Počuli ste už o tekutom zlate z Japonska?

Keď Japonec objaví v zahraničí dobrý nápad na biznis, skopíruje ho a vytvorí produkt v ešte lepšej kvalite. Milovníci whisky si nielen v Tokiu, ale aj v Paríži, v Londýne či v New Yorku dnes namiesto škótskej objednávajú „japonskú“.

Japonská whisky? Preboha‚ to znie, akoby Angličania fušovali Francúzom do bordó alebo vinári z New Jersey do talianskych vín. Podobné bonmoty trúsili svetoví mixológovia a barmani do momentu, kým si z japonskej whisky nechlipli.

ŠKÓTSKA A FORD

„Počas prvej cesty do Japonska na propagáciu ich whisky som váhal, či bude slušné, ak ju od japonských hostiteľov odmietnem a vypýtam si radšej džin s tonikom,“ píše na svojom blogu dnes už milovník japonskej whisky a vtedajší editor časopisu Whisky Magazine Marcin Miller. Na Britské ostrovy sa vrátil očarený destilátom z jačmeňa.

Konzervatívni milovníci pravej škótskej si totiž neuvedomujú japonskú mentalitu. „Keď Japonec objaví v zahraničí dobrý nápad na biznis, skopíruje ho a obyčajne vyrobí produkt v ešte lepšej kvalite. Aj zakladateľov Nissanu a Toyoty nadchol Henry Ford a po japonských cestách začali čoskoro brázdiť prvé nissany a toyoty. Keď sa Japonci do niečoho pustia, neprestanú, až kým nie sú absolútne spokojní s kvalitou,“ hovorí pre Profit japonská enologička a expertka na whisky Sajumi Ojamová zo spoločnosti Nikka.

Vďaka otcovi, ktorý pracoval ako hotelový manažér v meste Akita, si máčala prsty do vín a destilátov už v detstve. „Pamätám si deň, keď som ako šesťročná ochutnala pravé šampanské. Vrhla som do seba hneď dva poháre.“ Tridsaťročnou japonskou whisky si s otcom pripila, keď mala osemnásť. Generácie, ktoré vyrástli na škótskych a írskych brandoch dnes učí, ako si správne vychutnať japonský obilný destilát.

WHISKOVÁ LOVE STORY

Predkovia Sajumi zvyknutí na ryžové saké si zo škótskej whisky prvý raz usrkli v druhej polovici devätnásteho storočia. Obchodník s alkoholom Setcu Šuzo vyslal v roku 1919 svojho zamestnanca Masataku Takecuru na štúdiá do Škótska. Na Univerzite v Glasgowe sa ako historicky prvý študent z Japonska priúčal umeniu destilácie. Zamiloval sa tam do Škótky Jessie Roberty Cowanovej, ktorá sa stala jeho múzou, manželkou a podporovateľkou jeho biznisu.

Po návrate do vlasti Setcu zbankrotoval a Masataka si musel hľadať džob. Zamestnal sa v spoločnosti Kotobukija (dnes Suntory), pre ktorú vybudoval prvý liehovar Jamazaki. Onedlho si pod hlavičkou vlastnej spoločnosti Nippo Kadžu (dnešná Nikka) vybudoval už svoj vlastný liehovar Yoichi na ostrove Hokkaidó. Tradičný spôsob výroby, ohrev dreveným uhlím, na ktorý už Škóti dávno zabudli, garantuje japonskej whisky plnšiu korenistejšiu chuť.

Neskôr pribudol Miyagikjo, ktorý je na rozdiel od Joiči vybavený plne automatizovanou výrobou. Z japonského whiskového koláča si dnes ukrajujú najväčšiu časť výrobcovia Nikka a Suntory. Z malých liehovarov sa dostáva na výslnie Ičiró Akuto a jeho Čičibu. Po tom, ako jeho rodina predala vlastný liehovar, Ičiró skúpil naspäť posledných štyristo barelov a vytvoril z nich zberateľsky zaujímavé limitované série.

TRIK S POHÁROM

Do roku 2000 tiekla japonská whisky najčastejšie do japonských pohárov. Domáci trh s ročným odbytom viac ako sedemdesiat miliónov fliaš je dodnes významným klientom. V deväťdesiatych rokoch to však chvíľu vyzeralo na krízu. Japoncom zachutilo pivo, biele destiláty a sladké likéry.

Viacero malých výrobcov muselo preto zatvoriť výrobu. Zasiahla marketingová loby, ktorá zmenila imidž whisky na nápoj, ktorý je „cool“. Stačilo ju preliať do špeciálneho vysokého, takzvaného high- ball pohára a podávať s ľadom a s vodou alebo so sódou.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 711
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 467
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 446
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 496
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 069
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 021
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 666
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 497
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 271
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 224

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Prihláste sa alebo nominujte

Spoločnosť EY vyhlasuje na Slovensku už dvanásty ročník medzinárodnej súťaže EY Podnikateľ roka.

Softvér pojedá celý svet

Inloop je firma troch spriaznených duší, ktoré sa naživo vidia len občas. Spája ich nielen internet, ale aj vývoj aplikácií či rozšírenej a virtuálnej reality.

Čistý dizajn z kvality v odpade

Odpadové drevo rozmontujú a spracúvajú do originálneho dizajnu, stavajú na majstrovstve ručnej driny a nechcú to robiť povrchne.

Zlodeji objavili nebeský disk

Nebeský disk z Nebry je najstaršie známe vyobrazenie nočnej oblohy a postavenia nebeských telies. Má 3 600 rokov. Našli ho hľadači pokladov neďaleko nemeckého mestečka Nebra.