Ako zlepšiť naše školy? Ľahko - počúvať a snažiť sa chápať

Obrovské tempo zmien v modernom svete vnieslo mnohé pozitívne impulzy do spoločnosti i vzťahov medzi ľuďmi. Školy však väčšinou ostávajú rovnaké celé desaťročia, ba stáročia. Kedysi boli motorom pokroku a azylom slobody, dnes sú totalitným mamutom v demokratickom a liberálnom svete. Dá sa to zmeniť.

Nerozprávaj, nikto ťa nevyvolal. Utíšte sa, lebo budete všetci po škole. Tieto a ďalšie stereotypy si zo školy dobre pamätáme a pri spomienke na ne nejeden ešte stále pocíti tlak v žalúdku a zaleje ho studený pot.

A vedomosti? S odstupom času nám dochádza, prečo sme mali radi slovenčinu na základnej škole, fyziku na strednej a prečo nás dejepis nebavil, hoci ako predmet je zaujímavý.

Vedomosti máme lepšie z predmetov, kde mal učiteľ v sebe okrem prísnosti aj láskavosť, keď vedel počúvať a nielen si vynucovať pozornosť, neprednášal, ale dával otázky a chcel počuť odpovede.

Článok pokračuje pod video reklamou

AKO POMÔCŤ UČITEĽOM

Charakteristika dobrého učiteľa je nemenná v čase, nezávislá od systému vzdelávania. Pri modernom prístupe k školstvu sa aj na Slovensku už objavujú nové myšlienky, ako vychovávať „dobrých učiteľov“ a ako im okrem učebných osnov poskytnúť podporu, pomoc a nástroje, ako sa dostať k dieťaťu bližšie. Viacero zahraničných škôl buduje systém na novom type vyučovania založenom na vzťahu učiteľa a žiaka.

V čase internetu učiteľ stratil význam ako niekto, kto žiakom odovzdáva informácie. jeho novou úlohou je pomôcť deťom urobiť si v pretlaku informácií poriadok

Slovenskí vzdelávací experti mali nedávno možnosť inšpirovať sa jedným z najvýznamnejších odborníkov, Dánom Larsom Rokk- jaerom, ktorý navštívil Bratislavu. V prezentácii na konferencii o firemnej filantropii Nadácie Pontis premietol niekoľko fotografií zo škôl z roku 1858 v dánskom Grindwingu a z rovnakého mesta z roku 2013.

Ukázal mapu Britského spoločenstva národov, ktorá v uplynulých storočiach predstavovala veľkú časť sveta a platil v ňom jednotný systém vzdelávania, pričom citoval aj dokument o školských testoch z Číny z roku 200. Všetky príklady mali spoločné to, že deti v škole ticho sedeli a počúvali, boli iba divákmi. „Je nevyhnutné zmeniť systém, kde je žiak v škole iba pasívnym divákom a prijímateľom vedomostí,“ povedal autor myšlienky kultúry vzájomného počúvania sa na školách L. Rokkjaer.

Skeptikom a stúpencom tradičného modelu učiteľa ako autority rozohnal pochybnosti, keď uviedol, že „žiak si ani v novom modeli nemôže robiť, čo chce. Model založený na kultúre vzájomného počúvania musí stavať na silnom vedení“.

Ivan Pribičko s Larsom Rokkjaerom (vpravo)Zdroj: archív I. Pribička

KDE SÍDLI PROVINCIA POROZUMENIA?

Časťou Rokkjaerovej metódy je priestor inšpirovaný Piatou provinciou z írskej mytológie. Ľudia v ňom museli akceptovať, že nič z toho, čo považovali za pravdu, tam automaticky neplatí. Sú iba ľudia, ktorí majú názory, a ostatní sa im snažia porozumieť. V piatej provincii pracujú učitelia medzi sebou, aj žiaci s učiteľmi. Je to utopický priestor na riešenie problémov a v školstve radikálna zmena, ktorá prichádza veľmi pomaly.

Základom kultúry načúvania je vôľa počúvať, a nie vôľa rozprávať

Vo Švédsku vláda takýto systém podporuje práve vďaka L. Rokkjaerovi, autorovi systému školstva schváleného v deväťdesiatych rokoch minulého storočia.

