Aj Slováci pomáhajú tvoriť kancelárie budúcnosti a skoncovať s klasickým "open-space"

Dizajnové trendy k nám prenikajú čoraz rýchlejšie. A to je dobre. Nedávno prišli projektoví manažéri zo spoločnosti Techo na Slovensku s novodobým riešením kancelárií. Je odpoveďou na množiace sa kancelárie typu „open space“ i znechutenie s týmto konceptom.

Takzvaná multizóna uzrela svetlo sveta z jediného dôvodu. A to, že open space pracovné prostredie neposkytuje súkromie a ľudí do značnej miery stresuje. Mať na chvíľu vlastný ostrovček súkromia v šachovnici pracovných stolov bolo riešenie, ktoré skrslo ako nápad v hlavách architektov slovenskej pobočky Techa, európskeho výrobcu a dodávateľa kancelárskeho nábytku.

Porady v otvorenom prostredí bez súkromia sú neefektívne‚ zamestnanci sa nevedia sústrediť

Relax a súkromie. Niekdajšie pultíky a sedačkové rohy presunuli do nového tisícročia a nadopovali technológiami. „Multizóny vznikli na podnet zákazníkov, ktorí nás požiadali o vyriešenie problémov s nedostatkom zasadačiek v otvorených kanceláriách. Porady v otvorenom prostredí bez súkromia sú neefektívne‚ zamestnanci sa nevedia sústrediť. Prišli sme s riešením v podobe mobilnej skladacej zasadačky, ktorá zefektívňuje tímovú spoluprácu a zvyšuje produktivitu zamestnancov pri poradách a mítingoch,“ vysvetľuje generálny manažér spoločnosti Techo Rastislav Pekárik.

Napríklad model Share it je štýlová, odhlučnená a technologicky vyspelá zasadačka, ktorá sa dá umiestniť do akéhokoľvek priestoru bez nutnosti stavebného zásahu. Zaberie dve pracovné miesta a postavenie netrvá dlhšie ako tri hodiny. Môže obsahovať všetko‚ čo je potrebné k pracovnému telefonátu i rýchlemu mítingu.

Multizóny sú tiež výsledkom snahy spríjemniť pracovné prostredie pre ľudí, ktorí trávia v práci osem i viac hodín denne. Práve o estetike, súkromí a funkčnosti to celé bude v najbližšom desaťročí. Pokles záujmu o uniformné otvorené kancelárie‚ a na- opak vyšší dôraz na funkčnosť‚ počet relaxačných zón či používanie prírodných materiálov vníma aj realitný fond Heitman, ktorý v Bratislave vlastní prémiové administratívne budovy ako Aupark Tower.

„Nájomníci požadujú pre svojich zamestnancov čoraz viac kvalitného priestoru. Je pre nich dôležité, aby sa ľudia cítili v pracovnom prostredí pohodlne. Pred pár rokmi hrala hlavnú úlohu predovšetkým cena, až potom architektonické riešenie. V súčasnosti firmy viac investujú do spríjemnenia priestoru, dajú si poradiť odborníkmi. Majitelia si totiž oveľa viac uvedomujú, ako dokáže kvalita priestoru ovplyvniť výkonnosť,“ tvrdí Lucia Šimeková, lízingová manažérka spoločnosti Heitman v Bratislave. Podľa nej firmy súčasne podporujú aj zdravý životný štýl zamestnancov – napríklad už nezriaďujú špeciálne miesta pre fajčiarov a investujú radšej do spŕch pre ľudí‚ ktorí do práce prichádzajú na bicykli.

Nové riešenia majú oceniť najmä zamestnanciZdroj: archív Techo

MÔŽE ZA TO BAŤA. Veľkoplošné kancelárie sa výrazne rozšírili v 70. rokoch minulého storočia v Spojených štátoch. V tom čase sa to pre firmy javilo ako najlepšie riešenie pracoviska. Príkladom bola newyorská burza, ktorá na tomto princípe funguje dodnes‚ stala sa základom organizovania obchodného chaosu po celom svete.

„Na Slovensko sa tento koncept kancelárií dostal vďaka Tomášovi Baťovi, ktorý ich prvýkrát zaviedol vo svojich fabrikách. Naši súčasní nájomníci uprednostňujú vo väčšine prípadov kombináciu open space a uzavretých kancelárií pre manažérov alebo na mítingy. Ale aj v prípade uzavretých kancelárií manažéri preferujú vzdušnosť a prepojenie celého priestoru, čo ideálne spĺňajú priečky zo skla,“ špecifikuje L. Šimeková.

