. Š. Krošlák‚ ktorý funguje sám ako kuriér‚ oponuje. Tvrdí, že nejde o extrémne nebezpečnú aktivitu‚ hoci byť cyklistom v hlavnom meste je niekedy ťažké. Metropole chýba cyklistická infraštruktúra – cyklistické chodníky a pruhy sú slabo prepojené a je ich málo. Pohyb bicykla medzi autami nie je vždy ideálny. Medzi šoférmi sa nájdu aj arogantní, ktorí dokážu cyklistu v premávke ohroziť. Na druhej strane aj cyklista môže k bezpečnosti prispieť napríklad tým, že bude viditeľný a nebude robiť prudké a neočakávané pohyby.

Šimon najazdí v premávke denne desiatky kilometrov. Robí to už niekoľko rokov a okrem pár menších kolízií nemal vážnejší problém. Vníma, že ohľaduplnosť vodičov sa postupne zlepšuje. Cyklistov v premávke pribúda a čím ich je viac, tým viac ich vodiči vnímajú a počítajú s nimi ako s účastníkmi cestnej premávky. „Nájde sa šofér, ktorý pokazí deň hlúpym manévrom, ale väčšinou je to v pohode. Musíme sa naučiť vzájomnému rešpektu,“ hovorí Š. Krošlák.

Cyklista je vhodný logistický prvok najmä pre pešiu zónu a centrum. Využívame prekládku z áut na bicykle na rozhraní pešej zóny

Pohyb bicykla po pešej zóne je v Bratislave povolený i nepovolený. Na zhruba polovici vjazdov do pešej zóny je dopravným značením vjazd povolený a na druhej polovici značky vjazd bicyklov zakazujú. Na webových stránkach mesta je uvedené, že cyklisti do pešej zóny vstúpiť môžu, nemali by sa však pohybovať rýchlosťou nad 20 kilometrov za hodinu. „Pri každej príležitosti apelujem na „šuhajov“, aby boli voči chodcom ohľaduplní. Snažíme sa pešiu zónu obchádzať a vstupovať do nej len pri doručovaní alebo preberaní zásielky, ale keďže mestom už dlho sľubovaný nultý okruh okolo historického centra stále nie je dokončený, úplne sa jej vyhnúť nedá‚“ vysvetľuje Šimon.

Zdroj: Maňo Štrauch

VIAC SLUŽIEB. Takmer každé väčšie mesto v západnej Európe už koketuje s myšlienkou rozširovania cyklokuriérskych služieb. Pritom treba rozlíšiť doručovanie bežných ľahkých zásielok, ako sú dokumenty a malé balíčky‚ a tých väčších či ťažších v rámci zásobovania prevádzok v pešej zóne.

Kým prvá línia je už rozšírená, druhá sa ešte len formuje. Viditeľná je najmä pri používaní nákladných bicyklov. V tomto ohľade je Bratislava vďaka firme Švihaj Šuhaj na špici. „Na konferenciu o mestskej cyklologistike v Holandsku sme predvlani odchádzali s tým, že tam budeme zbierať inšpirácie. Zistili sme však, že inšpiráciou pre mnohých sme práve my. Angličania, Nemci i Luxemburčania sa vypytovali nás, nie naopak‚“ spomína J. Ošlejšek.

„V zásobovaní pešej zóny či donáške jedla – to sú služby, ktoré sme už otestovali – sme najďalej. V západnej Európe už podobné koncepty skúšajú‚ v strednej Európe sme zatiaľ jediní. Expresní cyklokuriéri sú v Budapešti, Viedni, Prahe i vo Varšave, nikde však nefunguje zásobovanie pešej zóny,“ konkretizuje.

Ponúka sa otázka možnej expanzie Švihaj Šuhaj do iných stredoeurópskych metropol. „Pozeráme sa tým smerom a prvé kontakty už máme za sebou‚“ prezrádza J. Ošlejšek. Pripomína však aj dôležitosť spolupráce s mestskými samosprávami‚ ktorá je pre ich fungovanie v centrách alfou a omegou. „Naším záujmom je rozšírenie pôsobnosti, ale predovšetkým nám ide o Bratislavu. Toto mesto má ideálnu veľ- kosť na otestovanie a vývoj nových služieb. Preto sa snažíme rokovať s magistrátom a Starým mestom napríklad o umiestnení prekladiska alebo o úprave pravidiel zásobovania. Myslíme si, že keď sa to podarí v Bratislave, budeme ľahšie presviedčať inde,“ mieni Š. Krošlák...

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PFJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PFJ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 26 465
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 931
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 19 312
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 13 194
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 004
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 12 438
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 904
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 211
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 4 546
  10. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 3 821

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Marketing potrebuje trocha punku

V reklame je veľa balastu, ale tie najlepšie si ľudia zapamätajú.

Marketing potrebuje trocha punku

V reklame je veľa balastu, ale tie najlepšie si ľudia zapamätajú.

Dvadsať rokov podnikajú vo výrobe sóje bez eurofondov a ekologicky

Najväčším hitom v predajni sú akékoľvek zrná, strukoviny a všetky druhy ovsených vločiek.

Zuzana Csériová v obchode u Vážky

Z textilného odpadu vyrábajú izolácie do domov a automobilov

Staré oblečenie sa dá zrecyklovať viacerými spôsobmi.

Za aký dlhý čas sa dá ušetriť pol milióna, ak ste bežný Slovák?

V súčasnosti môžeme vidieť pozitívny posun a prístup klientov k investovaniu.