V e-shopoch sa meníme

Zásadne sa mení spôsob, ako ľudia nakupujú, cestujú a spolupracujú s poskytovateľmi služieb. Výsledok je, že zákazník sa naučil plávať v nových vodách. Vie, ako má hľadať či ušetriť peniaze i čas. Online nakupovanie prinieslo aj tento rok nové trendy.

Predajcov na Slovensku je vzhľadom na veľkosť trhu ako maku. Je to pozitívne. Každý prichádza s vlastnou stratégiou, prispieva tak k zmenám na trhu a podpisuje sa pod najnovšie trendy. Všetkých však spája jedno – svoje predajné kanály museli podvoliť aj predaju cez internet alebo ho prinajmenej využívať. Pre niektorých je online prostredie „core“ biznisom, pre iných doplnkom, keď to práve v predajni nejde.

Spoločnosť MasterCard v prvej polovici tohto roka naznačila, ako rýchly nástup moderných technológií ovplyvnil spôsob fungovania maloobchodného sektora. To všetko vedie nielen klienta, ale aj predajcu k novým návykom.

VERNOSŤ SA OPLATÍ. Podľa štúdie MasterCardu si dnes 63 percent ľudí zisťuje informácie o tovare na internete, ale nakupuje v kamenných obchodoch. Trinásť percent ľudí sa o tovare informuje v kamenných obchodoch a následne nakupuje online. A 24 percent ľudí kombinuje internetové a kamenné obchody tak pri nákupe, ako aj pri získavaní informácií.

Najvyššiu pridanú hodnotu vidia obchodníci v takzvanom tagovaní produktov (74 percent), geolokácii (70 percent) a vernostných programoch (44 percent), zatiaľ čo zákazníci majú najradšej vernostné programy (78 percent), cenové porovnávače (61 percent) a získavanie zaujímavých ponúk podľa svojej aktuálnej polohy, teda geolokácie (53 percent).

Práve prístup k týmto informáciám, porovnaniam, digitálnym cenovkám a hodnoteniam je pre predajcov aj zákazníkov kľúčový. V spleti početných ponúk sa dá dnes čoraz ľahšie nájsť tá najvýhodnejšia. V krátkom čase možno porovnať cenový rozdiel pri jedinom produkte, vyvarovať sa nákupu podľa negatívneho hodnotenia iných kupujúcich. Je zrejmé, že ľudia sa radi podelia o negatívnuskúsenosť.

PLATÍME VIAC. Väčšina zákazníkov dnes k týmto informáciám pristupuje cez inteligentné zariadenia. „Smartfóny využívajú Slováci nielen na čítanie e-mailov či surfovanie na webe, ale čoraz viac na online nakupovanie. S nástupom smartfónov a mobilných zariadení pripojených k internetu sa mení aj profil nášho zákazníka. Je oveľa náročnejší a patrí do vyššej príjmovej skupiny. Samotná zľava už nie je hlavným motivátorom nakupovania, ako to bolo pri štartovaní zliav na Slovensku pred približne piatimi rokmi. Priemerná hodnota nákupu vzrástla za päť rokov na 45 až 50 eur,“ hovorí Aleš Mlátilík, riaditeľ portálu Zľavomat.sk.

Trend potvrdzuje aj bydlisko väčšiny zákazníkov – okrem Bratislavy prevažujú okresné mestá s vyššou kúpnou silou. Ako ďalej uvádza A. Mlátilík, ľudia na zľavových portáloch čoraz častejšie vyhľadávajú inšpirácie na trávenie voľného času. „Takzvaný push biznis – kúpte dnes, lebo zajtra už ponuka nebude – sa pri zľavách postupne zmenil na pull biznis, teda zákazníci sami kontrolujú cez aplikáciu v mobile či cez web nové ponuky a objavujú nové zážitky,“ tvrdí šéf portálu. Dodáva, že pred Vianocami sa ich počet zdvojnásobuje.

