Jesenná únava nie je na ľahkú váhu

Všetky ročné obdobia dosť výrazne vplývajú na životný štýl, pracovnú výkonnosť a zdravie. Ale úplne špecifické situácie nastávajú v prechodových fázach. To sa asi najvýraznejšie prejavuje pri prechode jesene do zimy.

Prevaha „čiernych“ dní, keď neskôr svitá a skôr sa stmieva, láka mnohých na leňošenie, nižšie fyzické zaťažovanie a výraznejšiu konzumáciu nie veľmi zdravých potravín. To zvyčajne negatívne prispieva k ukladaniu vyšších zásob tuku a redukcii fyzickej i psychickej kondície. Absencia farieb prírody a najmä nedostatok denného svetla spôsobuje, že v tmavých mesiacoch si vyčerpáme zásoby slnečného svitu a energie, ktoré sme prácne nazhromaždili v lete.

Ak nestrávime priemerne stodvadsať minút na priamom dennom svetle a nie sme výraznejšie fyzicky aktívni aspoň trištvrte hodiny denne, môže sa nám to nepriaznivo prejaviť zvýšenou únavou, migrénou, nízkou kreativitou a depresívnymi náladami či smútkom. Čiže akousi „chrípkou duše“. Málokedy si ale uvedomujeme magický vplyv prirodzeného svetla, ktoré je hlavnou ochranou pred zlou náladou a výrazne sa podieľa na tvorbe serotonínu – katalyzátora dobrej nálady alebo mozgového hormónu šťastia. Často však problém nespôsobuje iba zlá nálada súvisiaca s jeho nízkymi hladinami.

SEZÓNNE PORUCHY. Rozladenie a nepríjemné pocity môžeme prekonať aj sami, ale prichádzajú oveľa nepríjemnejšie depresie. Patria k sezónnym emocionálnym poruchám. Takýto stav smútku môže postihovať štyri až šesť percent populácie a ďalších desať až dvadsať percent cíti ich miernejšiu formu, označovanú za zimnú melanchóliu. Ak stavy depresie začnú prekážať koncentrácii v práci, pri koníčkoch, v osobnom živote, vyplatí sa vyhľadať psychológa. Na hlboko melancholickú situáciu vnútra človeka často nestačí psychoterapia opakovaným dobrým, láskavým a všetko chápajúcim slovom. Treba začať užívať antidepresíva. Tieto stavy môžu totiž mať za následok zníženie imunity spravádzané častejšími chorobami, napríklad horných dýchacích ciest, virózou či nevysvetliteľnou chronickou únavou.

Niekedy nasleduje agresívne správanie, neurčité pobolievanie celého tela a z ničoho nič až diabolská chuť do jedla.

Veľmi často také problémy vidno u ľudí, ktorí trávia dlhé hodiny pri knihách a počítačoch. Zníženie množstva serotonínu v tele sa zvyčajne prejaví aj tak, že človek má chuť na čosi sladké. Cítime sa „pod psa“, zažívame nepriateľstvo k sebe samému, sme akoby vygumovaní, máme intenzívny pocit, že nič nedokážeme a nič dobré si nezaslúžime, že život nemá zmysel. Sladkosti to riešia iba čiastočne a dočasne. Ale svetlo a pohyb dokážu stimulovať tvorbu hormónu „lepšej nálady“.

ČO POMÁHA. Čoraz kratšie jesenné a zimné dni, výraznejšia absencia priameho slnečného svitu a len veľmi krátky aktívny pohyb za denného svetla môžu citlivejším narušiť biorytmus a vnútorné biologické hodiny. Rozsiahle biomedicínske výskumy preukázali, že pokusy o „prvú pomoc“ náhradou prirodzeného svetla „klasickým“ umelým (kancelárske neónky, bytové svetlo) organizmu nepomáhajú. Naopak, môže nastať až akási biorytmická dezorientácia. Najmä u tých, ktorí chodia spávať až o dvanástej a ukrajujú si z porcie veľmi prospešného dvojhodinového spánku pred polnocou.

Pre človeka, ktorý neznáša život bez slnka, sa vyplatí zobúdzanie tak- zvaným svetelným budíkom. Začína približne deväťdesiat minút pred predpokladaným prebudením zalievať spálňu stupňujúcimi dávkami svetla až po hranicu slnečného letného dňa. Organizmus tak plynule prechádza zo spánku do dňa bez emocionálneho šoku zo zúrivého zvuku budíka alebo načasovanej hlasnej hudby z rádia.

Osvedčenou metódou liečby sezónnej poruchy tohto typu je liečba svetlom (fototerapia). Špeciálne biolampy aspoň do istej miery nahrádzajú slnečný svit a výrazne zlepšia kvalitu života. Obyčajná „klasická“ lampa slnko nenahradí, lebo je veľmi slabým zdrojom svetla. Na účinný liečebný druh fototerapie sa používa svetlo s intenzitou až 2 500 luxov, čo je žiarenie zhruba desaťnásobne väčšie ako bežné osvetlenie. O dĺžke pobytu pred biolampou sa treba poradiť s lekárom. Zvyčajne je to viac dní po sebe tridsať minút až dve hodiny denne.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 838
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 688
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 934
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 519
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 854
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 319
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 107
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 633
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 859
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 714

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Nebeské svetlá a iné zážitky na palubách lietadiel

Ľudstvo lieta viac ako kedykoľvek predtým. Konštruktéri veľkých leteckých spoločností vyhľadávajú nové technológie i materiály, aby bola letecká doprava lacnejšia a bezpečnejšia.

V hlavnej úlohe dieťa ako rozprávkový hrdina

Predstavte si, že máte šesť rokov a dostanete knihu, v ktorej sa hlavný hrdina volá a vyzerá ako vy.

Najlepšou prevenciou proti riziku je plán

Experti tvrdia, že aj najhorší plán je lepší ako žiaden. Dane boli, sú a budú vždy nespochybniteľnou súčasťou rizika v biznise. O daňových prizikách sa však hovorí stále málo.

7 zmien životného štýlu, na ktorých zarobíte

Sporíte, šetríte, túžite viac zarobiť. Ale nedeje sa to. Niekedy stačí málo, možno len pozmeniť niečo vo svojom životnom štýle.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop