Ako vyťažiť čo najviac pri predaji svojho biznisu

Rozbehnúť podnikanie je lákavé. Dnes podnikaním už môže byť čokoľvek, od webu po startupový nápad. V začiatkoch si vyžaduje veľké zanietenie a stopercentné nasadenie. Keď však majiteľ biznisu dospeje do momentu, že svoj výtvor či startupovú firmu chce posunúť ďalej alebo predať do iných rúk, narazí na základnú otázku. Akú má môj biznis či startup hodnotu?

Zdroj: Shutterstock.com

Spoločným problémom je, že podnikatelia sa len ťažko odosobňujú od toho, čo vytvorili.

Najmä vtedy, keď podnikanie funguje či má potenciál. Je ľahké veci nadhodnotiť, nezostávať v škatuli, pýtať za biznis priveľa. Platí, že druhá strana sa bude pri kúpe alebo oceňovaní firmy riadiť iným metrom.

Budúce zisky dnes

Online biznis je špecifická vec. Nedávno médiá publikovali informáciu, že investičná skupina Rockaway kupuje e-shop Mall.cz a porovnávač Heureka.cz. Hovorilo sa o rôznych sumách, nakoniec sa zmluvné strany dohodli na cene viac ako dvesto miliónov eur. Úspech je jedna vec, reálna hodnota druhá.

Článok pokračuje pod video reklamou

„V skutočnosti je oceňovanie hodnoty akéhokoľvek podniku pomerne komplikovaná úloha, pričom na jej vyčíslenie sa využívajú rôzne spôsoby. Pri posudzovaní hodnoty podniku sa neprihliada iba na súčasný stav, ale aj na potenciál rastu podniku. Jeho hodnotu môžeme vyčísliť trhovým spôsobom, keď sa hodnota rovná súčasnej hodnote budúcich ziskov podniku. V tomto prípade zohľadňujeme tržby a náklady spoločnosti za obdobie niekoľkých rokov a úrokovú mieru,“ vysvetľuje na stránke Indexpodnikatela.sk Simona Šályová.

Pri začínajúcich podnikoch určuje hodnotu najmä budúci potenciál

Špecifický online

Na to, aby ste boli schopní oceniť hodnotu podnikania detailnejšie, potrebujete do firmy nazrieť hlbšie ako len do jej účtovnej závierky.

Hodnota sa totiž vždy premieta do finančných ukazovateľov a takisto odvíja od nich. Ak predávate start- up či podnikateľskú ideu, je možným ohodnotením aj budúci potenciál predaja a očakávané zisky.

„Online biznis je špecifický v tom, že jeho hlavná hodnota nespočíva v počte budov, strojov, zariadení či iného hmotného majetku, ktorý vlastní. Pravda je, že aj malá firma s piatimi počítačmi v prenajatých priestoroch dokáže vybudovať niekoľkomiliónový online biznis. Zároveň sa pri posudzovaní hodnoty podniku neprihliada iba na súčasný stav, ale aj na potenciál rastu podniku,“ dodáva Branislav Vaculčiak, zakladateľ portálu Indexpodnikatela.sk. Ocenenie takéhoto podnikania je preto oveľa náročnejšie.

Marketingový plán je kľúčový pre všetky druhy podnikania

Dôležité otázky

Ako sa teda pozerať na online biznis či startup? Chce to detailný pohľad nielen na biznis, ale aj na trh. Je to užitočné, hoci je pravda, že väčšina kupcov už z toho istého trhu pochádza a skupuje iné podnikanie na rozšírenie svojho pôsobenia. Takýto kupec vie najlepšie doceniť váš podiel na trhu, pridanú hodnotu a najmä potenciál, ktorý môže získať.

To platilo aj pri kúpe už spomínaných online firiem. Napriek tomu nezabúdajte na súvislosti, ktoré budú zaujímať každého kupca. Pri začínajúcich podnikoch je to najmä budúci potenciál, ktorý môže vychádzať aj z toho, že ponúkate niečo, čo ešte na trhu neexistuje, ale je zrejmé, že bude po tom veľký dopyt. V takom prípade by ste si mali veľmi presne odpovedať na otázky, v akom časovom horizonte očakávate dopyt, aká bude návratnosť investície, koľko je klientov alebo v čom je firma špecifická. Biznis sa v posledných rokoch zmenil a podobné aspekty startupu či online biznisu sú pre mnohých investorov kľúčové.

Argumentov síce môžete nájsť desiatky, ale každý z nich stojí len na vode, a preto je jednoduchšie, ak sa viete oprieť o reálne čísla. Ak už nejakú históriu máte za sebou, hodnotu podniku môžete vyčísliť práve trhovým spôsobom.

„V takom prípade sa zohľadňujú tržby a náklady spoločnosti za obdobie niekoľkých rokov a úroková miera. Pre detailnejší pohľad potrebuje kupec vidieť účtovné závierky,“ vysvetľuje B. Vaculčiak.

Hodnota nových podnikov spočíva najmä v know-how, inováciách a nehmotných aktívach

Plán na všetko

Na správne ohodnotenie sa podobným kľúčom musí pozerať aj kupec. Preto by ste na jeho požiadavky mali mať zrejmú odpoveď. Hodnotu firmy nepriamo podporujú aj iné kritériá. Marketingový odborník Gary Baker odporúča sústrediť sa na dobré vypracovanie napríklad marketingu, reklamny či komunikácie s klientmi.

Tými možno podľa neho správne argumentovať a podporiť hodnotu značky. G. Baker hovorí o dobrom marketingovom pláne, vytvorených obchodných vzťahoch, servise a službách, dobrom systéme vo fungovaní firmy aj v informačnom systéme a správnom pracovnom kolektíve.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PDN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PDN na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 799
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 244
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 576
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 372
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 544
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 967
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 373
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 908
  9. Najužitočnejšia appka 2 903
  10. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 841

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kam chodíte, aj keď hovoríte opak

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

PRIMÁR

Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Neprehliadnite tiež

V Badene sú fotografie v parku, plávajú aj na jazere

Európsky fotografický festival už aj v rakúskom Badene.

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.