Dnes už nikto neinvestuje napríklad do nových stoličiek len preto, že sú pekné

Čoraz obľúbenejšie sú v otvorených kancelárskych priestoroch „telefónne búdky“ – menšie vyhradené priestory na telefonovanie či skypovanie. Vďaka nim si môžu pracovníci vyriešiť potrebné veci diskrétne bez rušenia ostatných. Všeobecná hlučnosť priestorov sa na druhej strane dá ovplyvniť aj špeciálne riešeným nábytkom, napríklad paravánmi alebo kreslami s vysokou opierkou, ktoré vytvoria odhlučnené „bunkové pôsobisko“.

ĽUDSKÝ FAKTOR. Ako dodáva L. Šimeková‚ nároky na kancelárie ovplyvňuje aj nárast práce z domu. Tá prináša pracovníkom i firmám obrovskú mieru flexibility pracovného času. Existujú spoločnosti, kde zamestnanci nemajú fixné miesto‚ lebo väčšinou robia z domu‚ a tak sa po príchode do práce posadia tam, kde je práve voľné.

Má to aj svoje úskalia – chýbajúcu intímnosť a osobný dotyk na pracovnom mieste. Aj preto najmä IT firmy kladú vyšší dôraz na ergonomický nábytok a diverzitu pracovného prostredia, ktoré je aspoň čiastočne schopné poskytnúť pracovníkom relaxačné zóny.

V niečom je však Slovensko stále menej trendy. „Napriek modernizácii kancelárskeho priestoru a používaniu čoraz sofistikovanejších interiérových prvkov, spoločnosti stále ešte uprednostňujú klasickú kabeláž na dátové pripojenie. Oproti firmám v zahraničí je na Slovensku využitie Wi-Fi pripojenia bez kabeláže menej rozšírené, hoci z hľadiska nákladov je oveľa efektívnejšie,“ tvrdí L. Šimeková.

Spoločnosti v ostatných rokoch zmenili svoje požiadavky na zariadenie kancelárie. Uprednostňujú prevažne teplú atmosféru, na čo interiéroví dizajnéri používajú najmä nábytok v drevených dekoroch alebo svetlejšie, prírodnejšie farby kobercov. Podľa Barbory Lajzovej zo spoločnosti Capexus v Bratislave je pre firmy kľúčová funkčnosť a účelnosť zariadenia.

„Dnes už nikto neinvestuje napríklad do nových stoličiek len preto, že sú pekné. Toto obdobie je už za nami. Firmy kladú vysoký nárok na funkčnosť a efektivitu, a to viac než kedykoľvek predtým. Prostredie by malo byť najmä v prípade open space čo najneutrálnejšie. Každý si totiž svoje pracovné miesto dotvorí podľa seba – niekto si prinesie kvietok, iný fotku. Sú to práve ľudia, ktorí dávajú priestoru charakter a svojím pôsobením ho dotvárajú,“ dodáva B. Lajzová.

AKO OKLAMAŤ SLNKO. A čoraz viac je to aj o zdraví. Ako vplýva priestor na naše telo, vedomie a emócie dlhodobo rieši taliansky lekár a psychoterapeut Jader Tolja.

Moderné riešenie denného svetla je na nerozpoznanieZdroj: archív Coelux

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 264
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 038
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 206
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 377
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 130
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 765
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 440
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 226
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 473
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 150

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o amnestiách má Ústavný súd posledné dni.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

Neprehliadnite tiež

Ostrovy noblesných sklárov

Máloktorý súčasný dizajnérsky výrobok má za sebou takú dlhú históriu ako benátske sklo. Benátske zrkadlá, lustre a ozdobné predmety zo skla zdobili už stredoveké paláce, pričom dnes ich nájdete napríklad v interiéri najznámejších hotelových sietí.

Papier je stále voňavý. Slováci sú konzervatívni knihomoli

Oveľa častejšie knihy kupujú v kamenných kníhkupectvách a antikvariátoch než cez internet. Potrebujú kontakt s knihou. Neporovnávate ceny kníh? Ak chcete ušetriť, tak by ste mali.

Dámy, ktoré sa zahryzli do perníkov starého otca

Pernikáreň s príbehom a tradíciou, ktorú založil pradedo Jozef Ertl na začiatku minulého storočia, je dnes prevažne dámska firma.

Digitálni nomádi pôsobia ako novodobí boháči

Silviu na Bali priviedlo surfovanie, Adam sa presúva za učením sa jazykov, Kristína pre pracovné príležitosti, Zuzanu láka multikultúrna rozmanitosť sveta a manželia Šoralovci v exotike čerpajú energiu a nápady.