Živá firma pre živých ľudí

Priestor‚ do ktorého vchádzame‚ na mňa pôsobí tak trochu ako vstupná hala moderného butikového hotela‚ coworkingové centrum a hipsterská kaviareň v jednom. Netrpí uniformitou‚ aj keď dizajnovo je nevtieravo zladený do jedného celku. Kto by povedal‚ že ide o pražskú centrálu veľkej nadnárodnej spoločnosti? V podobných kolosoch‚ pokiaľ nejde o technologických lídrov‚ sa doteraz invencia a hravosť veľmi nenosili. Nové svetové trendy však ohlasujú zmenu.

Pod štýlovou lampou‚ ktorá by sa dokonale hodila na klubovú či divadelnú scénu‚ nás už čaká Jan Bastař‚ majiteľ kreatívnej firmy cre8. V útulnom „debatnom“ kútiku začíname rozhovor o novom koncepte tvorby kancelárskych priestorov‚ ktorý sa volá Living Office. Teda kancelária fungujúca ako živý organizmus‚ ktorá sa na rôznych miestach dokáže presne metamorfovať na také priestory‚ aké zamestnanci akurát potrebujú.

Oči priťahuje fototapeta s gigantickými tvárami a hneď potom ľudia za barovým pultom uprostred podlhovastej miestnosti. Kolegovia‚ či vari konzultantka s klientom‚ debatujú pri kávičke. Za neformálnou atmosférou ani nemusia zbiehať do kaviarne na námestí.

PÄŤ PÉ

Keď v roku 2010 J. Bastař so svojím biznis partnerom Michalom Havrdom založili firmu‚ tak v Prahe nasadli na zrýchľujúci sa vlak. Českú metropolu totiž začali vyhľadávať pre svoje stredoeurópske centrály medzinárodné korporácie‚ ktoré zvonku prinášajú nové móresy. Napríklad iný pohľad na reprezentatívne, ale efektívne priestory‚ ktoré stimulujú výkon a tvorivosť zamestnancov. Presne to zaujímalo dizajnérov z cre8. Šancu zapojiť sa do takého projektu dostali ako konzultanti a dodávatelia zariadenia pre novú centrálu spoločnosti Manpower pre Česko a Slovensko.

„Oslovili nás preto‚ že chceli riešiť dizajn v duchu nových trendov‚ o ktorých sa dnes veľa hovorí a ktoré uznávajú‚ že open office nie je úplne ideálne riešenie‚ ale rovnako ním nie sú ani zatvorené kancelárie‚“ hovorí J. Bastař.

Išlo o pilotný projekt konceptu Living Office‚ ktorý v sezóne 2010/2011 uviedol na trh známy výrobca kancelárskeho zariadenia Herman Milller. Treba spravodlivo povedať‚ že podobné programy rozvíjajú aj iné konkurenčné spoločnosti a na Západe sa ich darí realizovať vo väčšom. V strednej Európe zatiaľ len „nenápadne“.

ĽUDSKÁ PRIRODZENOSŤ

V Prahe dostali realizátori možnosť vyhrať sa so všetkými úrovňami tohto konceptu na pomerne veľkej ploche pre zhruba šesťdesiat zamestnancov. Nejde totiž zďaleka len o dizajn. Doteraz boli firmy zvyknuté „nakúpiť si priestor“ v cene‚ akú si mohli dovoliť‚ rozparcelovať ho na potrebné pracovné miesta a zadať interiérovým návrhárom špecifikácie spolu s rozpočtom. V tomto prípade však išlo o dlhodobý projekt‚ do ktorého bolo zapojené vedenie‚ manažéri i zamestnanci. Všetci mali možnosť tvorbu nových priestorov Manpoweru do istej miery ovplyvniť.

Living Office vychádza z podstaty ľudského správania

Dozvedám sa‚ že otvorený priestor hneď za recepciou‚ vyskladaný z viacerých prostredí‚ sa volá plaza (námestie) a je srdcom firmy. „Tu prebiehajú externé rokovania‚ niektoré tímy tu mávajú porady‚ konajú sa tu väčšie školenia alebo celofiremné prednášky‚“ vysvetľuje jeho funkcie J. Bastař. Tiež tu bývajú tlačové konferencie a iné podujatia. Vtedy sa dá priestor rýchlo reorganizovať na konferenčnú sálu pre šesťdesiat až sedemdesiat ľudí.

„Living Office vychádza z prirodzenosti a podstaty ľudského správania. Každá firma má medzi zamestnancami mix introvertov a extrovertov‚ vykonávajú rôzne pracovné úlohy a potrebujú sa k nim odlišne postaviť,“ hovorí J. Bastař a dodáva, že každý si zaslúži pracovný priestor‚ v ktorom sa cíti pohodlne a môže byť efektívny. Vznikajú tu rôzne typy pracovných miest, kde si môžete v každom čase nájsť to najlepšie miesto na to, čo práve robíte.

A tak v centrále Manpoweru nájdete skupinové pracoviská na podporu tímovej práce‚ kde-tu „rozbité“ miestami na neformálne mítingy. Tých je spolu dvadsaťpäť a sú veľmi rôznorodé. Vo vnútornom trakte sa zas nachádzajú zasadačky na dôležitejšie rokovania‚ ktoré vyžadujú súkromie‚ alebo priestory na koncentrovanú činnosť. Sem sa môžete zavrieť‚ keď finišujete s projektom alebo máte dôverný telefonický hovor. Všade ergonomické stoličky a nastaviteľné rameno na monitor‚ ktoré zabezpečujú zdravé sedenie‚ a na stenách akustické prvky‚ ktoré tlmia ruch otvorenej kancelárie.

Pri vysokom stole s barovými stoličkami stretávame Slovenku Míšu‚ ktorá sa do práce vrátila po materskej dovolenke a vhupla rovno do novej situácie. Na otázku‚ či má možnosť optimalizovať si pracovisko podľa svojich potrieb‚ odpovedá: „To mi tu trochu chýba. Preto som sa presťahovala k tomuto baru‚ lebo tu vzadu si do poličky môžem dať materiály‚ ktoré pri práci využívam,“ naznačuje, že je to zjavne prípad na dotiahnutie počas ďalšej fázy projektu. Inak ale flexibilitu priestorov aj ona oceňuje‚ najmä vzhľadom na možnosti spolupráce s kolegami.

PRE KAŽDÉHO NIEČO

Rôznorodosť je zásadný rozdiel oproti klasickej otvorenej kancelárii‚ kde má pracovník vydelené svoje stabilné miesto‚ manažér uzavretý priestor a kde za svojím stolom vykonávajú väčšinu pracovných činností...

„To‚ či je človek efektívny alebo nie‚ predsa nezávisí od toho‚ či osem hodín sedí na svojom mieste‚ ale od toho‚ koľko práce je za ten čas schopný urobiť. Takže ide o to‚ aby firma vytvorila pre svojich ľudí podmienky‚ v ktorých sa im bude dobre pracovať. Keď sú spokojní a cítia‚ že sú naozaj súčasťou firmy‚ potom môžu byť efektívni‚“ konštatuje J. Bastař.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PEU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PEU na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 381
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 974
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 639
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 081
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 850
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 479

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.

V jednom berlínskom hosteli sa spí na území Severnej Kórey

City Hostel Berlin v diplomatickej štvrti Berlína vybudovali a prevádzkujú Severokórejci na pôde veľvyslanectva KĽDR. Turisti o tom zväčša nevedia.