Otec a syn z Fornetti ťahajú za jeden povraz

Pred štvrťstoročím išiel do kina v maďarskom Győri a zrazu zacítil neodolateľnú vôňu. S chrumkavými koláčikmi pekárovi z Dunajskej Stredy zavoňal aj biznis. Kontakt na výrobcu si opísal zo zásobovacieho auta. Tak pred sedemnástimi rokmi na Slovensko prišli fornetti. Dnes sú však oveľa ďalej.

Profit sa s podnikateľským pekárenským príbehom Františka Ambrovicsa stretol vo finále súťaže spoločnosti Ernst & Young Podnikateľ roka 2009 a pri nominácii redakcie Trend na ocenenie Manažér roka 2011.

„Odvtedy výroba vzrástla o tridsať percent, od vzniku firmy zavádzame už štvrtú generáciu výrobnej technológie, prijímame nových zamestnancov a do spoločnosti prišiel pracovať aj môj syn,“ hovorí F. Ambrovics. „Vlani v septembri sme zmenili názov firmy na Minit Slovakia a pekárne na fornetti dostanú nový moderný dizajn, aby viac oslovili najmä mladých ľudí,“ dodáva pekár.

Nová značka podľa neho umožní ďalšie napredovanie a vývoj na slovenskom i českom trhu. Lebo časy sa menia, čo dobre fungovalo pred desiatimi či pätnástimi rokmi, nemusí fungovať automaticky aj dnes. Nová generácia má iné spotrebiteľské nároky a prichádza aj zahraničná konkurencia. Podľa F. Ambrovicsa je inšpirujúca.

Franchisingovípartneri na zmenu názvu a dizajnu pekárničiek reagujú pozitívne, niektorí tvrdia, že to už bolo potrebné. Ich prvá otázka sa týkala cien a budúcej spolupráce. Nič sa však nemení. Fornetti na pultoch ne- končia.

V Dunajskej Strede okrem fornettov vyrábajú celú škálu pekárenských výrobkov, od rôznych typov bagiet, kociek, pekárenských špecialít až po rustikálne chleby či pečivo so zdravotnými benefitmi. V obchodných reťazcov ich celý deň priebežne dopekajú, aby boli vždy čerstvé. Mesačne dodávajú tisíc ton výrobkov, takmer sedemdesiat percent sú rôzne chleby a pečivo.

Okolo desať miliónov fornettov vyrobia mesačne franchisingovým odberateľom do pekárničiek a predajných stánkov. Zásobujú aj celý český trh, dodávajú i do Poľska a Rakúska. Technológiou výroby často prekonajú miestnych dodávateľov.

Otec nástupcovi verí, ale nič mu nedaroval na striebornej tácke

NÁSTUPNÍCTVO. Firmu F. Ambrovics zakladal pred svojou štyridsiatkou a vlani prekročil hranicu odchodu do dôchodku. Ako väčšina podnikateľov ani on do penzie neodišiel. O nástupníctve však rozmýšľať musí.

„Asi pred deviatimi rokmi, keď som ešte študoval, sa ma otec opýtal, či by som mal záujem o prácu v spoločnosti, ale to nebola ponuka, iba otázka,“ spomína si Ladislav Ambrovics na to, čo predchádzalo návratu domov. Otec si však uvedomoval, že syn musí získať skúsenosti aj prácou v iných spoločnostiach, dokonca v zahraničí. Preto Ladislav po skončení štúdia nenastúpil do rodinného podnikania. Domov prišiel iba pred štyrmi rokmi, aby pracoval po boku otca.

Podiel domácich surovín síce rastie, ale niektorí dodávatelia stále nedosahujú žiadanú kvalitu

História, ktorú vyštudoval, bola jeho koníčkom a štúdium ekonomiky mu umožnilo vnímať biznis z nadhľadu, v kontexte. Práca v nadnárodnej firme mu ponúkla iný uhol pohľadu na činnosť menších a stredných firiem.

NA SKUSOCH. „Mal som vždy svoju predstavu o tom, čo chcem robiť a pretože som v našej spoločnosti videl obrovský potenciál a možnosti na ešte veľa ďalších rokov, prišiel som,“ vysvetľuje rozhodovanie. Otec mu neukázal rovno na šéfovskú stoličku, nezveril mu riadenie, ale poslal ho rotovať na mesiace po každom oddelení, aby zblízka videl, ktoré ako pracuje.

Následne v Česku riadil projekt prestavby piatich predajní. Až potom dostal post manažéra pre franchisingovú spoločnosť. Je to vyše 250 predajných bodov po celom Slovensku, zvyčajne na miestach, kde prechádza najviac ľudí, na železničných či autobusových staniciach, v nemocniciach, na veľkých námes- tiach. Je to zaujímavá práca s rozličnými ľuďmi, ktorí majú rôzne skúsenosti. Najlepšie fungujú predajné miesta, kde sám majiteľ pečie aj predáva, a so zákazníkmi žije. Nielenže nemusí platiť predavačku, ale je oveľa motivovanejší, zákazníkov oslovuje a pozná, robí všetko najlepšie, ako vie. Nie každá predavačka za fixný plat taký záujem dokáže prejaviť.

Zdroj: Ján Blažej

KOĽKO JE CHUTÍ. Maďarské receptúry boli len inšpiráciou, spoločnosť ich musela upravovať a prispôsobiť. Slovenským chuťovým pohárikom prekážalo napríklad veľa oregana v pizzových koláčoch. Zjemnený recept z tohto pečiva urobil najpredávanejší slovenský produkt. Špenátové koláče idú už desaťročie dobre na odbyt v Česku, ale na Slovensku sa až predvlani podarilo nájsť správnu špenátovú zmes...

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 264
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 038
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 206
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 377
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 130
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 765
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 440
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 226
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 473
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 150

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o amnestiách má Ústavný súd posledné dni.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

Neprehliadnite tiež

Ostrovy noblesných sklárov

Máloktorý súčasný dizajnérsky výrobok má za sebou takú dlhú históriu ako benátske sklo. Benátske zrkadlá, lustre a ozdobné predmety zo skla zdobili už stredoveké paláce, pričom dnes ich nájdete napríklad v interiéri najznámejších hotelových sietí.

Papier je stále voňavý. Slováci sú konzervatívni knihomoli

Oveľa častejšie knihy kupujú v kamenných kníhkupectvách a antikvariátoch než cez internet. Potrebujú kontakt s knihou. Neporovnávate ceny kníh? Ak chcete ušetriť, tak by ste mali.

Dámy, ktoré sa zahryzli do perníkov starého otca

Pernikáreň s príbehom a tradíciou, ktorú založil pradedo Jozef Ertl na začiatku minulého storočia, je dnes prevažne dámska firma.

Digitálni nomádi pôsobia ako novodobí boháči

Silviu na Bali priviedlo surfovanie, Adam sa presúva za učením sa jazykov, Kristína pre pracovné príležitosti, Zuzanu láka multikultúrna rozmanitosť sveta a manželia Šoralovci v exotike čerpajú energiu a nápady.