Tržnica je reklama na dobré jedlo

K tradičným mestským tržniciam, sezónnym trhom, hodom a jarmokom pribudol na Slovensku v uplynulých rokoch nový formát trhu s kvalitnými potravinami. Trh ako udalosť a zábava priamo na ulici, v bizniscentre či v prírode. Nie je určený len na priamy predaj, ale predovšetkým na vytvorenie kontaktu medzi výrobcom a zákazníkom. Slúži tiež ako reklama na dobré jedlo.

Mestské trhy sú najmä o čerstvej zelenine a ovocí, ale spolu s doplnkovými prevádzkami tu zákazník nakúpi všetko na jednom mieste ako v supermarkete. Sezónne trhy, napríklad vianočné, rovnako ako hody a jarmoky majú svoje špecifiká – stánky s kvalitnými potravinami tu nedokážu konkurovať kultúre cigánskej a pečených klobás. Kým u našich susedov sa všetky koncepty akoby blížili k jednému formátu veľkých farmárskych trhov s kvalitnou gastronómiou, na Slovensku sa trhy s farmárskym jedlom vyčleňujú z hlavného prúdu. Napríklad v Budapešti na vianočných trhoch v centre kúpite aj cigánsku – z kvalitných surovín, ale asi dáte radšej prednosť inej kulinárskej špecialite v rovnakej cene. Ľudovosť a kvalita si neprotirečia. V Prahe sa každú sobotu koná päť až šesť veľkých farmárskych trhov, v Bratislave iba dva neporovnateľne menšie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Z DVORA AJ E-SHOPU. „Nepoužívame žiadnu chémiu,“ oznamuje mladý pár Ladislav Žittňan a Viktória Musilová zákazníkom trhoviska na preplnenej Kapitulskej ulici v Trnave. Z malého dreveného stánku sa usmievajú jahody, čerešne i reďkovky bielej a oranžovej farby, jednoznačne nie supermarketová sorta. „Neživíme sa ako pestovatelia, ale čo sa nám v záhrade urodí, to v sobotu vezmeme na trh, chodíme aj na mestskú tržnicu v Seredi. Zvyčajne všetko predáme,“ hovorí Viktória.

Zdroj: Milan David

Trnavský rínek, ktorý sa v júni konal na malebnej Kapitulskej ulici, založila dvojica aktivistiek Júlia Č. Oravcová a Mirka Hlinčíková, inšpirovali sa aj Dobrým trhom na Panenskej ulici v Bratislave, odkiaľ koncept trhu ako komunitnej akcie vyšiel. Na oboch stretnete veľa mladých producentov domácich potravín, ktorí sem však nechodia predovšetkým kvôli tržbám. „Chodia sem tí, ktorým sa neoplatí stáť každý deň na trhu, majú iné ambície, napríklad predávať cez e-shop,“ hovorí Tomáš Blaškovič, ktorý na trhoch ponúka na ochutnávanie domáce paštéty Čongrády. V každom smere sa to oplatí, tvrdili to aj viacerí podnikatelia z Profitu, ktorých sme stretli v Trnave alebo v Eko village, na trhu v bratislavskom bizniscentre BBC1: Majiteľka kaviarne Ave, výrobkyňa čokolády ChocoMaze, debničkári Frou-Frou či výrobcovia syrov Kozí vŕšok. „Chodili sme po trhoch dva roky a zistili sme, že akcie typu Dobrý trh, Záriečie v Žiline alebo Stará tržnica v Bratislave sa nám vyplatia najviac. Chodili sme tam najmä kvôli promo našej stránky a výsledok bol dobrý čo do návštevnosti aj predaja cez e-shop,“ pripája názor Jaroslav Hric, zakladateľ virtuálnej tržnice Farmička. Na tieto trhy chodia podľa neho najmä študenti, mladí ľudia a mladé rodiny, ktorí sa zaujímajú o zdravé, domáce a farmárske jedlo, majú prostriedky na to, aby si ho kúpili a radi nakupujú aj cez internet.

