Aj Slováci pomáhajú tvoriť kancelárie budúcnosti a skoncovať s klasickým "open-space"

Dizajnové trendy k nám prenikajú čoraz rýchlejšie. A to je dobre. Nedávno prišli projektoví manažéri zo spoločnosti Techo na Slovensku s novodobým riešením kancelárií. Je odpoveďou na množiace sa kancelárie typu „open space“ i znechutenie s týmto konceptom.

Takzvaná multizóna uzrela svetlo sveta z jediného dôvodu. A to, že open space pracovné prostredie neposkytuje súkromie a ľudí do značnej miery stresuje. Mať na chvíľu vlastný ostrovček súkromia v šachovnici pracovných stolov bolo riešenie, ktoré skrslo ako nápad v hlavách architektov slovenskej pobočky Techa, európskeho výrobcu a dodávateľa kancelárskeho nábytku.

Porady v otvorenom prostredí bez súkromia sú neefektívne‚ zamestnanci sa nevedia sústrediť

Relax a súkromie. Niekdajšie pultíky a sedačkové rohy presunuli do nového tisícročia a nadopovali technológiami. „Multizóny vznikli na podnet zákazníkov, ktorí nás požiadali o vyriešenie problémov s nedostatkom zasadačiek v otvorených kanceláriách. Porady v otvorenom prostredí bez súkromia sú neefektívne‚ zamestnanci sa nevedia sústrediť. Prišli sme s riešením v podobe mobilnej skladacej zasadačky, ktorá zefektívňuje tímovú spoluprácu a zvyšuje produktivitu zamestnancov pri poradách a mítingoch,“ vysvetľuje generálny manažér spoločnosti Techo Rastislav Pekárik.

Napríklad model Share it je štýlová, odhlučnená a technologicky vyspelá zasadačka, ktorá sa dá umiestniť do akéhokoľvek priestoru bez nutnosti stavebného zásahu. Zaberie dve pracovné miesta a postavenie netrvá dlhšie ako tri hodiny. Môže obsahovať všetko‚ čo je potrebné k pracovnému telefonátu i rýchlemu mítingu.

Multizóny sú tiež výsledkom snahy spríjemniť pracovné prostredie pre ľudí, ktorí trávia v práci osem i viac hodín denne. Práve o estetike, súkromí a funkčnosti to celé bude v najbližšom desaťročí. Pokles záujmu o uniformné otvorené kancelárie‚ a na- opak vyšší dôraz na funkčnosť‚ počet relaxačných zón či používanie prírodných materiálov vníma aj realitný fond Heitman, ktorý v Bratislave vlastní prémiové administratívne budovy ako Aupark Tower.

„Nájomníci požadujú pre svojich zamestnancov čoraz viac kvalitného priestoru. Je pre nich dôležité, aby sa ľudia cítili v pracovnom prostredí pohodlne. Pred pár rokmi hrala hlavnú úlohu predovšetkým cena, až potom architektonické riešenie. V súčasnosti firmy viac investujú do spríjemnenia priestoru, dajú si poradiť odborníkmi. Majitelia si totiž oveľa viac uvedomujú, ako dokáže kvalita priestoru ovplyvniť výkonnosť,“ tvrdí Lucia Šimeková, lízingová manažérka spoločnosti Heitman v Bratislave. Podľa nej firmy súčasne podporujú aj zdravý životný štýl zamestnancov – napríklad už nezriaďujú špeciálne miesta pre fajčiarov a investujú radšej do spŕch pre ľudí‚ ktorí do práce prichádzajú na bicykli.

Nové riešenia majú oceniť najmä zamestnanciZdroj: archív Techo

MÔŽE ZA TO BAŤA. Veľkoplošné kancelárie sa výrazne rozšírili v 70. rokoch minulého storočia v Spojených štátoch. V tom čase sa to pre firmy javilo ako najlepšie riešenie pracoviska. Príkladom bola newyorská burza, ktorá na tomto princípe funguje dodnes‚ stala sa základom organizovania obchodného chaosu po celom svete.

„Na Slovensko sa tento koncept kancelárií dostal vďaka Tomášovi Baťovi, ktorý ich prvýkrát zaviedol vo svojich fabrikách. Naši súčasní nájomníci uprednostňujú vo väčšine prípadov kombináciu open space a uzavretých kancelárií pre manažérov alebo na mítingy. Ale aj v prípade uzavretých kancelárií manažéri preferujú vzdušnosť a prepojenie celého priestoru, čo ideálne spĺňajú priečky zo skla,“ špecifikuje L. Šimeková.

