Akú si dáte - z fľašky či z vodovodu? Voda, od ktorej sme závislí.

Na Slovensku sa doslova kúpeme v kvalitnej pitnej vode. Predaj balenej vody neustále klesá, nedokáže konkurovať vode z vodovodu, ktorej Slováci veria a vyše polovici dokonca chutí najviac.

Neustále počúvame od odborníkov i laikov, že vodu máme na Slovensku všade dobrú – z vodovodu aj z obchodu. Studne neprevádzkované vodárenskými spoločnosťami a horské pramene už môžu byť trocha riskantné, ale len preto, že nevieme, či sa monitorujú.

„Pitná voda by okrem toho, že je zdravotne bezpečná, mala byť aj prijateľná pre spotrebiteľa, mala by mať príjemnú chuť, nemala by páchnuť a na pohľad by mala byť číra a bezfarebná,“ opisuje kvalitnú pitnú vodu pre Profit Karol Munka z Výskumného ústav vodného hospodárstva.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čierna aj artézska

Akokoľvek sfarbená voda už vzbudzuje pochybnosti. Napriek tomu sa americký výrobca rozhodol pretromfnúť túto psychologickú bariéru kampaňou o zdraviu mimoriadne prospešných vlastnostiach, keď sa do vody pridajú fulvonové kyseliny, ktoré ju sfarbia načierno.

Tie sa doteraz používali najmä v poľnohospodárstve na zlepšenie vlastností pôdy, nachádzajú sa v humuse, rašeline aj uhlí. „Fulvonové kyseliny vznikajú rozkladom organických látok, čo vám na ňu asi neurobí chuť. Ale po pridaní dodávajú organizmu rôzne stopové prvky a elektrolyty a pomáhajú nastoliť rovnováhu pH,“ uvádza sa na internetovej stránke Getblk.com.

Čierna voda je v USA na trhu tri roky a na Slovensko ešte nedorazila. Zato iný americký vodný hit Fiji, ktorý pijú celebrity aj americký prezident, v niektorých bratislavských kaviarňach už je. Artézska voda zo sopečného údolia na Fidži, ktorá je na trhu zhruba desať rokov, stavia najmä na čistote a ekológii. Predajom v USA pretromfla dokonca aj francúzsku kultovú značku Evian.

„Pri spracúvaní sa používa ropa, zisky z vývozu vody podporujú vojenský režim a balí sa do plastových fliaš dovezených z Číny, čo túto ekologickú značku trochu degraduje,“ uvádza sa na internetovej stránke Bratislavskej vodárenskej spoločnosti. Koncentrácie horčíka a vápnika sú v nej okrem toho oveľa nižšie, ako odporúčajú odborníci Výskumného ústav vodného hospodárstva.

Čo a ako nám balia

Dovozcovia to majú ťažké. Určite sa nájdu i takí konzumenti, čo si dajú Evian alebo Fiji, lebo je to „cool“. Väčšina však pije domácu vodu, najčastejšie z vodovodu. Čo sa týka vody, sme stopercentne sebestační. Výnimku tvorí iba Magnesia dovážaná z Česka, ktorá si založila značku na prírodnom horčíku. Ten sa do vody dostáva len v unikátnych pôdnych a nerastných podmienkach Slavkovského lesa na západe Českej republiky.

Ekologicky rozložiteľné fľaše napríklad z kukurice na Slovensku ešte nikto nevyužíva, zato do skla sa balí – napríklad Vincentka, liečivá voda s priaznivými účinkami na dýchacie cesty. Aj na Slovensku stavajú výrobcovia minerálok na imidži čistoty, „liečivú silu prírody uzavretú vo fľaši“ využíva v marketingu väčšina výrobcov – neprekáža ani, že v plastovej.

Fatra sa napríklad ako väčšina slovenských minerálok predáva v plaste. Svoj marketing však stavia na jedinečnosti kombinácie anorganických látok, ktoré podporujú tráviace procesy, so zásaditým účinkom na znižovanie kyslosti žalúdka. Marketingu na obaloch domácich minerálok asi môžeme veriť, podlieha prísnemu monitoringu.

„V označovaní na spotrebiteľskom obale minerálnej vody môžu byť uvedené účinky vzhľadom na farmakologické, fyziologické testovanie podľa všeobecne uznaných vedeckých metód. Je zakázané uvádzať, že minerálna voda môže mať význam pri prevencii alebo liečbe chorôb,“ uviedla pre Profit Martina Merková z mediál- neho odboru Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ).

Zdroj: Braňo Molnár

Potrubie verzus fľaša

Napustiť si do pohára čistú vodu z vodovodu je najekologickejšie a viac ako polovici Slovákov podľa ankety na internetovej stránke Bratislavskej vodárenskej spoločnosti voda z vodovodu aj chutí.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4P48 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4P48 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 386
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 795
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 457
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 12 355
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 932
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 561
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 164
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 221
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 934
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 414

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko väzní boháča z Ruska, ktorý hovoril o úplatkoch pre Kremeľ

Valentin Vinogradov sa mal dopustiť podvodu pri obchode s nehnuteľnosťou. Nikomu pritom nevznikla škoda.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kúpiť lístky na hokej cez web? Nemožné

Robili čo mohli, dopadlo to ako vždy.

Stĺpček Petra Schutza

O vydaní Vinogradova do Ruska by sa nemalo ani uvažovať

Rusko nie je právny štát.

ŠPORT

Trnava šokovala Brusel, hrdinom bol dvadsaťročný mladík

Senzácia pokračuje aj naďalej.

Neprehliadnite tiež

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Stará vila dostala novú tvár. Prerábali tak, aby z nej vyhodili čo najmenej

Vznik projektu, ktorý pristupuje citlivo k spoločnosti a životnému prostrediu, môže plniť úlohu prvej lastovičky.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.

Stovky eur môžete dostať za dvojeurovú mincu

Euro je nepochybne tvrdšia mena ako koruna. Mince niektorých štátov majú pre zberateľov dokonca až stonásobne vyššiu hodnotu, ako je nominálna.