POHODLNE A VÝHODNE. Ak by ste si pritom mysleli, že o všetkom rozhoduje najnižšia cena, mýlili by ste sa. Najnižšie ceny sú stále lákadlom pre tri štvrtiny Slovákov. Aj keď cenovka zvykne zaujímať väčšinu ako prvá, nerozhodujeme sa len podľa nej. Vedomie o ľahkej dostupnosti ku konkurencii a jednoduché spôsoby porovnania cien vyvoláva istotu, že podobnú cenu isto ponúknu aj iní. A tak sa zreteľ presúva čoraz viac k iným charakteristikám či kvalite.

Najväčší internetový porovnávač Heureka.sk to potvrdzuje. „Hlavnými lákadlami e-shopov pre Slovákov nie sú len nízke ceny, ale aj úspora času či zvýšenie komfortu nákupu priamo z domova alebo kedykoľvek z mobilného zariadenia. Slováci sú pri nakupovaní veľmi pohodlní a ukazuje sa to aj pri nakupovaní online. Ako dôvody uvádzajú úsporu času, komfort nákupu i veľký výber sortimentu, ktorý e-shopy ponúkajú. Najnižšia cena zostáva stále prvým dôvodom pre slovenských nakupujúcich. Na ďalších priečkach sa umiestňujú práve výhody pohodlného nákupu,“ vysvetľuje riaditeľ Heureky Tomáš Braverman.

eshopZdroj: blog.monitor.us

Presná polovica opýtaných rada nakupuje na internete, lebo si môžu vyberať zo širšej ponuky tovaru. Špeciálne ponuky platia na internete až na viac ako tretinu Slovákov. Pätine Slovákov vyhovuje na internetovom nakupovaní lepšia prezentácia sortimentu. Celkovo na internete nakúpili Slováci vlani za zhruba 611 miliónov eur a podiel e-commerce na trhu tak bol päť percent. Každým rokom pritom počet Slovákov obľubujúcich online nákup rastie, vlani stúpol oproti roku 2013 o 20 percent.

BURZY, TRHY, BAZÁRE. Napriek tomu, že online nakupovanie má už krátku históriu na Slovensku za sebou a najväčšie nákupné portály si vydobyli postavenie, stále dokážu uspieť aj menší hráči. Nové trendy sa totiž týkajú aj ich. Je to aj tým, že ľudia veľmi radi vyhľadávajú najjednoduchšie spôsoby nákupu a preverujú sortiment z rôznych uhlov. Aj preto sa v ostatnom čase darí netradičným predajcom či skupinám, ktoré vznikajú vďaka sociálnym sieťam...

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PCS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PCS na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 33 138
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 728
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 190
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 467
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 740
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 274
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 209
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 141
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 955
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 891

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

PRIEVIDZA

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal

Za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

Neprehliadnite tiež

Leteli sme so slovenskou pilotkou

Z trenčianskeho letiska nás medzi oblaky vzala jedna z mála slovenských pilotiek a Slovák, ktorý začal lietať na Islande.

Najskôr drevo zo Slovenska vyvážali. Dnes z neho robia masívny nábytok žiadaný v zahraničí

Výrobné družstvo Javorina je najväčší slovenský výrobca masívneho dubového nábytku. Prežil neľahké obdobia a viackrát sa transformoval. Dnes má veľké plány do budúcnosti.

Mýty o zlate. Je stále tento kov bezpečný investičný prístav?

V posledných rokoch niektoré centrálne banky sťahujú zlaté rezervy zo zahraničia a zvyšujú podiel cenného kovu v domácich trezoroch. Naberá zlato opäť na hodnote?

Darčeky hodnotnejšie ako peniaze

Na rozdiel od papúč sú peniaze univerzálne akceptovaným vianočným darčekom. Ani za nimi však necítiť myšlienku darcu.

Efekt motýlieho krídla

Osem vysokých škôl a univerzít z celého Slovenska sa už zapojilo do programu Butterfly Effect.