Ľudia, ktorí zažili dotyk s vojnou, túžia po skutočných hodnotách

Ukrajina dnes zaznamenáva oveľa vyšší predaj kníh a návštevu kultúrnych podujatí. Otvárajú sa kaviarne, darí sa umelcom aj miestnym výrobcom. „Vojna v nás prebudila túžbu po skutočných hodnotách. Hoci cena, ktorú za zmenu v spoločnosti platíme, je príliš vysoká,“ hovoria pre Profit ukrajinskí ilustrátori Andrij Lesiv a Romana Romanyšynová.

Mnoho správ, o ktorých denne čítame v novinách, sa nás nijako výnimočne nedotkne. Na chvíľu sa zamyslíme, povzdychneme si nad krutosťou osudu a o pár minút sa už venujeme nejakým bežným činnostiam. Ešte nedávno sa mnohým z nás téma vojny zdala neskutočne vzdialená. Dnes sa k nám tlačí z rôznych strán. Nasiaknutá vo vreckách utečeneckých kabátov.

Spočiatku nikto neveril

„Vojna k nám prišla neohlásene. Ešte pred dvoma rokmi sme bežne vstávali do práce a frflali na budík. Priatelia z Nemecka nám do poslednej chvíle neverili, že sa u nás skutočne bojuje. Informácie o munícii vnímali ako novinársku kačicu. Presviedčali nás, že vojna na európskom kontinente v 21. storočí je len ekonomický lobing,“ hovorí ukrajinská ilustrátorka Romana Romanyšynová.

Článok pokračuje pod video reklamou

So svojím umeleckým a životným partnerom Andrijom si vždy mysleli, že základom mieru je milujúca rodina a že dobro môžu šíriť krásou v umení. „História je však plná príkladov, ako zverstvá páchali aj ľudia z príkladných rodín, s výborným vzdelaním obklopení najvyberanejším umením,“ zamýšľa sa Andrij Lesiv.

Jediné, v čo dnes s Romanou veria, je vnútorná sila človeka. Tá je aj hlavnou témou ich knihy pre deti, ktorá získala už viacero európskych cien. Príbeh nazvaný Vojna, ktorá zmenila Rondo učí detí deti na celom svete vyrovnať sa s vojenským konfliktom.

Zdroj: archív štúdia Agrafka

O vojne treba hovoriť

Vďaka ilustrovanému príbehu psíka, holubice a svietiaceho mimóna si deti ľahšie odpovedia na otázky: Prečo prišla vojna? Čo urobí s mojím domovom? Čo môžem spraviť ja?

„Dospelí si neraz myslia, že tragédie‚ ťažké veci by mali pred deťmi zatajovať. Deti však žijú v rovnakom svete ako my. Ak im nevysvetlíme, čo sa deje, získajú len útržkové informácie a to ich zmätie ešte viac. Za každých okolností musia byť v obraze. Len s nimi potrebujeme diskutovať trochu iným jazykom,“ hovoria autori.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4P2B na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4P2B na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 14 573
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 236
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 936
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 404
  5. Vizuálny smog je problém 2 998
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 906
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 743
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 611
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 410
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 235

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Stočené kilometre vás nemusia oklamať

Čo prezradí a čo neprezradí počítadlo kilometrov?

Nie Sme takí racionálni, ako si myslíme

Behaviorálna ekonómia je moderná veda na vzostupe.

Ako žiť bezpečne s inteligentným alarmom

Moderný alarm dokáže monitorovať aj teplotu v byte, otvárať bránu a je prepojeným na mobil.

Poľský pivovar usadený v parku

Aj Poliaci vedia variť pivo, ale najmä ho vedia dobre spropagovať a predať. Aj cez múzeum.

Podnikať sa dá aj s umením

Otec a syn Smolákovci vedia ako umenia propagovať aj predávať. Pomáhajú im aj granty a sponzori.