Kuriéri na bicykloch dobývajú Slovensko

Nezastaví ich dážď ani sneh, nespomalia ich dopravné zápchy. Menšie zásielky doručia do dvoch hodín a na cargo bicykloch odvezú pohodlne štvrťtonový náklad. Ľudia ich poznávajú podľa typických žltých dresov s nápisom Švihaj Šuhaj. Na ulici vzbudzujú sympatie a naplno bodovali aj v súťaži Profitu pre malé a začínajúce firmy.

Cyklokuriérska služba s chytľavým názvom Švihaj Šuhaj vznikla v Bratislave v roku 2009. Bol to vlastne prenos myšlienky z Budapešti, kde nadšenci už dlhšie doručovali zásielky výhradne ekologicky, teda na bicykloch pod maďarskou značkou Hajtas Pajtas. Zakladatelia slovenskej firmy Gábor Bindics a Ferenc Viola, mimochodom obaja žijú na Slovensku, sa už venujú iným projektom, ale projekt úspešne pokračuje aj po prevzatí značky väčšou kuriérskou spoločnosťou GO4.

DOBRÁ PRAX. Budapeštianska skúsenosť pomohla Bratislavčanom najmä v začiatkoch. V maďarskej metropole si už vyskúšali, že cyklokuriérska služba je limitovaná napríklad veľkosťou batoha, do ktorého sa zmestí len obmedzený počet zásielok s obmedzenou veľkosťou. Bicy- kel je najefektívnejším dopravným prostriedkom len na určitom území, ideálne v dosahu desiatich kilometrov. Na väčšie vzdialenosti už bude cyklokuriér len veľmi ťažko konkurovať autokuriérom. Na druhej strane jeho výhodou je, že rýchlosť doručenia nezávisí od dopravnej situácie.

Názov Švihaj Šuhaj je silný, oslovuje, uchopí ho každý. Funguje ako pozitívny vírus

Keď sa rozhovoríme o momente prepojenia dvoch značiek, obchodný riaditeľ Josef Ošlejšek hovorí‚ že vo firme GO4 mali cyklokuriérov už predtým. A hoci doručovanie na bicykli bolo pre nich len doplnkovou službou, mali vlastne viac cyklokuriérov ako pôvodná firma Švihaj Šuhaj. „Cyklista je vhodný logistický prvok najmä pre pešiu zónu a širšie centrum mesta. Využívame prekládku z áut na bicykle na rozhraní pešej zóny. Biznis model, ktorý bol na začiatku veľmi romantický – robme všetko na bicykloch, sme doplnili aj o využitie áut, čo robí našu službu veľmi flexibilnou‚“ hovorí.

Aby neprišlo k omylu: GO4 je materská spoločnosť. Švihaj Šuhaj je od roku 2012 jej dcérou. Genéza je pomerne jednoduchá. „Zatelefonoval mi väčšinový majiteľ Švihaj Šuhaj Michal Matys a na stretnutí načrtol predstavu o tom, že by sme cyklokuriérsku službu prevzali. Ešte nikdy som sa s nikým tak rýchlo nedohodol,“ opisuje J. Ošlejšek. Švihaj Šuhaj potreboval vtedy nájsť niekoho, kto by rozvíjal obchodné meno a myšlienku, čo sa v GO4 páčilo a videli v tom príležitosť. „Myslím si , že pôvodní vlastníci môžu byť spokojní,“ uvádza prevádzkový riaditeľ Šimon Krošlák.

Zdroj: Berco

Názov Švihaj Šuhaj je silný, oslovuje, uchopí ho každý, kto s ním príde po prvý raz do styku. „Je ako pozitívny vírus,“ hovorí J. Ošlejšek. Názov dodal službe „šmrnc“ a vyslal priateľský signál verejnosti.

Denne je v teréne osem až desať cyklokuriérov v Bratislave a jeden v Košiciach. Služby GO4 a Švihaj Šuhaj majú spoločný dispečing, obe firmy majú aj spoločné ekonomické oddelenie, administratívu a delia sa o priestory.

Takmer každé väčšie mesto v západnej Európe už koketuje s myšlienkou rozširovania cyklokuriérskych služieb

BEZPEČNOSŤ NA CESTE. Jazdu na bicykli po Bratislave mnohí prirovnávajú k adrenalínovému športu. Š. Krošlák‚ ktorý funguje sám ako kuriér‚ oponuje. Tvrdí, že nejde o extrémne nebezpečnú aktivitu‚ hoci byť cyklistom v hlavnom meste je niekedy ťažké. Metropole chýba cyklistická infraštruktúra – cyklistické chodníky a pruhy sú slabo prepojené a je ich málo. Pohyb bicykla medzi autami nie je vždy ideálny. Medzi šoférmi sa nájdu aj arogantní, ktorí dokážu cyklistu v premávke ohroziť. Na druhej strane aj cyklista môže k bezpečnosti prispieť napríklad tým, že bude viditeľný a nebude robiť prudké a neočakávané pohyby.

