Za oblôčkom sa skrývajú šikovné ruky

Mladá mama Lenka Olejárová má dvoch synov. Kedysi robila v administratíve, ale počas niekoľkoročnej materskej dovolenky si zariadila dielničku so šijacími strojmi. Nie je však sama. Do projektu dielničky Za oblôčkom pribúdajú ďalší kreatívni ľudia a už to nie sú len mamy na materskej, ale aj študenti či ľudia s postihnutím. Všetci do jedného sú kreatívni a život bez ručných prác si azda ani nevedia predstaviť.

Lenka OlejárováZdroj: Štefánia Kačalková

Domovom dielničky Za oblôčkom je dedina Svätoplukovo neďaleko Nitry. Do nej sa pretavila záľuba z detstva Lenky Olejárovej v šití. Dnes má dielnička zaujímavý podnikateľský plán. Stojí za starším rodinným domom, ktorý si zrenovovali manželia Olejárovci.

Priestor nie je príliš veľký, ale zmestí sa doň, čo treba: látky, nite, gombíky, koráliky, vlnky a v neposlednom rade dva kvalitné šijacie stroje. Vonku je tma a mladá mamička už vie, že sa blíži jej čas. V dielni urobí najviac práce po večeroch, keď deti spia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Môže za to genetika

L. Olejárová rada šila, vyšívala a vyrábala rôzne veci už od raného detstva. „Asi som vzťah k ručným prácam zdedila po starých rodičoch. Oni sa venovali insitnej textilnej výrobe. Starý otec dokonca šil aj topánky,“ približuje L. Olejárová na úvod rozprávania. S manželom sa spoznala v študentskom divadle, kde pôsobila ako výtvarníčka, scénografka a kostymérka. Takže aj počas vysokej školy sa intenzívne venovala šitiu. Okolie L. Olejárovej vedelo, že je zručná a svojej rodine a priateľom na požiadanie povyšívala napríklad košieľky na krst.

„Robila som to zadarmo, ale rada,“ hovorí. Časom sa jej však v hlave zrodila myšlienka, že by sa tým, čo ju naozaj baví, mohla aj živiť. Už popri materskej dovolenke vyrábala hrejivé papučky, háčkované hračky či farebné kabelky a chodila ich spolu s inými kreatívnymi ľuďmi predávať na rôzne miestne trhy.

Igor HanečákZdroj: Štefánia Kačalková

Pomoc psychologičky

V máji tohto roka vznikol projekt dielničky Za oblôčkom. „Hlavnou ideou tohto projektu je vytvoriť priestor na predaj ručných výrobkov,“ vysvetľuje L. Olejárová. Tým priestorom bude facebooková stránka, ktorá už funguje, ale aj internetová stránka, ktorá by mala fungovať v krátkom čase.

„Chceme, aby sa tam mohli prezentovať všetci tí, ktorí niečo vyrábajú a chceli by si zarobiť. Predovšetkým nezamestnaní, mamičky na materskej dovolenke, znevýhodnené osoby, ale aj ostatní ľudia, ktorí sa živia ručnou výrobou, napríklad remeselníci, umelci, profesionálni aj insitní, ktokoľvek, kto vyrába ručné, kvalitné výrobky. Ľudia, ktorí sú tak trochu ukrytí za oblôčkom,“ hovorí L. Olejárová.

Podobné projekty stránkok, kde predávajú zruční umelci svoje výrobky, už na Slovensku existujú. Stránka L. Olejárovej by však mala byť iná. „Zapojili sme do toho aj psychologičku, ktorá bude sprievodcom nákupu cez stránku. Bude kupujúcim pomáhať, ak si nebudú vedieť poradiť sami. Vyplnia krátky dotazník, pričom im náš systém vyhodí balíček produktov, ktoré sa môžu kupujúcemu hodiť,“ vysvetľuje.

Zapojili do projektu aj psychologičku, ktorá bude sprievodcom nákupu cez stránku. Pomôže kupujúcim, ak si nebudú vedieť poradiť sami

Reklama cez osobnosti

Webová stránka Zaoblockom.sk vzniká celá pro bono, teda z dobrej vôle a zadarmo, od tvorby webu, fotografovania produktov až po marketing. Stránka by mala ponúknuť kreatívnym ľuďom priestor, kde by mohli svoje výrobky predávať. Tiež by im mala pomôcť vyhľadávať zákazky a robiť marketing.

„Nedávno sme dokonca oslovili aj známe osobnosti z kultúrneho a umeleckého prostredia s prosbou o podporu pri zviditeľnení stránky. Požiadali sme ich, aby sa dali odfotografovať v rôznych ručne vyrobených doplnkoch alebo výrobkoch, čím by nám pomohli zvýšiť návštevnosť stránky,“ konštatuje L. Olejárová.

Dodáva, že cieľom je prilákať na stránku viac nových návštevníkov. „Ak je vysoká návštevnosť stránky, zvýši sa šanca na umiestnenie reklamných bannerov, ktoré by nám pomohli financovať jej fungovanie,“ hovorí a vidieť, že marketingový plán má tiež premyslený.

Lenka Olejárová (vpravo)Zdroj: Archív L. Olejárovej

Linoryt s Filipom

Jedným z kreatívnych ľudí, ktorí sa pripojili k projektu Za oblôčkom, je aj Igor Hanečák, študent tretieho ročníka učiteľstva výtvarného umenia a psychológie. Na vysokoškolskom internáte vyrába tričká technikou linorytu, ktorá sa volá aj tlač z výšky.

„Na linoleum prenesieme pripravenú kresbu tak, že ju zrkadlovo obrátime. Pri linoreze režeme línie dobre nabrúseným nožom s krátkou čepeľou alebo dlátkami. Vyryté miesta zostanú biele, ale na tričko sa otlačí iba farbou namaľovaná časť obrazca,“ vysvetľuje techniku I. Hanečák.

Obrazce si vymýšľa sám, na jeho tričkách sa už ocitli aj niektoré osobnosti, napríklad Jaro Filip. S L. Olejárovou sa stretol na nitrianskom susedskom trafo.TRHU a jej projekt sa mu hneď zapáčil. „Bola som na prvom trafo.TRHU, kde sme sa zišli možno siedmi. V poslednom čase ho má v obľube toľko ľudí, že sa tam nedá prejsť. Akcia začína mať dobré meno,“ dodáva L. Olejárová, ktorá si myslí, že ľudia dnes vyhľadávajú ručne vyrábané veci, domáce ovocie, sirupy a všetko ostatné, čo sa dá kúpiť najmä na trhoch.

Zdroj: Archív L. Olejárovej

Smiešne ceny

Medzi šikovnými ľuďmi okolo projektu Za oblôčkom je aj výrobca dreveného nábytku, umelecký kováč, šperkárka, kožušník, keramikár, ale aj mamy, ktoré sa venujú odevnej a textilnej tvorbe či výrobe hračiek. „Mnohí ľudia vyrábajú krásne veci, ale nevedia, ako ich ponúkať a ako si zarobiť ich predajom. Naším hlavným cieľom je teda pomôcť im postaviť sa na nohy, aby si mohli zarábať prácou, ktorú vedia robiť a ktorá ich baví,“ zdôrazňuje Lenka.

Zatiaľ ide iba o víziu, ale verí jej nielen ona, ale aj okruh ľudí v komunite nielen insitných umelcov. „Mnohí umelci venujú jednému produktu veľa času, niekedy aj týždeň či dva. Poznám to z vlastnej skúsenosti. Okrem samotnej výroby musia urobiť návrh a nakúpiť potrebný materiál. Každú vec vyrobia ako originál, ktorý má svoju dušu,“ zdôrazňuje L. Olejárová a dodáva, že problémom je, že na jarmokoch to potom predávajú za smiešnu sumu. Zarobia si iba na materiál, aby mohli na ďalší jarmok zase niečo pekné vyrobiť.

Problémom je, že výrobcovia na jarmokoch predávajú za smiešnu sumu. Zarobia si iba na materiál

Zdroj: Archív L. Olejárovej

Cieľom je komunita

Podľa L. Olejárovej cena ručne vyrábaných vecí je často priveľmi nízka. „Keď sa na to pozrieme tak, že človek je ochotný v bare zaplatiť za alkohol päťdesiat až sto eur, ale za ručne šitý a vyšívaný vankúš dá napríklad len päť eur, je to smiešne. Keď sa náš projekt dobre rozbehne, chceme, aby sa naše veci predávali za cenu, za ktorú by tí ľudia mohli normálne fungovať,“ prízvukuje.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PDH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PDH na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 204
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 869
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 207
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 997
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 237
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 620
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 964
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 305
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 036
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 921

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.