Tradičná školaZdroj: Martina Brunovská

Žiak si ani v novom modeli založenom na interakcii nemôže robiť, čo chce. aj tento model musí stavať na silnom vedení učiteľom

Na Slovensko priviedol L. Rokkjaera sociológ Ivan Pribičko, jeho bývalý žiak, ktorý pracuje v zahraničí v organizácii Sharing Perspectives Foundation. „Stretol som sa s Larsom na konferencii v Kodani v čase, keď som študoval v Dánsku. Neskôr bol mentorom mojej diplomovej práce a som rád, že prijal moje pozvanie na Slovensko,“ uviedol. I. Pribičko. Okrem práce v zahraničí veľa publikuje aj na Slovensku a patrí k stúpencom školskej reformy.

„Na Slovensku nové modely škôl už sú, ale môžu fungovať iba v rámci neformálneho vzdelávania, pretože sú oficiálne považované za alternatívne prístupy. Je snaha preniesť ich aj do formálneho vzdelávania, v čom je pre nás Lars so svojimi skúsenosťami zo Švédska obrovskou inšpiráciou,“ povedal I. Pribičko.

VZŤAH UČITEĽ - ŽIAK

V súčasnosti pracuje I. Pribičko v zahraničí ako facilitátor – na školách organizuje aktivity pre študentov a profesionálov z akademického prostredia, kde im pomáha študovať aktuálne témy a angažovať sa v spoločnosti. „Pre facilitátora je kultúra vzájomného počúvania základom a stále čerpám z toho, čo som sa od Larsa naučil,“ uviedol.

I. Pribičko L. Rokkjaera na Slovensko priviedol, ale hostila ho organizácia Leaf, ktorá od budúceho školského roka spúšťa projekt elitnej strednej školy pre mimoriadne talenty Leaf Academy. „Keďže sme zahraničná škola, máme trochu iné postavenie ako domáce, pretože podliehame inej legislatíve. Spolupracujeme s expertmi na vzdelávanie z celého sveta,“ uviedol Matej Sapák z Leafu.

„Rovnako ako Lars aj my si uvedomujeme dôležitosť vzťahu medzi učiteľom a žiakom, ktorí sa môžu od seba učiť navzájom. Je pre nás dôležité stavať na tom, aby sme správne chápali motiváciu žiaka, prečo niektoré predmety ignoruje a iné obľubuje – to je kľúč k úspechu,“ hovorí. „Lars je zároveň výborný v tom, že vie pomenovať, čo je vo vzdelávaní najdôležitejšie. Radi by sme preto v budúcnosti počítali s ním na našich tréningoch pre učiteľov,“ uviedol M. Sapák.

„Dôležité je učenie sa v cykloch o náhodných témach, v ktorých sa počas jedného cyklu dozvedia rôzne vedomosti z rôznych sfér. Výskumy ukázali, že aj dobrý žiak si pamätá najviac polovicu učiva. Vedomosti z predmetov, ku ktorým neinklinuje, sa stratia. Učiť sa bez motivácie nie je riešenie,“ opisuje M. Sapák plány akadémie Leaf.

Prečítajte si aj rozhovor s Larsom Rokkjaerom a príbeh z Veľkej Idy pri Košičiach‚ kde sa škola nechala inšpirovať Reuvenom Feuersteinom (na ďalších stranách).

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PEY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PEY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 841
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 192
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 113
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 9 990
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 339
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 879
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 118
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 082
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 851
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 412

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok po vražde: Toto je obraz, akou sme krajinou

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Dobré ráno

Dobré ráno: Pred rokom zavraždili Jána a Martinu

Špeciálne vydanie podcastu k roku po vražde.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

TRENČÍN

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Neprehliadnite tiež

Posledný zvyšok krajiny, aká bola kedysi všade pri Dunaji

Veľkolélsky ostrov vrátili späť v čase.

Dunaj z Veľkoléskeho ostrova
Protesty vo Vancouveri

Cez sklady v Hamburgu dodnes prechádza tretina svetového obchodu s kobercami a významný objem kakaa a kávy

Speicherstadt sa stal významnou súčasťou nemeckého ekonomického zázraku.

Hrad na vode. Najfotografovanejší pohľad na Speicherstadt.

Cena bitcoinu lietala za uplynulý rok hore-dole aj o tisícky dolárov mesačne

Bublina už praskla a virtuálne meny môžu opäť stúpať.

Tomáš Sedláček: Zo všetkých humanitných odborov si trúfa predpovedať budúcnosť len ekonómia

Pre liberálov je príliš konzervatívny, pre konzervatívcov zasa príliš liberálny. Český ekonóm Tomáš Sedláček.

Tomáš Sedláček