Dnes už nikto neinvestuje napríklad do nových stoličiek len preto, že sú pekné

Čoraz obľúbenejšie sú v otvorených kancelárskych priestoroch „telefónne búdky“ – menšie vyhradené priestory na telefonovanie či skypovanie. Vďaka nim si môžu pracovníci vyriešiť potrebné veci diskrétne bez rušenia ostatných. Všeobecná hlučnosť priestorov sa na druhej strane dá ovplyvniť aj špeciálne riešeným nábytkom, napríklad paravánmi alebo kreslami s vysokou opierkou, ktoré vytvoria odhlučnené „bunkové pôsobisko“.

ĽUDSKÝ FAKTOR. Ako dodáva L. Šimeková‚ nároky na kancelárie ovplyvňuje aj nárast práce z domu. Tá prináša pracovníkom i firmám obrovskú mieru flexibility pracovného času. Existujú spoločnosti, kde zamestnanci nemajú fixné miesto‚ lebo väčšinou robia z domu‚ a tak sa po príchode do práce posadia tam, kde je práve voľné.

Má to aj svoje úskalia – chýbajúcu intímnosť a osobný dotyk na pracovnom mieste. Aj preto najmä IT firmy kladú vyšší dôraz na ergonomický nábytok a diverzitu pracovného prostredia, ktoré je aspoň čiastočne schopné poskytnúť pracovníkom relaxačné zóny.

V niečom je však Slovensko stále menej trendy. „Napriek modernizácii kancelárskeho priestoru a používaniu čoraz sofistikovanejších interiérových prvkov, spoločnosti stále ešte uprednostňujú klasickú kabeláž na dátové pripojenie. Oproti firmám v zahraničí je na Slovensku využitie Wi-Fi pripojenia bez kabeláže menej rozšírené, hoci z hľadiska nákladov je oveľa efektívnejšie,“ tvrdí L. Šimeková.

Spoločnosti v ostatných rokoch zmenili svoje požiadavky na zariadenie kancelárie. Uprednostňujú prevažne teplú atmosféru, na čo interiéroví dizajnéri používajú najmä nábytok v drevených dekoroch alebo svetlejšie, prírodnejšie farby kobercov. Podľa Barbory Lajzovej zo spoločnosti Capexus v Bratislave je pre firmy kľúčová funkčnosť a účelnosť zariadenia.

„Dnes už nikto neinvestuje napríklad do nových stoličiek len preto, že sú pekné. Toto obdobie je už za nami. Firmy kladú vysoký nárok na funkčnosť a efektivitu, a to viac než kedykoľvek predtým. Prostredie by malo byť najmä v prípade open space čo najneutrálnejšie. Každý si totiž svoje pracovné miesto dotvorí podľa seba – niekto si prinesie kvietok, iný fotku. Sú to práve ľudia, ktorí dávajú priestoru charakter a svojím pôsobením ho dotvárajú,“ dodáva B. Lajzová.

AKO OKLAMAŤ SLNKO. A čoraz viac je to aj o zdraví. Ako vplýva priestor na naše telo, vedomie a emócie dlhodobo rieši taliansky lekár a psychoterapeut Jader Tolja.

Moderné riešenie denného svetla je na nerozpoznanieZdroj: archív Coelux

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 22 035
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 015
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 842
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 506
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 376
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 169
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 542
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 405
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 368
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 117

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

ŠPORT

Tím Velez-Zuzulovej je sklamaný, Slovenská lyžiarska asociácia o ňu nejaví záujem

Slovenská lyžiarka už má za sebou úspešnú operáciu.

Neprehliadnite tiež

Prihláste sa alebo nominujte

Spoločnosť EY vyhlasuje na Slovensku už dvanásty ročník medzinárodnej súťaže EY Podnikateľ roka.

Softvér pojedá celý svet

Inloop je firma troch spriaznených duší, ktoré sa naživo vidia len občas. Spája ich nielen internet, ale aj vývoj aplikácií či rozšírenej a virtuálnej reality.

Čistý dizajn z kvality v odpade

Odpadové drevo rozmontujú a spracúvajú do originálneho dizajnu, stavajú na majstrovstve ručnej driny a nechcú to robiť povrchne.

Zlodeji objavili nebeský disk

Nebeský disk z Nebry je najstaršie známe vyobrazenie nočnej oblohy a postavenia nebeských telies. Má 3 600 rokov. Našli ho hľadači pokladov neďaleko nemeckého mestečka Nebra.