Akú si dáte - z fľašky či z vodovodu? Voda, od ktorej sme závislí.

Na Slovensku sa doslova kúpeme v kvalitnej pitnej vode. Predaj balenej vody neustále klesá, nedokáže konkurovať vode z vodovodu, ktorej Slováci veria a vyše polovici dokonca chutí najviac.

Neustále počúvame od odborníkov i laikov, že vodu máme na Slovensku všade dobrú – z vodovodu aj z obchodu. Studne neprevádzkované vodárenskými spoločnosťami a horské pramene už môžu byť trocha riskantné, ale len preto, že nevieme, či sa monitorujú.

„Pitná voda by okrem toho, že je zdravotne bezpečná, mala byť aj prijateľná pre spotrebiteľa, mala by mať príjemnú chuť, nemala by páchnuť a na pohľad by mala byť číra a bezfarebná,“ opisuje kvalitnú pitnú vodu pre Profit Karol Munka z Výskumného ústav vodného hospodárstva.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čierna aj artézska

Akokoľvek sfarbená voda už vzbudzuje pochybnosti. Napriek tomu sa americký výrobca rozhodol pretromfnúť túto psychologickú bariéru kampaňou o zdraviu mimoriadne prospešných vlastnostiach, keď sa do vody pridajú fulvonové kyseliny, ktoré ju sfarbia načierno.

Tie sa doteraz používali najmä v poľnohospodárstve na zlepšenie vlastností pôdy, nachádzajú sa v humuse, rašeline aj uhlí. „Fulvonové kyseliny vznikajú rozkladom organických látok, čo vám na ňu asi neurobí chuť. Ale po pridaní dodávajú organizmu rôzne stopové prvky a elektrolyty a pomáhajú nastoliť rovnováhu pH,“ uvádza sa na internetovej stránke Getblk.com.

Čierna voda je v USA na trhu tri roky a na Slovensko ešte nedorazila. Zato iný americký vodný hit Fiji, ktorý pijú celebrity aj americký prezident, v niektorých bratislavských kaviarňach už je. Artézska voda zo sopečného údolia na Fidži, ktorá je na trhu zhruba desať rokov, stavia najmä na čistote a ekológii. Predajom v USA pretromfla dokonca aj francúzsku kultovú značku Evian.

„Pri spracúvaní sa používa ropa, zisky z vývozu vody podporujú vojenský režim a balí sa do plastových fliaš dovezených z Číny, čo túto ekologickú značku trochu degraduje,“ uvádza sa na internetovej stránke Bratislavskej vodárenskej spoločnosti. Koncentrácie horčíka a vápnika sú v nej okrem toho oveľa nižšie, ako odporúčajú odborníci Výskumného ústav vodného hospodárstva.

Čo a ako nám balia

Dovozcovia to majú ťažké. Určite sa nájdu i takí konzumenti, čo si dajú Evian alebo Fiji, lebo je to „cool“. Väčšina však pije domácu vodu, najčastejšie z vodovodu. Čo sa týka vody, sme stopercentne sebestační. Výnimku tvorí iba Magnesia dovážaná z Česka, ktorá si založila značku na prírodnom horčíku. Ten sa do vody dostáva len v unikátnych pôdnych a nerastných podmienkach Slavkovského lesa na západe Českej republiky.

Ekologicky rozložiteľné fľaše napríklad z kukurice na Slovensku ešte nikto nevyužíva, zato do skla sa balí – napríklad Vincentka, liečivá voda s priaznivými účinkami na dýchacie cesty. Aj na Slovensku stavajú výrobcovia minerálok na imidži čistoty, „liečivú silu prírody uzavretú vo fľaši“ využíva v marketingu väčšina výrobcov – neprekáža ani, že v plastovej.

Fatra sa napríklad ako väčšina slovenských minerálok predáva v plaste. Svoj marketing však stavia na jedinečnosti kombinácie anorganických látok, ktoré podporujú tráviace procesy, so zásaditým účinkom na znižovanie kyslosti žalúdka. Marketingu na obaloch domácich minerálok asi môžeme veriť, podlieha prísnemu monitoringu.

„V označovaní na spotrebiteľskom obale minerálnej vody môžu byť uvedené účinky vzhľadom na farmakologické, fyziologické testovanie podľa všeobecne uznaných vedeckých metód. Je zakázané uvádzať, že minerálna voda môže mať význam pri prevencii alebo liečbe chorôb,“ uviedla pre Profit Martina Merková z mediál- neho odboru Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ).

Zdroj: Braňo Molnár

Potrubie verzus fľaša

Napustiť si do pohára čistú vodu z vodovodu je najekologickejšie a viac ako polovici Slovákov podľa ankety na internetovej stránke Bratislavskej vodárenskej spoločnosti voda z vodovodu aj chutí.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4P48 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4P48 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
          2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
          4. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
          5. Všetko, čo rodiny milujú
          6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
          7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
          8. Keď Slováci krotia morský vietor
          9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
          1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
          2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
          3. Všetko, čo rodiny milujú
          4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
          5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
          6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
          7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          8. Keď Slováci krotia morský vietor
          9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
          1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 442
          2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 473
          3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 11 895
          4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 452
          5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 748
          6. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 3 382
          7. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 3 364
          8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 108
          9. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 021
          10. Máte už program pre deti na túto sobotu? 2 168

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Sulík: Ak by Kiska založil stranu, stane sa len ďalším rozbíjačom pravice

          Ficova hviezda padá a teraz by sa ešte vedel zachrániť na jedno volebné obdobie, hovorí pre SME predseda SaS RICHARD SULÍK o tom, komu by vyhovovali predčasné voľby.

          DOBRÉ RÁNO

          Dobré ráno: Fašisti oklamali konzervatívcov, o potraty im nejde

          Rozpútala sa ďalšia časť kulturkampfu.

          EKONOMIKA

          Rakúska pošta potrebuje ľudí, hľadá ich aj na Slovensku

          Priemerný plat zamestnanca Slovenskej pošty je 727 eur.

          EKONOMIKA

          Pondelok bola veľká katastrofa. Problémy s STK pokračujú

          Ministerstvo dopravy zmenilo pravidlá pre stanice technickej kontroly.

          Neprehliadnite tiež

          Cyklistický nomád prešiel svet za tri roky

          Ochorel na Crohnovu chorobu a opustilo ho dievča. Zrazu už doma nemal nič, pre čo by stálo zostávať. Matěj Balga si v bazáre kúpil bicykel a o pár dní bol na ceste.

          Mladý podnikateľ chce preraziť na trh jemne praženou kávou

          „Keď kávu veľmi prepražíte, stratí sa jej ovocná vôňa a bude len horká,“ tvrdí Peter Szabó, zakladateľ pražiarne kávy Coffeein zo Šiah. V rodinnej firme sa remeslu venuje už niekoľko rokov.

          Čakanie na kuriéra sa stáva minulosťou. Drony ho však nenahradia

          Zásielka na druhý deň od objednania, jej online sledovanie, donáška presne na hodinu, to sú len niektoré z inovatívnych služieb.

          Firma, ktorá stavila na inovácie

          V šiestich rokoch predával starej mame kávu, ktorú urobil u nej doma. CulCharge nie je prvý projekt, na ktorom v živote pracoval. Viktor Reviliak sa stal víťazom súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2017.

          Kolektívne investovanie je zaujímavé aj pre veľkých hráčov v biznise

          Vyzbierať peniaze na nové cédečko či film. Takto sa na internete začalo kolektívne investovanie crowdfunding.