Ako zlepšiť naše školy? Ľahko - počúvať a snažiť sa chápať

Obrovské tempo zmien v modernom svete vnieslo mnohé pozitívne impulzy do spoločnosti i vzťahov medzi ľuďmi. Školy však väčšinou ostávajú rovnaké celé desaťročia, ba stáročia. Kedysi boli motorom pokroku a azylom slobody, dnes sú totalitným mamutom v demokratickom a liberálnom svete. Dá sa to zmeniť.

Nerozprávaj, nikto ťa nevyvolal. Utíšte sa, lebo budete všetci po škole. Tieto a ďalšie stereotypy si zo školy dobre pamätáme a pri spomienke na ne nejeden ešte stále pocíti tlak v žalúdku a zaleje ho studený pot.

A vedomosti? S odstupom času nám dochádza, prečo sme mali radi slovenčinu na základnej škole, fyziku na strednej a prečo nás dejepis nebavil, hoci ako predmet je zaujímavý.

Vedomosti máme lepšie z predmetov, kde mal učiteľ v sebe okrem prísnosti aj láskavosť, keď vedel počúvať a nielen si vynucovať pozornosť, neprednášal, ale dával otázky a chcel počuť odpovede.

AKO POMÔCŤ UČITEĽOM

Charakteristika dobrého učiteľa je nemenná v čase, nezávislá od systému vzdelávania. Pri modernom prístupe k školstvu sa aj na Slovensku už objavujú nové myšlienky, ako vychovávať „dobrých učiteľov“ a ako im okrem učebných osnov poskytnúť podporu, pomoc a nástroje, ako sa dostať k dieťaťu bližšie. Viacero zahraničných škôl buduje systém na novom type vyučovania založenom na vzťahu učiteľa a žiaka.

V čase internetu učiteľ stratil význam ako niekto, kto žiakom odovzdáva informácie. jeho novou úlohou je pomôcť deťom urobiť si v pretlaku informácií poriadok

Slovenskí vzdelávací experti mali nedávno možnosť inšpirovať sa jedným z najvýznamnejších odborníkov, Dánom Larsom Rokk- jaerom, ktorý navštívil Bratislavu. V prezentácii na konferencii o firemnej filantropii Nadácie Pontis premietol niekoľko fotografií zo škôl z roku 1858 v dánskom Grindwingu a z rovnakého mesta z roku 2013.

Ukázal mapu Britského spoločenstva národov, ktorá v uplynulých storočiach predstavovala veľkú časť sveta a platil v ňom jednotný systém vzdelávania, pričom citoval aj dokument o školských testoch z Číny z roku 200. Všetky príklady mali spoločné to, že deti v škole ticho sedeli a počúvali, boli iba divákmi. „Je nevyhnutné zmeniť systém, kde je žiak v škole iba pasívnym divákom a prijímateľom vedomostí,“ povedal autor myšlienky kultúry vzájomného počúvania sa na školách L. Rokkjaer.

Skeptikom a stúpencom tradičného modelu učiteľa ako autority rozohnal pochybnosti, keď uviedol, že „žiak si ani v novom modeli nemôže robiť, čo chce. Model založený na kultúre vzájomného počúvania musí stavať na silnom vedení“.

Ivan Pribičko s Larsom Rokkjaerom (vpravo)Zdroj: archív I. Pribička

KDE SÍDLI PROVINCIA POROZUMENIA?

Časťou Rokkjaerovej metódy je priestor inšpirovaný Piatou provinciou z írskej mytológie. Ľudia v ňom museli akceptovať, že nič z toho, čo považovali za pravdu, tam automaticky neplatí. Sú iba ľudia, ktorí majú názory, a ostatní sa im snažia porozumieť. V piatej provincii pracujú učitelia medzi sebou, aj žiaci s učiteľmi. Je to utopický priestor na riešenie problémov a v školstve radikálna zmena, ktorá prichádza veľmi pomaly.

Základom kultúry načúvania je vôľa počúvať, a nie vôľa rozprávať

Vo Švédsku vláda takýto systém podporuje práve vďaka L. Rokkjaerovi, autorovi systému školstva schváleného v deväťdesiatych rokoch minulého storočia.

Tradičná školaZdroj: Martina Brunovská

Žiak si ani v novom modeli založenom na interakcii nemôže robiť, čo chce. aj tento model musí stavať na silnom vedení učiteľom

Na Slovensko priviedol L. Rokkjaera sociológ Ivan Pribičko, jeho bývalý žiak, ktorý pracuje v zahraničí v organizácii Sharing Perspectives Foundation. „Stretol som sa s Larsom na konferencii v Kodani v čase, keď som študoval v Dánsku. Neskôr bol mentorom mojej diplomovej práce a som rád, že prijal moje pozvanie na Slovensko,“ uviedol. I. Pribičko. Okrem práce v zahraničí veľa publikuje aj na Slovensku a patrí k stúpencom školskej reformy.

