Šťastný zamestnanec je efektívny zamestnanec

Jednoduchá definícia a zdanlivo nekonečne veľa spôsobov, ako sa k tomuto ekvilibriu dopracovať. Stačí málo – uvedomiť si, že aj kuchynka môže byť pracovným priestorom a dopriať zamestnancom pozitívnu stimuláciu. To je hlavný odkaz evanjelistu „živých kancelárií“ Olivera Baxtera.

Nejednému vtipkárovi napadlo, či sa nebodaj spokojnosť zamestnanca odvíja od pohodlia jeho sedacieho svalstva. Firma Herman Miller‚ odkiaľ psychológ Oliver Baxter pochádza‚ je totiž známa najmä vďaka prevratnej kancelárskej stoličke Aeron. „No, určite by sme boli radi‚ keby to bolo také jednoduché,” hovorí mi s náznakom úškrnu pár minút pred začiatkom svojho vystúpenia v Prahe.

Neprišiel sem ale predávať stoličky. Tie, koniec koncov, nie sú až také dôležité. „Pracoval som aj v predaji a často sa mi stávalo, že ľudia chceli naspäť svoju starú stoličku. Ošúchanú, trošku páchnucu, obyčajnú, lacnú, neergonomickú‚“ spomína. A on sa ich medzitým snažil presvedčiť o výhodách novej, ktorej cena sa začínala na úrovni 750 libier. „Celé je to o prvotnom vneme komfortu a prvej reakcii.“

MÁME TO V KRVI. Šťastie na pracovisku sa však neodvíja od stoličky. Ani od farebnosti či dizajnu. Podľa O.Baxtera je chybou‚ keď sa firmy sústredia predovšetkým na estetiku pracovného miesta. Termín dizajn totiž neoznačuje len tvar, ale aj funkčnosť a účelnosť. „Ak sa na to pozeráme z neurologického hľadiska‚ celkové pôsobenie pracoviska má obrovský vplyv na človeka a jeho výkonnosť‚“ tvrdí.

Dôvera buduje komunitu a udržiava ľudí vo firme dlhšie

Asi neprekvapí, že na zhodnotenie miery šťastia na pracovisku v jeho ponímaní asi stačiť nebude dotazník. Spoločnosť Herman Miller si nechala vypracovať štúdiu‚ v ktorej tím špecialistov zašiel zdanlivo až do krajnosti - k odberu krvi zamestnancov. Analyzovali ju na množstvo oxytocínu či adrenocorticotropínu, merania elektrickej vodivosti kože a podobne. Snažili sa tak zistiť, v akom prostredí sú v práci ľudia šťastní‚ keď robia to či ono.

SME NEIDENTICKÍ. Mnoho veľkých firiem funguje na princípe korporátnej identity, ich pracoviská sú sterilne rovnaké – bez ohľadu na to, či ste v pobočke v Nemecku, Indii či v USA. To je podľa O. Baxtera chyba. „Jedna veľkosť pre všetkých podľa mňa znamená, že to nakoniec nesadne nikomu,“ hovorí. „Je to ako trvať na politike čistého stola. To väčšinou prichádza od človeka, ktorý stojí na vrchu hierarchie a má rád, keď je na stole poriadok. Lenže, ak ste produktový dizajnér alebo robíte pre oddelenie výskumu a vývoja, tak sa vám o stole, na ktorom je poriadok, ani nesníva. Na vašom stole bude niečo, čomu hovorím nádherný binec. Taká práca je o ideách, spontánnosti, potrebujete neustále meniť veci,“ načrtáva O. Baxter potrebu zariadiť pracovisko tak, aby vyhovovalo rôznym povahám i rôznym druhom pracovných činností.

oliver baxterZdroj: Kristián Klima

Dôsledkom je, že korporátna identita musí často ustúpiť do úzadia. „Pracovali sme napríklad s jednou veľkou britskou účtovníckou spoločnosťou, ktorá má pobočky aj v škótskom Glasgowe a Edinburghu. A tam sú pracoviská navrhnuté diametrálne odlišne, pretože ľudia sa tam venujú úplne iným činnostiam.“

V tomto smere nejde len o konzultácie a návrh riešenia pre klienta. O. Baxter zdôrazňuje, že za túto činnosť ani nevystavujú účet. Ide im vraj hlavne o vzdelávanie ľudí, inými slovami o to‚ aby prestali za termínom dizajn pracoviska vidieť iba tvar stoličiek či farbu koberca.

Celkové pôsobenie pracoviska má obrovský vplyv na človeka a jeho výkonnosť

VRÁŤ MI MIESTO! Pre väčšinu ľudí je pracoviskom v otvorenej kancelárii stôl a nič iné. Podľa O. Baxtera by mala byť pracoviskom celá firma‚ teda každý priestor, kde sa vyskytujú zamestnanci. A je na vedení firmy, aby to dokázalo využiť vo svoj prospech.

O aké miesta ide? Odborníci majú pre ne rôzne anglické názvy ako jump space (priestor‚ kde sa dá preskakovať z miesta na miesto), haven (útočisko), hive (úľ), house (dom), plaza (námestie) či forum. Názvy ale nie sú až také podstatné, stačí, keď si predstavíte rôzne typy pracovného prostredia na využitie v kancelárii‚ kde sa zamestnanci vyskytujú a pohybujú rôzne, majú odlišné požiadavky na úroveň hluku v rôznych časoch a podobne.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 264
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 038
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 206
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 377
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 130
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 765
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 440
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 226
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 473
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 150

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o amnestiách má Ústavný súd posledné dni.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

Neprehliadnite tiež

Ostrovy noblesných sklárov

Máloktorý súčasný dizajnérsky výrobok má za sebou takú dlhú históriu ako benátske sklo. Benátske zrkadlá, lustre a ozdobné predmety zo skla zdobili už stredoveké paláce, pričom dnes ich nájdete napríklad v interiéri najznámejších hotelových sietí.

Papier je stále voňavý. Slováci sú konzervatívni knihomoli

Oveľa častejšie knihy kupujú v kamenných kníhkupectvách a antikvariátoch než cez internet. Potrebujú kontakt s knihou. Neporovnávate ceny kníh? Ak chcete ušetriť, tak by ste mali.

Dámy, ktoré sa zahryzli do perníkov starého otca

Pernikáreň s príbehom a tradíciou, ktorú založil pradedo Jozef Ertl na začiatku minulého storočia, je dnes prevažne dámska firma.

Digitálni nomádi pôsobia ako novodobí boháči

Silviu na Bali priviedlo surfovanie, Adam sa presúva za učením sa jazykov, Kristína pre pracovné príležitosti, Zuzanu láka multikultúrna rozmanitosť sveta a manželia Šoralovci v exotike čerpajú energiu a nápady.