V e-shopoch sa meníme

Zásadne sa mení spôsob, ako ľudia nakupujú, cestujú a spolupracujú s poskytovateľmi služieb. Výsledok je, že zákazník sa naučil plávať v nových vodách. Vie, ako má hľadať či ušetriť peniaze i čas. Online nakupovanie prinieslo aj tento rok nové trendy.

Predajcov na Slovensku je vzhľadom na veľkosť trhu ako maku. Je to pozitívne. Každý prichádza s vlastnou stratégiou, prispieva tak k zmenám na trhu a podpisuje sa pod najnovšie trendy. Všetkých však spája jedno – svoje predajné kanály museli podvoliť aj predaju cez internet alebo ho prinajmenej využívať. Pre niektorých je online prostredie „core“ biznisom, pre iných doplnkom, keď to práve v predajni nejde.

Spoločnosť MasterCard v prvej polovici tohto roka naznačila, ako rýchly nástup moderných technológií ovplyvnil spôsob fungovania maloobchodného sektora. To všetko vedie nielen klienta, ale aj predajcu k novým návykom.

Článok pokračuje pod video reklamou

VERNOSŤ SA OPLATÍ. Podľa štúdie MasterCardu si dnes 63 percent ľudí zisťuje informácie o tovare na internete, ale nakupuje v kamenných obchodoch. Trinásť percent ľudí sa o tovare informuje v kamenných obchodoch a následne nakupuje online. A 24 percent ľudí kombinuje internetové a kamenné obchody tak pri nákupe, ako aj pri získavaní informácií.

Najvyššiu pridanú hodnotu vidia obchodníci v takzvanom tagovaní produktov (74 percent), geolokácii (70 percent) a vernostných programoch (44 percent), zatiaľ čo zákazníci majú najradšej vernostné programy (78 percent), cenové porovnávače (61 percent) a získavanie zaujímavých ponúk podľa svojej aktuálnej polohy, teda geolokácie (53 percent).

Práve prístup k týmto informáciám, porovnaniam, digitálnym cenovkám a hodnoteniam je pre predajcov aj zákazníkov kľúčový. V spleti početných ponúk sa dá dnes čoraz ľahšie nájsť tá najvýhodnejšia. V krátkom čase možno porovnať cenový rozdiel pri jedinom produkte, vyvarovať sa nákupu podľa negatívneho hodnotenia iných kupujúcich. Je zrejmé, že ľudia sa radi podelia o negatívnuskúsenosť.

PLATÍME VIAC. Väčšina zákazníkov dnes k týmto informáciám pristupuje cez inteligentné zariadenia. „Smartfóny využívajú Slováci nielen na čítanie e-mailov či surfovanie na webe, ale čoraz viac na online nakupovanie. S nástupom smartfónov a mobilných zariadení pripojených k internetu sa mení aj profil nášho zákazníka. Je oveľa náročnejší a patrí do vyššej príjmovej skupiny. Samotná zľava už nie je hlavným motivátorom nakupovania, ako to bolo pri štartovaní zliav na Slovensku pred približne piatimi rokmi. Priemerná hodnota nákupu vzrástla za päť rokov na 45 až 50 eur,“ hovorí Aleš Mlátilík, riaditeľ portálu Zľavomat.sk.

Trend potvrdzuje aj bydlisko väčšiny zákazníkov – okrem Bratislavy prevažujú okresné mestá s vyššou kúpnou silou. Ako ďalej uvádza A. Mlátilík, ľudia na zľavových portáloch čoraz častejšie vyhľadávajú inšpirácie na trávenie voľného času. „Takzvaný push biznis – kúpte dnes, lebo zajtra už ponuka nebude – sa pri zľavách postupne zmenil na pull biznis, teda zákazníci sami kontrolujú cez aplikáciu v mobile či cez web nové ponuky a objavujú nové zážitky,“ tvrdí šéf portálu. Dodáva, že pred Vianocami sa ich počet zdvojnásobuje.

POHODLNE A VÝHODNE. Ak by ste si pritom mysleli, že o všetkom rozhoduje najnižšia cena, mýlili by ste sa. Najnižšie ceny sú stále lákadlom pre tri štvrtiny Slovákov. Aj keď cenovka zvykne zaujímať väčšinu ako prvá, nerozhodujeme sa len podľa nej. Vedomie o ľahkej dostupnosti ku konkurencii a jednoduché spôsoby porovnania cien vyvoláva istotu, že podobnú cenu isto ponúknu aj iní. A tak sa zreteľ presúva čoraz viac k iným charakteristikám či kvalite.

Najväčší internetový porovnávač Heureka.sk to potvrdzuje. „Hlavnými lákadlami e-shopov pre Slovákov nie sú len nízke ceny, ale aj úspora času či zvýšenie komfortu nákupu priamo z domova alebo kedykoľvek z mobilného zariadenia. Slováci sú pri nakupovaní veľmi pohodlní a ukazuje sa to aj pri nakupovaní online. Ako dôvody uvádzajú úsporu času, komfort nákupu i veľký výber sortimentu, ktorý e-shopy ponúkajú. Najnižšia cena zostáva stále prvým dôvodom pre slovenských nakupujúcich. Na ďalších priečkach sa umiestňujú práve výhody pohodlného nákupu,“ vysvetľuje riaditeľ Heureky Tomáš Braverman.

eshopZdroj: blog.monitor.us

Presná polovica opýtaných rada nakupuje na internete, lebo si môžu vyberať zo širšej ponuky tovaru. Špeciálne ponuky platia na internete až na viac ako tretinu Slovákov. Pätine Slovákov vyhovuje na internetovom nakupovaní lepšia prezentácia sortimentu. Celkovo na internete nakúpili Slováci vlani za zhruba 611 miliónov eur a podiel e-commerce na trhu tak bol päť percent. Každým rokom pritom počet Slovákov obľubujúcich online nákup rastie, vlani stúpol oproti roku 2013 o 20 percent.

BURZY, TRHY, BAZÁRE. Napriek tomu, že online nakupovanie má už krátku históriu na Slovensku za sebou a najväčšie nákupné portály si vydobyli postavenie, stále dokážu uspieť aj menší hráči. Nové trendy sa totiž týkajú aj ich. Je to aj tým, že ľudia veľmi radi vyhľadávajú najjednoduchšie spôsoby nákupu a preverujú sortiment z rôznych uhlov. Aj preto sa v ostatnom čase darí netradičným predajcom či skupinám, ktoré vznikajú vďaka sociálnym sieťam...

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PCS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PCS na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku?
          2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
          3. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
          4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
          5. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
          6. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
          7. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie
          8. Noc literatúry v rôznych mestách Slovenska už dnes!
          9. Zažite elektromobilitu na vlastnej koži v up! city
          10. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu.
          1. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
          2. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
          3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
          4. Realitná činnosť ako podnikanie
          5. Predstavenie novinky na IDEB 2018: Gerlach
          6. Študentská osobnosť roka Ing. Martina Majorošová
          7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
          8. Verde Park farbí útulný domov na zeleno
          9. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €!
          10. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
          1. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 37 966
          2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 18 484
          3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 13 136
          4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 11 571
          5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 011
          6. Najkrajšie ostrovy Talianska 4 131
          7. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 092
          8. Astmatici a alergici pozor. Aj toto vám môže spôsobovať problémy 3 217
          9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 902
          10. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 590

          Hlavné správy zo Sme.sk

          PLUS

          Nie je z rómskej osady, ale mení životy Rómov. Keď ho vidia prichádzať, berú do rúk metlu

          Trochu nahrádzame rodičov, ale ten systém funguje, hovorí Bubenčík.

          KULTÚRA

          Peter Lipa: Moje skutočné meno bolo pre mňa nebezpečné

          Peter Lipa oslavuje 75 rokov. Hovorí, že pri živote ho drží záujem o hudbu

          AUTO

          Povinná výbava nových áut sa o tri roky výrazne zmení

          Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy.

          Neprehliadnite tiež

          Drony kuriérov nenahradia

          Zásielka na druhý deň od objednania, jej online sledovanie, donáška presne na hodinu či upozornenie priamo na mobil, to sú len niektoré z inovatívnych služieb doručovateľkých firiem.

          Firma, ktorá stavila na inovácie

          V šiestich rokoch predával starej mame kávu, ktorú urobil u nej doma. CulCharge nie je prvý projekt, na ktorom v živote pracoval. Viktor Reviliak sa stal víťazom súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2017.

          Kolektívne investovanie je zaujímavé aj pre veľkých hráčov v biznise

          Vyzbierať peniaze na nové cédečko či film. Takto sa na internete začalo kolektívne investovanie crowdfunding.

          Banky obmedzia pôžičky nielen na byty, ale aj autá

          V súvislosti s reguláciou maximálneho zadlženia sa najčastejšie spomínajú limity na hypotéky, ale v skutočnosti sa obmedzenia dotknú predovšetkým inej spotreby na dlh.

          Šoféruje kamión, rovnako ako jej manžel

          Natália Šoltés sa za volantom kamióna strieda s manželom Petrom ako rovnocenný šofér, sú kolegovia. Cez ich príbeh sa Profit pozrel aj na to, ako fungujú kamionisti na európskych cestách.