„Na Slovensku nové modely škôl už sú, ale môžu fungovať iba v rámci neformálneho vzdelávania, pretože sú oficiálne považované za alternatívne prístupy. Je snaha preniesť ich aj do formálneho vzdelávania, v čom je pre nás Lars so svojimi skúsenosťami zo Švédska obrovskou inšpiráciou,“ povedal I. Pribičko.

VZŤAH UČITEĽ - ŽIAK

V súčasnosti pracuje I. Pribičko v zahraničí ako facilitátor – na školách organizuje aktivity pre študentov a profesionálov z akademického prostredia, kde im pomáha študovať aktuálne témy a angažovať sa v spoločnosti. „Pre facilitátora je kultúra vzájomného počúvania základom a stále čerpám z toho, čo som sa od Larsa naučil,“ uviedol.

I. Pribičko L. Rokkjaera na Slovensko priviedol, ale hostila ho organizácia Leaf, ktorá od budúceho školského roka spúšťa projekt elitnej strednej školy pre mimoriadne talenty Leaf Academy. „Keďže sme zahraničná škola, máme trochu iné postavenie ako domáce, pretože podliehame inej legislatíve. Spolupracujeme s expertmi na vzdelávanie z celého sveta,“ uviedol Matej Sapák z Leafu.

„Rovnako ako Lars aj my si uvedomujeme dôležitosť vzťahu medzi učiteľom a žiakom, ktorí sa môžu od seba učiť navzájom. Je pre nás dôležité stavať na tom, aby sme správne chápali motiváciu žiaka, prečo niektoré predmety ignoruje a iné obľubuje – to je kľúč k úspechu,“ hovorí. „Lars je zároveň výborný v tom, že vie pomenovať, čo je vo vzdelávaní najdôležitejšie. Radi by sme preto v budúcnosti počítali s ním na našich tréningoch pre učiteľov,“ uviedol M. Sapák.

„Dôležité je učenie sa v cykloch o náhodných témach, v ktorých sa počas jedného cyklu dozvedia rôzne vedomosti z rôznych sfér. Výskumy ukázali, že aj dobrý žiak si pamätá najviac polovicu učiva. Vedomosti z predmetov, ku ktorým neinklinuje, sa stratia. Učiť sa bez motivácie nie je riešenie,“ opisuje M. Sapák plány akadémie Leaf.

Prečítajte si aj rozhovor s Larsom Rokkjaerom a príbeh z Veľkej Idy pri Košičiach‚ kde sa škola nechala inšpirovať Reuvenom Feuersteinom (na ďalších stranách).

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PEY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PEY na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  5. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 827
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 682
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 119
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 536
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 583
  6. Splnený sen 2 263
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 775
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 134
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 122
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 989

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

TECH

Microsoft vydal veľkú aktualizáciu pre Windows. Pozrite si novinky

???????Je zadarmo pre používateľov Windows 10.

Neprehliadnite tiež

Ako zrenovovať starý kamenný dom

Vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení, ale náplň jej práce určilo miesto, kam sa v roku I996 presťahovala. Dnes je Lucia Marušicová odborníčka na rekonštrukcie starých domov, aké sa nachádzajú najmä v malokarpatskej oblasti.

Realitné bublanie: Lacné peniaze nám zarábajú na drahé problémy

Podľa toho, ako sa darí obchodovaniu s nehnuteľnosťami, si Slováci už nepamätajú, čo spôsobilo v roku 2008 finančnú krízu v USA. Jej dôsledky pritom pociťujeme doteraz. Napríklad vo forme nízkych úrokových sadzieb, ktoré podobne ako pred dekádou v zámorí robia vlastné bývanie mimoriadne dostupným.

Laboratórium, ktoré skrášľuje dvory, parky či námestia

Laboratórium architektúry krajiny – je to jedna z vecí, ktorými sa zapodievajú krajinní architekti. Im náleží všetko okolo stavby – mestské dvory, ale aj parky a súkromné záhrady.

Architekt, ktorý skrotil vietor

Architekt Martin Šichman nemá rád kockové, pravouhlé, teda ortogonálne telesá a inšpiráciu hľadá v prírode. Zo všetkých živlov ho najviac fascinuje vietor.