Ako motivovať na pracovisku?

Zamestnávatelia občas zabúdajú, že peniaze im utekajú aj v podobe pasívnej práce svojich zamestnancov. Ako správne motivovať pracovníkov k efektivite a prečo si radšej udržať v pracovnom pomere produktívnych a vytrvalých ľudí?

Líderstvo, inovovanie, efektivita sú pojmy, ktoré sa s pracovným svetom na Slovensku už dostatočne prepojili. Podľa nich by mal každý zamestnávateľ byť dobrým lídrom, meniť návyky čo najčastejšie, a tak efektívnejšie rozvíjať svoj biznis. Nie vždy to je ale nutné, najmä v dobre zabehnutých spoločnostiach.

ČASY SA MENIA

A preto slovenskí zamestnávatelia občas idú sami proti sebe. Podľa personálnej agentúry Adecco robia čoraz viac chýb. Medziročne tento počet vzrastá údajne aj o štvrtinu.

Iní odborníci z oblasti ľudských zdrojov to potvrdzujú, prinajmenšom faktom, že rétorika minulých časov už neplatí a stabilný a dlhodobo zamestnaný pracovník je efektívnejšou voľbou pre podnikanie.

„Je vždy lacnejšie udržať si skúseného a výkonného zamestnanca, ako nájsť zaňho dostatočne dobrú náhradu,“ tvrdí špecialista na ľudské zdroje Pavel Uhrinčať.

Od zamestnancov sa podľa neho vo všeobecnosti očakáva, že budú dlhodobo podávať vysoké výkony a čeliť úlohám, ktoré sú čoraz náročnejšie. Je preto aj z finančného hľadiska kľúčové dosiahnuť, aby boli zamestnanci dlhodobo spokojní, a teda produktívni.

Ako nájsť a udržať si produktívnych zamestnancov, keď mnohí pracujú zo zotrvačnosti, aby neboli nahradení? P. Uhrinčať zastáva názor, že rétorika vyhrážania sa výmenou na pozícii je dnes možno použiteľná v iných krajinách Európy alebo Ázie, ale na Slovensku už nemá miesto. Čoraz väčší presun pracovnej sily totiž priniesol a stále prináša neželaný efekt odlevu kvalifikovanej pracovnej sily do západnej Európy.

„Jednoduchým motívom sú v tomto prípade najmä vyššie mzdy, keďže kvalifikovaný odborník vo vyspelých krajinách dokáže zarobiť viac ako na Slovensku. Odchádzajú nielen vysokoškolsky vzdelaní ľudia, ale aj zruční remeselníci. Pokiaľ tomu zamestnávateľ nedokáže konkurovať finančnou motiváciou, musí hľadať iné motivátory a efektívne ich používať,“ dodáva P. Uhrinčať.

EKONOMIKA ZAMESTNANCA

Medzi najčastejšie formy motivácie na Slovensku patria prémie, odmeny alebo osobné ohodnotenie, teda väčšinou sa kvantifikujú v peniazoch. Je to výrazný motivátor, ale nie jediný. Ak totiž nie sú v dostatočnej výške, finálny plat zamestnanca to nezvýši tak zásadne, aby si to vôbec všimol, a už vôbec nie, aby pridal v zamestnaní, či robil svoju prácu efektívnejšie.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 751
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 553
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 279
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 042
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 716
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 574
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 323
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 872
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 993

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

7 zmien životného štýlu, na ktorých zarobíte

Sporíte, šetríte, túžite viac zarobiť. Ale nedeje sa to. Niekedy stačí málo, možno len pozmeniť niečo vo svojom životnom štýle.

Víno ako ho zamýšľala sama príroda

Tvárou vinárstva Weingut Nikolaihof v malebnom rakúskom údolí Wachau je Christine Saahsová.Nie je to však matriarchát, ale výborne naolejovaná biznisová mašinéria, kde má každý svoje nezameniteľné miesto.

Od banky k sakám nie je ďaleko

Ako sa z vyštudovaného ekonóma a najmä finančníka stane odborník na módu?

Bez práce nie sú facebookové koláče

Sociálne siete vznikli najmä ako zábavné platformy pre mladých ľudí. Dnes sa stali účinným nástrojom aj v biznise a marketingu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop