Kedy budeme robiť menej

Očakával, že to postačí na uspokojenie všetkých materiálnych potrieb a hlavu si budeme lámať tým, ako naložiť s voľným časom. Prečo to tak nie je?

Odvtedy uplynulo niekoľko desaťročí a štandardný pracovný deň stále trvá približne osem hodín. Takýto pracovný čas schválil československý parlament už v roku 1918. Zdá sa teda, že za takmer jedno storočie sme sa priveľmi vpred nepohli. Prečo sa John Maynard Keynes mýlil a prečo sme sa zasekli na ôsmich hodinách práce denne?

Podľa Anny Cootovej z britskej Nadácie pre novú ekonómiu (New Economics Foudation) je dôvodov niekoľko. Patrí medzi ne oslabenie odborov, ktoré by kolektívne bojovali za takéto zmeny. „Okrem toho žijeme v čoraz konzumnejšej spoločnosti, kde sa od nás očakáva tvrdá práca a dlhý pracovný čas, aby sme mohli túžiť po domoch, autách či dovolenkách,“ hovorí britská odborníčka. Dodáva, že kratší pracovný čas si ľudia často spájajú s prácou na čiastočný úväzok, ktorá je slabo platená, má menšiu prestíž a venujú sa jej najmä ženy. „Nie je to niečo, po čom mnohí ľudia, najmä muži, túžia. Žiaduce a akceptované sú dlhé hodiny strávené v práci,“ tvrdí A. Cootová.

Článok pokračuje pod video reklamou

VIAC DOVOLENKY. Profesor Gerhard Bosch z Inštitútu práce a kvalifikácie na Univerzite Duisburg-Essen však pripomína, že v uplynulých desaťročiach sme sa predsa len pohli dopredu, aj keď to nie je na prvý pohľad zjavné. „Nesmieme zabúdať, že odvtedy sa skrátil pracovný týždeň zo šiestich dní na päť a pribudla aj platená dovolenka. Ale vo všeobecnosti naozaj platí, že bežný pracovný deň stále trvá približne osem hodín,“ hovorí G. Bosch.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NV2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NV2 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 051
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 586
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 541
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 174
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 252
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 960
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 773
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 546
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 365
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 729

Téma: Práca


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Komentár Ondreja Podstupku

Pri pustenej klimatizácii by ste sa mali cítiť zle

Klíma nevyrába chlad, len robí z tepla problém niekoho iného.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.