Marketingový plán má svoje pravidlá

Marketingový plán je niečo ako Columbova žena. V inom zmysle, nikto ho presne nepozná, ale každý vie, že je pre biznis lepšie ho dodržiavať. Je to nepísaná kniha pravidiel, ktoré sa síce nikde neuvádzajú, nezapisujú do výročných kníh, ale ktoré fungujú pre väčšinu firiem a podnikateľov. Ako stvoriť dobrý marketingový plán?

Zdroj: Shutterstock.com

Pravda je, že pre slovenský biznis je marketingový plán skôr novinkou. Len odnedávna si spoločnosti začali osvojovať moderné princípy tvorby biznisu a spolu s nimi aj potrebu plánovať, definovať zákazníka, správne komunikovať navonok, cieliť či časovať.

Poznať svojho kupca. Kým biznis plán má pomôcť firme určiť svoje smerovanie, marketingový plán by jej mal pomôcť pochopiť, ako sa k tomu cieľu dostať – detailným naplánovaním jednotlivých krokov. Zo skúseností viacerých medzinárodných firiem, ktoré sa snažili definovať správny marketingový plán, vyplynulo jediné – dokonalý marketingový plán buď neexistuje, alebo ho naformulovať nedokážete. Všetko je len pokus priblížiť sa najlepšiemu možnému nastaveniu biznisu. Pre viaceré firmy je ale spoločným menovateľom zákazník. Predaj a nákup závisí často len od neho, takže je to práve zákazník, na ktorého je sústredná všetka komunikácia firmy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa profesora marketingu Roberta Thomasa, ktorý marketingovému plánu venoval viacero blogov, je práve definovanie a najmä pochopenie myslenia a správania zákazníka a konkurencie kľúčovým prvkom dobrého plánu.

Urobte to! Ako uvádza finančný portál Businessnewsdaily.com, marketingový plán by mal byť viac analýzou – detailným pohľadom na to, prečo by potenciálny zákazník mal využívať vašu službu či kupovať váš tovar. Ako ďalší aspekt uvádza, že firma sa má sústrediť na svojho vlastného zákazníka. Nehľadať ihlu v kope sena, ale vedieť nájsť tú „správnu kopu“. To isté platí o vašej konkurencii a analýze jej komunikácie a predaja navonok. Musíte nájsť výhodu, ktorú chcete predať zákazníkovi.

Marketingový plán by mal vedieť identifikovať túto výhodu. Následne by mal podnikateľ vedieť, ako vaše prednosti čo najlepšie komunikovať a dostať do povedomia špecifickéhozákazníka. Tým môže byť aj správny slogan v správnom čase a pre správnu klientelu. Spomínate si ešte na heslo „Just do it“ („Urob to“) od značky Nike? Samozrejme, že áno, pretože bolo také chytľavé, že sa s ním chceli všetci športovci identifikovať.

Outsourcujte. To isté platí o definovaní najlepších spôsobov, ako treba komunikovať. Kým väčšina firiem sa dnes učí správne narábať s marketingom sociálnych sietí, výhodou, s ktorou môže rátať dobrý marketingový plán, je využitie outsourcingových služieb. Jednoducho sa oplatí zveriť správne nastavenie komunikačnej kampane ľuďom, ktorí sa na to špecializujú.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PDE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PDE na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
          2. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
          3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
          4. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
          5. Keď Slováci krotia morský vietor
          6. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
          8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
          9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
          10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
          1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
          2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
          3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
          4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
          5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
          6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
          7. Všetko, čo rodiny milujú
          8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
          9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
          10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
          1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 510
          2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 14 463
          3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 9 154
          4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 8 069
          5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 384
          6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 612
          7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 5 595
          8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 279
          9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 266
          10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 458

          Hlavné správy zo Sme.sk

          ŠPORT

          Real Madrid vyhral Ligu majstrov aj po tretí raz v rade

          Po veľkej chybe gólmana Liverpoolu vyrovnal Mané, Real znova vyhráva po Baleových nožničkách a ďalekonosnej strele.

          KULTÚRA

          Pavol Habera: Rozum ma drží pri zemi, preto som tak dlho nevydal platňu

          Slovenské texty môžu byť najväčšia sila.

          PRIMÁR

          Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

          Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

          KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

          Ako svet prichádza o grandiózne udalosti

          Trump zďaleka nebude taký neoblomný, ako sa hotuje pred domácim publikom.

          Neprehliadnite tiež

          Zober svoju makovicu za hranicu

          Slováci z Warwickej univerzity v Anglicku prezrádzajú ako sa podieľajú na udržiavaní slovenskej študentskej komunity v medzinárodnom univerzitnom prostredí.

          Cyklistický nomád prešiel svet za tri roky

          Ochorel na Crohnovu chorobu a opustilo ho dievča. Zrazu už doma nemal nič, pre čo by stálo zostávať. Matěj Balga si v bazáre kúpil bicykel a o pár dní bol na ceste.

          Mladý podnikateľ chce preraziť na trh jemne praženou kávou

          „Keď kávu veľmi prepražíte, stratí sa jej ovocná vôňa a bude len horká,“ tvrdí Peter Szabó, zakladateľ pražiarne kávy Coffeein zo Šiah. V rodinnej firme sa remeslu venuje už niekoľko rokov.

          Čakanie na kuriéra sa stáva minulosťou. Drony ho však nenahradia

          Zásielka na druhý deň od objednania, jej online sledovanie, donáška presne na hodinu, to sú len niektoré z inovatívnych služieb.

          Firma, ktorá stavila na inovácie

          V šiestich rokoch predával starej mame kávu, ktorú urobil u nej doma. CulCharge nie je prvý projekt, na ktorom v živote pracoval. Viktor Reviliak sa stal víťazom súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2017.