Odevy nemajú len šťastné príbehy

Vystopovať, či je „rodný list“ nových šiat poznačený utrpením a zúfalstvom, je aj v dnešnom svete trochu problém. Čoraz viac módnych značiek však ponúka alternatívu s etickým príbehom.

Keď sa pred vyše sto rokmi vybrala na nákupy naša prastará mama, návšteva módneho salóna bola pre ňu veľká vec. Mesiace ju plánovala a šetrila na blúzku. Majiteľku poznala po mene a látky v obchode jej rituálne prechádzali medzi prstami, kým si vybrala tú pravú.

Vzácny kúsok oblečenia si potom domov odniesla v škatuli previazanej stuhou. V roku 1900 minula z domáceho rozpočtu na módu pätnásť percent všetkých prostriedkov.

V roku 1997 si priemerná Európanka vynovila šatník devätnástimi novými kúskami. O desať rokov neskôr nám skrine plnilo už priemerne tridsaťštyri nových módnych úlovkov.

Hoci bločkov z butikov máme dnes neporovnateľne viac ako pred sto rokmi, súčasná lacná móda nám odľahčí peňaženku len o 2,8 percenta z našich zárobkov. Počas letných výpredajov či jesenného dopĺňania šatníka už nežmolíme látku medzi prstami.

Nepoznáme po mene našu krajčírku z druhého konca planéty. Nestíhame premýšľať nad príbehom trička Made in Bangladesh, ktoré si ráno dávame v zhone na seba.

Zdroj: SCCD-SK

ZA DVA DOLÁRE. „V juhoamerických textilných maquillách (odevné továrne) majú zamestnanci ,flexibilný‘ pracovný čas. Fabriky sa otvárajú ráno o šiestej, no pracovný čas im budú rátať až od siedmej. Môžu prísť skôr a niečo si nadrobiť, lebo splniť dennú normu nie je vôbec ľahké.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4P6F na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4P6F na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
          2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          5. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          6. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
          7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
          8. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
          9. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
          10. Košickí športovci „pustili žilou“
          1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
          2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Alojza Kračinovského
          5. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
          6. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
          7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          9. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
          10. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
          1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 24 468
          2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 057
          3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 160
          4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 905
          5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 886
          6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 5 674
          7. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 043
          8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 765
          9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 146
          10. Košickí športovci „pustili žilou“ 2 440

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Minister, ktorý robí zmeny a potom ich koriguje. Tomáš Drucker

          Napriek istému sklamaniu nemálo odborníkov vraví, že Drucker by mohol byť najlepším ministrom zdravotníctva, akého Smer doteraz postavil.

          KOMENTÁRE

          Drucker je v polčase. Prečo má šancu vydržať ďalej

          Kasting na nového ministra zdravotníctva sa tentoraz zrejme neuskutoční.

          Neprehliadnite tiež

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.

          Slovenka, ktorú živí keramika: Na trhy chodím s registračnou pokladnicou

          Klaudia Sisková si pred rokmi otvorila keramický ateliér, kde tvorí z francúzskeho porcelánu. Uživiť sa v tomto odvetví nie je ľahké, ale umelkyňa sa nevzdáva.

          Firmu ozdravili vďaka receptu na inovácie

          Nábytkárska spoločnosť Decodom sa dostala z konkurzu medzi špičku na slovenskom trhu so vstavanými kuchyňami.

          Ako Japonci zmenia pivá Šariš, Topvar či Kozel (rozhovor)

          „Ležiaky plzenského typu stále hrajú na trhu prvé husle,“ hovorí v rozhovore pre Profit obchodný riaditeľ Pivovarov Topvar Martin Grygařík.