Akú si dáte - z fľašky či z vodovodu? Voda, od ktorej sme závislí.

Na Slovensku sa doslova kúpeme v kvalitnej pitnej vode. Predaj balenej vody neustále klesá, nedokáže konkurovať vode z vodovodu, ktorej Slováci veria a vyše polovici dokonca chutí najviac.

Neustále počúvame od odborníkov i laikov, že vodu máme na Slovensku všade dobrú – z vodovodu aj z obchodu. Studne neprevádzkované vodárenskými spoločnosťami a horské pramene už môžu byť trocha riskantné, ale len preto, že nevieme, či sa monitorujú.

„Pitná voda by okrem toho, že je zdravotne bezpečná, mala byť aj prijateľná pre spotrebiteľa, mala by mať príjemnú chuť, nemala by páchnuť a na pohľad by mala byť číra a bezfarebná,“ opisuje kvalitnú pitnú vodu pre Profit Karol Munka z Výskumného ústav vodného hospodárstva.

Čierna aj artézska

Akokoľvek sfarbená voda už vzbudzuje pochybnosti. Napriek tomu sa americký výrobca rozhodol pretromfnúť túto psychologickú bariéru kampaňou o zdraviu mimoriadne prospešných vlastnostiach, keď sa do vody pridajú fulvonové kyseliny, ktoré ju sfarbia načierno.

Tie sa doteraz používali najmä v poľnohospodárstve na zlepšenie vlastností pôdy, nachádzajú sa v humuse, rašeline aj uhlí. „Fulvonové kyseliny vznikajú rozkladom organických látok, čo vám na ňu asi neurobí chuť. Ale po pridaní dodávajú organizmu rôzne stopové prvky a elektrolyty a pomáhajú nastoliť rovnováhu pH,“ uvádza sa na internetovej stránke Getblk.com.

Čierna voda je v USA na trhu tri roky a na Slovensko ešte nedorazila. Zato iný americký vodný hit Fiji, ktorý pijú celebrity aj americký prezident, v niektorých bratislavských kaviarňach už je. Artézska voda zo sopečného údolia na Fidži, ktorá je na trhu zhruba desať rokov, stavia najmä na čistote a ekológii. Predajom v USA pretromfla dokonca aj francúzsku kultovú značku Evian.

„Pri spracúvaní sa používa ropa, zisky z vývozu vody podporujú vojenský režim a balí sa do plastových fliaš dovezených z Číny, čo túto ekologickú značku trochu degraduje,“ uvádza sa na internetovej stránke Bratislavskej vodárenskej spoločnosti. Koncentrácie horčíka a vápnika sú v nej okrem toho oveľa nižšie, ako odporúčajú odborníci Výskumného ústav vodného hospodárstva.

Čo a ako nám balia

Dovozcovia to majú ťažké. Určite sa nájdu i takí konzumenti, čo si dajú Evian alebo Fiji, lebo je to „cool“. Väčšina však pije domácu vodu, najčastejšie z vodovodu. Čo sa týka vody, sme stopercentne sebestační. Výnimku tvorí iba Magnesia dovážaná z Česka, ktorá si založila značku na prírodnom horčíku. Ten sa do vody dostáva len v unikátnych pôdnych a nerastných podmienkach Slavkovského lesa na západe Českej republiky.

Ekologicky rozložiteľné fľaše napríklad z kukurice na Slovensku ešte nikto nevyužíva, zato do skla sa balí – napríklad Vincentka, liečivá voda s priaznivými účinkami na dýchacie cesty. Aj na Slovensku stavajú výrobcovia minerálok na imidži čistoty, „liečivú silu prírody uzavretú vo fľaši“ využíva v marketingu väčšina výrobcov – neprekáža ani, že v plastovej.

Fatra sa napríklad ako väčšina slovenských minerálok predáva v plaste. Svoj marketing však stavia na jedinečnosti kombinácie anorganických látok, ktoré podporujú tráviace procesy, so zásaditým účinkom na znižovanie kyslosti žalúdka. Marketingu na obaloch domácich minerálok asi môžeme veriť, podlieha prísnemu monitoringu.

„V označovaní na spotrebiteľskom obale minerálnej vody môžu byť uvedené účinky vzhľadom na farmakologické, fyziologické testovanie podľa všeobecne uznaných vedeckých metód. Je zakázané uvádzať, že minerálna voda môže mať význam pri prevencii alebo liečbe chorôb,“ uviedla pre Profit Martina Merková z mediál- neho odboru Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ).

Zdroj: Braňo Molnár

Potrubie verzus fľaša

Napustiť si do pohára čistú vodu z vodovodu je najekologickejšie a viac ako polovici Slovákov podľa ankety na internetovej stránke Bratislavskej vodárenskej spoločnosti voda z vodovodu aj chutí.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 696
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 328
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 271
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 015
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 046
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 899
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 779
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 489
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 459
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 424

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

TECH

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

Neprehliadnite tiež

Zima podnikaniu v Hornom Rakúsku praje

S akými výzvami sa pasuje zákulisie zimných radovánok, do ktorého turisti zväčša nevidia?

Gašparko musí byť! Bez neho by to nebolo ono

V súčasnosti je na Slovensku niekoľko bábkových divadiel, väčšina hrá na stálych scénach, niektoré však „neobsedia“.

Nebeské svetlá a iné zážitky na palubách lietadiel

Ľudstvo lieta viac ako kedykoľvek predtým. Konštruktéri veľkých leteckých spoločností vyhľadávajú nové technológie i materiály, aby bola letecká doprava lacnejšia a bezpečnejšia.

V hlavnej úlohe dieťa ako rozprávkový hrdina

Predstavte si, že máte šesť rokov a dostanete knihu, v ktorej sa hlavný hrdina volá a vyzerá ako vy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop