Tržnica je reklama na dobré jedlo

K tradičným mestským tržniciam, sezónnym trhom, hodom a jarmokom pribudol na Slovensku v uplynulých rokoch nový formát trhu s kvalitnými potravinami. Trh ako udalosť a zábava priamo na ulici, v bizniscentre či v prírode. Nie je určený len na priamy predaj, ale predovšetkým na vytvorenie kontaktu medzi výrobcom a zákazníkom. Slúži tiež ako reklama na dobré jedlo.

Mestské trhy sú najmä o čerstvej zelenine a ovocí, ale spolu s doplnkovými prevádzkami tu zákazník nakúpi všetko na jednom mieste ako v supermarkete. Sezónne trhy, napríklad vianočné, rovnako ako hody a jarmoky majú svoje špecifiká – stánky s kvalitnými potravinami tu nedokážu konkurovať kultúre cigánskej a pečených klobás. Kým u našich susedov sa všetky koncepty akoby blížili k jednému formátu veľkých farmárskych trhov s kvalitnou gastronómiou, na Slovensku sa trhy s farmárskym jedlom vyčleňujú z hlavného prúdu. Napríklad v Budapešti na vianočných trhoch v centre kúpite aj cigánsku – z kvalitných surovín, ale asi dáte radšej prednosť inej kulinárskej špecialite v rovnakej cene. Ľudovosť a kvalita si neprotirečia. V Prahe sa každú sobotu koná päť až šesť veľkých farmárskych trhov, v Bratislave iba dva neporovnateľne menšie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Z DVORA AJ E-SHOPU. „Nepoužívame žiadnu chémiu,“ oznamuje mladý pár Ladislav Žittňan a Viktória Musilová zákazníkom trhoviska na preplnenej Kapitulskej ulici v Trnave. Z malého dreveného stánku sa usmievajú jahody, čerešne i reďkovky bielej a oranžovej farby, jednoznačne nie supermarketová sorta. „Neživíme sa ako pestovatelia, ale čo sa nám v záhrade urodí, to v sobotu vezmeme na trh, chodíme aj na mestskú tržnicu v Seredi. Zvyčajne všetko predáme,“ hovorí Viktória.

Zdroj: Milan David

Trnavský rínek, ktorý sa v júni konal na malebnej Kapitulskej ulici, založila dvojica aktivistiek Júlia Č. Oravcová a Mirka Hlinčíková, inšpirovali sa aj Dobrým trhom na Panenskej ulici v Bratislave, odkiaľ koncept trhu ako komunitnej akcie vyšiel. Na oboch stretnete veľa mladých producentov domácich potravín, ktorí sem však nechodia predovšetkým kvôli tržbám. „Chodia sem tí, ktorým sa neoplatí stáť každý deň na trhu, majú iné ambície, napríklad predávať cez e-shop,“ hovorí Tomáš Blaškovič, ktorý na trhoch ponúka na ochutnávanie domáce paštéty Čongrády. V každom smere sa to oplatí, tvrdili to aj viacerí podnikatelia z Profitu, ktorých sme stretli v Trnave alebo v Eko village, na trhu v bratislavskom bizniscentre BBC1: Majiteľka kaviarne Ave, výrobkyňa čokolády ChocoMaze, debničkári Frou-Frou či výrobcovia syrov Kozí vŕšok. „Chodili sme po trhoch dva roky a zistili sme, že akcie typu Dobrý trh, Záriečie v Žiline alebo Stará tržnica v Bratislave sa nám vyplatia najviac. Chodili sme tam najmä kvôli promo našej stránky a výsledok bol dobrý čo do návštevnosti aj predaja cez e-shop,“ pripája názor Jaroslav Hric, zakladateľ virtuálnej tržnice Farmička. Na tieto trhy chodia podľa neho najmä študenti, mladí ľudia a mladé rodiny, ktorí sa zaujímajú o zdravé, domáce a farmárske jedlo, majú prostriedky na to, aby si ho kúpili a radi nakupujú aj cez internet.