Šimon najazdí v premávke denne desiatky kilometrov. Robí to už niekoľko rokov a okrem pár menších kolízií nemal vážnejší problém. Vníma, že ohľaduplnosť vodičov sa postupne zlepšuje. Cyklistov v premávke pribúda a čím ich je viac, tým viac ich vodiči vnímajú a počítajú s nimi ako s účastníkmi cestnej premávky. „Nájde sa šofér, ktorý pokazí deň hlúpym manévrom, ale väčšinou je to v pohode. Musíme sa naučiť vzájomnému rešpektu,“ hovorí Š. Krošlák.

Cyklista je vhodný logistický prvok najmä pre pešiu zónu a centrum. Využívame prekládku z áut na bicykle na rozhraní pešej zóny

Pohyb bicykla po pešej zóne je v Bratislave povolený i nepovolený. Na zhruba polovici vjazdov do pešej zóny je dopravným značením vjazd povolený a na druhej polovici značky vjazd bicyklov zakazujú. Na webových stránkach mesta je uvedené, že cyklisti do pešej zóny vstúpiť môžu, nemali by sa však pohybovať rýchlosťou nad 20 kilometrov za hodinu. „Pri každej príležitosti apelujem na „šuhajov“, aby boli voči chodcom ohľaduplní. Snažíme sa pešiu zónu obchádzať a vstupovať do nej len pri doručovaní alebo preberaní zásielky, ale keďže mestom už dlho sľubovaný nultý okruh okolo historického centra stále nie je dokončený, úplne sa jej vyhnúť nedá‚“ vysvetľuje Šimon.

Zdroj: Maňo Štrauch

VIAC SLUŽIEB. Takmer každé väčšie mesto v západnej Európe už koketuje s myšlienkou rozširovania cyklokuriérskych služieb. Pritom treba rozlíšiť doručovanie bežných ľahkých zásielok, ako sú dokumenty a malé balíčky‚ a tých väčších či ťažších v rámci zásobovania prevádzok v pešej zóne.

Kým prvá línia je už rozšírená, druhá sa ešte len formuje. Viditeľná je najmä pri používaní nákladných bicyklov. V tomto ohľade je Bratislava vďaka firme Švihaj Šuhaj na špici. „Na konferenciu o mestskej cyklologistike v Holandsku sme predvlani odchádzali s tým, že tam budeme zbierať inšpirácie. Zistili sme však, že inšpiráciou pre mnohých sme práve my. Angličania, Nemci i Luxemburčania sa vypytovali nás, nie naopak‚“ spomína J. Ošlejšek.

„V zásobovaní pešej zóny či donáške jedla – to sú služby, ktoré sme už otestovali – sme najďalej. V západnej Európe už podobné koncepty skúšajú‚ v strednej Európe sme zatiaľ jediní. Expresní cyklokuriéri sú v Budapešti, Viedni, Prahe i vo Varšave, nikde však nefunguje zásobovanie pešej zóny,“ konkretizuje.

Ponúka sa otázka možnej expanzie Švihaj Šuhaj do iných stredoeurópskych metropol. „Pozeráme sa tým smerom a prvé kontakty už máme za sebou‚“ prezrádza J. Ošlejšek. Pripomína však aj dôležitosť spolupráce s mestskými samosprávami‚ ktorá je pre ich fungovanie v centrách alfou a omegou. „Naším záujmom je rozšírenie pôsobnosti, ale predovšetkým nám ide o Bratislavu. Toto mesto má ideálnu veľ- kosť na otestovanie a vývoj nových služieb. Preto sa snažíme rokovať s magistrátom a Starým mestom napríklad o umiestnení prekladiska alebo o úprave pravidiel zásobovania. Myslíme si, že keď sa to podarí v Bratislave, budeme ľahšie presviedčať inde,“ mieni Š. Krošlák...

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PFJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PFJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  10. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 151
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 4 952
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 441
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 159
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 673
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 131
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 108
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 708
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 583
  10. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 528

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo islamisti strieľajú zbraňami zo Slovenska

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

SVET

Rusi vyhrávajú boj o Blízky východ, Trump stráca vplyv

Rusko pomohlo Asadovi zostať pri moci, aj s porážkou islamistov.

Neprehliadnite tiež

Leteli sme so slovenskou pilotkou

Z trenčianskeho letiska nás medzi oblaky vzala jedna z mála slovenských pilotiek a Slovák, ktorý začal lietať na Islande.

Najskôr drevo zo Slovenska vyvážali. Dnes z neho robia masívny nábytok žiadaný v zahraničí

Výrobné družstvo Javorina je najväčší slovenský výrobca masívneho dubového nábytku. Prežil neľahké obdobia a viackrát sa transformoval. Dnes má veľké plány do budúcnosti.

Mýty o zlate. Je stále tento kov bezpečný investičný prístav?

V posledných rokoch niektoré centrálne banky sťahujú zlaté rezervy zo zahraničia a zvyšujú podiel cenného kovu v domácich trezoroch. Naberá zlato opäť na hodnote?

Darčeky hodnotnejšie ako peniaze

Na rozdiel od papúč sú peniaze univerzálne akceptovaným vianočným darčekom. Ani za nimi však necítiť myšlienku darcu.

Efekt motýlieho krídla

Osem vysokých škôl a univerzít z celého Slovenska sa už zapojilo do programu Butterfly Effect.