Malé lietajúce nákladniaky

Kapitán-nekapitán, v malom nemeckom lietadle je chlapcom pre všetko. S kolegom popruhmi upevňuje kontajnery s nákladom, a keď je všetko o.k., odloží rukavice. Štartuje až o dvanásť minút, tak sa pýta riaditeľa piešťanského letiska‚ či tu majú bar alebo aspoň kávomat. Ten pokrúti hlavou‚ že „sorry“.

Nakladajú bieloruský Ruby StarZdroj: Ján Blažej

Kávomat si na malom letisku s nepravidelnou prevádzkou nezarobí. Ale riaditeľ František Varga práve skončil dohľad nad nakládkou nemeckého Bin Airu do švédskeho Göteborgu a volá mladých pilotov na nesku. Keď sa Nemec pýta, komu za kávu zaplatí, riaditeľ mávne rukou. Hosť je zaskočený‚ v západnejšom svete to už tak nechodí.

Mobilný režim

Obaja piloti majú v kufríku zubnú kefku, hrebeň, košele a spodnú bielizeň na ďalšie dni. V igelitke bagety a minerálku. Sú pripravení letieť, kam treba. Správa príde mobilom a o dve hodiny už sedia v kokpite. Nájdu najvhodnejšie letové cesty, podajú letový plán. V Piešťanoch čaká päť kontajnerov pre göteborskú automobilku. Za letu zo Slovenska, ale možno až vo Švédsku sa dozvedia, kam ešte poletia. Alebo či ich čaká hotel. Taký je život posádok lietajúcich nákladniačikov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nepotrpia si na uniformy, zlaté pásiky na rukávoch. Zvyčajne chodia iba v džínsoch a svetri. So škatuľami a malými kontajnermi na úzkej palube manipulujú často sami‚ tak si aspoň uniformu nezafúľajú. Sú to zväčša mladší muži s trpezlivými partnerkami. Alebo už len s „bývalkami“‚ ktoré nechceli byť polovičkou kočovného pilota na telefóne.

Staručké pracovisko pilotov v An-12Zdroj: Ján Blažej

Slúžia automobilkám

Malá prepravná spoločnosť Bin Air má po Európe deväť lietadiel a jedno z nich bude o pár dní opäť v Piešťanoch. Príde po náklad do Štokholmu. Bežne sú tiež v Košiciach, lebo západné automobilky si našli výrobcov komponentov aj na slovenskom východe.

Čím sú dodávatelia ďalej, tým viac treba rátať s leteckou dopravou. Služby pre toto odvetvie živia dve desiatky malých aerolínií zo západnej Európy i z postkomunistických krajín. V Piešťanoch sa objavujú aj lietadlá španielske či poľské, bulharské, lotyšské, ukrajinské alebo bieloruské.

Lietadlá boli pri rozbehu viacerých slovenských dodávateľov veľmi dôležité. Bratislavské letisko z nich malo celkom slušný príjem. Ale lietanie je drahé, a tak sa automobilky snažia komponenty dostať do podstatne lacnejších áut.

Neexistujú však sklady hotových výrobkov, preto komponenty idú rovno do kontajnerov. Sklady nemajú ani automobilky, preto je doprava od dodávateľa priamo k montážnym linkám perfektne zorganizovaná. Takmer na minútu aj pri stovkách kilometrov.

Nemecký Bin AirZdroj: Ján Blažej

Oči dispečerov

Montážne závody majú dispečerov, ktorí vedia, kedy sú kde sviatky či nával turistov. Sledujú dopravné správy aj informácie o počasí, evidujú každú haváriu na diaľniciach alebo pokazený kamión a preratúvajú zdržanie.

V ostatnom čase majú práce ešte viac. Kamionisti vysielačkami okrem starých problémov hlásia aj nové policajné kontroly – kvôli migrantom. Niekedy to cestu predlžuje aj dvojnásobne. A pretože výrobná linka sa nesmie zastaviť, dopravní dispečeri v automobilkách sú v kontakte s brokermi.

Tí majú prehľad o voľných lietadlách najbližšie k dodávateľom. Lietadlá nesmú byť priveľké, lebo neraz vezú iba niekoľko sto kíl, ale potrebného nákladu. Dohovára sa cena, preveruje sa, či je letisko otvorené. Môže sa stať, že hostí napríklad motoristické preteky či letné megakoncerty.

Zdroj: Ján Blažej

Našli si Piešťany

Viacerí výrobcovia komponentov sídlia na západnom Slovensku, preto si brokeri našli Piešťany, letisko dobre vybavené aj pre zhoršené počasie. Je zväčša do hodinky jazdy od výrobcov. Ostatná prevádzka je tu minimálna, lietadlá ani autá dodávateľov sa nepletú a personál vybaví expresne aj niekoľko zásielok naraz.

Bin Air má už dvadsaťpäť minút po pristátí kontajnery na palube a roluje na štart. Každý kontajner prísne preveril aj detektor proti výbušninám, hoci obsah ide priamo z výroby. Niekedy prístroj signalizuje problém. Hoci na letisku vedia, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide len o neškodný tmel či lepidlo v reflektoroch do áut, zásielku treba ešte poctivo zröntgenovať.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria
  3. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  4. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  5. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  6. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách
  7. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  8. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  9. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  1. Ekonomická a multilaterálna diplomacia Mexika
  2. Záverečná konferencia projektu RECARE
  3. Forum & československá moderna
  4. Spolupráca Stavebnej fakulty STU na obnove hradu Krásna Hôrka
  5. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  6. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  7. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách
  8. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  9. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  10. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 22 769
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 17 720
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 12 397
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 975
  5. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku 8 692
  6. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 8 687
  7. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 6 299
  8. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách 5 993
  9. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 697
  10. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 305

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Beaty Balogovej

Aj kvôli Dankovi sa titul nosí ako nevkusná kravata

Dankova investícia do vzdelania devalvuje akadémiu.

DOMOV

Lajčák označil požiadavku Danka nejsť do Marrakéšu za nezmysel

V Marrakéši sa pakt OSN o migrácii príjme.

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Dankovi stačí aj doktorát plzenského typu (píše Michal Havran)

Toto sa nesmie diať ani v období praudy.

Neprehliadnite tiež

Podnik pre cestovateľov, ktorí majú radi kávu s atmosférou

Navštívil mnoho krajín po celom svete. Jedného dňa sa rozhodol, že si otvorí cestovateľskú kaviareň.

Keď zamestnáva Róm Rómov, ich vzájomná dôvera je hlbšia

Nie je ľahké nájsť prácu pre firmu, ktorej majiteľom je Róm.

V Handlovej odštartovali nový projekt s názvom Basketbalová škola ŠBK Handlová

Handlová sa teší obrovskému záujmu detí o basketbal. Za posledné tri roky vzrástol štvornásobne, a to najmä vďaka viacerým úspešným projektom, nevynímajúc letné kempy pre deti.

Výrobca drevených roliet berie podnikanie ako službu

Aj rolety sú jedinečné z práve dreva