Tržnica je reklama na dobré jedlo

K tradičným mestským tržniciam, sezónnym trhom, hodom a jarmokom pribudol na Slovensku v uplynulých rokoch nový formát trhu s kvalitnými potravinami. Trh ako udalosť a zábava priamo na ulici, v bizniscentre či v prírode. Nie je určený len na priamy predaj, ale predovšetkým na vytvorenie kontaktu medzi výrobcom a zákazníkom. Slúži tiež ako reklama na dobré jedlo.

Mestské trhy sú najmä o čerstvej zelenine a ovocí, ale spolu s doplnkovými prevádzkami tu zákazník nakúpi všetko na jednom mieste ako v supermarkete. Sezónne trhy, napríklad vianočné, rovnako ako hody a jarmoky majú svoje špecifiká – stánky s kvalitnými potravinami tu nedokážu konkurovať kultúre cigánskej a pečených klobás. Kým u našich susedov sa všetky koncepty akoby blížili k jednému formátu veľkých farmárskych trhov s kvalitnou gastronómiou, na Slovensku sa trhy s farmárskym jedlom vyčleňujú z hlavného prúdu. Napríklad v Budapešti na vianočných trhoch v centre kúpite aj cigánsku – z kvalitných surovín, ale asi dáte radšej prednosť inej kulinárskej špecialite v rovnakej cene. Ľudovosť a kvalita si neprotirečia. V Prahe sa každú sobotu koná päť až šesť veľkých farmárskych trhov, v Bratislave iba dva neporovnateľne menšie.

Z DVORA AJ E-SHOPU. „Nepoužívame žiadnu chémiu,“ oznamuje mladý pár Ladislav Žittňan a Viktória Musilová zákazníkom trhoviska na preplnenej Kapitulskej ulici v Trnave. Z malého dreveného stánku sa usmievajú jahody, čerešne i reďkovky bielej a oranžovej farby, jednoznačne nie supermarketová sorta. „Neživíme sa ako pestovatelia, ale čo sa nám v záhrade urodí, to v sobotu vezmeme na trh, chodíme aj na mestskú tržnicu v Seredi. Zvyčajne všetko predáme,“ hovorí Viktória.

Zdroj: Milan David

Trnavský rínek, ktorý sa v júni konal na malebnej Kapitulskej ulici, založila dvojica aktivistiek Júlia Č. Oravcová a Mirka Hlinčíková, inšpirovali sa aj Dobrým trhom na Panenskej ulici v Bratislave, odkiaľ koncept trhu ako komunitnej akcie vyšiel. Na oboch stretnete veľa mladých producentov domácich potravín, ktorí sem však nechodia predovšetkým kvôli tržbám. „Chodia sem tí, ktorým sa neoplatí stáť každý deň na trhu, majú iné ambície, napríklad predávať cez e-shop,“ hovorí Tomáš Blaškovič, ktorý na trhoch ponúka na ochutnávanie domáce paštéty Čongrády. V každom smere sa to oplatí, tvrdili to aj viacerí podnikatelia z Profitu, ktorých sme stretli v Trnave alebo v Eko village, na trhu v bratislavskom bizniscentre BBC1: Majiteľka kaviarne Ave, výrobkyňa čokolády ChocoMaze, debničkári Frou-Frou či výrobcovia syrov Kozí vŕšok. „Chodili sme po trhoch dva roky a zistili sme, že akcie typu Dobrý trh, Záriečie v Žiline alebo Stará tržnica v Bratislave sa nám vyplatia najviac. Chodili sme tam najmä kvôli promo našej stránky a výsledok bol dobrý čo do návštevnosti aj predaja cez e-shop,“ pripája názor Jaroslav Hric, zakladateľ virtuálnej tržnice Farmička. Na tieto trhy chodia podľa neho najmä študenti, mladí ľudia a mladé rodiny, ktorí sa zaujímajú o zdravé, domáce a farmárske jedlo, majú prostriedky na to, aby si ho kúpili a radi nakupujú aj cez internet.

Stará tržnica v BratislaveZdroj: Milan David

Pre mladý pár amatérskych zeleninárov zo Serede to však bola predajná akcia – aj keď nie vysoko profitová: iba nechcú, aby to, čo ich záhrada vydá, ostalo nazmar. „Svokor bol prvý, kto začal pestovať levanduľu,“ chváli sa Ľubomír Grznár, trhovník spoza stola v ich susedstve, z ktorého sa šíri omamná vôňa. S manželkou pestujú túto liečivú rastlinu popri zamestnaní, ešte aj svokor sa tomu venoval naplno iba na dôchodku.

JEDNANIE PO SLOVENSKY. „Tie zelené už nemáte?“ pýta sa mladý muž pri stánku Špaldovej pekárne na Trnavskom rínku. „Bohužiaľ, špenátové pagáče už došli.“ „Nevadí, tak mi dajte, čo ostalo.“ „Tak to bude za šesť,“ oznamuje predávajúca, ale spolu s papierovým vreckom s tovarom mu z desaťeurovky vydáva päťeurovú bankovku. „To bude dobré, za to, že ste sa vrátili,“ usmieva sa Lenka Nagyová z Nového Mesta nad Váhom, majiteľka pekárne. Lenže zákazník odmietol odísť, kým výdavok nebol, ako sa patrí „štyri eurá“. Človek, ktorý vie, ako sa obchoduje v orientálnom bazári, by pri tejto scéne asi onemel. L. Nagyová však vie, akú má cenu zákazník, ktorý sa vracia. „Na trhy chodievame pravidelne, pre nás je to predovšetkým reklama, hoci určite sme radi, že aj niečo predáme. Chodí sem veľa obchodníkov, ktorí hľadajú tovar pre svoje predajne, my sme si tiež takto našli zákazky,“ opisuje.

Lenka Nagyová, Špaldová pekáreň v Novom Meste nad VáhomZdroj: Milan David

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 319
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 026
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 874
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 246
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 509
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 580
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 261
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 488
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 754
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 601

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Gašparko musí byť! Bez neho by to nebolo ono

V súčasnosti je na Slovensku niekoľko bábkových divadiel, väčšina hrá na stálych scénach, niektoré však „neobsedia“.

Nebeské svetlá a iné zážitky na palubách lietadiel

Ľudstvo lieta viac ako kedykoľvek predtým. Konštruktéri veľkých leteckých spoločností vyhľadávajú nové technológie i materiály, aby bola letecká doprava lacnejšia a bezpečnejšia.

V hlavnej úlohe dieťa ako rozprávkový hrdina

Predstavte si, že máte šesť rokov a dostanete knihu, v ktorej sa hlavný hrdina volá a vyzerá ako vy.

Najlepšou prevenciou proti riziku je plán

Experti tvrdia, že aj najhorší plán je lepší ako žiaden. Dane boli, sú a budú vždy nespochybniteľnou súčasťou rizika v biznise. O daňových prizikách sa však hovorí stále málo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop