Cider nie je len pre hipsterský jazýček

Kaviarenský a barový biznis sa v ostatných rokoch tak rozrastá‚ až sa človek čuduje‚ ako sa toľké podniky dokážu uživiť. V boji s konkurenciou sa zídu aj zbrane silnejšieho kalibru. Napríklad nápojové inovácie‚ ktoré síce nemajú u nás tradíciu‚ ale vďaka chuťovým pohárikom novej generácie majú potenciál. Tento trend zachytili šikovní Slováci‚ ktorých ambíciou je vyrábať domáce a kvalitné nápoje.

Opre’ Cider Košice: Juhoafrická inšpirácia

Cider je na našom trhu stále pomerne nový. Scestovaní Slováci ho však poznali dávno predtým. Pre tých, ktorí netušia, z čoho sa vyrába, povieme, že najmä z jabĺk. Tým‚ čo boli za socializmu zvyknutí na mušty‚ stačí‚ že chutí ako taký lepší jablčný mušt s „kopancom“ od fajnového vínka.

„Vyrába sa rovnakým spôsobom ako víno, až na to, že na výrobu cideru je použitá jablková šťava. Svojím spôsobom je to niečo medzi vínom a pivom, ale nie je to ani jedno, ani druhé. Je to skrátka cider,“ vysvetľuje Gabriel Oprendek, ktorý pred poldruha rokom s bratom Radoslavom rozbehol firmu na výrobu tohto mladého nápoja.

Článok pokračuje pod video reklamou

Radoslav a Gabriel OprendekovciZdroj: Ivan Fleischer

Boli sme však zvedaví‚ ako u nich prebieha výroba. Stretli sme sa v priestoroch‚ ktoré si bratia prenajali. Deväťdesiat štvorcových metrov v suteréne budovy na košickej priemyselnej ulici. Hoci sa už každú chvíľu budú sťahovať do väčšieho, sme radi, že sme ešte stihli vidieť miesto‚ kde sa to celé začalo.

„Kupujeme stopercentnú jablkovú šťavu‚ ktorú dáme do nádrží. V nich prebieha proces kvasenia‚ ktorým sa mení cukor na alkohol. Trvá to približne desať dní. Keď je to pripravené, tekutinu prefiltrujeme a tým zastavíme kvasenie. Cider potom nasýtime, dáme do fliaš a uzavrieme. Následne ich ešte dávame pasterizovať,“ približuje proces výroby G. Oprendek. Keďže nechcú pridávať do svojich nápojov žiadne konzervačné látky, práve pasterizáciou dávajú produktu dlhšiu životnosť. Potom už len nalepia etikety, naukladajú fľaše do škatúľ a môže sa expedovať.

Recept je kumšt

Vybavenie košickej výrobne síce nie je drahé, ale aj to niečo muselo stáť. Odkiaľ mali chlapci, ktorí boli na začiatku podnikania študenti vo veku 20 a 22 rokov, peniaze na rozbeh?

„Potrebovali sme zhruba pätnásťtisíc eur. Mali sme študentské pôžičky – to bolo štyridsať percent. Ďalších štyridsať percent boli vlastné zdroje, čo som zarobil na brigádach popri štúdiu v zahraničí, a zvyšné peniaze nám poskytli rodičia,“ vysvetľuje starší Gabriel, ktorý študoval v Dánsku. Počas štúdia sa však dostal aj inde do sveta, do Grécka a Južnej Afriky.

Ručne vyrobená plnička fliašZdroj: Ivan Fleischer

„Keď som sa vrátil z Afriky, priniesol som bratovi ochutnať tamojší cider. Veľmi mu chutil. To vlastne on prišiel s nápadom, aby sme ho skúsili vyrábať u nás v Košiciach,“ hovorí. „Študoval som biológiu a zdalo sa mi, že by som vedel namiešať správne prísady, aby sme raz vytvorili kvalitný produkt,“ dopĺňa mladší Radoslav. Tak začal robiť pokusy, až kým nebolo zloženie cideru vyhovujúce. Počas mesiaca vyskúšali tri šarže, až tá tretia bola chutná.

„Najprv sme kúpili jablká, dali sme ich drviť, lisovať, kvasiť, ale zistili sme, že sa to vôbec nedá piť,“ smeje sa Radoslav. Bratia sa nevzdali a verili, že správnu receptúru nájdu. Pomerne skoro však prišli na to, že slovenské jablká asi nebudú na cider najvhodnejšie. Podľa Radoslava sú veľmi pekné, ale nemajú vyhovujúcu chuť. Napokon našli dodávateľa kvalitnej stopercentnej šťavy v Rakúsku.

Cieľ: Japonsko

Kým Radoslav pracoval na receptúre, jeho brat snoval biznisplán. Gabriel študoval v Dánsku marketing a ekonomiku, takže sa tomu rozumie. Aj napriek tomu išiel do rozvoja vlastného biznisu s istými obavami. „Keď som zo zahraničia čítal o Slovensku, nebolo to nič príjemné. Všetci od rodičov po kamarátov nás odhovárali, ale po skúsenostiach s už rozbehnutým podnikaním sa zatiaľ nemáme na čo sťažovať,“ hovorí dnes s radosťou v hlase 23-ročný Gabriel ako marketingový riaditeľ firmy Opre’ Cider.

Na drinu v tej fáze rozbehu bratia stále spomínajú, veď to nebolo tak dávno. Boli takmer stále v práci‚ ťahali nočné a spali na paletách, neskôr na gauči. V súčasnosti im pomáhajú dvaja brigádnici – bratranec s kamarátom. „Zamestnancov ešte nepotrebujeme, aj keď neskôr rátame s rozšírením výroby,“ hovorí Gabriel.

Je to niečo medzi vínom a pivom, ale nie je to ani jedno, ani druhé. Je to skrátka cider

Na začiatku vyrobili okolo tisícpäťsto fliaš cideru za mesiac. Ako si zautomatizovali a vylepšili postupy‚ produkcia sa zvyšovala a momentálne expedujú okolo päťtisíc fliaš mesačne. Na Slovensku nepredávajú v obchodoch‚ dodávajú iba do kaviarní a barov. Vyvážajú však už aj do Česka a Rakúska. „A nedávno sme dostali ponuku na japonský trh,“ teší sa G. Oprendek, ale hneď dodáva, že slovenský trh je pre nich stále podstatný.

Robíme, čo vieme

Bratia sú do veľkej miery sebestační, ale nie vo všetkom. „Snažíme sa robiť to, čo vieme, dobre. Ale to, čo ostatní robia lepšie, nechávame na nich. Externe máme účtovníčku, distributéra a dizajnérov. Moja kamarátka z Estónska si rozbieha dizajnérsku firmu a potrebovali niečo do portfólia. Páčil sa mi ich prístup, tak sme sa dohodli na spolupráci,“ vraví Gabriel. Kamarátka pre nich vytvorila kompletnú identitu, etikety, tričká, odznaky i podpivníky‚ pardon – podciderovníky.

Šetria aj na strojoch. Nádrže a čerpadlá s filtrom si kúpili‚ ale plničku fliaš vyrobil Radoslav sám. Stačilo kúpiť hadice, ventily a iné súčiastky. „Stačí vedieť narábať so zváračkou. Návod na skonštruovanie som našiel na internete,“ usmieva sa. Aj lepenie etikiet je vďaka nemu automatické. „Najradšej by som mal všetko automatizované, ale najlepšie je‚ keď si to viete sami vyrobiť,“ hovorí. Na vlastných strojoch veľa ušetrili. „Plnička stojí osemtisíc eur, Rado ju skonštruoval za stodvadsať. Pasterizačný stroj stojí vyše sedemtisíc, on ho spravil za sedemdesiat eur,“ chváli ho brat.

Investícia do mena

Už vyše roka generujú menší zisk, ktorý investujú do firmy. „S bratom bývame ešte u rodičov a nedávame si plat. Pre nás je lepšie všetky zarobené peniaze investovať do výroby. Platíme akurát spomínaných brigádnikov,“ vysvetľuje Gabriel. Majú v pláne rásť, ide im však o dlhodobý rast firmy. Raz, niekedy o desať rokov, budú mať možno veľkú výrobu a kopu zamestnancov.

Vyzerá to harmonicky, ale vraj sa občas aj pohádajú, ako to už medzi bratmi býva. „Zatiaľ sme za ten rok a pol nemali ponorkovú chorobu, snažíme sa vždy dohodnúť. Každý vie iné veci, ale vieme sa výborne dopĺňať,“ dodávajú jednohlasne. Hoci grafiku majú skvelú, reklamu na Opre’ Cider nikde neuvidíte.

„Nemáme na ňu v rozpočte žiadne peniaze. Našou reklamou sú ľudia, ktorí šíria naše dobré meno. Z prieskumu vieme, že tretina ľudí pozná našu značku od priateľov, 17 percent z internetu a 15 z baru – a to je úžasné,“ myslí si G. Oprendek. Ich filozofiou je, aby si ľudia našli ich.

Ginger Mania Prešov: Maniaci v zázvorovej kuchyni

Firmička funguje už dva roky. Založil ju prešovský barman a barista Martin Hudák, ku ktorému sa neskôr pridal kamarát Martin Kožuch. Ten prvý Martin dnes žije v zahraničí a pracuje vo vychýrenom americkom bare v Londýne.

Martin Hudák a Martin KožuchZdroj: Archív Ginger Mania

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDG na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria
  3. Panónsky zázrak adventu 2018
  4. 5 tipov, ako pomôcť pred Vianocami a darovať radosť
  5. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  6. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  7. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách
  8. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  9. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  10. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  1. Nové možnosti spolupráce EU v Bratislave a MH SR
  2. Panónsky zázrak adventu 2018
  3. Ako sa starať o investičné šperky
  4. 5 tipov, ako pomôcť pred Vianocami a darovať radosť
  5. Ambasádor OMV Ivan Jakeš ide na Dakar s jasným cieľom: vyhrať
  6. Ekonomická a multilaterálna diplomacia Mexika
  7. Záverečná konferencia projektu RECARE
  8. Forum & československá moderna
  9. Spolupráca Stavebnej fakulty STU na obnove hradu Krásna Hôrka
  10. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 23 755
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 17 067
  3. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku 12 258
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 12 032
  5. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách 10 193
  6. Platíte si poistenie domova zbytočne? 7 320
  7. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 5 125
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 104
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 651
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 4 159

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico rozmýšľa, ako okresať peniaze mimovládkam

Keby dali ľudia dve percentá z daní rodičom, poslali by im desať eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Ficov návrh nemá rácio, iba žlč

Lenže presne o tom sú dve percentá. Ficov návrh nemá rácio, iba žlč.

DOMOV

Maďarská prokuratúra uzavrela kauzu Hedvigy Malinovej

Kauza Malinová sa ťahala od roku 2006.

DOMOV

Novou skratkou na evidenčných číslach v Bratislave bude BT

Skratku BT zvolilo 89 percent z vyše 29-tisíc hlasujúcich.

Neprehliadnite tiež

Chcel záhradníctvo a ako bonus dostal aj kaviareň

Tematická kaviareň láka na atmosféru exotického ostrova Bali.

Podnik pre cestovateľov, ktorí majú radi kávu s atmosférou

Navštívil mnoho krajín po celom svete. Jedného dňa sa rozhodol, že si otvorí cestovateľskú kaviareň.

Keď zamestnáva Róm Rómov, ich vzájomná dôvera je hlbšia

Nie je ľahké nájsť prácu pre firmu, ktorej majiteľom je Róm.

V Handlovej odštartovali nový projekt s názvom Basketbalová škola ŠBK Handlová

Handlová sa teší obrovskému záujmu detí o basketbal. Za posledné tri roky vzrástol štvornásobne, a to najmä vďaka viacerým úspešným projektom, nevynímajúc letné kempy pre deti.