Čo potrebujú podnikatelia? Riaditeľ obchodnej agentúry má odpoveď

Podnikanie je zaujímavá vec. Generálny riaditeľ Slovak Business Agency Branislav Šafárik pôsobil aj v bankovom sektore, kde sa na podnikanie pozeral očami finančníka. Odkedy pracuje v agentúre‚ vníma ho oveľa širšie – ako súhrn stratégií, politík a všetkého možného, predstaviteľného i nepredstaviteľného. Dnes je podľa neho veľký priestor na to, aby sa nápady pretavili do reality a veľa ľudí, najmä mladých, má šancu úspešne podnikať.

Keď k vám dnes do agentúry príde niekto‚ kto chce podnikať‚ ako mu vie pomôcť?

Momentálne je to veľmi náročné, najmä preto, že nie sme prispôsobení na reálne stretnutie s klientom. Na Slovensku teraz nie je žiadna inštitúcia vybavená na riešenie reálnych problémov podnikania v reálnom čase.

To neznie optimisticky.

Nechcem, aby to vyznelo, že sme zbytočnou organizáciou. Poskytujeme základné poradenstvo a najmä finančné nástroje, to znamená mikropôžičkový program. Ak identifikujeme veľmi inovatívny zámer, ktorý má potenciál vysokého rastu, zaradíme ho do takzvaného iného režimu. Takéto projekty, ide veľmi často o inšpiratívne startupy, dostanú možnosť stretnúť sa s ľuďmi z fondov, s ktorými môžu založiť spoločnosti a vypracovať zaujímavé programy financovania. Funguje tiež program Enterprise Europe Network, kde možno získavať zahraničných partnerov. V podstate sa však pohybujeme na pôde konkrétnych produktov a nemáme systémové riešenie‚ ako pomáhať pri podnikaní a jeho raste.

Dobrým projektom poskytuje peniaze aj vaša agentúra. Kto o tom rozhoduje a aké sú kritériá?

Na Slovensku existuje viacero schém financovania podnikateľských projektov. Angažujú sa banky i rizikový kapitál. Slovak Business Agency tiež spravuje fondy, ktoré vznikli spojením verejných a súkromných prostriedkov. Schvaľovanie investícií je relatívne komplikované, deje sa na viacerých úrovniach a je to dlhý proces. Myslím si, že je to správne, pretože očakávame úspech. Musíme teda veci posúdiť zo všetkých strán. Poskytnutie prostriedkov z fondu agentúry trvá od troch do deviatich mesiacov. Záujemca príde často len s myšlienkou, takže mu pomáhame s biznis plánom, ochranou duševného vlastníctva a napríklad aj s vytvorením spoločnej korporátnej dokumentácie. Rizík je veľa a každé z nich musíme triezvo zvažovať. K veciam pristupujeme s vedomím, že keby boli odkázané len na financovanie z komerčných bánk, tak by mnohé firmy zakapali skôr, ako vzniknú. Poskytnutím prostriedkov sa ale naša práca vlastne iba začína. Pri firmách, ktoré spoluzakladáme alebo do nich vstupujeme ako finančný investor, teda po čase z projektu vystúpime, chceme peniaze späť, aby sme mohli znovu investovať.

Je to len otázka toho, ako je agentúra nastavená, alebo existujú aj iné prekážky v podpore podnikania? Ako by taký systém mohol fungovať?

Už dlhšie sa zaoberáme aj prípravou zmeny, pracujeme na tom, aby sme systém nastavili inak. Je to zároveň odpoveď na otázku, prečo budujeme Národné podnikateľské centrum. Nebude len o začínajúcich podnikateľoch, má slúžiť všetkým podnikateľom na to, aby získali všetky potrebné informácie, ktorými disponuje štát, a aby mali prístup k všetkým službám, ktoré im štát dokáže poskytnúť. Motívom je aj skutočnosť, že na Slovensku klesá počet ľudí, ktorí majú záujem podnikať a v kariére volia radšej istotu zamestnania ako riziko podnikania – a to aj za cenu straty vlastnej realizácie. Nie je to vývoj jedného, dvoch rokov, je to trend. Preto chceme v Národnom podnikateľskom centre robiť akceleračný program, ktorý sa bude zaoberať predovšetkým budovaním vzťahu k podnikaniu. Pôjde o to vziať človeka „za ruku“ a pomôcť mu so všetkými útrapami. Boli by sme radi‚ keby sme dokázali podnikateľom pomáhať vo všetkých štádiách životného cyklu – začať akceleračným programom, potom prejsť inkubačným a končiť rastovým programom. Ten bude nastavený pre tri typy expanzie – na Slovensku, v rámci jednotného trhu Európskej únie a napokon je to vstup na trhy tretích krajín. Chceme ponúkať riešenia pre všetky alternatívy, s ktorými sa podnikateľ môže stretnúť. Začínajúci podnikatelia sú len jednou zo skupín, ktorým by centrum malo pomáhať. Zároveň však musí mať aj nástroje, aby mohlo poskytovať reálnu pomoc.

V akom štádiu je budovanie Národného podnikateľského centra?

Momentálne pracujeme na projektoch a programoch, pripravujeme formuláre a všetky viac-menej administratívne záležitosti. Od začiatku budúceho roka spúšťame projekty a programy. V prvom štvrťroku 2016 začne centrum poskytovať reálne služby.

Podieľa sa na jeho príprave iba štát alebo aj súkromné agentúry a podnikateľské združenia?

Národné podnikateľské centrum je aktivitou štátu. Musí ňou byť, pretože sa bude financovať z európskych štrukturálnych fondov. Vo front office‚ klientskom centre‚ sa budú poskytovať všetky informácie významné pre podnikanie a podnikateľov. Ostatné činnosti sa budú diať akoby v zákulisí. Podnikateľ sa dozvie aj o všetkých programoch a projektoch, ktoré by ho mohli zaujímať. Napríklad program Enterprise Europe Network je pomerne málo známy, a pritom je časť podnikateľov, ktorí by si v ňom niečo našli – neznamená to samozrejme, že je vhodný pre všetkých a na všetky situácie. Aj Horizont 2020 by mnohí mohli vy- užiť, ale nevedia o ňom. Získať prostriedky z Horizontu 2020 nie je jednoduché a práve v národnom centre by mohli získať informácie o tom, čo ponúka. Potom je to už na aktivite podnikateľa a na tom, ako dokáže využiť príležitosti. Centrum bude nápomocné, ale nemôže nikoho tlačiť do toho, aby využil príležitosť.

Nekonkuruje vám súkromný sektor?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 752
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 553
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 280
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 041
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 716
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 575
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 323
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 872
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

7 zmien životného štýlu, na ktorých zarobíte

Sporíte, šetríte, túžite viac zarobiť. Ale nedeje sa to. Niekedy stačí málo, možno len pozmeniť niečo vo svojom životnom štýle.

Víno ako ho zamýšľala sama príroda

Tvárou vinárstva Weingut Nikolaihof v malebnom rakúskom údolí Wachau je Christine Saahsová.Nie je to však matriarchát, ale výborne naolejovaná biznisová mašinéria, kde má každý svoje nezameniteľné miesto.

Od banky k sakám nie je ďaleko

Ako sa z vyštudovaného ekonóma a najmä finančníka stane odborník na módu?

Bez práce nie sú facebookové koláče

Sociálne siete vznikli najmä ako zábavné platformy pre mladých ľudí. Dnes sa stali účinným nástrojom aj v biznise a marketingu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop