Počuli ste už o tekutom zlate z Japonska?

Keď Japonec objaví v zahraničí dobrý nápad na biznis, skopíruje ho a vytvorí produkt v ešte lepšej kvalite. Milovníci whisky si nielen v Tokiu, ale aj v Paríži, v Londýne či v New Yorku dnes namiesto škótskej objednávajú „japonskú“.

Japonská whisky? Preboha‚ to znie, akoby Angličania fušovali Francúzom do bordó alebo vinári z New Jersey do talianskych vín. Podobné bonmoty trúsili svetoví mixológovia a barmani do momentu, kým si z japonskej whisky nechlipli.

ŠKÓTSKA A FORD

„Počas prvej cesty do Japonska na propagáciu ich whisky som váhal, či bude slušné, ak ju od japonských hostiteľov odmietnem a vypýtam si radšej džin s tonikom,“ píše na svojom blogu dnes už milovník japonskej whisky a vtedajší editor časopisu Whisky Magazine Marcin Miller. Na Britské ostrovy sa vrátil očarený destilátom z jačmeňa.

Konzervatívni milovníci pravej škótskej si totiž neuvedomujú japonskú mentalitu. „Keď Japonec objaví v zahraničí dobrý nápad na biznis, skopíruje ho a obyčajne vyrobí produkt v ešte lepšej kvalite. Aj zakladateľov Nissanu a Toyoty nadchol Henry Ford a po japonských cestách začali čoskoro brázdiť prvé nissany a toyoty. Keď sa Japonci do niečoho pustia, neprestanú, až kým nie sú absolútne spokojní s kvalitou,“ hovorí pre Profit japonská enologička a expertka na whisky Sajumi Ojamová zo spoločnosti Nikka.

Vďaka otcovi, ktorý pracoval ako hotelový manažér v meste Akita, si máčala prsty do vín a destilátov už v detstve. „Pamätám si deň, keď som ako šesťročná ochutnala pravé šampanské. Vrhla som do seba hneď dva poháre.“ Tridsaťročnou japonskou whisky si s otcom pripila, keď mala osemnásť. Generácie, ktoré vyrástli na škótskych a írskych brandoch dnes učí, ako si správne vychutnať japonský obilný destilát.

WHISKOVÁ LOVE STORY

Predkovia Sajumi zvyknutí na ryžové saké si zo škótskej whisky prvý raz usrkli v druhej polovici devätnásteho storočia. Obchodník s alkoholom Setcu Šuzo vyslal v roku 1919 svojho zamestnanca Masataku Takecuru na štúdiá do Škótska. Na Univerzite v Glasgowe sa ako historicky prvý študent z Japonska priúčal umeniu destilácie. Zamiloval sa tam do Škótky Jessie Roberty Cowanovej, ktorá sa stala jeho múzou, manželkou a podporovateľkou jeho biznisu.

Po návrate do vlasti Setcu zbankrotoval a Masataka si musel hľadať džob. Zamestnal sa v spoločnosti Kotobukija (dnes Suntory), pre ktorú vybudoval prvý liehovar Jamazaki. Onedlho si pod hlavičkou vlastnej spoločnosti Nippo Kadžu (dnešná Nikka) vybudoval už svoj vlastný liehovar Yoichi na ostrove Hokkaidó. Tradičný spôsob výroby, ohrev dreveným uhlím, na ktorý už Škóti dávno zabudli, garantuje japonskej whisky plnšiu korenistejšiu chuť.

Neskôr pribudol Miyagikjo, ktorý je na rozdiel od Joiči vybavený plne automatizovanou výrobou. Z japonského whiskového koláča si dnes ukrajujú najväčšiu časť výrobcovia Nikka a Suntory. Z malých liehovarov sa dostáva na výslnie Ičiró Akuto a jeho Čičibu. Po tom, ako jeho rodina predala vlastný liehovar, Ičiró skúpil naspäť posledných štyristo barelov a vytvoril z nich zberateľsky zaujímavé limitované série.

TRIK S POHÁROM

Do roku 2000 tiekla japonská whisky najčastejšie do japonských pohárov. Domáci trh s ročným odbytom viac ako sedemdesiat miliónov fliaš je dodnes významným klientom. V deväťdesiatych rokoch to však chvíľu vyzeralo na krízu. Japoncom zachutilo pivo, biele destiláty a sladké likéry.

Viacero malých výrobcov muselo preto zatvoriť výrobu. Zasiahla marketingová loby, ktorá zmenila imidž whisky na nápoj, ktorý je „cool“. Stačilo ju preliať do špeciálneho vysokého, takzvaného high- ball pohára a podávať s ľadom a s vodou alebo so sódou.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 621
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 941
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 960
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 500
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 493
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 049
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 473
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 544
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 529
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 187

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

EKONOMIKA

Ktorá personálka zamestnala najviac ľudí? Pozrite si grafy

Pravidlá fungovania personálnych agentúr by sa mohli čoskoro zase meniť.

Neprehliadnite tiež

Liek na problémy školstva hľadajú v komunite

Domáce vzdelávanie nie je iba keď jeden z rodičov preberá úlohy štátnej školy, ale aj komunitné škôly, kde si skupina rodičov najíma učiteľov.

Štyri zamyslenia na dobrý život s Profitom

Niekoľko inšpiratívnych drobností a zamyslení na každý deň.

Zima podnikaniu v Hornom Rakúsku praje

S akými výzvami sa pasuje zákulisie zimných radovánok, do ktorého turisti zväčša nevidia?

Gašparko musí byť! Bez neho by to nebolo ono

V súčasnosti je na Slovensku niekoľko bábkových divadiel, väčšina hrá na stálych scénach, niektoré však „neobsedia“.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop