Otec a syn z Fornetti ťahajú za jeden povraz

Pred štvrťstoročím išiel do kina v maďarskom Győri a zrazu zacítil neodolateľnú vôňu. S chrumkavými koláčikmi pekárovi z Dunajskej Stredy zavoňal aj biznis. Kontakt na výrobcu si opísal zo zásobovacieho auta. Tak pred sedemnástimi rokmi na Slovensko prišli fornetti. Dnes sú však oveľa ďalej.

Profit sa s podnikateľským pekárenským príbehom Františka Ambrovicsa stretol vo finále súťaže spoločnosti Ernst & Young Podnikateľ roka 2009 a pri nominácii redakcie Trend na ocenenie Manažér roka 2011.

„Odvtedy výroba vzrástla o tridsať percent, od vzniku firmy zavádzame už štvrtú generáciu výrobnej technológie, prijímame nových zamestnancov a do spoločnosti prišiel pracovať aj môj syn,“ hovorí F. Ambrovics. „Vlani v septembri sme zmenili názov firmy na Minit Slovakia a pekárne na fornetti dostanú nový moderný dizajn, aby viac oslovili najmä mladých ľudí,“ dodáva pekár.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nová značka podľa neho umožní ďalšie napredovanie a vývoj na slovenskom i českom trhu. Lebo časy sa menia, čo dobre fungovalo pred desiatimi či pätnástimi rokmi, nemusí fungovať automaticky aj dnes. Nová generácia má iné spotrebiteľské nároky a prichádza aj zahraničná konkurencia. Podľa F. Ambrovicsa je inšpirujúca.

Franchisingovípartneri na zmenu názvu a dizajnu pekárničiek reagujú pozitívne, niektorí tvrdia, že to už bolo potrebné. Ich prvá otázka sa týkala cien a budúcej spolupráce. Nič sa však nemení. Fornetti na pultoch ne- končia.

V Dunajskej Strede okrem fornettov vyrábajú celú škálu pekárenských výrobkov, od rôznych typov bagiet, kociek, pekárenských špecialít až po rustikálne chleby či pečivo so zdravotnými benefitmi. V obchodných reťazcov ich celý deň priebežne dopekajú, aby boli vždy čerstvé. Mesačne dodávajú tisíc ton výrobkov, takmer sedemdesiat percent sú rôzne chleby a pečivo.

Okolo desať miliónov fornettov vyrobia mesačne franchisingovým odberateľom do pekárničiek a predajných stánkov. Zásobujú aj celý český trh, dodávajú i do Poľska a Rakúska. Technológiou výroby často prekonajú miestnych dodávateľov.

Otec nástupcovi verí, ale nič mu nedaroval na striebornej tácke

NÁSTUPNÍCTVO. Firmu F. Ambrovics zakladal pred svojou štyridsiatkou a vlani prekročil hranicu odchodu do dôchodku. Ako väčšina podnikateľov ani on do penzie neodišiel. O nástupníctve však rozmýšľať musí.

„Asi pred deviatimi rokmi, keď som ešte študoval, sa ma otec opýtal, či by som mal záujem o prácu v spoločnosti, ale to nebola ponuka, iba otázka,“ spomína si Ladislav Ambrovics na to, čo predchádzalo návratu domov. Otec si však uvedomoval, že syn musí získať skúsenosti aj prácou v iných spoločnostiach, dokonca v zahraničí. Preto Ladislav po skončení štúdia nenastúpil do rodinného podnikania. Domov prišiel iba pred štyrmi rokmi, aby pracoval po boku otca.

Podiel domácich surovín síce rastie, ale niektorí dodávatelia stále nedosahujú žiadanú kvalitu

História, ktorú vyštudoval, bola jeho koníčkom a štúdium ekonomiky mu umožnilo vnímať biznis z nadhľadu, v kontexte. Práca v nadnárodnej firme mu ponúkla iný uhol pohľadu na činnosť menších a stredných firiem.

NA SKUSOCH. „Mal som vždy svoju predstavu o tom, čo chcem robiť a pretože som v našej spoločnosti videl obrovský potenciál a možnosti na ešte veľa ďalších rokov, prišiel som,“ vysvetľuje rozhodovanie. Otec mu neukázal rovno na šéfovskú stoličku, nezveril mu riadenie, ale poslal ho rotovať na mesiace po každom oddelení, aby zblízka videl, ktoré ako pracuje.

Následne v Česku riadil projekt prestavby piatich predajní. Až potom dostal post manažéra pre franchisingovú spoločnosť. Je to vyše 250 predajných bodov po celom Slovensku, zvyčajne na miestach, kde prechádza najviac ľudí, na železničných či autobusových staniciach, v nemocniciach, na veľkých námes- tiach. Je to zaujímavá práca s rozličnými ľuďmi, ktorí majú rôzne skúsenosti. Najlepšie fungujú predajné miesta, kde sám majiteľ pečie aj predáva, a so zákazníkmi žije. Nielenže nemusí platiť predavačku, ale je oveľa motivovanejší, zákazníkov oslovuje a pozná, robí všetko najlepšie, ako vie. Nie každá predavačka za fixný plat taký záujem dokáže prejaviť.

Zdroj: Ján Blažej

KOĽKO JE CHUTÍ. Maďarské receptúry boli len inšpiráciou, spoločnosť ich musela upravovať a prispôsobiť. Slovenským chuťovým pohárikom prekážalo napríklad veľa oregana v pizzových koláčoch. Zjemnený recept z tohto pečiva urobil najpredávanejší slovenský produkt. Špenátové koláče idú už desaťročie dobre na odbyt v Česku, ale na Slovensku sa až predvlani podarilo nájsť správnu špenátovú zmes...

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PEM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PEM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  2. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  3. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  4. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  5. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  8. Ružička Csekes sa mení na Ružička and Partners
  9. Máme pre vás skvelý tip na vianočný darček
  10. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť
  1. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  2. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  4. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  5. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  6. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  7. OMV v zime poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 26 350
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 19 763
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 15 056
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 072
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 953
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 664
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 078
  8. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 465
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 280
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 042