Stará tržnica v BratislaveZdroj: Milan David

Pre mladý pár amatérskych zeleninárov zo Serede to však bola predajná akcia – aj keď nie vysoko profitová: iba nechcú, aby to, čo ich záhrada vydá, ostalo nazmar. „Svokor bol prvý, kto začal pestovať levanduľu,“ chváli sa Ľubomír Grznár, trhovník spoza stola v ich susedstve, z ktorého sa šíri omamná vôňa. S manželkou pestujú túto liečivú rastlinu popri zamestnaní, ešte aj svokor sa tomu venoval naplno iba na dôchodku.

JEDNANIE PO SLOVENSKY. „Tie zelené už nemáte?“ pýta sa mladý muž pri stánku Špaldovej pekárne na Trnavskom rínku. „Bohužiaľ, špenátové pagáče už došli.“ „Nevadí, tak mi dajte, čo ostalo.“ „Tak to bude za šesť,“ oznamuje predávajúca, ale spolu s papierovým vreckom s tovarom mu z desaťeurovky vydáva päťeurovú bankovku. „To bude dobré, za to, že ste sa vrátili,“ usmieva sa Lenka Nagyová z Nového Mesta nad Váhom, majiteľka pekárne. Lenže zákazník odmietol odísť, kým výdavok nebol, ako sa patrí „štyri eurá“. Človek, ktorý vie, ako sa obchoduje v orientálnom bazári, by pri tejto scéne asi onemel. L. Nagyová však vie, akú má cenu zákazník, ktorý sa vracia. „Na trhy chodievame pravidelne, pre nás je to predovšetkým reklama, hoci určite sme radi, že aj niečo predáme. Chodí sem veľa obchodníkov, ktorí hľadajú tovar pre svoje predajne, my sme si tiež takto našli zákazky,“ opisuje.

Lenka Nagyová, Špaldová pekáreň v Novom Meste nad VáhomZdroj: Milan David

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4NYN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4NYN na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  3. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  4. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  7. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  8. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  9. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  10. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 25 602
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 22 834
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 422
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 18 334
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 14 631
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 069
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 935
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 494
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 217
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 4 211

Hlavné správy zo Sme.sk

Skupina Penta je minoritným vlastníkom vydavateľa denníka SME. Na snímke spolumajiteľ Penty Jaroslav Haščák.
Ilustračné foto.

V Dobšinej sa boja jedni druhých. Vražda ich naučila

Mladý Róm dobil miestneho futbalistu. V nedeľu prišli do Dobšinej priaznivci ĽSNS.

Vražda mladého futbalistu Štefana vyvolala v Dobšinej nevyslovené napätie medzi Rómami a Nerómami.
Autorská strana Sama Marca

Kočner je nová Gorila, ktorá pozýva na námestia (píše Samo Marec)

Nejde o Fica ani Šefčoviča. Pravdepodobne sa toho dozvieme ešte omnoho viac.

Maroš Šefčovič

Neprehliadnite tiež

Mäkké zručnosti budú v budúcnosti najviac cenené

Ako zmeniť školy, aby držali krok s dobou?

Roboty v budúcnosti učiteľom ušetria čas, aby sa mohli študentom viac venovať osobne

Všetky odtiene zelenej rastú v srdci Malajzie

V krajine čajových plantáží.

Marketing potrebuje trocha punku

V reklame je veľa balastu, ale tie najlepšie si ľudia zapamätajú.

Dvadsať rokov podnikajú vo výrobe sóje bez eurofondov a ekologicky

Najväčším hitom v predajni sú akékoľvek zrná, strukoviny a všetky druhy ovsených vločiek.

Zuzana Csériová v obchode u Vážky

Zo starého oblečenia vyrábajú izolácie do domov a áut

Textilný odpad sa dá zrecyklovať viacerými spôsobmi.