Stará tržnica v BratislaveZdroj: Milan David

Pre mladý pár amatérskych zeleninárov zo Serede to však bola predajná akcia – aj keď nie vysoko profitová: iba nechcú, aby to, čo ich záhrada vydá, ostalo nazmar. „Svokor bol prvý, kto začal pestovať levanduľu,“ chváli sa Ľubomír Grznár, trhovník spoza stola v ich susedstve, z ktorého sa šíri omamná vôňa. S manželkou pestujú túto liečivú rastlinu popri zamestnaní, ešte aj svokor sa tomu venoval naplno iba na dôchodku.

JEDNANIE PO SLOVENSKY. „Tie zelené už nemáte?“ pýta sa mladý muž pri stánku Špaldovej pekárne na Trnavskom rínku. „Bohužiaľ, špenátové pagáče už došli.“ „Nevadí, tak mi dajte, čo ostalo.“ „Tak to bude za šesť,“ oznamuje predávajúca, ale spolu s papierovým vreckom s tovarom mu z desaťeurovky vydáva päťeurovú bankovku. „To bude dobré, za to, že ste sa vrátili,“ usmieva sa Lenka Nagyová z Nového Mesta nad Váhom, majiteľka pekárne. Lenže zákazník odmietol odísť, kým výdavok nebol, ako sa patrí „štyri eurá“. Človek, ktorý vie, ako sa obchoduje v orientálnom bazári, by pri tejto scéne asi onemel. L. Nagyová však vie, akú má cenu zákazník, ktorý sa vracia. „Na trhy chodievame pravidelne, pre nás je to predovšetkým reklama, hoci určite sme radi, že aj niečo predáme. Chodí sem veľa obchodníkov, ktorí hľadajú tovar pre svoje predajne, my sme si tiež takto našli zákazky,“ opisuje.

Lenka Nagyová, Špaldová pekáreň v Novom Meste nad VáhomZdroj: Milan David

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NYN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NYN na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
          2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
          3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
          4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
          5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
          6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
          7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
          8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
          9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
          10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
          1. Jadrové vŕtanie je zárukou rýchlosti, presnosti a bezprašnosti
          2. Tepelné hospodárstvo Moldava plánuje preinvestovať 600 tisíc eur
          3. Do you need to unwind after a stressful week at work?
          4. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
          5. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
          6. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
          7. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
          8. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
          9. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
          10. Kreditná karta – áno alebo nie
          1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 13 114
          2. Kreditná karta – áno alebo nie 8 054
          3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 7 946
          4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 388
          5. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 749
          6. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 727
          7. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 151
          8. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 098
          9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 409
          10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 868

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Píše Ivan Mikloš

          Rusko a my - naozaj sme nepoučiteľní?

          Čo by sme mali vedieť o Putinovom režime.

          Neprehliadnite tiež

          Novodobý Nomád: Na motorke prebrázdil Afriku

          Sadol si na chrbát 50-ročnej čezety a plánoval ísť čo najďalej. Nakoniec navštívil 37 krajín a prejazdil vyše 45-tisíc kilometrov. Český programátor, 30-ročný Martin Magnusek vlani dokončil cestu po Afrike.

          Od piatich kamarátov k nadnárodnému vydavateľstvu

          Mali len dvadsať rokov, keď napísali prvú učebnicu.

          Cez mobil sa dá vybaviť aj hypotéka

          Banky čoraz viac svojich služieb presúvajú na internet.

          Podnikanie v Karibiku: Ručne a s láskou

          Na nenápadnom ostrove neďaleko venezuelského pobrežia stojí najstaršia továreň na spracovanie aloe vera na svete. Zamestnáva len niečo vyše stovky pracovníkov a ročne vyprodukuje približne milión výrobkov.

          Na pomedzí inšpiratívnych ciest

          Blíži sa inšpiratívna konferencia TEDxBratislava a PROFIT – inšpiratívny magazín bude tiež pri tom. Verím, že sa na pôde Slovenského národného divadla stretneme – už v nedeľu 1. júla.