Biznis alebo zaplať, koľko chceš

Päť mužov z občianskeho združenia The Last Corporation je však presvedčených, že zodpovednosť a dôvera sú tými správnymi nástrojmi na zabezpečenie lepšej budúcnosti obchodovania. Preto založili etický e-shop, v ktorom za elektroniku, drogériu a knihy zaplatíte len toľko, koľko sami chcete.

Platobný systém „zaplať, koľko chceš“ je založený na jednoduchom princípe – zákazník sa sám rozhodne, akú cenu preňho niečo má. V niektorých prípadoch je minimálna cena určená, v iných nie. Nejde o žiadnu novinku, v zahraničí sa tento model biznisu rozšíril už v rôznych oblastiach.

Zrejme najznámejším príkladom je populárny Disneyland, zaviedol ho na fotografie, ktoré si návštevníci môžu zakúpiť pri atrakciách. Pracovníci zábavného parku testovali, čo sa stane, keď fixnú cenu zrušia a začnú zábery predávať za ľubovoľnú sumu s informáciou, že polovica z nej poputuje na charitu. Na ich počudovanie sa projekt nielen uživil, ale stretol sa aj s pozitívnou odozvou.

Článok pokračuje pod video reklamou

UMELCI V PREDVOJI. Veľký potenciál má táto forma obchodovania v umení. V roku 2007 predstavila anglická skupina Radiohead album In Rainbow a fanúšikom dala možnosť stiahnuť si skladby na internete za dobrovoľný príspevok. Rekordné zisky to kapele neprinieslo, ale odvaha k takémuto kroku ju slušne zviditeľnila.

Populárny spisovateľ Paulo Coelho časť svojej tvorby zverejnil na internete na stiahnutie alebo čítanie online a k tomu len stručne uviedol, že zaplatiť môže ten, komu sa text páčil. Na podobnom princípe fungujú aj niektoré divadlá, napríklad Fulton Theatre v britskom Lancastri či Stockton Arts Centre v mestečku Stockton-on-Tees, tiež vo Veľkej Británii. A s frázou „vstupné dobrovoľné“ ste sa už mohli stretnúť aj na Slovensku.

Systém „pay what you want“ uplatňujú už dokonca aj reštaurácie‚ kde bol dosiaľ známejší slogan „eat what you want“ – „zjedz koľko vládzeš“‚ za jednotnú cenu. Ukážkovým príkladom je americká nezisková organizácia One World Everybody Eats (Jeden svet‚ každý sa naje, OWEE) založená v roku 2003 v Salt Lake City. Rozvinula koncept kaviarní a reštaurácií, kde zákazník zaplatí toľko, koľko môže či uzná za vhodné. Okrem toho si môže sám určiť aj veľkosť porcie, čo eliminuje potravinový odpad a pomáha obmedzovať prejedanie. Pracujú tu dobrovoľníci a klienti, ktorí na jedlo nemajú, môžu sami zaplatiť hodinou práce.

V súčasnosti je na svete zhruba päťdesiat komunitných podnikov, ktorým organizácia OWEE pomohla s naštartovaním projektu. Medzi posledné patrí Grace Cafe v meste Danville v Kentucky a ďalšie sa plánujú. Koncept oslovil aj nadáciu Jona Bon Joviho, ktorá pred pár rokmi otvorila JBJ Soul Kitchen – jedáleň s dušou v New Jersey.

Za podobnými príkladmi netreba letieť za oceán, v českej metropole už niečo vyše roka funguje čajovňa Dharmasala. Exotický čaj si v nej vychutnáte za dobrovoľnú cenu alebo aj zadarmo. Zatiaľ sa nenašiel nikto, kto by odišiel bez zaplatenia. Ako píšu tvorcovia myšlienky, „začať s dôverou k ľuďom je fajn“.

ETICKÝ NÁKUP. Pätica slovenských dobrovoľníkov z občianskeho združenia The Last Corporation – Oliver Czirák (29), Lukáš Csicsola (29), Miloš Horváth (34), Peter Ščigulinský (28) a Karol Urban (58) – sa zhoduje, že základom dobrého biznisu by mala byť dôvera, zodpovednosť, transparentnosť a kooperatívnosť. „Súčasný ekonomický systém z nás vychováva v prvom rade konkurentov, presadzujúcich svoje potreby aj na úkor iných. Dôsledkom toho je umelé vytváranie nedostatku, plytvanie zdrojmi, malá ohľaduplnosť voči životnému prostrediu a rastúca nedôvera medzi ľuďmi. Svet by mohol vyzerať oveľa lepšie, keby zákazníci a obchodníci nesúperili o cenu, ale stali sa z nich partneri, ktorí chcú nakupovať a predávať tak, aby to prospelo všetkým,“ predpokladá Oliver Czirák, koordinátor projektu.

Zdroj: One World Everybody Eats

Vysvetľuje, že práve znechutenie z neetického boja o lepší biznis ich s priateľmi priviedlo k myšlienke vybudovať na Slovensku obchod, ktorý by sa pokúsil o revolúciu v nakupovaní.

„ETIshop je model predpokladajúci, že sa na trhu stretne maximálne transparentný obchodník, ktorý sa nebude báť otvorene hovoriť o svojej cenotvorbe, nákladoch a príjmoch, so zodpovedným zákazníkom, ktorý v súčasnom systéme tiež vidí nedostatky. Obe strany musia byť presvedčené, že našu spoločnosť by mali podopierať hodnoty ako humanizmus, kooperácia a dôvera, dokonca aj v oblasti, akou je obchod,“ dopĺňa ho kolega Lukáš Csicsola.

Na tom postavili svoj e-shop. Vystupujú pod občianskym združením so živnostenským oprávnením podnikať‚ pracujú ako dobrovoľníci.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4P6H na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4P6H na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 887
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 23 996
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 994
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 670
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 568
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 640
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 455
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 105
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 489

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Bez istenia vysoko nad zemou

Kúsok belgickej skupiny Puppet factory

Antikvariát v centre, sklad v paneláku na 11. poschodí

Od internetového akntikvariátu ku kamennej predajni.

V minulosti chceli vyrábať elektromobil, dnes stavajú na službách investorom

Priemyselný park vo Vlkanovej má ekologický príbeh.

Banky budú viac požičiavať firmám

Domácnosti si vďaka novým pravidlám požičajú o niečo komplikovanejšie. Jednoduchou úvahou možno dospieť k tomu, že voľné kapacity sa banky pokúsia využiť inak.

Maďarské melóny a husacia pečeň s prívlastkom

Orosházska husacia pečeň i medešský melón sú pre zákazníka známkou kvality.