Malé lietajúce nákladniaky

Kapitán-nekapitán, v malom nemeckom lietadle je chlapcom pre všetko. S kolegom popruhmi upevňuje kontajnery s nákladom, a keď je všetko o.k., odloží rukavice. Štartuje až o dvanásť minút, tak sa pýta riaditeľa piešťanského letiska‚ či tu majú bar alebo aspoň kávomat. Ten pokrúti hlavou‚ že „sorry“.

Nakladajú bieloruský Ruby StarZdroj: Ján Blažej

Kávomat si na malom letisku s nepravidelnou prevádzkou nezarobí. Ale riaditeľ František Varga práve skončil dohľad nad nakládkou nemeckého Bin Airu do švédskeho Göteborgu a volá mladých pilotov na nesku. Keď sa Nemec pýta, komu za kávu zaplatí, riaditeľ mávne rukou. Hosť je zaskočený‚ v západnejšom svete to už tak nechodí.

Mobilný režim

Obaja piloti majú v kufríku zubnú kefku, hrebeň, košele a spodnú bielizeň na ďalšie dni. V igelitke bagety a minerálku. Sú pripravení letieť, kam treba. Správa príde mobilom a o dve hodiny už sedia v kokpite. Nájdu najvhodnejšie letové cesty, podajú letový plán. V Piešťanoch čaká päť kontajnerov pre göteborskú automobilku. Za letu zo Slovenska, ale možno až vo Švédsku sa dozvedia, kam ešte poletia. Alebo či ich čaká hotel. Taký je život posádok lietajúcich nákladniačikov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nepotrpia si na uniformy, zlaté pásiky na rukávoch. Zvyčajne chodia iba v džínsoch a svetri. So škatuľami a malými kontajnermi na úzkej palube manipulujú často sami‚ tak si aspoň uniformu nezafúľajú. Sú to zväčša mladší muži s trpezlivými partnerkami. Alebo už len s „bývalkami“‚ ktoré nechceli byť polovičkou kočovného pilota na telefóne.

Staručké pracovisko pilotov v An-12Zdroj: Ján Blažej

Slúžia automobilkám

Malá prepravná spoločnosť Bin Air má po Európe deväť lietadiel a jedno z nich bude o pár dní opäť v Piešťanoch. Príde po náklad do Štokholmu. Bežne sú tiež v Košiciach, lebo západné automobilky si našli výrobcov komponentov aj na slovenskom východe.

Čím sú dodávatelia ďalej, tým viac treba rátať s leteckou dopravou. Služby pre toto odvetvie živia dve desiatky malých aerolínií zo západnej Európy i z postkomunistických krajín. V Piešťanoch sa objavujú aj lietadlá španielske či poľské, bulharské, lotyšské, ukrajinské alebo bieloruské.

Lietadlá boli pri rozbehu viacerých slovenských dodávateľov veľmi dôležité. Bratislavské letisko z nich malo celkom slušný príjem. Ale lietanie je drahé, a tak sa automobilky snažia komponenty dostať do podstatne lacnejších áut.

Neexistujú však sklady hotových výrobkov, preto komponenty idú rovno do kontajnerov. Sklady nemajú ani automobilky, preto je doprava od dodávateľa priamo k montážnym linkám perfektne zorganizovaná. Takmer na minútu aj pri stovkách kilometrov.

Nemecký Bin AirZdroj: Ján Blažej

Oči dispečerov

Montážne závody majú dispečerov, ktorí vedia, kedy sú kde sviatky či nával turistov. Sledujú dopravné správy aj informácie o počasí, evidujú každú haváriu na diaľniciach alebo pokazený kamión a preratúvajú zdržanie.

V ostatnom čase majú práce ešte viac. Kamionisti vysielačkami okrem starých problémov hlásia aj nové policajné kontroly – kvôli migrantom. Niekedy to cestu predlžuje aj dvojnásobne. A pretože výrobná linka sa nesmie zastaviť, dopravní dispečeri v automobilkách sú v kontakte s brokermi.

Tí majú prehľad o voľných lietadlách najbližšie k dodávateľom. Lietadlá nesmú byť priveľké, lebo neraz vezú iba niekoľko sto kíl, ale potrebného nákladu. Dohovára sa cena, preveruje sa, či je letisko otvorené. Môže sa stať, že hostí napríklad motoristické preteky či letné megakoncerty.

Zdroj: Ján Blažej

Našli si Piešťany

Viacerí výrobcovia komponentov sídlia na západnom Slovensku, preto si brokeri našli Piešťany, letisko dobre vybavené aj pre zhoršené počasie. Je zväčša do hodinky jazdy od výrobcov. Ostatná prevádzka je tu minimálna, lietadlá ani autá dodávateľov sa nepletú a personál vybaví expresne aj niekoľko zásielok naraz.

Bin Air má už dvadsaťpäť minút po pristátí kontajnery na palube a roluje na štart. Každý kontajner prísne preveril aj detektor proti výbušninám, hoci obsah ide priamo z výroby. Niekedy prístroj signalizuje problém. Hoci na letisku vedia, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide len o neškodný tmel či lepidlo v reflektoroch do áut, zásielku treba ešte poctivo zröntgenovať.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 18 399
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 242
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 326
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 9 441
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 349
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 978
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 171
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 029
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 401
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 372

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok po vražde: Bojím sa, čo sa deje a čo bude nasledovať

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

Neprehliadnite tiež

Posledný zvyšok krajiny, aká bola kedysi všade pri Dunaji

Veľkolélsky ostrov vrátili späť v čase.

Dunaj z Veľkoléskeho ostrova
Protesty vo Vancouveri

Cez sklady v Hamburgu dodnes prechádza tretina svetového obchodu s kobercami a významný objem kakaa a kávy

Speicherstadt sa stal významnou súčasťou nemeckého ekonomického zázraku.

Hrad na vode. Najfotografovanejší pohľad na Speicherstadt.

Cena bitcoinu lietala za uplynulý rok hore-dole aj o tisícky dolárov mesačne

Bublina už praskla a virtuálne meny môžu opäť stúpať.

Tomáš Sedláček: Zo všetkých humanitných odborov si trúfa predpovedať budúcnosť len ekonómia

Pre liberálov je príliš konzervatívny, pre konzervatívcov zasa príliš liberálny. Český ekonóm Tomáš Sedláček.

Tomáš Sedláček