Podnikateľ, ktorý sa na klientov pozerá zvrchu

Tatranec Miki Knižka (39) pochádza z Novej Lesnej. K horám ho však, paradoxne, priviedol ujo z Česka, ktorý ho ako malého chlapca ťahal na túry. Keď mal sedemnásť, začal robiť horského nosiča – vynášal na Téryho chatu. Pokračoval lezením po skalách, venoval sa lyžovaniu a skialpinizmu. Hory sa stali jeho dennodennou súčasťou a postupne uvažoval, že raz by sa mohol živiť ako horský vodca.

V roku 1997 vycestoval sotva dvadsaťročný Miki Knižka po prvý raz do Ameriky. S kamarátom Jurajom Petranským precestovali Aljašku, ale napokon sa vrátili domov. O dva roky neskôr sa spolu vybrali do Kanady. „Kanada nás oboch oslovila. Chceli sme sa tam vrátiť s vízami a zostať tam žiť,“ spomína Miki.

Lákali ich najmä nekonečné hory. Vedeli, že na lyžovanie a skialpinizmus sú práve v Kanade najlepšie podmienky na svete. Žiaľ, kamarátovi sa tento sen nesplnil. „Tesne predtým, ako sme dostali vysťahovalecké víza, Ďura Petranského zasypala v Tatrách lavína,“ hovorí M. Knižka, ktorý vtedy uvažoval, či vôbec vycestuje. Jeho víza mali ročnú platnosť a práve takmer toľko mu trvalo, aby napokon odišiel do vysnívanej krajiny.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Spočiatku som nechcel ísť bez kamaráta. Ale rozmýšľal som nad tým, že to bol aj Ďurov sen a preto tam musím ísť,“ prezrádza. V Kanade žil jedenásť rokov. Hoci prvé myšlienky prichádzali už dávno predtým, až za oceánom zistil, že predsa len pôjde za svojím ďalším snom – stane sa horským vodcom.

NÁROČNÝ KURZ. Vyštudovaný horský vodca má medzinárodnú licenciu, ktorá ho oprávňuje sprevádzať turistov po horách na celom svete. V čase svojho rozhodnutia absolvovať kurz však sám nevedel, kam ho vietor zaveje a kde bude pôsobiť. Kurz horského vodcu si Miki napokon urobil v Česku. Už samotné prijímačky naň sú podľa neho náročné. Záujemca by mal mať zlezené nejaké skaly, ľadovce, zlyžované kilometre svahov. „Nie je nikde napísané, že ak urobíte prijímacie skúšky, tak kurz aj ukončíte,“ hovorí.

Celé to trvá dva až tri roky. Zhruba po dvoch rokoch sa zo študenta stáva čakateľ, ktorý musí sprevádzať skupiny. Rok má každý na to, aby mal za sebou čo najviac sprevádzaní do hôr. Záverečné skúšky sa robia z lezenia po skalách, ľadovci i snehu. Ak ich adept úspešne absolvuje, získava medzinárodný certifikát horského vodcu UIAGM.

Na Slovensku je približne štyridsať aktívnych horských vodcov, pätnásti spolupracujú s M. Knižkom, ktorý sprevádza turistov nielen v domovských Vysokých Tatrách, ale aj v jeho obľúbenej Kanade, rakúskych Alpách, Číne, Peru, Argentíne či Bolívii. V Kanade sa špecializuje na heli-skiing, čo je lyžovanie na prašnom snehu v divokej panenskej prírode.

Zdroj: archív Mikiho Knižku

PODNIKANIE V HORÁCH. Takmer každý horský vodca je živnostník. Väčšina z nich má svoje civilné zamestnanie a sprevádzanie po horách robia len popri ňom. Miki si však založil firmu Mountain ProGuiding, ktorá má v predmete podnikania služby horského vodcu. „Dlho som rozmýšľal o tom, čo budem v živote robiť. V Kanade som kedysi rozbehol firmu na výškové práce, ktorej sa dobre darilo a zarábal som viac ako teraz. Peniaze však nie sú všetko, človek by mal robiť to, čo ho baví,“ zdôrazňuje M. Knižka. Biznis za Atlantikom teda zabalil, urobil si kurz horského vodcu a dnes podniká vo Vysokých Tatrách.

Biznis v Kanade a na Slovensku sa podľa neho robí dosť odlišne. V krajine javorového listu boli dané jasné pravidlá a platili dlhé roky, podnikalo sa tam ľahko. „Vyhovovalo mi, že tam takmer všetko prebieha elektronicky. Nemusíte chodiť po úradoch, mnohé si vybavíte doma cez internet. V Kanade veci fungovali. Keď som rozbiehal podnikanie na Slovensku, všetko bolo inak, najmä kopec byrokratických prekážok,“ konštatuje M. Knižka. Napriek tomu, že sa mu na Slovensku podniká ťažšie, vie, že sa rozhodol správne. V Tatrách je doma...

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PAN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4PAN na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 077
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 298
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 535
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 237
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 757
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 386
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 040
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 514
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 815
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 681

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.